Saturday, October 11, 2008

Από τα νεανικά χρόνια του Τζένγκις Χαν στη σφαγή του Κατίν



«Maitresse» του Μπαρμπέτ Σρεντέρ
ΣΑΒΒΑΤΟ

«Απόλλων»

* «Η καλύτερη παρέα» του Ρόμπερτ Ολτμαν, με τους: Μέριλ Στριπ, Γούντι Χάρελσον, Κέβιν Κλάιν, Τόμι Λι Τζόουνς («Δεύτερη ευκαιρία»). Με αφορμή την τελευταία μετάδοση μιας πολύχρονης μουσικής ραδιοφωνικής εκπομπής, ο Ολτμαν, στο «κύκνειο άσμα» του, φτιάχνει μια ταινία με τρυφερότητα, χιούμορ, αλλά και ποιητική διάθεση. Υποτιμημένη όταν πρωτοκυκλοφόρησε η ταινία, είναι αντάξια των άλλων ταινιών του δημιουργού του «Νάσβιλ» και του «Παίκτη» (5 μ.μ.).

* «Στην πόλη της Σίλβια» του Χοσέ Λουίς Γκέριν, με την Πιλάρ Λοπέζ ντε Αγιάλα (αβάν-πρεμιέρ).

Από το Φεστιβάλ της Βενετίας έρχεται η ιστορία αυτή ενός ρομαντικού έρωτα, με φόντο το σύγχρονο Στρασβούργο, δοσμένη σχεδόν σαν βουβή ταινία, με τον ήρωα να ανακαλύπτει, στο πρόσωπο μιας άγνωστης, τη γυναίκα που είχε αγαπήσει πριν από μερικά χρόνια. Ταινία χαμηλών τόνων, με την πόλη να παίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας και με την Πιλάρ Λοπέζ ντε Αγιάλα να φτιάχνει το φωτεινό πορτρέτο της νεαρής μυστηριώδους γυναίκας (7.30 μ.μ.)

* «Mongol» του Σεργκέι Μποντρόφ με τον Τατανόμπου Ασάνο (αβάν-πρεμιέρ).

Η ιστορία ενός νεαρού, μοναχικού πολεμιστή, στον 13ο αιώνα, που καταφέρνει να συνενώσει και να εκσυγχρονίσει τις διάφορες μογγολικές φυλές και ν' αποκτήσει σταδιακά δύναμη για να μετατραπεί στον γνωστό Μογγόλο πολεμιστή Τζένγκις Χαν. Με μια σειρά από δραματουργικά ενδιαφέροντα επεισόδια (από εντυπωσιακές βίαιες μάχες και σφοδρούς έρωτες μέχρι συγκρούσεις και προδοσίες ανάμεσα σε αδέρφια) και χρησιμοποιώντας διάφορα φολκλορικά στοιχεία, ο Μποντρόφ σκιαγραφεί το πορτρέτο ενός ανθρώπου εντελώς διαφορετικού από εκείνο του συνηθισμένου «τρομερού βάρβαρου» που ξέραμε μέχρι πρόσφατα, μέσα από μια ταινία επικών διαστάσεων, ταυτόχρονα πετυχαίνοντας μια δυνατή ερμηνεία από τον Ιάπωνα Τατανόμπου Ασάνο στον ρόλο του νεαρού, συμπαθητικού Τζένγκις Χαν (9.15 μ.μ.).

*«Maitresse» του Μπαρμπέτ Σρεντέρ, με τους: Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Μπουλ Οζιέ («Σεξ και έρωτας στον κινηματογράφο»).

Μια τολμηρή, ιδιαίτερα παραστατική στις ερωτικές σκηνές της (χωρίς όμως ποτέ να γίνεται πορνογραφική) γαλλική ταινία, με τον Ντεπαρντιέ στον ρόλο του διαρρήκτη Ολιβιέ, που εισβάλλει στο σπίτι της Αριάν, μιας επαγγελματία «αφέντρας» -dominatrix- (μια πολύ όμορφη Μπουλ Οζιέ, αινιγματική και σκληρή, ιδιαίτερα στον ρόλο της αφέντρας), για να καταλήξει στο κρεβάτι της στο ισόγειο, και να δουλεύει γι' αυτήν στο γεμάτο αλλόκοτα σεξουαλικά αντικείμενα υπόγειό της, βοηθώντας την στα σαδομαζοχιστικά «παιχνίδια» με διάφορους πρόθυμους πελάτες, μερικοί από τους οποίους, όπως έγινε γνωστό αργότερα, ήταν αληθινοί πελάτες! Ο Σρεντέρ καταγράφει με το μάτι του ψυχρού παρατηρητή τις δυο διαφορετικές όψεις του κόσμου μας - τη φυσιολογική και τη βέβηλη, «τερατώδη» πλευρά του, καθώς και τη διττότητα του ανθρώπινου χαρακτήρα, συνδυάζοντας το κωμικό με το τρομακτικό, αποκαλύπτοντάς μας, πίσω από τις, συχνά οδυνηρές, υλοποιήσεις των φαντασιώσεων των πελατών της Αριάν, μιαν άλλη, σκοτεινή εικόνα του σύγχρονου Παρισιού (11.45 μ.μ.).

«Mongol» του Σεργκέι Μποντρόφ
«Μικρόκοσμος»

* Μικρού μήκους ταινίες (των σπουδαστών του New York College).

Πρόγραμμα με 9 ταινίες των σπουδαστών της Σχολής: «Τύχη» της Μαρίας Μόσχα Καρατζόγλου, γύρω από μια γυναίκα, που σαν δεύτερη Πηνελόπη, περιμένει στωικά να της χαμογελάσει η τύχη. «Κέικ» της Ελιάνα Αμπραβανέλ, η διαφορετική εικόνα μιας γυναίκας όπως τη βλέπουν ο σύζυγος και ο γιος της. «Στοίχημα αγγέλων» του Χρήστου Ζαχαράκη, με πρωταγωνιστή ένα νεαρό που, έχοντας κάνει καταχρήσεις, έχει διάφορες παραισθήσεις. «Miraya» του Γιώργου Μακρή, γύρω από τις φαντασιώσεις μιας μοναχικής γυναίκας. «Μικαέλα» του Γιάννη Δαμόπουλου. Τα αδιέξοδα και η καθημερινή, βίαιη ζωή μιας γυναίκας που προσπαθεί να αλλάξει ζωή.

«Φαντάσματα» του Αγγελου Αλετρά, γύρω από τους ρόλους του παρατηρητή και του υπό παρακολούθηση άντρα που αρχίζουν να ανατρέπονται. «Unitas» του Κωστή Μπασογιάννη. Η διαφορετική ζωή των ανθρώπων του περιθωρίου στο ξακουστό λιμάνι Unitas. «10 λεπτά» του Αλέξανδρου Λεονταρίτη. Η συνηθισμένη μέρα του διευθυντή μιας διαφημιστικής εταιρείας ανατρέπεται όταν μαθαίνει ότι του μένουν δέκα λεπτά ζωής. «Η επιγονατίδα» του Γιώργου Κανόνη. Ενας μεσήλικας άντρας βρίσκει τρόπο να πραγματοποιήσει ένα παιδικό του όνειρο (6 μ.μ.).

* «Πρωινή περίπολος» του Νίκου Νικολαΐδη, με τους Μισέλ Βάλεϊ και Τάκη Σπυριδάκη.

Η ελληνική «επόμενη μέρα». Ενας άντρας και μια γυναίκα, μοναδικοί διασωθέντες σε μια ολοκληρωτικά κατεστραμμένη πόλη, έρχονται αντιμέτωποι με την «πρωινή περίπολο» που έχει στόχο της την εξόντωση όλων των επιζώντων (7.30 μ.μ.).

*«Τυφλό κτήνος» (Blind Beast) του Γιασούζο Μασιμούρα.

Ενας τυφλός γλύπτης απάγει ένα νεαρό μοντέλο και την κρατάει αιχμάλωτη στο σπίτι του -μια αποθήκη που έχει μετατρέψει σε ναό αφιερωμένο στις αισθήσεις και την οποία μοιράζεται με τη μητέρα του. Ταινία που διεισδύει στις πιο κρυφές και σκοτεινές πλευρές του ανθρώπινου μυαλού, εξετάζοντας τις πιο ακραίες σεξουαλικές υπερβάσεις και χρησιμοποιώντας μια εικαστικά λαμπρή γραφή, που αντλεί από τις εικαστικές τέχνες. Μια σκληρή και σαδιστική, ταυτόχρονα πανέμορφη ταινία, από τις κλασικές του ιαπωνικού «softcore» (9.30 μ.μ.).

*«Container» του Λούκας Μούντισον. Μια γυναίκα αφηγείται ενώ ένας χοντρός transexual περιφέρεται φορώντας μια ξανθιά περούκα και μια κοκαλιάρα γυναίκα πλένει ραβιόλια, μέσα από αποκαλυπτικές εικόνες της σύγχρονης, άλλοτε τρομακτικής (κοινωνικού χάους αλλά και πυρηνικών καταστροφών - βλέπε Τσερνομπίλ), άλλοτε πορνογραφικής, κοινωνίας μας. Η μοναξιά και η απόγνωση δοσμένα μέσα από μια πρωτοποριακή, προκλητική ταινία, μαζί με το

* «Crazed Fruit» του Κο Νακαχίρα.

«Κατίν» του Αντρέι Βάιντα
Ταινία που σόκαρε τη μεταπολεμική ιαπωνική κοινωνία, σκιαγραφώντας τολμηρά μια νέα γενιά η οποία ενδιαφέρεται μόνο για το κυνήγι ηδονιστικών εμπειριών μέσω του σεξ και του αλκοόλ. Σκηνοθετημένη από έναν από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του ιαπωνικού «νέου κύματος» (11.15 μ.μ.).

ΚΥΡΙΑΚΗ

«Απόλλων»

* «Sweet Movie» του Ντούσαν Μακαβέγιεφ, με τους: Καρόλ Λορ Αννα Προυκνάλ, Πιέρ Κλεμαντί.

Η σεξουαλική απελευθέρωση ιδωμένη από τον Σέρβο Ντούσαν Μακαβέγιεφ, μέσα από μια ταινία προκλητική, αισθησιακή, με μπόλικο χιούμορ αλλά και με σκατολογικές σκηνές, ταινία που συνδυάζει το σεξ με τον Μαρξ και την επανάσταση, ταυτόχρονα ύμνος στην ομορφιά του σεξ (6 μ.μ.).

* «Piano solo» του Ρικάρντο Μιλάνι, με τους: Κιμ Ρόσι Στιούαρτ, Τζασμίν Τρίνκα, Μικέλε Πλασίντο.

Η αληθινή ιστορία του Λούκας Φλόρες, ενός ιδιοφυούς Ιταλού μουσικού της τζαζ, ο οποίος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος. Οι εμπειρίες της παιδικής του ηλικίας -ιδιαίτερα ένα ταξίδι του στην Αφρική και ο τραγικός θάνατος της μητέρας του- στάθηκαν έμπνευση για τη δημιουργία της εκπληκτικής, ακαταμάχητης μουσικής του που τον έκανε διάσημο στην Ιταλία αλλά και στον διεθνή χώρο της τζαζ (έπαιξε μαζί με θρύλους της τζαζ, όπως ο Τσετ Μπέικερ και ο Ντέιβ Χόλαντ). Η ταινία καταγράφει τόσο τα λαμπρά χρόνια της εκπληκτικής καριέρας του, τον έρωτά του για μια γυναίκα, μέχρι τα βασανιστικά χρόνια που ακολούθησαν, οδηγώντας τον στο κατώφλι της τρέλας. Με ήρεμο, ακριβολόγο ρυθμό, με ένα στιλ που κυλάει άνετα, με τους ηθοποιούς να ζουν κυριολεκτικά τους ρόλους τους (ιδιαίτερα ο Κιμ Ρόσι Στιούαρτ, που ερμηνεύει με ξεχωριστή ευαισθησία τον βασανισμένο τζαζίστα), ο Ρικάρντο Μιλάνι φτιάχνει μια ευχάριστη, συγκινητική παραβολή για τη ζωή, την ομορφιά και τις αρχές της (8.15 μ.μ.).

*«Κατίν» του Αντρέι Βάιντα. Η σφαγή περισσότερων από 15 χιλιάδες Πολωνών αξιωματικών στο δάσος του Κατίν, στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, από τους Σοβιετικούς, με εντολή του Στάλιν, είναι το θέμα της συγκλονιστικής αυτής, επικής ταινίας του Αντρέι Βάιντα («Στάχτες και διαμάντια», «Κανάλ», «Η γη της επαγγελίας», «Δαντών»). Με βάση ένα μυθιστόρημα του Αντρέι Μουλάρτσικ, επιστολές και ημερολόγια των ίδιων των στρατιωτικών αλλά και αφηγήσεις συγγενών των θυμάτων, με σκηνές που συγκλονίζουν με την αλήθεια αλλά και τη φρίκη τους και με λεπτομέρεια στην ανάπλαση της περιόδου, ο Βάιντα έφτιαξε τη συγκινητική, αποκαλυπτική αυτή ταινία - αποκατάσταση ενός ιστορικού γεγονότος για το οποίο οι Σοβιετικοί κατήγγελλαν τους ναζί, ταυτόχρονα καταγγελία του απάνθρωπου σταλινικού καθεστώτος (10.15 μ.μ.).

«Μικρόκοσμος»

* «Η νύχτα με τη Σιλένα» του Δημήτρη Παναγιωτάτου, με τους: Αντώνη Καφετζόπουλο, Εύα Βλαχάκου, Μάγδα Μαυρογιάννη.

«Piano solo» του Ρικάρντο Μιλάνι
Η γνωριμία ενός άντρα με μια μπαργούμαν τον σπρώχνει σ' ένα παιχνίδι αισθησιακών παραισθήσεων όταν νιώθει να τον κυριεύει το πάθος της ηδονοβλεψίας. Ο Παναγιωτάτος αναμιγνύει με δεξιοτεχνία και φαντασία την ατμόσφαιρα του φανταστικού με την ατμόσφαιρα του φιλμ νουάρ, δημιουργώντας μια ταινία που σε γοητεύει με την εικαστική ομορφιά της (6 μ.μ.).

* «Γωνία Αρμπάτ και Μπουμπουλίνας» του Μάνου Ζαχαρία. Γυρισμένη στη Σοβιετική Ενωση, στη διάρκεια της ελληνικής δικτατορίας, η ταινία του Ζαχαρία (σκηνοθέτη που θα τιμηθεί με το Ειδικό Βραβείο του Πανοράματος) είναι ένα ξεχωριστό έργο στο οποίο διασταυρώνονται η μνήμη, το αίσθημα της ευθύνης, ατομικής και συλλογικής, αλλά και δύο λαοί μέσα από το πάθος των δυο ηρώων που τους αντιπροσωπεύουν, του Ελληνα σκηνοθέτη Μέμου και της Ρωσίδας δημοσιογράφου Ξένιας, που ερωτεύονται, όταν, για επαγγελματικούς λόγους, συναντιούνται. Μέσα από αφηγήσεις και φλας μπακ του κεντρικού ήρωα, παρακολουθούμε τηνσύγχρονη ελληνική Ιστορία, την Κατοχή και την Αντίσταση, μέσα από καλοστημένα επεισόδια συγκρούσεων, διαδηλώσεων και πράξεων αντίστασης, γεμάτα ένταση και συγκίνηση (7.45 μ.μ.).

* «Η γνωριμία της σάρκας» του Νίκολας Ρεγκ, με τους: Αρτ Γκαρφάνκελ, Τερέζα Ράσελ, Χάρβεϊ Καϊτέλ.

Οι θυελλώδεις ερωτικές σχέσεις μιας γυναίκας και το πρόβλημα του αλκοολισμού της καθώς και η αποξένωση από τον σύζυγό της δίνονται μέσα από διάφορα φλας μπακ, ενώ η γυναίκα νοσηλεύεται στη Βιέννη και ένας αστυνομικός ανακρίνει τον εραστή της. Ο Ρεγκ αναμιγνύει έντεχνα το θρίλερ με το σκοτεινό δράμα και το φιλμ νουάρ με το αισθησιακό στοιχείο, για να μας προσφέρει μια από τις πιο έντονα ερωτικές ταινίες. Η Τερέζα Ράσελ είναι έξοχη στον ρόλο της παθιασμένης, αισθησιακής γυναίκας (9.30 μ.μ.).

* «Πίτερ Ιμπετσον» του Χένρι Χάθαγουεϊ, με τους: Γκάρι Κούπερ, Αν Χάρντινγκ.

Ενα αγόρι κι ένα μικρό κορίτσι ορκίζονται αιώνιο έρωτα. Η τύχη τούς χωρίζει για να συναντηθούν χρόνια αργότερα όταν εκείνη έχει παντρευτεί κι ο έρωτάς τους ξαναφουντώνει. Οταν εκείνος (ένας νεαρός, επιβλητικός Γκάρι Κούπερ) οδηγείται στη φυλακή για ανθρωποκτονία (σκότωσε τυχαία τον σύζυγό της), οι εραστές «συνεχίζουν» τις ερωτικές συναντήσεις τους μέσα από τα καθημερινά τους όνειρα. Η ακαταμάχητη δύναμη του έρωτα, ο «τρελός έρωτας» (l' amour fou), που υμνούσαν οι σουρεαλιστές (από τον Μπρετόν ώς τον Μπουνιουέλ), είναι το θέμα της σπάνιας αυτής ταινίας. Από τις πιο όμορφες και συγκινητικές ταινίες του αμερικανικού κινηματογράφου -ταινία με σημαντική θέση στο κλασικό βιβλίο «Ερωτας και ερωτισμός στον κινηματογράφο» του Αδωνι Κύρου (11.45 μ.μ.). *


Δύο επικές ταινίες, η συγκλονιστική «Κατίν» του Πολωνού σκηνοθέτη Αντρέι Βάιντα, γύρω από τη σφαγή χιλιάδων Πολωνών αξιωματικών στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου, και η επικών διαστάσεων «Mongol» του Ρώσου Σεργκέι Μποντρόφ, γύρω από τα νεανικά χρόνια του Τζένγκις Χαν, είναι ανάμεσα στις νέες ταινίες που προβάλλονται αυτό το Σαββατοκύριακο στο πλαίσιο του 21ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου της «Ε». Στο πλούσιο πρόγραμμα του μεγάλου Ευρωπαϊκού Φεστιβάλ της Αθήνας, οι θεατές θα έχουν ακόμη την ευκαιρία να δουν αρκετές νέες ταινίες καθώς και άλλες, εξαιρετικές ταινίες, στα διάφορα αφιερώματα του Πανοράματος. Από τις νέες ταινίες ξεχωρίζουν η ιταλική «Piano solo» του Ρικάρντο Μιλάνι και «Στην πόλη της Σίλβια» του Ισπανού Χοσέ Λουίς Γκέριν. Ξεχωριστό είναι το ενδιαφέρον μιας σειράς σπάνιων ταινιών στο μεγάλο αφιέρωμα «Σεξ και έρωτας στον κινηματογράφο», με ιδιαίτερα επίμαχες ταινίες που στην εποχή τους προκάλεσαν προβλήματα με τη λογοκρισία, πολλές από τις οποίες προβάλλονται για πρώτη φορά: από την περιβόητη «Maitresse» του Μπαρμπέτ Σρεντέρ μέχρι το «Container» του Λούκας Μούντισον και την κλασική, αν και σπάνια, ύμνο στον «τρελό έρωτα» ταινία, «Πίτερ Ιμπετσον» του Χένρι Χάθαγουεϊ.


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 2 - 11/10/2008

No comments: