Tuesday, November 18, 2008

«Κολυμπάμε στην κρίση λόγω υπέρμετρης βλακείας»



Η κοινωνική συνείδηση της Ευρώπης για τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων που είναι λιγότερο τυχεροί ονομάζεται Λικ και Ζαν Πιερ Νταρντέν. Είναι τα δύο αδέλφια της βραβευμένης στις Κάννες «Ροζέτας», που δεν διστάζουν να τα... ψέλνουν στους ισχυρούς και να κριτικάρουν τους ασθενέστερους!

«Ο άνθρωπος σε οριακές στιγμές και ανατρεπτικές αποφάσεις που ξαφνιάζουν και τον ίδιο- καθώς οι άνθρωποι είναι ικανοί για το καλύτερο αλλά και για το χειρότερο, χωρίς να το ξέρουνπροσείλκυε πάντα το ενδιαφέρον μας», έλεγε στη Θεσσαλονίκη ο Βέλγος Λικ Νταρντέν που τιμήθηκε μαζί με τον (απόντα) αδελφό του Ζαν Πιέρ με τον Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

«Οι ήρωές μας βιώνουν την ένδεια, δεν έχουν λεφτά, είναι κυνηγημένοι από την εξουσία, με ταραγμένο προσωπικό κόσμο και κινούνται μέσα στις χώρες της τυχερής Ευρώπης που κολυμπάει στα σκ... της οικονομικής κρίσης λόγω υπέρμετρης βλακείας. Για εμάς το κυρίαρχο ζήτημα που τίθεται σήμερα είναι ηθικό:

Μοιράζεσαι ένα υλικό αγαθό με κάποιον που έχει ανάγκη ή το κρατάς εσύ για να σωθείς;», τόνισε.

Οι ταινίες τους, βραβευμένες στα Φεστιβάλ Καννών και Βενετίας είναι η πιο τρανή απόδειξη: «Το παιδί», «Ο γιος», «Ροζέτα» και τώρα η τελευταία τους, «Η σιωπή της Λόρνα», που τιμήθηκε με βραβείο σεναρίου στις Κάννεςθα βγει προσεχώς και στους ελληνικούς κινηματογράφουςκαι με το βραβείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
  • Δεν φοβάστε μη γίνετε ηθικολόγοι;
«Όταν ζεις σε τεντωμένο σχοινί, όταν δεν έχεις στον ήλιο μοίρα, δεν υπάρχει περίπτωση να ηθικολογείς. Τέτοιοι είναι οι ήρωές μας που κουβαλούν τον ταραγμένο κόσμο τους. Είναι κοινωνικά θρίλερ οι ταινίες μας».
  • Πώς μπορεί να αντιδράσει ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος στην κυριαρχία του αμερικανικού;
«Ο γαλλικός κινηματογράφος είναι ο μόνος που δεν έχει πρόβλημα. Αν θέλουμε να μην εξαφανιστεί ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος από τις αίθουσες και να μην παίζεται ως DVD, πρέπει να κάνουμε νέες αίθουσες που θα επιμένουν σε αυτές. Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος με μυαλό μπορεί να καλύψει το 20% των θεατών και να αντιπαλέψει την αμερικανική βιομηχανία που έχει αγοράσει τη συντριπτική πλειονότητα των αιθουσών».

Καρέ καρέ

Στο σόου της έναρξης του 49ου Φεστιβάλ το 90% των εικόνων για την ιστορία του σινεμά ήταν από τον αμερικανικό κινηματογράφο. Μόνο δυοτρία πλάνα από Ευρώπη και υπόλοιπο κόσμο. Ντροπή, η ιστορία της Έβδομης Τέχνης δεν γράφτηκε έτσι. Κι ύστερα χαρακτηρίζουμε το Φεστιβάλ «βήμα ανεξάρτητης δημιουργίας».

«Μελανή» σελίδα στην έναρξη οι μεγάλοι, φλύαροι και πολλοί λόγοι των επισήμων που αμέσως μετά έφυγανπού να κάτσουν σε ταινία!

Ουρές στα ταμεία και όρθιοι στις προβολές των ταινιών: «Βαλς με τον Μπασίρ» από το Ισραήλ, «Οριακή γραμμή» του Βάλτερ Σάλες, «Ο γιος» των αδελφών Νταρντέν, «Τα γυαλιά», από την Ιαπωνία, «Στάχτες του χρόνου» από το Χονγκ Κονγκ.

No comments: