Η διεθνής οικονομική κρίση μονοπωλεί τα πηγαδάκια
- Μετά τις Κάννες, θα δούμε. Με αυτό το σλόγκαν σήκωσε χθες αυλαία το 62ο Φεστιβάλ Καννών, το διασημότερο και δυνατότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου.
- Το παραπάνω σλόγκαν δεν υπήρχε πουθενά γραμμένο, ούτε διατυπωμένο σε κάποια αφίσα ή στην είσοδο. Είναι, όμως, αυτό που κυριαρχεί στις συζητήσεις των αμέτρητων εκπροσώπων της κινηματογραφικής βιομηχανίας απανταχού της Γης, οι οποίοι συνωστίζονται στις Κάννες. Και, βέβαια, το σύνθημα αυτό απηχεί την οικονομική κρίση των ημερών μας, η οποία μπορεί να μη φαίνεται στις Κάννες από άποψη βιτρίνας, να μην επηρεάζει δηλαδή την όψη του φεστιβάλ, αλλά έχει να κάνει με την ουσία του. Διότι, αν δεν υπάρχει κινηματογράφος, δεν θα μπορούν να γίνονται και κινηματογραφικά φεστιβάλ.
- «Μετά τις Κάννες, θα δούμε», λένε οι πωλητές κι οι αγοραστές ταινιών επειδή στις Κάννες είθισται να κλείνονται οι δουλειές του επόμενου χρόνου και οι ενδιαφερόμενοι να έρχονται με τα projects ανά χείρας και να αναζητούν προ-αγοραστές, δηλαδή χρηματοδότες. Η χρηματοδότηση είναι το πρόβλημα, εξ ου και, όπως μου είπαν από αυστραλέζικη πηγή, μόνο το 40% των φετινών projects περιμένουν ότι θα υλοποιηθεί, το υπόλοιπο 60% θα το φάει η μαρμάγκα. Τα έργα, δηλαδή, που διαφημίζονται στις αφίσες του Φεστιβάλ, που διακοσμούν τις μαρκίζες της Κρουαζέτ και των μεγάλων ξενοδοχείων είναι συνήθως αυτά που πρόκειται να γίνουν κι όχι απαραιτήτως εκείνα που έχουν γίνει. Κι από αυτά που «πρόκειται», μόνο το 40% θα φτάσει στις αίθουσες.
- Οι αγορές είναι όλες σε πτώση και κυρίως απασχολεί η κατάρρευση –ναι, ναι, «κατάρρευση» μου τη χαρακτήρισαν– της ρωσικής αγοράς. Παρόλο που η Ρωσία κάνει εμφανέστατη την παρουσία της, νοικιάζοντας το μεγαλύτερο περίπτερο από όλες τις χώρες που εκπροσωπούνται στις Κάννες. Τα εισιτήρια στη Ρωσία είναι πεσμένα κατά πολύ και δεν είναι μόνο αυτό, είναι κι ο επηρεασμός των άλλων κινηματογραφιών, δεδομένου ότι τα αρκετά τελευταία χρόνια έβλεπαν τη ραγδαία αναπτυσσόμενη καπιταλιστικά Ρωσία ως χωνευτήρι των ταινιών τους κι έτρεχαν εκεί να κάνουν τις παραγωγές τους.
- Το ανάλογο ισχύει και για πολλές ευρωπαïκές χώρες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα χρηματοδότησης. Αντίθετα, κι εδώ είναι το περίεργο, η μόνη υγιής κινηματογραφική αγορά είναι η αμερικανική, η οποία παρουσιάζει οικονομική άνοδο της τάξης του 30% και παρασύρει στο θετικό διάβα της μόνο τις αγγλοσαξονικές αγορές και την Κοινοπολιτεία. Η Αυστραλία κι η Νέα Ζηλανδία αλλά κι η Βρετανία, που αντιμετωπίζει σε άλλους τομείς προβλήματα, στα κινηματογραφικά εισιτήρια πηγαίνουν μια χαρά, το ίδιο και οι της Κοινοπολιτείας.
- Ωστόσο, η βιτρίνα των Καννών δείχνει ανεπηρέαστη από την κρίση και τα σκάφη έχουν αραξοβολήσει είτε αρόδο είτε στις μαρίνες, θαρρείς και περιμένουν να κάνουν απόβαση αλά Νορμανδία (τα περισσότερα παραμένουν ξενοίκιαστα, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters). Κι οι αφίξεις των διασημοτήτων είναι προ των πυλών.
- Η έναρξη του Φεστιβάλ σηματοδοτήθηκε, επίσης, από ένα μήνυμα των καιρών. Το κινούμενο σχέδιο αμερικανικής παραγωγής της Pixar, το «Up», που εγκαινίασε το Φεστιβάλ, έδωσε την απάντηση στην ερώτηση γιατί οι Κάννες τού έδωσαν πρεμιέρα, ενώ μέχρι πέρσι τα κινούμενα σχέδια προβάλλονταν κάπου ενδιάμεσα για το ψυχαγωγικό διάλειμμα ύστερα από τον πονοκέφαλο των καλλιτεχνικών αναζητήσεων…
- Το φετινό, όμως, κινούμενο σχέδιο ήταν κάτι άλλο. Είναι η εξέλιξη, η νέα τεχνολογία, προβλήθηκε σε σύστημα 3D, με ειδικά γυαλιά, και για πρώτη φορά είδαμε και το σήμα των Καννών, του Φεστιβάλ Καννών, τρισδιάστατο.
- Πολύ απλά, το Φεστιβάλ Καννών έγινε κι αυτό «τρισδιάστατο», υιοθέτησαν οι Γάλλοι με τους Αμερικανούς τη νέα αντίληψη, η οποία δείχνει κατά πού θα βαδίσει στα επόμενα χρόνια ο κινηματογράφος και πιθανόν αυτή η τεχνολογία να βοηθήσει στην κατάργηση της πειρατείας. Μέχρι να εξελιχθεί κι η πειρατεία και να γίνει κι αυτή τρισδιάστατη…
- Κάννες, του Παναγιώτη Τιμογιαννάκη, Ελεύθερος Τύπος, Πέμπτη, 14.05.09
No comments:
Post a Comment