Tuesday, November 11, 2008

Ιστορία και τέχνη στον φακό τους

ΔΕΚΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΕΚΑ ΗΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Του Παύλου Θ. Κάγιου, ΤΑ ΝΕΑ: Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2008

Καρέ από την  ταινία «Rio  Εscondido» του  1947, που  επιβεβαιώνει ότι ο  Μεξικανός  διευθυντής  φωτογραφίας  Γκαμπριέλ  Φιγκερόα δίκαια  θεωρείται ένας  από τους  μεγαλύτερους  κινηματογραφιστές  του ασπρόμαυρου  (από την έκθεση  στο Γενί Τζαμί)
Με δέκα εικαστικές, φωτογραφικές και μεικτές εκθέσεις θα πλαισιώνονται οι δέκα κινηματογραφικές ημέρες του φετινού 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δίνοντας άλλη νότα στο τρέξιμο των σινεφίλ στα διαφορετικά στέκια προβολών του Φεστιβάλ.

«1/24 του δευτερολέπτου» ονομάζεται η έκθεση του πολυβραβευμένου Μεξικανού διευθυντή φωτογραφίας Γκαμπριέλ Φιγκερόα (1907-1997), που θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές του ασπρόμαυρου. Η έκθεση αποτελείται από 40 ασπρόμαυρα καρέ, κινηματογραφημένα φωτογράμματα, στα οποία αποτυπώνεται το μεξικανικό τοπίο και οι άνθρωποί του με εικονοπλαστική δύναμη. Στο Γενί Τζαμί (Αρχαιολογικού Μουσείου 30).

«Αφθονία και παρακμή» του Ρουστάμ Χαμντανόφ. Με ζωγραφική και τρία σχέδια στα οποία κυριαρχούν σώματα, γυναικεία φετίχ, φρούτα, αλλά και τρεις ταινίες του («Η ζωή μου στα βουνά»- ΄67, «Άννα Καραμαζόφ»- ΄91, «Ηχητικά παράλληλα»- ΄05). Μπέη Χαμάμ- Λουτρά Παράδεισος (Εγνατία και Μητρ. Γενναδίου, Αριστοτέλους).

«Εndart 4» τιτλοφορείται η ειδική προβολή-εγκατάσταση του Ίβαν Λαντισλάβ Γκαλέτα, ενός καλλιτέχνη-κηπουρού που θέλει να κάνει την τέχνη ιδεολογία που καταστρέφεται, μια και πιστεύει ότι η τέχνη είναι εφήμερη. Γι΄ αυτό, με το ένα χέρι κρατάει την κάμερα και με το άλλο δουλεύει στον κήπο του και το έργο του είναι... φαγώσιμο, σχεδιάζοντας για την έκθεσή του ένα «φαγώσιμο» φυλλάδιο... Γιαχουντί ΧαμάμΛουτρά στα Λουλουδάδικα (Κομνηνών και Βασ. Ηρακλείου).

«Ο ταξιδιώτης της μνήμης» του Μάνου Ζαχαρία, με μια φωτογραφική έκθεση που θα συμπληρώνει το αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ στον Έλληνα σκηνοθέτη της διασποράς. Με λιτές ασπρόμαυρες φωτογραφίες που καλύπτουν τρεις ενότητες-αποσπάσματα των ταινιών του, παρασκήνια των γυρισμάτων, αρχειακό υλικό από τη ζωή του. Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης (Λ. Στρατού 2α).
ΙΝFΟ
49ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 14-23 Νοεμβρίου. Στο Ίντερνετ: http:
//www.
filmfestival.gr
«Στην κόψη του ματιού» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, με έργα μικρού μήκους και εικαστική παρέμβαση που έχει δημιουργήσει ο ίδιος ο σκηνοθέτης και αποτελούν την εισαγωγή στην κινηματογραφική του γραφή. Ένα αυτόνομο ποιητικό και εικαστικό σύνολο. Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατίας 154 Ηelexpo).

«Ψάχνοντας τον Πανσέληνο» του Κυριάκου Κατζουράκη. Τα έργα της έκθεσης του γνωστού ζωγράφου αποτελούν το ντεκουπάζ της ταινίας που θα γυρίσει με τίτλο «Πανσέληνος» και αναφέρεται στον ζωγράφο του Πρωτάτου του Αγίου Όρους Εμμανουήλ Πανσέληνο. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ (Αγ. Δημητρίου 159α).

«Μέση Ανατολή- Ευτυχισμένες μέρες» με βιντεοπροβολές, σκίτσα και φωτογραφίες νέων καλλιτεχνών από τη Μέση Ανατολή, που φιλοξενούνται σε ένα παλιό οθωμανικό χάνι- απομεινάρι μιας άλλης εποχής. Μπενσουσάν Χαν (Εσέσσης 6, Άνω Λαδάδικα).

«Λατρείες της γης» με έκθεση βασισμένη σε εθνολογικά ντοκιμαντέρ και φωτογραφικά ντοκουμέντα. Αγορά Μπεζεστένι (Σκεπαστή Αγορά, Εγνατίας και Βενιζέλου 14, ημιώροφος). «Νερό Ι» με έργα που αναφέρονται στο νερό και ως προοίμιο της έκθεσης που θα παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη. (Προβλήτα Α΄ του λιμανιού).


SΟS για τον πλανήτη

«Πράσινα μονοπάτια». Ένα βροντερό SΟS για την καταστροφή του πλανήτη μας, μέσα από έναν «πράσινο διάλογο» με τους θεατές του Φεστιβάλ, για τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα οικολογίας. Τα «Πράσινα μονοπάτια» θα ξεκινούν από τον χώρο του λιμανιού, στην Προβλήτα Γ΄- το πέρασμα όλων των φεστιβαλιστών - με ένα διαδραστικό έργο ανακύκλωσης στον 1ο όροφο να σχηματίζεται και να παίρνει μορφή από το κοινό. Η «πράσινη» διαδρομή θα συνεχίζεται στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με 16 «οπτικά σκόπευτρα», θα ταξιδεύει στο Χαμάμ στα Λουλουδάδικα (οδός Κομνηνών, μεταξύ Τσιμισκή και Ελ. Βενιζέλου), στο αιωρούμενο ψάρι του γλύπτη Γιώργου Ευσταθουλίδη (στην αγορά μπαχαρικών), στην έκθεση ζωγραφικής της Ράνιας Καπελιάρη στην Σκεπαστή Αγορά (Εγνατίας και Βενιζέλου, ημιώροφος), στον Ρινόκερο της Μάριον Ιγγλέση (στο μπαρ «ΕS», στην οδό Φράγκων 2-4), για να περάσουν στα Λαδάδικα για ένα βιολογικό πιάτο και τσικουδιά και να καταλήξουν στην Αποθήκη Γ΄ και στις κάμερες του «πράσινου διαλόγου».

No comments: