Saturday, September 27, 2008

ΡΟΜΠΕΡΤ ΝΤΑΟΥΝΙ ΤΖΟΥΝΙΟΡ: «Εχω βαρεθεί να "καίγομαι" από αγνώστους»

Μια τρικυμιώδης ζωή, μια καριέρα που έφτασε συχνά στα πρόθυρα της καταστροφής, ένας ηθοποιός που επιμένει και, όπως φαίνεται, ενίοτε νικά

ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ


Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε σκηνή από το «Tropic Thunder» που προβάλλεται στις αίθουσες


Ηταν έξι χρόνων όταν ο πατέρας του, ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ντάουνι Σίνιορ, του έδωσε να δοκιμάσει μαριχουάνα. Σύντομα τα ναρκωτικά έγιναν σκιά του Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ που στα 17 παράτησε το σχολείο για να γίνει ηθοποιός. Ο εθισμός του στην κοκαΐνη κατέστρεψε την πεντάχρονη σχέση του με τη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ και εκείνη την περίοδο, στη δεκαετία του '80, ο ρόλος του νεαρού ναρκομανούς στο «Λιγότερο από το μηδέν» αντανακλούσε τη ζωή του. Μια υποψηφιότητα για Οσκαρ («Τσάπλιν», 1992) δεν τον θεράπευσε.

Αντιθέτως, το 1996 ο Ντάουνι Τζούνιορ συνελήφθη στο Μαλιμπού για επικίνδυνη οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών και αλκοόλ, κατοχή ηρωίνης και κοκαΐνης και παράνομη οπλοφορία. Τέσσερις μέρες μετά τη νέα σύλληψη ο Ντάουνι Τζούνιορ πηδούσε από το παράθυρο τουαλέτας του κέντρου αποτοξίνωσης για να δραπετεύσει. Στη φυλακή σκούπιζε τουαλέτες υπό τους χλευασμούς ισοβιτών. Η ζωή του κινδύνευσε όταν μια μέρα ξύπνησε μέσα σε μια λίμνη αίματος - του δικού του. Αποφυλακίστηκε, ανέκαμψε, έγινε τηλεοπτικός σταρ με την «Ally Mc Beal» και... ξανακύλησε. Νέα σύλληψη, νέα καταδίκη. Εβαλε τέλος σε αυτή τη ζωή το 2003. Ο Μελ Γκίμπσον του έδωσε μία ακόμη ευκαιρία επιλέγοντάς τον για τον «Ντετέκτιβ που τραγουδάει». Αργά αλλά σταθερά ο Ντάουνι Τζούνιορ άρχισε και πάλι να βρίσκει τον ρυθμό του μέσα από ταινίες όπως το «Καληνύχτα και καλή τύχη» και το «Ζόντιακ».

Εφέτος το καλοκαίρι ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Το «Iron Man» και η σατιρική κωμωδία «Tropic Thunder» είχαν τεράστια εισπρακτική επιτυχία και για τη δεύτερη ταινία, όπου υποδύεται έναν νεοζηλανδό ηθοποιό ο οποίος υποδύεται έναν... μαύρο ήρωα σε μια πολεμική ταινία που δεν ολοκληρώνεται ποτέ, τον συναντήσαμε για μισή ώρα την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο. Μαύροι κύκλοι κάτω από τα μάτια, καθόλου χαμόγελο, ένα Λουί Βιτόν τσαντάκι στη μασχάλη. Ηταν φανερό ότι ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ βρισκόταν εκεί για να «τα πει» και να φύγει.

  • Κoυρασμένος;

«Οχι και τόσο».

  • Μεγάλη μέρα;

«Δεν θα το έλεγα, όχι».

  • Μεγάλη νύχτα μήπως;

«Δεν θα το έλεγα, όχι».

  • Τι περιέχει το τσαντάκι σας;

«Διάφορα... Βρείτε το. Εσείς οι δημοσιογράφοι άλλωστε έχετε αρκετά μεγάλη φαντασία» (αργότερα το άνοιξε, έβγαλε ένα μπουκάλι με χάπια και ήπιε ένα με λίγο νερό).

  • Τι είναι δύσκολο για σας αυτές τις μέρες;

«Οι πρεμιέρες είναι πάντα δύσκολες. Στην Αμερική κυρίως. Στην Ευρώπη είναι κάπως διαφορετικά, πιο στημένα, πιο βολικά. Από την άλλη πόσο γαμ... δύσκολη μπορεί να είναι μια πρεμιέρα, ε;».

  • Σε ένα εξώφυλλό σας στο «Rolling Stone» o τίτλος είναι «Στην Κόλαση και πίσω» (To Hell and Back). Πώς θα το σχολιάζατε;

«Δεν το έγραψα εγώ».

  • Πόσο ταιριάζει όμως ο τίτλος με το σημείο όπου βρίσκεστε σήμερα συγκριτικά με το σημείο όπου βρισκόσασταν πριν από μερικά χρόνια;

«Είναι εύκολο να το πεις κρίνοντας εκ του αποτελέσματος. Αν όμως ο "Iron Man" είχε βουλιάξει και το "Tropic Thunder" ήταν καταστροφή η προσέγγιση του Τύπου θα ήταν διαφορετική, έτσι δεν είναι; Οπως η κουβέντα που κάνεις με το παιδί σου όταν χάνει στο ποδόσφαιρο. Του λες ότι σημασία δεν έχει η νίκη αλλά το παιχνίδι και διάφορα τέτοια. Η επιτυχία είναι σίγουρα προτιμότερη αλλά μην το κάνουμε και θέμα».

  • Πόσο ανοιχτός για το παρελθόν σας είσαστε με το δικό σας παιδί;

«Ωχου, άσ' το, ρε φίλε (dude)! Είμαι αυτός που είμαι με το παιδί μου. Και επειδή έχω βλακωδώς υπάρξει αρκετά ανοιχτόμυαλος προς τον Τύπο, έχω βαρεθεί να "καίγομαι" από αγνώστους. Δεν γίνομαι παρανοϊκός, ούτε έχω έλλειψη εμπιστοσύνης. Απλώς προσπαθώ να βλέπω τα πράγματα όπως πραγματικά είναι».

  • Θα λέγατε ότι οι πρόσφατες επιτυχίες σας έχουν ανεβάσει το «εγώ» σας;

«Ο όρος "εγώ" είναι πολύ παράξενος· δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνω την έννοια της λέξης».

  • Το ηθικό σας θα πρέπει να είναι πολύ ανεβασμένο αν λάβει κανείς υπόψη το σκληρό παρελθόν σας.

«Δεν ξέρω πόσο σκληρό ήταν το παρελθόν μου. Ολα είναι σχετικά. Ξέρω όμως ότι όταν κάνεις μια δουλειά 25 χρόνια, είναι λογικό να αισθάνεσαι ικανοποιημένος με την επιτυχία. Κατά τα άλλα, νιώθω σαν τους τζογαδόρους στο Λας Βέγκας που έχουν φάει τα χρόνια τους στους κουλοχέρηδες στα καζίνα και είναι διαρκώς άφραγκοι. Και μια μέρα η γριούλα κατεβάζει τον μοχλό και κερδίζει όλα τα λεφτά».

  • Αληθεύει ότι πρέπει να είναι κανείς ματαιόδοξος για να κάνει τη δουλειά του ηθοποιού;

«Ματαιοδοξία υπάρχει παντού. Προσωπικά μου αρέσει κάποιος που σκέφτεται διαρκώς τον εαυτό του και κοιτάζεται διαρκώς στον καθρέφτη. Το καταλαβαίνω και το βρίσκω διασκεδαστικό. Η στοιχειώδης ταπεινότητα πάντως δεν βλάπτει».

  • Στην καινούργια ταινία του Γκάι Ρίτσι πρόκειται να υποδυθείτε τον Σέρλοκ Χολμς. Τι σας έκανε εντύπωση στον ήρωα;

«Εμαθα ότι το αγαπημένο όπλο του Χολμς δεν ήταν το διάβασμα, όπως νόμιζα, αλλά το γράψιμο. Μου αρέσει να μαθαίνω πράγματα κάνοντας τη δουλειά μου γιατί η μόρφωσή μου υπήρξε ελλιπής».

  • Εχετε σκεφτεί πώς θα προσεγγίσετε τον Σέρλοκ Χολμς, λαμβανομένου υπόψη ότι τον έχουν υποδυθεί πολλοί ηθοποιοί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους;

«Ισως να μην ξέρω πολλά, ξέρω όμως ότι είμαι καλός σε αυτό που κάνω. Πάρε παράδειγμα τον Τσάπλιν. Δεν θα μπορούσες να τον προσεγγίσεις διαφορετικά από αυτό που ήταν στην πραγματικότητα. Στον Σέρλοκ Χολμς έχεις μελέτες και κείμενα που σου επιτρέπουν να φτιάξεις μια δική σου εικόνα. Ουσιαστικά υπάρχουν δύο ειδών προσεγγίσεις του ηθοποιού προς έναν ήρωα. Υπάρχουν οι ηθοποιοί που κινούνται αποκλειστικά με το ένστικτο και δεν θέλουν να ακούσουν τίποτε, δεν θέλουν κανενός είδους επιρροές. Εχω υπάρξει τέτοιος ηθοποιός. Και μπορώ να πω ότι αυτή η αντίδραση είναι συνέπεια φόβου. Αν, από την άλλη μεριά, κινείσαι με πίστη, τότε εμπιστεύεσαι τον άνθρωπο που έχει γράψει τον ήρωα γιατί πολύ πιθανόν γνωρίζει περισσότερα από σένα. Αυτή είναι η μέθοδος την οποία και προτιμώ».

  • Ποια είναι τα πρότυπά σας. Τι σας εμπνέει αυτή την εποχή;

«Ακουσα ότι ένας δημοσιογράφος είπε: "Πες μου τα πολιτικά πιστεύω σου και θα σου πω όλα τα υπόλοιπα". Νομίζω ότι η προεκλογική περίοδος αυτή τη στιγμή στην Αμερική επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κοιτάζουμε τον κόσμο. Η ώρα της αλλαγής και διάφορα τέτοια. Δεν έχω τα κατάλληλα εφόδια για να μιλήσω γι' αυτά τα πράγματα. Απλώς θα ψηφίσω. Επίσης, η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν ήρθε στο μυαλό μου όταν με ρωτήσατε για τα πρότυπα. Επομένως αν απαντήσω η απάντησή μου θα είναι κατασκευασμένη για να φανώ cool. Θα προτιμούσα να παραμείνω παράξενος από το να προσπαθήσω να δείξω cool, κάτι που ούτως ή άλλως δεν είμαι».

  • Η ταινία «Tropic Thunder» προβάλλεται στις αίθουσες από την περασμένη Πέμπτη

Το ΒΗΜΑ, 28/09/2008

No comments: