Saturday, May 30, 2009

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος κάνει ταινία «Τα οπωροφόρα της Αθήνας»

  • Ο Καρπουζοκέφαλος και τα αμέτρητα... φρούτα της Αθήνας

  • Γράφει ο Παύλος Θ. Κάγιος

  • TA NEA: Σάββατο 30 Μαΐου 2009
«Ο Καρπουζοκέφαλος  εκφράζει τις πιο  ελεύθερες σκέψεις μας,  αυτές που οι  συμβάσεις της  κοινωνίας και εμάς των  ίδιων δεν επιτρέπουν  να εκδηλώσουμε»,  υποστηρίζει ο Νίκος  Παναγιωτόπουλος- στη  φωτό με τον διευθυντή  φωτογραφίας της  ταινίας Γιώργο Φρέντζο  - για τον ήρωα της  14ης ταινίας του «Τα  οπωροφόρα της  Αθήνας», ο οποίος έχει  στον νου του τον χάρτη  με τα οπωροφόρα της  Αθήνας (τον ενσαρκώνει  ο Νίκος Κουρής)
  • ΚΙ ΟΜΩΣ, Η ΑΘΗΝΑ ΠΑΡΑΓΕΙ... ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΘΕ ΛΟΓΗΣ. ΤΑ ΔΟΚΙΜΑΖΕΙ ΕΝΑΣ ΚΑΡΠΟΥΖΟΚΕΦΑΛΟΣ, ΠΟΥ ΠΕΡΑ ΚΑΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ, ΣΚΟΡΠΑΕΙ ΕΥΦΟΡΙΑ, ΓΕΛΙΟ, ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΣΤΗ 14ηΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΕ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΚΟΥΡΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΕΥΤΕΡΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ- ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΩΝ «ΟΠΩΡΟΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ» ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
  • Απελευθερωμένος από συμβάσεις σαν τον Καρπουζοκέφαλο, τον ήρωα του νέου του φιλμ, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος τηρεί την υπόσχεσή του «κάθε χρόνο θα γυρίζω μια ταινία», και σκηνοθετεί τη 14η ταινία του, μεταφορά στην οθόνη του βιβλίου του Σωτήρη Δημητρίου «Τα οπωροφόρα της Αθήνας». «Δεν είμαι κανένα τέρας δημιουργικότητας, αν σκεφτείς ότι ο Τζον Φορντ έχει γυρίσει 144 ταινίες, ο Ζαν Λικ Γκοντάρ 61, ο Ρομπέρτο Ροσελίνι 51, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν 44, ο Τζον Χιούστον 40, ο Λουί Μπουνιουέλ 31, ο Φεντερίκο Φελίνι 24 και πάει λέγοντας, επομένως οι 14 δικές μου, μάλλον έναν ράθυμο σκηνοθέτη δείχνουν!», δηλώνει γι΄ αυτή την παραγωγική εμμονή του.
  • Σε αντίθεση με πολλούς σκηνοθέτες για τους οποίους η περίοδος των γυρισμάτων μιας ταινίας είναι «εφιαλτική», για τον Νίκο Παναγιωτόπουλο είναι χαρά Θεού: «Όταν αρχίζω μια ταινία δεν θέλω με τίποτα να τελειώσει, δεν την αντιμετωπίζω σαν καταναγκαστικά έργα, μπορώ να πηγαίνω κάθε μέρα στο γύρισμα μιας ταινίας, όπως άλλοι πάνε κάθε μέρα στη δουλειά τους, όπως οι ζωγράφοι πάνε κάθε μέρα στο ατελιέ τους, όπως οι συγγραφείς κάθονται κάθε μέρα στο γραφείο τους μπροστά σε μία άσπρη κόλλα χαρτί».
  • Θέλοντας «Τα οπωροφόρα της Αθήνας» να βγάζουν «ευφορία, γέλιο, συγκίνηση», και οπλισμένος, με γερούς συνεργάτες- στις ερμηνείες με τους Νίκο Κουρή, Λευτέρη Βογιάτζη, Αλεξία Καλτσίκη, στη μουσική με τον Σταμάτη Κραουνάκη, στη φωτογραφία με τον Γιώργο Φρέντζο και στα κοστούμια με τη Μαριάννα Σπανουδάκη- ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σκηνοθετεί το φινάλε μιας τριλογίας του και μας εξηγεί: «Η Αθήνα είναι το ιδανικό πλατό, είναι η πόλη μου, την αγαπώ και μ΄ αρέσει να την κινηματογραφώ, όπως μερικοί κινηματογραφούν συνέχεια τα παιδιά τους, τη γυναίκα τους ή τη γάτα τους, έτσι είμαι και γω μανιακός με την Αθήνα! Και μετά τα φιλμ "Πεθαίνοντας στην Αθήνα", "Αθήνα- Κωνσταντινούπολη", "Τα οπωροφόρα της Αθήνας" αποτελεί μέρος μιας άτυπης τριλογίας γι΄ αυτήν την πόλη και τους ανθρώπους της».
Σκηνοθέτης με «άποψη» και «σκηνοθέτης ηθοποιών»... Αλλά σκηνοθέτης που θα έκανε μια ταινία 300.000 εισιτηρίων;
  • Τα νούμερα δεν με συγκίνησαν ποτέ. Αγάπησα πολλές μοναχικές ταινίες. Έχω απολαύσει μαγικές απογευματινές προβολές έξι με οχτώ με δύο τρεις θεατές όλους- όλους στην αίθουσα. Τελικά, όταν αρχίζει μια ταινία, είσαι εσύ και η ταινία.
Γιατί κάνεις ταινίες;
  • Χωρίς λόγο, πράγμα που σημαίνει για απειρία λόγων που είναι αδύνατον να τους απαριθμήσω.
  • Από τη μεριά του, ο συγγραφέας του βιβλίου «Τα οπωροφόρα της Αθήνας», Σωτήρης Δημητρίου, εύχεται το αποτέλεσμα της κινηματογραφικής μεταφοράς να είναι «διασκεδαστικό, για να μην πω την φορτισμένη λέξη ψυχαγωγικό. Είναι αλήθεια πάντως ότι περιμένω με περιέργεια και αδημονία να δω την ταινία».
Πάνω κάτω όμως, είστε και εσείς της λογικής «κάθε χρόνο ένα βιβλίο», όπως ο Νίκος Παναγιωτόπουλος με τις ταινίες...
  • Όντως είναι μια κατάσταση με τον παράδεισό της και την κόλασή της, όπως κάθε τι ανθρώπινο. Κάπου λέει ο ήρωας του βιβλίου ότι η κανονική διάρκεια της ζωής είναι σοφή.
info: Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος γυρίζει τη 14η ταινία του,«Τα οπωροφόρα της Αθήνας» βασισμένη στο βιβλίο του Σωτήρη Δημητρίου, με τους Νίκο Κουρή, Λευτέρη Βογιατζή, Αλεξία Καλτσίκη. Στους κινηματογράφους τον χειμώνα.

No comments: