Tuesday, May 19, 2009

Κάννες, προσμονή για τη μεγάλη ταινία

  • Το γεγονός της χθεσινής ημέρας ήταν ο «Αντίχριστος», η τελευταία πρόκληση του Λαρς φον Τρίερ
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Σχεδόν τα πάντα είχε το Σαββατοκύριακο στο 62ο Φεστιβάλ των Καννών. Πρόκληση, σταρ, ταινίες που δίχασαν, άρεσαν περισσότερο ή λιγότερο. Για την ώρα όμως δεν έχει τη μεγάλη ταινία. Το γεγονός της χθεσινής ημέρας ήταν ο «Αντίχριστος», η τελευταία πρόκληση του Λαρς φον Τρίερ, ενός σκηνοθέτη, που ακόμη κι αν δεν αξίζει βραβεία, αξίζει έπαινο για την ικανότητά του να χειραγωγεί το κοινό και τις διεθνείς διοργανώσεις.
  • Φτιαγμένη για να συζητηθεί, από τον τίτλο -που ελάχιστη σχέση έχει με το περιεχόμενο- μέχρι την αφιέρωση του Τρίερ στον Αντρέι Ταρκόφσκι (που προκάλεσε γέλια και γιουχαΐσματα στη δημοσιογραφική προβολή), η ταινία παρακολουθεί ένα ζευγάρι (Γουίλεμ Νταφόε και Σαρλότ Γκένσμπουργκ) στην περίοδο του θρήνου για τον χαμό του μωρού τους. Σε ένα σπίτι στο δάσος η γυναίκα τρελαίνεται και επιτίθεται στον άντρα, ενώ κάνουν ασταμάτητο σεξ.

Τρόμος ή γέλιο

  • Υποτίθεται ταινία τρόμου, στις σκηνές που θα έπρεπε να τρομάξει, ο «Αντίχριστος» προκαλεί είτε το γέλιο είτε τη φρίκη με ακρότητες, όπως μια ξεπετσιασμένη αλεπού να λέει με ανθρώπινη φωνή «το χάος θα κυριαρχήσει» και την Γκένσμπουργκ να τρυπάει το πόδι του Νταφόε και να τού περνάει ένα σίδερο και μια τσιμεντένια ρόδα και να κόβει την κλειτορίδα της με ψαλίδι. Κάποιοι που «διαβάζουν» μηνύματα ακόμη και στην ασυναρτησία, μίλησαν για αριστούργημα. Είναι βέβαιο ότι θα διασκεδάζουν τον Τρίερ, ο οποίος μιλάει ασταμάτητα για τη βαριά κατάθλιψη που πέρασε, χρησιμοποιώντας την κι αυτή σαν εργαλείο μάρκετινγκ.
  • Ευχάριστο, αλλά χωρίς υψηλές καλλιτεχνικές φιλοδοξίες είναι το «Looking for Eric» του Κεν Λόουτς, με τον Ερίκ Καντονά στον ρόλο του ηθοποιού και του παραγωγού. Πιστός στους χαρακτήρες της εργατικής τάξης, ο Λόουτς κάνει μια ταινία με αρκετά κλισέ, αλλά φτιαγμένη με το χάρισμα του σημαντικού δημιουργού, στον οποίο συγχωρείς και τις στιγμές ελαφρότητας.
  • Η πιο ολοκληρωμένη ταινία του φεστιβάλ μέχρι τώρα είναι το «Ενας προφήτης» του Ζακ Οντιάρ, πορτρέτο ενός φιλόδοξου 19χρονου, που μπαίνει στη φυλακή και καταφέρνει να κυριαρχήσει ανάμεσα στις ομάδες των ισχυρών ομάδων που μοιράζονται το παιχνίδι. Ο Οντιάρ έχει κάνει καταπληκτική δουλειά τόσο στην παρουσίαση του κόσμου της φυλακής, όσο και στην καθοδήγηση του νεαρού Ταχάρ Ραχίμ, που παίζει τον ρόλο του 19χρονου Μαλίκ. Την πιο δυνατή γυναικεία ερμηνεία είδαμε στη «Μητέρα» του Κορεάτη Μπονγκ Τζοθν Χο («Ο επισκέπτης»), με την Κιμ Χιε-Για στον ρόλο μιας μητέρας που κάνει τα πάντα, ακόμη και φόνο, για να γλιτώσει από τη φυλακή τον γιο της, έναν νεαρό με νοητική υστέρηση, που κατηγορείται για τη δολοφονία ενός κοριτσιού. Η κορεάτικη ταινία του διαγωνιστικού τμήματος, η «Δίψα» του Παρκ Τσαν Γουκ, δίχασε το κοινό, καθώς είναι ένα μείγμα βαμπιρικού θρίλερ, ερωτικού δράματος και κωμωδίας. Ωστόσο, ο βραβευμένος σκηνοθέτης του «Oldboy» για ακόμη μια φορά δημιούργησε εικαστικές συνθέσεις υψηλού γούστου και αφηγείται την ιστορία με τόλμη.
  • Κατώτερο των προσδοκιών στάθηκε τελικά το αναμενόμενο «Taking Woodstock» του Ανγκ Λι, μια ιστορία ανεξαρτητοποίησης και σεξουαλικής αφύπνισης ενός νεαρού άντρα, στο περιθώριο του διάσημου ροκ φεστιβάλ. Ο Ανγκ Λι είναι σπουδαίος μάστορας της εικόνας και η δουλειά που έχει κάνει και αυτή τη φορά είναι εντυπωσιακή σε οπτικό επίπεδο. Ομως, εδώ, ο θεατής νιώθει λιγότερο δέσιμο με τους χαρακτήρες, ενώ είναι εξαιρετικά περιορισμένο και το σχόλιο για την εποχή και το πώς ακριβώς προέκυψε ένα τόσο μεγάλο γεγονός.
  • Τέλος, το μεγαλύτερο γεγονός μέχρι σήμερα στο φεστιβάλ, ήταν... εκτός φεστιβάλ. Η Ντίσνεϊ, που φέτος είναι το στούντιο με την ισχυρότερη παρουσία στις Κάννες, έντυσε στα χριστουγεννιάτικα το ξενοδοχείο «Carlton» για την προπαρουσίαση της «Χριστουγεννιάτικης ιστορίας», της ιστορίας του Τσαρλς Ντίκενς με ήρωα τον Σκρουτζ. Τη νέα εκδοχή σκηνοθέτησε ο Ρόμπερτ Ζεμέκις με πρωταγωνιστή τον Τζιμ Κάρεϊ. Οι δυο τους έδειξαν δείγματα από την τρισδιάστατη υπερπαραγωγή, που απ’ ό,τι φαίνεται από τα χρήματα που ξόδεψε η Ντίσνεϊ στις Κάννες, προορίζεται για μεγάλη εισπρακτική επιτυχία κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο.
  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 19/5/2009. Του απεσταλμένου μας στις Καννες Παναγιωτη Παναγοπουλου

No comments: