- ΚΚΕ: «Κρατική στήριξη στη δημιουργία και όχι στα μονοπώλια»
Οσα συνέβησαν προχτές στην εκδήλωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας, με θέμα την πορεία του ελληνικού κινηματογράφου (αντεγκλήσεις, αλληλοκατηγορίες, αποχωρήσεις από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών) αποτελούν φυσιολογική συνέπεια της μακρόχρονης βαθιάς ρήξης στους κόλπους της κινηματογραφικής κοινότητας.
Αφορμή ήταν η καταψήφιση, την περασμένη βδομάδα, από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), του ετήσιου απολογισμού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το πραγματικό δίλημμα όμως δεν είναι η υπεράσπιση ή η καταγγελία της κάθε φορά διοίκησης του ΕΚΚ, αλλά τι Κέντρο Κινηματογράφου χρειάζεται η χώρα, προς όφελος ποιου, με τι λειτουργία και προσανατολισμό. Σε αυτό το σημείο βρίσκονται οι αιτίες που δεν αναδεικνύονται από τις κυρίαρχες αντιλήψεις που «αλληλοσφάζονται»: Η διαχρονική απαξίωση του κινηματογράφου από το κράτος. Ο εμπορευματικός προσανατολισμός του σε βάρος των δημιουργών και των θεατών και σε όφελος της διαδικασίας συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης κεφαλαίου στον κλάδο της ιδιωτικής παραγωγής και διανομής. Η παλινωδία μέρους των συλλογικών φορέων των κινηματογραφιστών που επιχειρούν να γεφυρώσουν τα αγεφύρωτα, δηλαδή τα αντικειμενικά, αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα των δημιουργών από τη μια πλευρά και των ιδιωτών στην παραγωγή και διανομή από την άλλη, συμφέροντα που το αστικό κράτος κάνει ό,τι μπορεί να εξυπηρετήσει.Αυτά ανέδειξε στη συζήτηση η εκπρόσωπος του ΚΚΕ, βουλευτής Εύα Μελά, η οποία έθεσε τις βασικές θέσεις του Κόμματος για τον κινηματογράφο, μεταξύ άλλων για: Μέτρα κρατικής ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής, χωρίς καμία χρηματοδότηση των μονοπωλίων. Ανάπτυξη της κινηματογραφικής Παιδείας και δημιουργία διαβαθμισμένου Πανεπιστημίου Τεχνών. Δημιουργία και στήριξη Πολιτιστικών Κέντρων, δημόσιων ή δημοτικών, προσανατολισμένων στην πολιτιστική και πνευματική ανάπτυξη της εργατικής τάξης. Δημόσιοι και κοινωνικοποιημένοι κινηματογραφικοί φορείς.
Η Εύα Μελά σημείωσε πως για το ΚΚΕ το έργο τέχνης πρέπει να πηγαίνει από τον δημιουργό στο κοινό χωρίς εμπόρους και μεσάζοντες και ότι το βασικό ζήτημα είναι ποιος θα καθορίζει την πορεία του κινηματογράφου: Οι δημιουργοί ή οι έμποροι; Αυτά ήταν που ενόχλησαν μια μικρή ομάδα... "εμπόρων" (σ.σ. παραγωγών) του χώρου, οι οποίοι επιχείρησαν να διακόψουν, ανεπιτυχώς, την εκπρόσωπο του ΚΚΕ με προκλητικό τρόπο (σ.σ. «θα μας πεις και για το 1917;») που εξόργισε και εκπροσώπους άλλων κομμάτων.
Η ΕΕΣ, με ανακοίνωσή της καταγγέλλει ως «μεθοδευμένα» όσα έγιναν στην εκδήλωση, ότι τη διάσπαση δημιούργησε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου «ως αντίβαρο για την ανεπάρκεια της οικονομικής διαχείρισης της παρούσας διοίκησης (...) Θέλοντας το ΕΚΚ να καλύψει αυτή την ανεπάρκεια εκμεταλλεύεται μια μικρή ομάδα, που σχεδόν στο σύνολό τους έχουν χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από το ΕΚΚ (...)».
Τα 64 αποχωρήσαντα από την ΕΕΣ μέλη, με ανακοίνωσή τους,καταγγέλλουν ότι η «στάση της» απέναντι «στην προκλητική αδιαφορία και τον εμπαιγμό της πολιτείας προς τον Ελληνικό Κινηματογράφο είναι από απαθής έως ανύπαρκτη (...) αναλίσκεται σε παρασκηνιακού τύπου πολιτικές που χαϊδεύουν το ΥΠΠΟ (...) ασχολείται περισσότερο με τη δυναμική της στο σύστημα εξουσίας και λιγότερο έως καθόλου με τα προβλήματα του κινηματογραφικού χώρου (...)».
Οι «Κινηματογραφιστές στην ομίχλη» (έτσι αυτοαποκαλούνται οι σκηνοθέτες και παραγωγοί που αποσύρουν τις ταινίες τους από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) καταγγέλλουν την ΕΕΣ και άλλα σωματεία ότι «συμπράττουν με τους εκπροσώπους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ, και καταψηφίζουν με γελοία επιχειρήματα τον ετήσιο απολογισμό του Κέντρου (...)» και ζητούν «άμεση θεσμική παρέμβαση με την ψήφιση του νέου νόμου για τον κινηματογράφο (...)».
Αυτό που μένει είναι η απάντηση - θέση της συντριπτικής πλειοψηφίας των δημιουργών, οι οποίοι βρίσκονται εκτός... του «ομιχλώδους» τοπίου που προσπαθούν να επιβάλλουν κράτος και ιδιώτες στον ελληνικό κινηματογράφο.
- Η ΕΕΣ αποφάσισε να μη στείλει εκπροσώπους της στην Επιτροπή Κρατικών Βραβείων, ζητώντας να ανασταλεί η διαδικασία μέχρι το Μάρτη, με την προϋπόθεση να έχει ψηφιστεί νέος νόμος για τον κινηματογράφο. [ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 23/09/2009]
Tuesday, September 22, 2009
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: Στην «ομίχλη» οι αιτίες των προβλημάτων
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment