Saturday, May 2, 2009

Ομοβροντία από κλακέτες

  • Ανθεί το ελληνικό σινεμά. Το επιβεβαιώνουν τα εισιτήρια -παρ' όλο που, αν κρίνουμε από τις τελευταίες σεζόν, οι κωμωδίες είναι αυτές που ξελάσπωσαν τις αίθουσες- αλλά και ο αριθμός των σκηνοθετών που ετοιμάζουν ταινίες. Κι αν λάβουμε υπόψη και αυτές που είναι ήδη έτοιμες και βάζουν πλώρη για τις αίθουσες το φθινόπωρο, τότε πάμε ακόμα καλύτερα. Φανταστείτε δηλαδή τι θα γινόταν αν έβρισκαν περισσότερα χρήματα οι Ελληνες σκηνοθέτες. Ας είναι καλά και οι ιδιώτες παραγωγοί που επενδύουν χρήματα και μεράκι σε ταινίες, αλλά και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου που ενέκρινε φέτος 17 σενάρια.
  • Μια πρώτη ματιά στην κινηματογραφική ατζέντα είναι πολύ ελπιδοφόρα. Δοκιμασμένοι σκηνοθέτες που έχουν ήδη το κοινό τους αλλά είχαν χρόνια να κάνουν ταινία, δημιουργοί που δηλώνουν συχνά «παρών», νέοι ταλαντούχοι σκηνοθέτες και μικρομηκάδες που «μεγαλώνουν» ετοιμάζονται να βάλουν μπρος. Ορισμένοι έχουν ήδη ξεκινήσει γυρίσματα, άλλοι πάλι θα ξεκινήσουν κατακαλόκαιρο. Κάποιοι άλλοι περιμένουν το φθινόπωρο. Οπως και να 'χει, ένας εντυπωσιακός αριθμός σκηνοθετών (25), θα πούνε όπου να 'ναι «μοτέρ πάμε».

Καλώς τους κι ας άργησαν

*Ταινία για την τρίτη ηλικία είναι η «Ηλιαχτίδα στα άσπρα μαλλιά» του Λάκη Παπαστάθη. Ενας άντρας επιστρέφει στη Μυτιλήνη, όπου κληρονομεί ένα οικογενειακό σπίτι. Εκεί συναναστρέφεται έξι γέρους, οι οποίοι τον μπάζουν στη ζωή και αποφασίζει να μείνει στο νησί μόνιμα.

*Ο Αλμπαν Ουκάι, που είδαμε στη «Σιωπή της Λόρνα» των αδερφών Νταρντέν, υποδύεται έναν σύγχρονο Ολιβερ Τουίστ στο «J.Α.C.Ε.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη που κρατά ακόμα επτασφράγιστο μυστικό την υπόθεση της πολυσυζητημένης και φιλόδοξης ταινίας του. Εχει ήδη κάνει γυρίσματα και θα συνεχίσει σε Αθήνα, Σκόπια, Ρότερνταμ και Νότια Αφρική. Σε μικρή ηλικία τον ήρωα υποδύεται ο Σόμας Μπαντέκας. Παίζουν ακόμα οι Αργύρης Ξάφης, Λαέρτης Μαλκότσης, Τζιόκο Ινφάντε, Μηνάς Χατζησάββας, Δανάη Σκιάδη, Ιερώνυμος Καλετσάνος.

*Οκτώ χρόνια μετά τους «Ακροβάτες του κήπου», ο Χρήστος Δήμας βάζει μπρος τη «Νήσο». Τα γυρίσματα θα γίνουν στη Σίφνο, αφού όλη η υπόθεση εξελλίσσεται σε ένα νησί, του οποίου ο προύχοντας, πεθαίνοντας, αφήνει από ένα τεράστιο ποσό στο δάσκαλο, τον μπάτσο, τον δήμαρχο και τον παπά με μία προϋπόθεση: να διαβάσει καθένας τους στην πλατεία του χωριού μια επιστολή που τους άφησε ο μακαρίτης. Το περιεχόμενο της; Τα άπλυτά τους... Παίζουν: Ελένη Καστάνη, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Ζέτα Δούκα, Μιχάλης Μαρίνος, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Κώστας Βουτσάς.

*«Welcome aboard» ή «Overboard». Οποιος και να είναι ο τελικός τίτλος, το σίγουρο είναι ότι ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης μετά το καλοκαίρι θα πει «μοτέρ πάμε». Κεντρικό πρόσωπο της νέας του ταινίας είναι ένας καπετάνιος που ταξιδεύει με ένα τάνκερ στον Κόλπο και έρχεται αντιμέτωπος με το παρελθόν του και ένα ατύχημα που είχε κοστίσει τη ζωή του γιου του.

*Δεκατρία χρόνια μετά τον «Αδη», ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος επιστρέφει στο σινεμά μυθοπλασίας -που είχε αφήσει για χάρη του ντοκιμαντέρ- με μια σύγχρονη ερωτική ιστορία που εκτυλίσσεται σε Αθήνα και Παρίσι. Στην «Υπόθεση» ήρωες είναι ένα ζευγάρι ζωγράφων (Γιώργος Χωραφάς, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου). Ο άντρας παραμερίζει τον εαυτό του και δίνει τους πίνακές του στην αγαπημένη του για να τους υπογράψει και να γίνει διάσημη. Παίζει ακόμα ο Νίκος Κουρής.

*Με μια νεανική ταινία επιστρέφει στο σινεμά ο Στράτος Τζίτζης του «Σώσε με» (2001). Τα «45 τετραγωνικά» καταπιάνονται με τη γενιά των 600 ευρώ. Η ηρωίδα του η Χριστίνα -που δεν αποκλείεται να είναι και ερασιτέχνις ηθοποιός- μένει σε μια λαϊκή συνοικία και δουλεύει σε τσαντάδικο στο Κολωνάκι. Αποφασίζει να φύγει από το πατρικό της και πιάνει δεύτερη νυχτερινή δουλειά για να τα βγάλει πέρα.

*Από το λούμπεν περιβάλλον της προσπαθεί να ξεφύγει και η ηρωίδα τής Ελισάβετ Χρονοπούλου στην ταινία «Ο Αννίβας προ των πυλών». Μια 18χρονη σταβλίτισσα απ' το Κορωπί αγωνίζεται να μπει στον κόσμο της αθλητικής ιππασίας.

Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη του πειραματικού σινεμά ετοιμάζει τη δεύτερη ταινία της. Τα «Ασπρα σπίτια» μάς μεταφέρουν σε μια βιομηχανική κωμόπολη, όπου παρακολουθούμε τη δραματική ιστορία της Μαρίνας, που βλέπει τον πατέρα της να αργοπεθαίνει από λευχαιμία.

*Δώδεκα χρόνια μετά το ιστορικό «Μιρουπάφσιμ» -την πρώτη ταινία που επικέντρωσε στη σχέση μας με τους Αλβανούς- που είχε υπογράψει με τον Γιώργο Κόρρα, ο Χρήστος Βούπουρας περνάει και πάλι πίσω από την κάμερα για χάρη της «Εσπερινής Συμφωνίας». Ηρωάς του ο Πέτρος. Παρακολουθούμε τη σχέση του με 7 πρόσωπα, ανάμεσά τους αρκετοί μετανάστες, με κοινό χαρακτηριστικό την αναζήτηση της αγάπης.

*Ενα παλιό του «απωθημένο» κάνει πράξη ο Νίκος Γραμματικός. Ετοιμάζει ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ με θέμα τη Μήδεια και τον Ευριπίδη και τίτλο «Αναζητώντας τη Μήδεια». Ενας σκηνοθέτης θέλει να γυρίσει μια ταινία για τη Μήδεια. Παρακολουθούμε όλη την έρευνά του πριν την ξεκινήσει: πρόβες σημαντικών αποσπασμάτων από το έργο, σκέψεις θεωρητικών αλλά και απλών ανθρώπων και επισκέψεις στο σπήλαιο στη Σαλαμίνα. Πρόκειται για μια ταινία μέσα στην ταινία, «περισσότερο ένα work in progress», λέει ο σκηνοθέτης. Και για να καταλάβετε περισσότερα, σκεφτείτε το «Αναζητώντας τον Ριχάρδο» του Αλ Πατσίνο.

Συνεχίζουν ακάθεκτοι

*Οσοι είχατε δει το «Βαλς Σεντιμεντάλ» της Κωνσταντίνας Βούλγαρη, ετοιμαστείτε για τη συνέχεια. Στη νέα της ταινία «Η ανάγκη για παρηγοριά», ξαναβρίσκουμε την Ηλέκτρα (Λουκία Μιχαλοπούλου) μερικά χρόνια αργότερα να αναζητά έναν λόγο ύπαρξης μέσα σε πολιτικά και συλλογικά κινήματα. Στο φόντο η ελληνική κοινωνία, η αστυνομική βία, τα πολιτικά σκάνδαλα, η αδικία, το κέντρο της Αθήνας, οι μετανάστες, η καταστολή, οι άνθρωποι που αγωνίζονται ενάντια στο σύστημα και το κράτος. Βασίζεται στο δοκίμιο ενός Σουηδού αναρχικού που αυτοκτόνησε, του Τσινγκ Ντάγκερμαν.

*Ο περσινός θριαμβευτής των κρατικών βραβείων, Αλέξανδρος Αβρανάς, δεν κάθησε με σταυρωμένα χέρια. Εχει ήδη έτοιμο το σενάριο της νέας του ταινίας, που θα είναι πολιτική.

Από τις σελίδες των βιβλίων

*Ο δραστήριος Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος δίνει και φέτος το «παρών», μεταφέρει στο σινεμά το βιβλίο του Σωτήρη Δημητρίου, «Τα οπωροφόρα της Αθήνας». Τον «λοξό» ήρωά του τον υποδύεται ο Νίκος Κουρής. Περιπλανιέται στην πόλη υπό την σκιά ενός συγγραφέα που μπλέκεται συνεχώς στα πόδια του και δεν είναι άλλος από τον Λευτέρη Βογιατζή.

*Ο πάντα κοινωνικά ανήσυχος Σωτήρης Γκορίτσας βάζει στο μάτι το Εθνικό μας Σύστημα Υγείας και εμπνέεται «Απ' τα κόκκαλα βγαλμένα», βιβλίο του Γιώργου Δενδρινού. Στην ομώνυμη ταινία που ετοιμάζει, ήρωας είναι ένας ρομαντικός γιατρός, ο οποίος ανακαλύπτει πως καμιά φορά η λευκή μπλούζα δεν είναι και τόσο λευκή και πως για να σώσεις μια ζωή θα πρέπει πρώτα να επιβιώσεις μέσα σε ένα σύστημα παράλογο.

*Ο συγγραφέας Κλεάνθης Δανόπουλος μετέτρεψε την πρώτη από τις δέκα ιστορίες του βιβλίου του «Αθωότητες» («Πατάκης») στο σενάριο «Ετσι τους έθαβα στον κήπο». Θα το σκηνοθετήσει ο ίδιος. Πρόκειται για μια μαύρη κωμωδία με ήρωες ένα ζευγάρι που ανακαλύπτει ότι ο κόσμος δεν είναι όπως τον φαντάζεται... Παίζουν οι Βασίλης Μαυρογεωργίου (της «Κατσαρίδας»), Ηλέκτρα Τσακαλιά, Λαέρτης Μαλκότσης, Αποστόλης Τότσικας, Τζένη Ρουσσέα.

Το γέλιο κάνει καλό

Ρένος Χαραλαμπίδης ξαναπερνάει πίσω από την κάμερα για την κωμωδία «Τέσσερα μαύρα κουστούμια». Τέσσερις αποτυχημένοι νεκροθάφτες θέλουν να κάνουν μια αρπαχτή: να πραγματοποιήσουν την τελευταία επιθυμία ενός πλούσιου, ο οποίος πεθαίνει και θέλει να θαφτεί σε νεκροταφείο - φάντασμα. Παίζουν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Ηλίας Λογοθέτης, Γεράσιμος Γεννατάς, Γιάννης Ζουγανέλης, Δημήτρης Πουλικάκος.

*Ρομαντική κωμωδία με στοιχεία περιπέτειας και η νέα ταινία του Νικόλα Δημητρόπουλου, που μας είχε συστηθεί με το «Alter Ego», στο οποίο πρωταγωνιστούσε ο Σάκης Ρουβάς. Στις «180 μοίρες» μια παντρεμένη πλούσια (Παναγιώτα Βλαντή), το σκάει με τον διαρρήκτη που μπαίνει σπίτι της (Μιχάλης Μαρίνος). Παίζουν ακόμα: Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Δημήτρης Κουρούμπαλης, Νικολέτα Καρρά.

Greek Gigolo

Αμέσως μόλις ξεμπερδέψει με τη Γιουροβίζιον, ο Σάκης Ρουβάς θα στρωθεί στη δουλειά για τα γυρίσματα της ταινίας «Απλά ερωτευμένοι». Υποδύεται έναν ζιγκολό ο οποίος, αφού περάσει από το κρεβάτι πολλών γυναικών, βρίσκει τη γυναίκα της ζωής του. Ελα όμως που δεν ξέρει πώς να της πει τι «επαγγέλλεται» και παριστάνει τον δικηγόρο...*

No comments: