Monday, September 14, 2009

Από το ποδόσφαιρο στο σεξ...

  • Η «Καταραμένη ομάδα» και το «Girlfriend experience», δύο εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες αλλά με κοινό γνώρισμα τον εκρηκτικό χαρακτήρα των προσώπων στα οποία αναφέρονται, δίνουν το στίγμα του 15ου φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας (16-27 Σεπτεμβρίου)



Ο Μάικλ Σιν υποδύεται τον Κλαφ στην ταινία «Καταραμένη ομάδα».Στην ένθετη φωτογραφία ο Μπράιαν Χάουαρντ Κλαφ (1935- 2004),θρυλικός προπονητής του αγγλικού ποδοσφαίρου

Καταραμένος κόουτς

Ο Μπράιαν Χάουαρντ Κλαφ(1935-2004) είναι ίσως ο πιο θρυλικός προπονητής ποδοσφαίρου που πέρασε ποτέ από τα βρετανικά γήπεδα στις δεκαετίες 1960 και 1970. Εκρηκτική προσωπικότητα, οπαδός του ομαδικού, καθαρού ποδοσφαίρου, ο «Κλάφι» είχε υπάρξει ο ίδιος ποδοσφαιριστής σκοράροντας 204 γκολ σε 222 αγώνες. Η καριέρα του όμως στη γενέτειρά του, τη Μίντλεσμπρο, έληξε ύστερα από βαρύ τραυματισμό. Πολύ σύντομα ο Κλαφ ακολούθησε καριέρα προπονητή και προτού εγκαταλείψει το επάγγελμα εξαιτίας του αλκοολισμού του σημείωσε αρκετές επιτυχίες, ανάμεσα στις οποίες το ότι στα τέλη της δεκαετίας του ΄60 ανέβασε την Ντέρμπι Κάουντι από τη Β΄ εθνική κατηγορία στην Α΄ και της χάρισε το πρωτάθλημα Αγγλίας. Πολλά χρόνια αργότερα, το 1979, η Νότιγχαμ Φόρεστ με τον Κλαφ κατέκτησε δύο συνεχόμενες χρονιές το Κύπελλο Πρωταθλητριώνένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα στην ιστορία του αγγλικού ποδοσφαίρου.

Λέγοντας τα πράγματα ακριβώς όπως τα πίστευε, ο Κλαφ οφείλει ένα μέρος της φήμης του στην ιδιαίτερη σχέση του με τα media. Οι ατάκες του διακρίνονταν από αλαζονεία και συχνά φιγουράριζαν στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων γιατί δεν δίσταζε να ρίχνει μπηχτές στους αντιπάλους του και να αυτοδιαφημίζεται ως ο καλύτερος προπονητής του κόσμου.

«Με αγαπούν γι΄ αυτό που είμαι και με μισούν γι΄ αυτό που δεν είμαι» συνήθιζε να λέει. Εγωιστής, αυταρχικός, αυτοκαταστροφικός, πιστός οικογενειάρχης, πολύ σκληρός με τους παίκτες, κόκκινο πανί των προέδρων των ομάδων και των ποδοσφαιρικών παραγόντων και αλκοολικός (αιτία που τον οδήγησε στην απόσυρσή του από τα γήπεδα), ο Κλαφ είχε την ίδια ώρα μια βαθιά αίσθηση δικαίου: ήταν ο εκπρόσωπος μιας εποχής που έχει περάσει ανεπιστρεπτί, στην οποία ο προπονητής καθόριζε την πορεία του ποδοσφαιριστή και όχι ο πολυεκατομμυριούχος ποδοσφαιριστής τη μοίρα του προπονητή.

Βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Πις, η «Καταραμένη ομάδα» («Τhe damn united») τουΤομ Χόλαντπραγματεύεται το πιο σκοτεινό κεφάλαιο της καριέρας του Κλαφ ως προπονητή, στη θέση του οποίου βρίσκουμε τον βρετανό ηθοποιόΜάικλ Σιν, σε έναν ακόμη ρόλο πραγματικού προσώπου (μετά τονΝτέιβιντ Φροστκαι τονΤόνι Μπλερ: τις 44 καταραμένες ημέρες που κάθησε στον πάγκο της πρωταθλήτριας Αγγλίας Λιντς Γιουνάιτεντ- από τις 31 Ιουλίου ως τις 12 Σεπτεμβρίου του 1974).

Η ανάληψη καθηκόντων προπονητή της Λιντς έγινε όταν ο άσπονδος εχθρός του Κλαφ, ο προπονητήςΝτον Ρίβι,άφησε την ομάδα με την οποία είχε κατακτήσει το πρωτάθλημα για να αναλάβει την Εθνική Αγγλίας. Η διαμονή του Κλαφ στη Λιντς υπήρξε ένας εφιάλτης για όλους αφού ο ίδιος κατά βάθος μισούσε την ομάδα που κατά τη γνώμη του είχε κερδίσει το έπαθλο με βρώμικες τακτικές και μεθόδους. Εδειχνε την απέχθειά του και οι παίκτες-θρύλοι όπως οΜπίλι Μπρέμνερ και οΤζον Τζάιλς,δεν έκρυψαν το μίσος τους για εκείνον.

Οταν ο Κλαφ έφυγε από τη Λιντς η πρωταθλήτρια Αγγλίας βρισκόταν πια στη 19η θέση του βαθμολογικού πίνακα. Αναρωτιέσαι όμως για ποιον λόγο είχε ούτως ή άλλως αναλάβει κάτι που δεν πίστευε. Μήπως είχε θελήσει να καταστρέψει την Dirty Leeds εκ των έσω; ΄Η μήπως ήθελε να καταστρέψει τον ίδιο τον εαυτό του ντροπιασμένος που είχε αναγκαστεί να αναλάβει την ομάδα που απεχθανόταν; Μήπως έπαιξε ρόλο που το δεξί του χέρι, ο φίλος και συνεργάτης τουΠίτερ Τέιλορ, δεν τον ακολούθησε χολωμένος από μια παλιά προδοσία του Κλαφ; Ολα αυτά τα ερωτήματα αναπτύσσονται στο βιβλίο του Πις που ωστόσο προκάλεσε την οργή τόσο του Τζάιλς όσο και της οικογένειας του Κλαφ (εκδόθηκε μετά τον θάνατό του). Το βιβλίο πάντως επεξεργάζεται πολλές ακόμη παραμέτρους του ποδοσφαιρικού κόσμου, όπως τον ρόλο των πολιτικών παραγόντων, τη διαφθορά, την αγορά συνειδήσεων, τις ύποπτες δοσοληψίες και τις ταξικές συγκρούσεις. Διόλου τυχαίο που έγινε μπεστ σέλερ (στην Ελλάδα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τόπος). Η επιτυχία του, όπως αναφέρει και ο «Guardian», οφείλεται στο ότι δεν παίζει κανέναν ρόλο αν αρέσει ή όχι το ποδόσφαιρο στον αναγνώστη.

Πνευματώδης πορνοστάρ

Η Σάσα Γκρέι, είδωλο της σύγχρονης βιομηχανίας πορνό, πρωταγωνιστεί στην ταινία «Girlfriend experience»
Τι μπορεί να συμβεί όταν ένας από τους πιο διακεκριμένους ζώντες αμερικανούς σκηνοθέτες αποφασίσει να συνεργαστεί με ένα πολυβραβευμένο είδωλο της βιομηχανίας πορνό για τη δημιουργία μιας «κανονικής» ταινίας; Αυτό ακριβώς συνέβη στο «Girlfriend experience». ΟΣτίβεν Σόντερμπεργκ, σκηνοθέτης που χάρισε το Οσκαρ στηνΤζούλια Ρόμπερτς («Εριν Μπρόκοβιτς») ενώ εκείνος πήρε το βραβείο σκηνοθεσίας για τον εαυτό του με το «Τraffic», καθοδηγεί τηΣάσα Γκρέι, πρωταγωνίστρια σε παραπάνω από 120 ταινίες πορνό από το 2006 όταν μπήκε στον χώρο της σοουμπίζ (ντεμπούτο μια σκηνή οργίου στις «Fashionistas 2») ως σήμερα.

Το ημιντοκυμαντερίστικης αισθητικής 77λεπτο φιλμ γυρίστηκε στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου του περασμένου Νοεμβρίου και αναφέρεται σε ένα πενθήμερο από τη ζωή της Τσέλσι (Γκρέι), ενός πανάκριβου κολ γκερλ το οποίο με το κατάλληλο ποσόν μπορεί να προσφέρει στους πελάτες της όχι απλώς μια ακόμη σεξουαλική εμπειρία αλλά ολόκληρο το «πακέτο» εμπειριών. Με άλλα λόγια, να προσφέρει μια πλήρη σχέση: η Τσέλσι μπορεί να γίνει στοργική, ρομαντική και ψυχαναλυτική, γι΄ αυτό και η ως τώρα πελατεία της είναι πέρα για πέρα ικανοποιημένη. Συγχρόνως προσπαθεί να διατηρήσει μια κανονική σχέση με τον δικό της σύντροφο (και προσωπικό εκπαιδευτή) αλλά και να αναπτύξει τις επιχειρήσεις της καθώς ακούει διαρκώς για την περιβόητη οικονομική κρίση. Θα μετατρέψει σε χρυσό τα διαμάντια της; Θα επενδύσει σε μια μικρή, μη κερδοφόρα επιχείρηση με την προοπτική να ανεβούν οι μετοχές της; Αυτό όμως που κατά βάθος επιθυμεί είναι να βιώσει η ίδια την «girlfriend experience», την εμπειρία μιας ειλικρινούς σχέσης, χωρίς οικονομι- κές απολαβές και άλλα εμπόδια. Είναι εφικτό;

Ανέκαθεν ο Στίβεν Σόντερμπεργκ αναζητούσε φρέσκα πρόσωπα για τις πιο «πειραματικές» ταινίες του τις οποίες γυρίζει όταν δεν ασχολείται με υπερπαραγωγές όπως η τριλογία των «Συμμοριών» όπου πρωταγωνιστούν ηθοποιοί της πρώτης γραμμής όπως οΜπραντ Πιτ, οΤζορτζ Κλούνεϊ και η Ρόμπερτς. Ο σκηνοθέτης έμαθε για την περίπτωση της Γκρέι όταν έπεσε στα χέρια του ένα τεύχος του περιοδικού «Los Αngeles» που την αποκάλεσε διάδοχο της θρυλικής πορνοστάρΤζίνα Τζέιμσον.

Η ελληνικής καταγωγής Μαρίνα Αν Χατζή, όπως είναι το πραγματικό όνομά της, γεννήθηκε στο Σακραμέντο στις 14 Μαρτίου του 1988. Παιδί χωρισμένων γονιών, μεγάλωσε με τη μητέρα της, κρατική υπάλληλο της Πολιτείας της Καλιφόρνιας, και τον πατριό της. Τα παιδικά χρόνια της δεν ήταν όμορφα. Αλλαζε διαρκώς σχολεία και σε ηλικία 16 ετών ανακοίνωσε την απόφασή της να φύγει από το σπίτι. Δύο χρόνια αργότερα, με 7.000 δολάρια στην τσέπη- οι οικονομίες της ως σερβιτόρας- έφυγε για το Λος Αντζελες έχοντας πάρει κάποια μαθήματα στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική. Μπήκε στο κολέγιο αλλά σύντομα αποφάσισε να ακολουθήσει καριέρα στη βιομηχανία πορνό, κάνοντας αυτό που πραγματικά της αρέσει: σεξ και performing. Επέλεξε το ψευδώνυμο Σάσα Γκρέι έχοντας εμπνευστεί από τη Σάσα Κονιέτζκο, τραγουδίστρια του συγκροτήματος ΚΜFDΜ και τον Ντόριαν Γκρέι, ήρωα του Οσκαρ Γουάιλντ στο «Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι». Η Σάσα Γκρέι σύντομα άρχισε να προκαλεί το ενδιαφέρον εντύπων όπως το «Rolling Stone» και οι «Τimes» της Νέας Υόρκης που χαρακτήρισαν την καριέρα της «ιδιαίτερη, τόσο λόγω των ακροτήτων στις οποίες μπορεί να φτάσει όσο και για τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τη δουλειά της». Θόρυβο είχε προκαλέσει πρόπερσι η επίσκεψή της στο Πανεπιστήμιο Βrandeis όπου είχε προσκληθεί για μια ανοιχτή συνομιλία με 300 μαθητές.

  • Η ταινία «Καταραμένη ομάδα» θα προβληθεί στην αίθουσα Αττικόν το Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου στις 20.30 και η ταινία «Girlfriend experience» στην αίθουσα Δαναός 1 το Σάββατο 26 του μηνός στις 22.00.
  • ΤΟΥ Ι.ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009

No comments: