Thursday, October 23, 2008

Ενας μικρός ταραξίας «σώζει» την εβδομάδα


Φωτογραφία
Σκηνή από την ταινία του Λοράν Καντέ «Ανάμεσα στους τοίχους», με θέμα τις εμπειρίες ενός καθηγητή μέσης εκπαίδευσης που απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στο εφετινό Φεστιβάλ Καννών
Τα παιδιά είναι οι πραγματικοί θριαμβευτές της ταινίας «Ανάμεσα στους τοίχους» («Εntre les murs», 2008, Γαλλία), του μικρού αριστουργήματος του Λοράν Καντέ που απέσπασε εφέτος τον Χρυσό Φοίνικα. Τα παιδιά αλλά και ο καθηγητής τους, ο Φρανσουά Μπεγκοντό , ο οποίος εργάζεται όντως ως καθηγητής και είναι συγγραφέας του ομότιτλου βιβλίου στο οποίο στηρίχθηκε το σενάριο (εκδόσεις Μεταίχμιο). Βιβλίο και ταινία καταγράφουν τις εμπειρίες του ως καθηγητή κατά τη διάρκεια ενός σχολικού έτους. Στο βιβλίο δεν υπάρχει «ξεκάθαρη» αφήγηση και η ιστορία δεν είναι επικεντρωμένη σε ένα μεμονωμένο περιστατικό. Στην ταινία το περιστατικό της αποβολής ενός παιδιού-ταραξία από το Μάλι διαμορφώνει τη δραματουργική κορύφωση της ιστορίας.

Η επιτυχία τού «Ανάμεσα στους τοίχους» οφείλεται στη φυσικότητα με την οποία αναπτύσσεται η σχέση του καθηγητή με τα παιδιά. Ο Καντέ αποφεύγει κάθε κλισέ των «ταινιών μαυροπίνακα» (που συναντάμε συχνά στον αμερικανικό κινηματογράφο), αφουγκράζεται το κλίμα της εποχής και μας παρουσιάζει παιδιά με άποψη, αμφισβητίες του συστήματος εκπαίδευσης με επιχειρηματολογία και χιούμορ. Αποτέλεσμα, μια ταινία που αξίζει να έχουν υπόψη τους οι καθηγητές όλου του κόσμου.

«Αθήνα- Κωνσταντινούπολη» του Νίκου Παναγιωτόπουλου
« Πώς τα καταφέρνεις και είσαι πάντα ήρεμος μέσα σε αυτό το τρελοκομείο;» αναρωτιέται η κοπέλα ( Αλεξία Καλτσίκη ) μιλώντας με τον μεσήλικα περιπλανώμενο δικηγόρο ( Λευτέρης Βογιατζής ). Κατά μία έννοια η απορία της κοπέλας αντανακλά το σύμπαν της ίδιας της ταινίας. Σε μια εποχή ελληνικής κινηματογραφικής- και όχι μόνο- υστερίας το «Αθήνα- Κωνσταντινούπολη» είναι μια εξαιρετικά ήρεμη ταινία. Κάπου «βλέπεις» την «Αλίκη στις πόλεις», κάπου θυμάσαι το σινεμά του Τζάρμους. Αλλά, όταν η περιπλάνηση τελειώνει μένεις με ερωτηματικά όσον αφορά το θέμα της ταινίας.

«Αυστηρώς κατάλληλο» των Μιχάλη Ρέππα, Θανάση Παπαθανασίου
Καμία έκπληξη από την επιστροφή των Ρέππα- Παπαθανασίου στην κινηματογραφική κωμωδία. Οι δύο κωμικογράφοι «κανιβαλίζουν» και «χαβαλεδιάζουν» καταγράφοντας τις ενίοτε αστείες καταστάσεις που προκύπτουν όταν ένας πορνοπαραγωγός ( Δημήτρης Τζουμάκης ) αποφασίζει να χρηματοδοτήσει το σενάριο δύο «κουλτουριάρηδων» σκηνοθετών ( Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ) στους μεγάλους έρωτες της λογοτεχνίας. Αυτό που το ντουέτο δεν ξέρει είναι ότι ο παραγωγός συνδυάζει το υλικό τους με τα γυρίσματα μιας «τσόντας». Ενίοτε η ταινία έχει χάρη αλλά γενικώς κυριαρχούν η προχειρότητα και η φτήνια.

ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
▅ «Genova» (2008, Αγγλία) του Μάικλ Γουιντερμπότομ. Καλοσκηνοθετημένη καταγραφή της προσπάθειας ενός άγγλου χήρου ( Κόλιν Φερθ ) να μεγαλώσει τις δύο κόρες του στη Γένοβα. Ο χώρος μεταβάλλει και τους τρεις, αλλά η ταινία σύντομα εξαντλείται και γίνεται προβλέψιμη.

▅ «Ιγκόρ» («Ιgor», 2008, ΗΠΑ) του Αντονι Λεοντίς. Ο μύθος του Φρανκενστάιν ενέπνευσε συμπαθητικά καρτούν με κεντρικό ήρωα τον καμπούρη βοηθό ενός τρελοεπιστήμονα που κάνει πειράματα σε ανθρώπους. Σημειώνουμε ότι οι «εγκέφαλοι» εδώ έχουν ελληνικές ρίζες: Αντονι Λεοντίς, σκηνοθέτης, Τζόνι Ηρακλής, παραγωγός.

▅ «Παγιδευμένοι» («Εagle eye», 2008, ΗΠΑ) του Ντ.Τζ.Καρούζο. Ενα κυβερνητικό κομπιούτερ αλλάζει ριζικά τη ζωή ενός νεαρού ( Σία Λε Μπεφ ) του οποίου ο δίδυμος αδελφός σκοτώθηκε στον πόλεμο του Ιράκ. Χαοτική περιπέτεια που προσπαθεί να μπλέξει τα στυλ του Αλφρεντ Χίτσκοκ και των «Μαχητών των δρόμων».

No comments: