Βάζουν τα γυαλιά στην κρίση
- ΚΡΙΤΙΚΗ: Του ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 14/5/2009
- Είδος εξορκισμού στην οικονομική κρίση που κυριαρχεί στον κόσμο, μαζί κι εκείνον του κινηματογράφου, μπορεί να θεωρηθεί η χθεσινή επίσημη έναρξη του 62ου κινηματογραφικού φεστιβάλ των Κανών, που έγινε με την ταινία κινουμένων σχεδίων «Up» της εταιρείας Ντίσνεϊ.
- «Δεν ξέρω από εύνοιες», δήλωσε χθες η πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, Ιζαμπέλ Ιπέρ. Βλέπετε, διαγωνίζεται και ο αγαπημένος της Μίκαελ Χάνεκε Ταινία δοσμένη με χιούμορ, φαντασία κι ευρηματικότητα γύρω από τις περιπέτειες ενός γέρου που, μαζί με ολόκληρο το σπίτι του και παρέα μ'ένα 8χρονο αγόρι, πετάει μέχρι τους Καταρράκτες του Παραδείσου στη Λατινική Αμερική, πραγματοποιώντας το όνειρο της νεκρής γυναίκας του. Βέβαια, στην Κρουαζέτ, η κρίση δεν είναι το ίδιο εμφανής όπως αλλού, αν και, απ' ό,τι έγινε ήδη γνωστό, αυτή χτύπησε περισσότερο το τμήμα της Αγοράς. Οι αγοραστές παραμένουν λιγότερες μέρες στις Κάνες και τα ξενοδοχεία δεν έχουν φέτος την ίδια πληρότητα με άλλες χρονιές.
- Και παρ'όλο που ο πρόεδρος των Κανών, Ζιλ Ζακόμπ, σημείωσε πως «από πλευράς των επαγγελματιών του χώρου παρατηρήσαμε κάποια ελαφρή πτώση ως προς τον αριθμό προσέλευσής τους αλλά και τη διάρκεια παραμονής τους», το ίδιο το φεστιβάλ δείχνει να μην περιορίζει τα έξοδά του όσον αφορά τις διάφορες εκδηλώσεις του. Αντίθετα, στο λιμάνι των Κανών έχουν πλεύσει λιγότερα γιοτ, ενώ ένα από τα πιο πλούσια περιοδικά, το αμερικανικό «Vanity Fair», ακύρωσε το συνηθισμένο πάρτι του. Οσο για τα ξενοδοχεία, δυστυχώς δεν χαμήλωσαν τις τιμές τους και περιορίστηκαν σε κάποιες μικρές προσφορές, όπως στις τιμές του πρωινού και άλλες υπηρεσίες τους. Πάντως, όλοι κάνουν τον σταυρό τους για να μη χειροτερεύσουν τα πράματα, ελπίζοντας πως η γρίπη των χοίρων δεν θα φτάσει ώς την Κρουαζέτ.
- Το πιο ρόδινο μέχρι στιγμής ήταν η προβολή του αμερικανικού καρτούν, που προβλήθηκε με το σύστημα του 3D, του τρισδιάστατου δηλαδή κινηματογράφου, με όλους τους θεατές -τόσο στην πρωινή δημοσιογραφική προβολή όσο και στην επίσημη βραδινή- να το παρακολουθούν φορώντας τα χαρακτηριστικά γυαλιά. Μια υπερσύγχρονη τεχνολογία που, τουλάχιστον για τους παραγωγούς, αποτελεί τον κινηματογράφο του μέλλοντος και τους κάνει να ελπίζουν πως μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια περισσότερες από τις μισές αίθουσες της Ευρώπης θα έχουν εξοπλιστεί με το σύστημα αυτό.
- Με αυτά τα γυαλιά είδαν την ταινία κινουμένων σχεδίων «Up» τόσο οι δημοσιογράφοι όσο και οι επίσημοι, στην εναρκτήρια προβολή του φεστιβάλ Ηδη σημαντικοί σκηνοθέτες, όπως οι Στίβεν Σπίλμπεργκ, Ρόμπερτ Ζεμέκις, Πίτερ Τζάκσον και Τζέιμς Κάμερον, γυρίζουν ταινίες σε 3D. «Αυτό θα επιτρέψει», όπως ανέφερε εκπρόσωπος του κλάδου, «στους αιθουσάρχες να ανεβάσουν το εισιτήριό τους κατά 1,5 μέχρι και 4 δολάρια». Αύξηση δηλαδή σε περίοδο κρίσης! Βέβαια, γνωστό είναι πως σε περίοδο κρίσης ο κινηματογράφος παραμένει η πιο φτηνή ψυχαγωγία. Γι' αυτό και τους τελευταίους μήνες ταινίες καθαρά ψυχαγωγικές σημείωσαν σημαντική αύξηση στα εισιτήρια -όπως ακριβώς είχε γίνει και στην περίοδο του «κραχ».
- Πάντως, πέρα από την οποιαδήποτε τεχνική του, το καρτούν του Πίτερ Ντόκτερ -το πρώτο καρτούν και μάλιστα σε 3D με το οποίο κάνει έναρξη το φεστιβάλ- είναι γυρισμένο με έμπνευση και ζωντάνια. Η ιστορία του 80χρονου άντρα και του 8χρονου παιδιού έχει κάτι το συγκινητικό και όμορφο τόσο στην αφήγηση όσο και στον σχεδιασμό της. Από το ξεκίνημα, με τα επίκαιρα της δεκαετίας του '30 (όταν ο πρωταγωνιστής είναι ακόμη μικρός και ονειρεύεται να κάνει το μετέπειτα ταξίδι), φτάνοντας στη γνωριμία και τη ζωή με τη γυναίκα του, ώς το ίδιο το ταξίδι, με το σπίτι να πετά (θυμίζοντας το ταξίδι της Τζούντι Γκάρλαντ στον «Μάγο του Οζ»), και την άφιξή τους στους Καταρράκτες, με το πουλί «τέρας» και τα σκυλιά να τους κυνηγούν, οι δημιουργοί της Pixar έφτιαξαν μια ιστορία με παγκόσμια έλξη που θ' αρέσει σε μικρούς και μεγάλους.
- «Δεν είμαι η μόνη που ψηφίζει και σίγουρα δεν θα επηρεαστώ από καμιά ευνοιοκρατία», ανέφερε η Ιζαμπέλ Ιπέρ, πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, στη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν τα μέλη της. Η Γαλλίδα ηθοποιός, βραβευμένη δύο φορές στις Κάνες για τις ταινίες «Βιολέ Νοζιέρ» του Κλοντ Σαμπρόλ και «Η δασκάλα του πιάνου» του Μίκαελ Χάνεκε, απάντησε με αυτόν τρόπο σε ερώτηση δημοσιογράφου αν θα επηρεαστεί από το ότι φέτος στις υποψήφιες για τον Χρυσό Φοίνικα ταινίες περιλαμβάνεται και η «Λευκή κορδέλα» του Χάνεκε. «Για μένα οι Κάνες είναι ένα φεστιβάλ που έχει να προσφέρει πολλές καινούργιες ιδέες στον χώρο του σινεμά και είμαι τυχερή που θα έχω την ευκαιρία να δω όλες αυτές τις ταινίες», δήλωσε η ηθοποιός.
No comments:
Post a Comment