Monday, October 20, 2008

Η Ελλάδα μοιάζει με το προ Χόλιγουντ Λος Αντζελες


Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

Ο Σκοτ Ρος είναι ο ιδρυτής της εταιρείας Digital Domain, που έχει πάρει 6 Οσκαρ για ειδικά εφέ και επεξεργασία εικόνας. Ηρθε στην Αθήνα για να προφητέψει το τέλος του Χόλιγουντ λόγω... παγκοσμιοποίησης και τεχνολογίας. Αλλά και για να στήσει δουλειές

«Το Χόλιγουντ είναι η τελευταία αμερικανική βιομηχανία που ελέγχεται αποκλειστικά από Αμερικανούς. Με την παγκοσμιοποίηση της αγοράς και την ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας, αυτό σύντομα τελειώνει», λέει ο Σκοτ Ρος
Ο Σκοτ Ρος ήταν γενικός διευθυντής της ILM (Industrial Light & Magic), της εταιρείας ειδικών εφέ του Τζορτζ Λούκας, από τα μέσα του '80 μέχρι το '92 που έφυγε για να ιδρύσει την Digital Domain, μια εταιρεία ειδικών εφέ που μέχρι σήμερα έχει πασπαλίσει μαγεία τις μισές από τις ταινίες που θυμάστε για τα «μαγικά» τους (Το Πέμπτο Στοιχείο, Αρμαγεδδών, Ι Robot, Πειρατές της Καραϊβικής, Ω, αδελφέ πού είσαι κ.λπ.). Εχει κερδίσει έξι Οσκαρ, δύο για εφέ στις ταινίες «Τιτανικός» και «What dreams may come» (Θα σε βρω στον Παράδεισο) και άλλα τέσσερα για τη δημιουργία λογισμικού επεξεργασίας κινηματογραφικής εικόνας, που πέρασε την κινηματογραφική αφήγηση σε άλλα επίπεδα. Φτάνει στο ραντεβού μας γοητευμένος από τη βόλτα του στο Σούνιο και δεν φαίνεται να τον πειράζει καθόλου το μποτιλιάρισμα. Ηρθε στην Αθήνα για να μιλήσει στο Athens Digital Week στη Τεχνόπολη, ή τουλάχιστον έτσι μας αφήνει αρχικά να νομίζουμε...
  • Θα μιλήσετε για το τέλος του Χόλιγουντ. Πώς θα είναι η επόμενη μέρα;
«Το Χόλιγουντ είναι η τελευταία αμερικανική βιομηχανία που ελέγχεται αποκλειστικά από Αμερικανούς. Με την παγκοσμιοποίηση της αγοράς αυτό σύντομα τελειώνει λόγω των ψηφιακών συστημάτων διανομής, της διασύνδεσης των πολιτισμών και της δυνατότητας των κινηματογραφιστών να σπουδάζουν αποκτώντας τόσο τη γνώση της χολιγουντιανής κατασκευής ταινιών όσο και τη διεθνή εμπειρία στην κινηματογραφία. Χάρη στην τεχνολογία η πραγματικά παγκόσμια πια κουλτούρα μπορεί να φτιάξει ταινίες για ένα παγκόσμιο κοινό, σε επίπεδα που για χρόνια είχε μόνο το Χόλιγουντ. Σύντομα δεν θα έχει σημασία από ποια χώρα προέρχεσαι και δεν θα χρειάζεσαι την εξουσία των μεγάλων αμερικανικών στούντιο για να έχει η ταινία σου διανομή. Το you tube της επόμενης γενιάς και η red camera, τα mini dv και η ψηφιακή επεξεργασία εικόνας θα επιτρέπουν σε όλους να κάνουν μια ταινία, να γυρίζουν, να μοντάρουν και να τη διανέμουν».

Ακριβός ο «εικονικός» ηθοποιός
  • Διάβασα στο Hollywood Reporter πως κατασκευάσατε συνθετικό ψηφιακό ηθοποιό, ο οποίος μάλιστα έκανε γνωστό σκηνοθέτη να ρωτήσει «ποιος είναι αυτός;». Αλήθεια, ποιος την πάτησε;
«Ο Ντέιβιντ Φίντσερ. Αυτή τη στιγμή η κατασκευή εικονικού ηθοποιού είναι επιτέλους εφικτή. Το κόστος όμως είναι ακόμα απαγορευτικό. Πολύ λίγοι μπορούν να το κάνουν και ακόμη λιγότεροι να τους πληρώσουν. Και αν το κάνεις φτηνιάρικα φαίνεται γελοίο».
  • Εκτός και αν η ανεπάρκειά του εντάσσεται στο σενάριο, όπως στην ταινία «S1m0ne» με τον Αλ Πατσίνο...
«Η Σιμόν ήταν αληθινή ηθοποιός (η Ρέιτσελ Ρόμπερτς) και "μασκαρεύτηκε" σε ψηφιακή. Εν μέρει έχετε δίκιο, αλλά είναι πολύ δύσκολο ένας "δεύτερος" ψηφιακός ηθοποιός να αποδώσει ανθρώπινο συναίσθημα, χωρίς να τον κοιτάς και να λες είναι ψεύτικος. Η φωτορεαλιστική απεικόνιση είναι ακόμα ακριβή».
  • Για πόσο ακόμα;
«Ισως και μια δεκαετία».

Ο θεατής θα καθορίζει τα πάντα
  • Ποια είναι τα βασικότερα στοιχεία της ψηφιακής κινηματογραφικής επανάστασης;
«Από καλλιτεχνική άποψη θα είναι η δημιουργία απόλυτα φωτορεαλιστικών εικονικών ηθοποιών που ο θεατής δεν θα μπορεί να ξεχωρίσει από τους κανονικούς. Στην παραγωγή θα είναι η χρήση της πλατφόρμας των ψηφιακών παιχνιδιών, ώστε να φτιάχνουμε ολόκληρες ταινίες χωρίς να κάνουμε εξωτερικά γυρίσματα. Νομίζω πως το "Avatar", που ετοιμάζει ο Κάμερον, θα είναι κάτι τέτοιο».
  • Ολα αυτά δεν θυμίζουν έντονα Γουίλιαμ Γκίμπσον, Νόρμαν Σπίνραντ... εικονική πραγματικότητα...
«...Φίλιπ Ντικ... Ναι, είμαστε πολύ κοντύτερα στην εικονική πραγματικότητα από όσο νομίζουμε. Βλέπω στο μέλλον την τεχνολογία υπολογιστών και λογισμικού να μας προσφέρουν ρεαλιστικότατες εμπειρίες, ελεγχόμενες τόσο από τους δημιουργούς των μέσων όσο και από το κοινό. Κάτι σαν Worlds of War (τα on line παιχνίδια στρατηγικής και ρόλων), όπου παίκτες θα καθορίζουν από το σκηνικό μέχρι την πλοκή».
  • Η αγαπημένη σας ταινία;
«Το "Λόρενς της Αραβίας" και το "Σινεμά ο Παράδεισος". Το ένα είναι τεράστιο, το άλλο σε χτυπάει κατευθείαν στην καρδιά. Α, και ο "Νονός"...»
  • Σαν παιδί, τι ονειρευόσασταν να γίνετε όταν μεγαλώσετε;
«Να βρω το φάρμακο κατά του καρκίνου ή να γίνω -καθόλου πρωτότυπο- ροκ σταρ».
  • Κάπου διάβασα πως ήσασταν τζαζίστας.
«Ναι, σαξοφωνίστας. Οχι επαγγελματίας. Στα σίξτις έκανα παρέα με μουσικούς. Πήγα όμως σε σχολή για να μην πάω στο Βιετνάμ, οπότε δεν μπορούσα να ακολουθώ στις περιοδείες, παρά μόνο στις σχολικές διακοπές. Πάσχα, Χριστούγεννα κ.λπ. Ετσι τότε τους βοηθούσα με τα τεχνικά και άρχισα να τα ψάχνω. Κάποια στιγμή δούλεψα σε περιοδεία του Μάιλς Ντέιβις και αυτό μου άνοιξε τους ορίζοντες. Δεν θα με ρωτήσετε γιατί είμαι στην Ελλάδα;»

Ελληνικά σχέδια
  • Μα για το Digital Week...
«Οοοχι, πάω στις χώρες που γίνεται Ψηφιακή Εβδομάδα όταν με ενδιαφέρουν, αλλά εδώ είμαι πρώτα για δουλειές».
  • Δηλαδή...
«Εχω φίλους που ενδιαφέρονται να γυρίσουν ταινίες εδώ και ήρθα να δω. Η Ελλάδα μού μοιάζει με το Λος Αντζελες πριν από την εποχή του Χόλιγουντ. Φθηνή, με υπέροχες τοποθεσίες, καλό καιρό, μεγάλες ευκαιρίες. Ψάχνω να δω αν μπορούν να γυριστούν ταινίες και σειρές παγκόσμιου ενδιαφέροντος εδώ και περιεχόμενο για τα νέα μίντια. Μιλάω με ανθρώπους..».
  • Μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος;
«Οχι ακόμα...» *


Γίνεται κατάχρηση εφέ, γιατί πουλάνε


Η ταινία «Θα σε βρω στον Παράδεισο» με τον Ρόμπιν Γουίλιαμς χάρισε στην Digital Domain ένα από τα 6 Οσκαρ της
  • Είχατε ποτέ τον φόβο να μην το παρακάνετε με τα ψηφιακά εφέ;
«Ναι, βέβαια. Τα ψηφιακά εφέ στην υπηρεσία της αφήγησης είναι μοναδικά, μπορούν να βοηθούν το σενάριο να γεννήσει συναισθήματα σε υψηλό επίπεδο. Αλλά γίνεται κατάχρηση, κυρίως γιατί πουλάνε πολύ. Οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ ξέρουν ότι με μερικά άριστα εφέ μπορείς να φτιάξεις ένα τρέιλερ, που θα φέρει τον κόσμο στις αίθουσες. Για παράδειγμα, το "Μετά την Επόμενη Μέρα"... ελεεινή ταινία και σενάριο, χάλια ερμηνείες και σκηνοθεσία, αλλά απίστευτα οπτικά εφέ. Αλλά όταν ο κόσμος είδε στο τρέιλερ κυκλώνες να καταπίνουν το Λ.Α. και τσουνάμι στη Ν.Υ, ήθελε να τη δει. Στρατηγική μάρκετινγκ. Ο χρηματοδότης βάζει απλώς πολλά εφέ, όχι απαραίτητα όλα καλής ποιότητας, για να σιγουρέψει την επένδυσή του. Δεν βάζει 100 λήψεις με καλά εφέ που χρειάζεται το σενάριο, αλλά 500, και ας είναι μέτριες, και σακατεύει την ταινία».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 20/10/2008

No comments: