Wednesday, November 19, 2008

Όλιβερ Στόουν: «Ο Μπους μετέτρεψε τη δημοκρατία σε παρωδία»

Φωτογραφία

ΑΠΟΣΤΟΛΗ, Ι. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, ΤΟ ΒΗΜΑ, Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2008

Φωτογραφία

Ο Ολιβερ Στόουν στο χθεσινό masterclass. Μόνο τέτοιο δεν έμοιαζε, καθώς ο αμερικανός σκηνοθέτης που προωθεί την τελευταία ταινία του «W.» μίλησε για τον Μπους και τον στενό περίγυρό του, τον Ομπάμα και την «αλλαγή». ΕΡΑ/Ν. ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Πολλά μπορείς να πεις για το χθεσινό masterclass κινηματογράφου που έδωσε ο Ολιβερ Στόουν στην αίθουσα «Σταύρος Τορνές» του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Το λιγότερο πάντως που θύμιζε ήταν masterclass.

Ισως όμως να μην μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Ο βραβευμένος με δύο Οσκαρ σκηνοθεσίας και ένα σεναρίου αμερικανός δημιουργός βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη για την προώθηση της τελευταίας ταινίας του «W.», η οποία αναφέρεται στο πιο πολυσυζητημένο και αμφιλεγόμενο πρόσωπο της παγκόσμιας πολιτικής των τελευταίων δέκα χρόνων: τον απερχόμενο αμερικανό πρόεδρο Τζορτζ Μπους. Ακόμη και οι ερωτήσεις των ενδιαφερομένων ήταν αμιγώς προσανατολισμένες στην αμερικανική κοινωνία και στην πολιτική και λιγότερο στον κινηματογράφο.

«Ο Μπους μετέτρεψε τη δημοκρατία σε παρωδία στη χώρα μου» είπε ο Στόουν. «Είναι ένας άνθρωπος που μισεί τη δημοκρατία,ένας επικίνδυνος άνθρωπος. Σήμερα τον κοροϊδεύουμε. Και όμως, το 2003 όλοι τον “έγλειφαν”.Και να τι έγινε».

Ο σκηνοθέτης, ο οποίος υπήρξε συμμαθητής του Μπους στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, υποστηρίζει ότι με το «W.» προσπάθησε να «κατανοήσει» τον Μπους έτσι ώστε να εξηγήσει πώς ένας άνθρωπος με ελάχιστες ικανότητες αλλά και βαθιά πίστη σε ό,τι έκανε κατάφερε να καθήσει στη θέση του ισχυρότερου ανθρώπου στον κόσμο. Οπως βλέπουμε και στην ταινία, ο Μπους δεν μπορούσε να στεριώσει σε καμία δουλειά (εργάτης πετρελαιοπηγών, υπάλληλος καταστήματος αθλητικών ειδών κ.ά.). «Οταν συνέβη η τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους τον Σεπτέμβριο του 2001,ο Μπους βρήκε την πραγματική ταυτότητά του και έγινε ο πρόεδρος του πολέμου φτιάχνοντας μια οργουελική Αμερική, όπου οι ιδέες στραγγαλίζονταν από τον φόβο της αλλαγής» είπε ο Στόουν, που δηλώνει πολιτικά «ανεξάρτητος», πιστεύοντας ότι Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικανοί ουσιαστικά είναι το ίδιο πράγμα. «Σήμερα ο Μπαράκ Ομπάμα μπορεί να φέρει την αλλαγή,αλλά έχει να ξεπεράσει τεράστια εμπόδια γιατί η Αμερική έχει να κλείσει τρεις πολέμους. Τον πόλεμο του Ιράκ, τον πόλεμο του Αφγανιστάν και τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας- που δεν ξέρω καν τι σημαίνει αυτό.Θα πρέπει να περικόψει από το Πεντάγωνο το 25% των δαπανών που πηγαίνει στον στρατιωτικό εξοπλισμό.Δηλαδή 1 τρισ. δολάρια. O Μπους έχει ήδη θέσει το δόγμα του: η Αμερική δεν πρόκειται να επιτρέψει ανταγωνισμούς οικονομικής ή μιλιταριστικής φύσης απ΄ οποιαδήποτε χώρα. Αρα το έργο του Ομπάμα θα είναι δύσκολο.Εχω όμως ελπίδες.Ζω για να δω τι θα συμβεί».

«Θηλυκός» Αλέξανδρος
Σκληρό καρύδι πάντως ο Στόουν. Υπερασπίζεται με πάθος τη δουλειά του. Οταν αναφέρθηκε ο «Αλέξανδρος», είπε ότι η ταινία του επικρίθηκε αδίκως από τους «στενοκέφαλους μπουρζουάδες που δεν μπορούσαν να ανεχθούν το γεγονός ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν ομοφυλόφιλος. Δεν χρειάζεται όμως να σταθούμε στη θηλυκή πλευρά του Μεγάλου Αλεξάνδρου, γιατί ο άνθρωπος ήταν παντού. Υπεράνω όλων».

«Είμαι δραματουργός, όχι δημοσιογράφος» είπε όταν αναφέρθηκε η «λάθος εποχή» για μια ταινία σχετική με τον Μπους. «Τα ΜΜΕ σκέφτονται βραχυπρόθεσμα για να βγάλουν τίτλους. Ο καλός κινηματογράφος όμως φαίνεται από το αν είναι μακροπρόθεσμος.Το “W. ” ήταν μια αποτυχία στη χώρα μου,αλλά σε δέκα χρόνιαη ίδια ταινία μπορεί να αντιμετωπιστεί διαφορετικά.Θα συμφωνήσω στο ότι η ταινία γυρίστηκε κάπως καθυστερημένα,αλλά αυτό έγινε γιατί ήταν αδύνατον να έχουμε πρόσβαση στα αρχεία. Μόλις τα τελευταία χρόνια γράφτηκαν κάποια βιβλία σχετικά με τον Μπους και την ομάδα των έξι- επτά ανθρώπων ( Ντικ Τσένι, Ντόναλντ Ράμσφελντ , Κόλιν Πάουελ κ.ά.) που άλλαξαν τον κόσμο».

Στη δίνη των πολέμων
Αν πάντως για κάτι είναι πεπεισμένος ο Ολιβερ Στόουν, αυτό είναι το ότι η Τέχνη δεν μπορεί να ασκήσει επιρροή στην ιστορική εξέλιξη των πραγμάτων. «Εκανα τρεις ταινίες για το Βιετνάμ- “Πλατούν”,“Γεννημένος την 4η Ιουλίου”,“Ουρανός και γη”-,ωστόσο η χώρα μου εξακολουθεί να συμμετέχει σε πολέμους . Την ημέρα της παναμερικανικής πρεμιέρας του “Γεννημένος την 4η Ιουλίου” η χώρα μου έκανε στρατιωτική επέμβαση στον Παναμά.Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που εγκατέλειψα την Αμερική για τρία χρόνια.Είπα “fuck it” και έφυγα για τη Γαλλία (σ.σ. μιλάει άπταιστα γαλλικά). Πιστεύω όμως ότι από μια ταινία κάτι μπορεί να μείνει,να δημιουργηθεί ένας διάλογος.Κάποιοι ακούν,κάποιοι όχι.Και αν αυτοί που ξέρουν να ακούν δουν το “W.”,θα σκεφτούν καλύτερα όταν ακούσουν ξανά την κυρία Πέιλιν να μιλάει».

Συνάντηση Καβάφη - Πεσόα
Ανάμεσα στην πραγματικότητα και στη μυθοπλασία ταλαντεύεται το τελευταίο ντοκυμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου «Τη νύχτα που ο Καβάφης συνάντησε τον Πεσόα». Η συνάντηση δεν έγινε ποτέ, όμως από αυτή τη φανταστική ιδέα δημιουργείται ένα πολύ ενδιαφέρον έργο που εμβαθύνει στο σύμπαν των δύο ποιητών, τους οποίους στα μυθοπλαστικά σημεία της ταινίας υποδύονται οι Μάκης Αρβανιτάκης (Καβάφης- φωνή: Μηνάς Χατζησάββας) και Δημήτρης Οικονομίδης (Πεσόα- φωνή: Λούις Λίμα Μπαρέτο). Μία από τις ελάχιστες ελληνικές εκπλήξεις του εφετινού, φτωχότατου ελληνικού τμήματος.

No comments: