Thursday, October 30, 2008

Από την Καμόρα στους Μπάαντερ - Μάινχοφ

Φωτογραφία

Δύο από τα καλύτερα έργα της φετινής Ευρώπης, το ιταλικό «Γόμορρα» και το γερμανικό «Σύμπλεγμα Μπάαντερ Μάινχοφ»

Από την Καμόρα στους Μπάαντερ - Μάινχοφ

Η εβδομάδα αυτή προβάλλει μια θριαμβική εικόνα του σημερινού ευρωπαϊκού κινηματογράφου, ο οποίος κυριαρχεί απόλυτα στο πρόγραμμα, με έργα ουσίας που είναι καμωμένα για να τα δει και να τα απολαύσει κοινό. Ωστόσο, είναι και λίγο πλασματική, διότι περισσότερο αφορά στα «τερτίπια» της διανομής και στη χαώδη σχέση γραφείων και αιθουσών.

Δύο από τα καλύτερα έργα της φετινής Ευρώπης, το ιταλικό «Γόμορρα» και το γερμανικό «Σύμπλεγμα Μπάαντερ Μάινχοφ» -που έχουν υποβληθεί και τα δύο από τις χώρες τους για το φετινό ξενόγλωσσο Οσκαρ- πέφτουν το ένα πάνω στο άλλο, με το ενδεχόμενο να «διχάσουν» το κοινό, ενώ την ίδια εβδομάδα με τα «Γόμορρα» προβάλλεται ένα ακόμα ιταλικό, περσινής παραγωγής, το εξαίρετο «Piano, solo», που στριμώχνεται σε κινηματογράφο του Αμαρουσίου, καθώς απ’ ό,τι φαίνεται δεν υπήρχαν περιθώρια για «κεντρικότερες» λύσεις. Κοντά σε αυτά, κι ένα καθαρά φεστιβαλικό, το «Τέσσερις νύχτες με την Αννα», του Πολωνού Γέρζι Σκολιμόφσκι. Το αμερικάνικο της εβδομάδας είναι το «Ζήτημα τιμής».

«Γόμορρα»

«Γόμορρα»


Η ταινία έχει διαφημιστεί από τον αντίκτυπο του θέματος που θίγει, το οποίο ξεκινά από την πηγή στην οποία βασίζεται και δεν είναι άλλη από το βιβλίο του Ρομπέρτο Σαβιάνο. Ο νεαρός Ιταλός συγγραφέας αποκαλύπτει στο βιβλίο του, που κυκλοφορεί και στα ελληνικά, ανατριχιαστικές λεπτομέρειες γύρω από τη δράση της Καμόρα, της αντίστοιχης με τη Μαφία της Σικελίας οργάνωσης της Νάπολης. Στην Ιταλία, από τη Νάπολη και κάτω, στον Νότο της ηπειρωτικής χώρας καθώς και στα νησιά κυριαρχούν τοπικές εγκληματικές οργανώσεις. Κι αν η Μαφία σήμερα έχει μπερδέψει τα πράγματα γύρω από τη δράση της, αφού πλέον συμμετέχει σε νόμιμες επιχειρήσεις, η Καμόρα δηλώνει κράτος εν κράτει και ελέγχει καίρια σημεία.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας.

Από το παραεμπόριο και την παραοικονομία, τα εμπορικά και οικονομικά πάρε-δώσε με την Κίνα, από τη διακίνηση των ναρκωτικών (μετέτρεψε την κοκαΐνη από ναρκωτικό των πλουσίων σε ναρκωτικό των αστών αλλά και των μικροαστών) στο εμπόριο όπλων, με ιδιαίτερη «αδυναμία» στα καλάζνικοφ, και φτάνει μέχρι και αυτή την ιταλική μόδα. Ο Σαβιάνο αποκαλύπτει λεπτομέρειες και έχει θέσει σε κίνδυνο πλέον και τη ζωή του.

Στην ταινία, ο σχετικά νέος σε ηλικία σκηνοθέτης Ματέο Γκαρόνε υιοθετεί το ύφος του ντοκουμέντου, κάτι ανάλογο με εκείνο που είχε κάνει ο Στίβεν Σόντερμπεργκ στο «Traffic». Το σενάριο, για να μαζέψει όλο αυτό το υλικό, που είναι αδύνατο να μεταφερθεί στον κινηματογράφο έτσι όπως το περιγράφει ο Σαβιάνο, το εντάσσει σε πέντε ιστορίες που ενσωματώνονται η μία μέσα στην άλλη και δρουν παράλληλα. Βεβαίως ούτε και όλα τα στοιχεία του βιβλίου χωρούν, αλλά δεν είναι εκεί το θέμα μας. Ο Γκαρόνε πέτυχε την απόδοση που χρειαζόταν και στάθηκε στο ύψος του αρχικού υλικού του.

«Σύμπλεγμα Μπάαντερ-Μάινχοφ»

«Σύμπλεγμα Μπάαντερ-Μάινχοφ»


Κάθε χρόνο η Γερμανία, τα τελευταία δέκα χρόνια, μας προσφέρει πάντα κάτι δυνατό, εμπνευσμένο από το ειλικρινές κοίταγμα στον πολιτικό και κοινωνικό καθρέφτη της. Φέτος, ο παραγωγός του «Οι ζωές των άλλων», με συνεργάτη το σκηνοθέτη Ούλι Εντελ, καταπιάνεται με το καυτό θέμα της τρομοκρατίας που ταλάνισε τη χώρα από το 1967 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας ’70, αλλά και το ζευγάρι που έγινε θρύλος και φόβητρο. Το έργο δεν ξεκινά από τους χαρακτήρες αλλά από τα ίδια τα γεγονότα, και μέσα από αυτά, τη δράση και τις αποφάσεις τους προβάλλονται στοιχεία του χαρακτήρα των ηρώων. Ωστόσο δεν πρόκειται για δράμα χαρακτήρων, αλλά γεγονότων και αναβίωσης (εκπληκτικής!) μιας εποχής.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας.

Η ροή της ταινίας είναι εξαιρετική kαι οι ηθοποιοί πρώτης γραμμής, ειδικά η Μαρτίνα Γκέντεκ, η οποία με το παίξιμό της κάνει την Ουλρίκε Μάινχοφ πιο οικεία αν και όχι υποχρεωτικά συμπαθητική. Αυτό που στην ταινία περνά μόνο έμμεσα είναι οι καταγγελίες εκείνης της εποχής για το αστυνομικό κράτος, που το είχαν επισημάνει οι Γερμανοί διανοούμενοι καθώς κι ο κινηματογράφος με τη δυνατή ταινία του Φόλκερ Σλέντορφ «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ».

«Piano, solo»

«Piano, solo»


Πολύ ωραία ταινία για να (μην) πάει χαμένη! Η ιστορία του πιανίστα της τζαζ Λούκα Φλόρες, ο οποίος από τα παιδικά του χρόνια ως την καλλιτεχνική ανάδειξή του πολέμησε εναντίον των δαιμόνων του, τους οποίους όμως δεν κατάφερε να νικήσει. Καλαίσθητη ταινία, και πρωταγωνιστής ο Κιμ Ρόσι Στιούαρτ, από τα πιο γοητευτικά και ταλαντούχα άτομα του σημερινού ιταλικού σινεμά. Τον είχαμε δει στο «Ανάμεσα». Αξίζει να σημειωθεί πως την ιστορία του Φλόρες έγραψε σε βιβλίο ο Βάλτερ Βελτρόνι, ο σημερινός αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρώην δήμαρχος της Ρώμης - σε αυτό το βιβλίο βασίζεται το σενάριο. Οχι, δεν είναι πολιτικό! Απλά, ο Βελτρόνι είναι εκτός από πολιτικός κι ένας ανήσυχος διανοούμενος.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας.

«Sex drive»

«Sex drive»

Με ταινίες όπως οι παραπάνω δεν μένει χώρος ούτε και διάθεση να ασχοληθούμε με μια νεανική αμερικανική κωμωδιούλα, όπου δεν παίζει και κανένας γνωστός.

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας.

ΤΙΜΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Ελεύθερος Τύπος, Πέμπτη, 30.10.08

No comments: