Η δύναμη του κινηματογράφου
- Είναι η πρώτη φορά που ο φάκελος των τραγικών «Σεπτεμβριανών» του '55 ανοίγει, και μάλιστα διάπλατα, μέσα από τη μεγάλη οθόνη, με τις συνταρακτικές «Πληγές του φθινοπώρου».
- Μιας ταινίας μεγάλου μήκους της Τουρκάλας σκηνοθέτιδας Τομρίς Γκιριτλίογλου, που επιβάλλεται ν' αποτελέσει το πρότυπο για σειρά νέων ταινιών, που με τις αποκαλύψεις τους θ' αρχίσουν να κλείνουν τις αιώνιες πληγές που κρατούν τραυματισμένους τους λαούς και από τις δύο ακτές του Αιγαίου. Ετσι, θα επιβεβαιωθεί ο ορισμός που έδωσε ο πολύς Ζορζ Σαντούλ, σύμφωνα με τον οποίο ο κινηματογράφος είναι η «δυναμικότερη μορφή τέχνης, που απευθύνεται στα πλατιά κοινωνικά στρώματα». Και αποκαλύπτει όσα συγκαλύπτονται, από τις στρατηγικές και οικονομικοπολιτικές σκοπιμότητες, θα προσθέταμε εμείς...
- Οι «Πληγές του φθινοπώρου» μπορούν ν' ανοίξουν το δρόμο για την απομυθοποίηση, μέσα από την έβδομη τέχνη, του τεχνητού μίσους που καλλιεργήθηκε, σε συνεργασία με την Ιντέλιτζενς Σέρβις, τόσο από τον ελληνικό ΙΔΕΑ όσο και από τους νεοκεμαλιστές «Γκρίζους λύκους», με αποτέλεσμα την αλληλοσφαγή Ελλήνων και Τούρκων στη μαρτυρική Κύπρο. Στόχος αυτού του σχεδίου ήταν η αμυντική αποδυνάμωση της μεγαλονήσου, ώστε να αποτελεί μια διαρκή ξένη βάση, για τον έλεγχο των δρόμων του πετρελαίου.
- Με την ίδια παρρησία, και μάλιστα μέσα από κοινές ελληνοτουρκικές σκηνοθεσίες και συμπαραγωγές, πρέπει να ανοίξει ο επτασφράγιστος «Φάκελος της Κύπρου» και να απαντηθούν τα ερωτήματα για την τραγωδία των αγνοουμένων. Και επιτέλους, ο κινηματογραφικός φακός να ρίξει άπλετο φως στη μεγάλη απάτη της κούρσας των εξοπλισμών, ανάμεσα σε δύο λαούς που πληρώνουν τα δεκαπλάσια για πολεμικές δαπάνες, σε σύγκριση με τις «σύμμαχες» χώρες, που παράγουν τα φονικά όπλα...
- Δεν χρειάζονται ειδικές κυβερνητικές διαπιστεύσεις προς Ελληνες και Τούρκους, Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους διανοούμενους και καλλιτέχνες, παρά μόνον η κοινή θέληση για μια τέτοια εκστρατεία, υπέρ της αλήθειας, που θα φέρει την ειρήνη και την κοινή προκοπή στις δύο εθνότητες.
- ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΚΡΗΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 7/5/2009
No comments:
Post a Comment