Saturday, September 27, 2008

Η διάσταση μετράει

Της ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ

Στην εποχή της επέλασης του dvd, η βιομηχανία του κινηματογράφου επινοεί διάφορους τρόπους να σηκώσει τον βαριεστημένο θεατή από τον καναπέ του. Και φαίνεται πως ο πλέον αποδοτικός είναι ο τρισδιάστατος κινηματογράφος. Ξεχάστε τις πρώτες εκείνες προσπάθεις του 1950 που σε ζάλιζαν. Στη νέα ψηφιακή εποχή, κάθε αιθουσάρχης που είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στην επένδυση ενός συστήματος ψηφιακής προβολής πληρώνοντας κάτι παραπάνω, μπορεί να προσφέρει στους θεατές του και μια θεαματική τρισδιάστατη εμπειρία.

Η τεχνολογία στο 3d σήμερα έχει εξελιχθεί εντυπωσιακά, δίνοντάς σου την ψευδαίσθηση πως βρίσκεσαι στο επίκεντρο της δράσης. Γι' αυτό και οι ταινίες που άρχισαν ήδη να παράγονται σε 3d από τα μεγάλα στούντιο είναι κυρίως animation, δράσης και φαντασίας όπως το «Ταξίδι στο κέντρο της Γης», μια νέα διασκευή του βιβλίου του Ιουλίου Βερν. Η ταινία έκανε πρεμιέρα την Πέμπτη εγκαινιάζοντας και μερικές νέες «τρισδιάστατες» αίθουσες.

Ετσι, εκτός από τις τέσσερις αίθουσες REAL D της Village που εγκαινιάστηκαν με επιτυχία πέρυσι στα Village (Φάληρο, «The Mall» στο Μαρούσι, Ρέντη και Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη), η Odeon μόλις ανακοίνωσε πως απέκτησε τα δικά της συστήματα DOLBY 3D: στις αίθουσες Kosmopolis (Μαρούσι), Starcity (Ν. Κόσμος), Πλατεία (Θεσσαλονίκη) και Talos (Ηράκλειο Κρήτης).

Το REAL D είναι ένα δημοφιλές σύστημα τρισδιάστατης προβολής που ανταγωνίζεται το DOLBY 3D -καθένας βέβαια υποστηρίζει πως το σύστημα του είναι ανώτερο... Το ενδιαφέρον όμως είναι πως τρισδιάστατες ταινίες από αυτήν την εβδομάδα θα παίζει και μια «κλασική» αίθουσα: το «Αθήναιον» του Δημήτρη Γάκα στους Αμπελόκηπους. Ο αιθουσάρχης μάλιστα μόλις εγκατέστησε ένα ακόμα στη μεγάλη αίθουσα του πολυκινηματογράφου Cinepolis στην Γλυφάδα.

Ετσι, από αυτό το Σαββατοκύριακο δέκα σινεμά στην Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα τρισδιάστατης προβολής με τα ειδικά γυαλάκια (που στη περίπτωση των Village παίρνεις μαζί σου, στην περίπτωση των άλλων παραμένουν στον αιθουσάρχη, καθώς πρόκειται για ακριβά γυαλιά που χρήζουν συνεχούς συντήρησης).

«Το 3D», μας εξήγησε ο Δημήτρης Γάκας, που είναι και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αιθουσαρχών Κινηματογράφου, «είχε θεαματικά αποτελέσματα στην Αμερική. Το dvd και το Ιντερνετ δεν μπορούν να το ανταγωνιστούν, και επιπλέον απευθύνεται σε όλους. Στην Ελλάδα, βέβαια, οι υπόλοιποι μεμονωμένοι αιθουσάρχες είναι ακόμα διστακτικοί, λόγω του μεγάλου κόστους -ίσως και να περιμένουν να πέσει κάποια στιγμή. Σκεφτείτε πως για να τοποθετήσω το ψηφιακό σύστημα προβολής ξόδεψα 200.000 ευρώ. Το σύστημα όμως αυτό σου δίνει τη δυνατότητα ακόμα και για δορυφορική προβολή στο μέλλον. Ημουν, άλλωστε, ο πρώτος από τους μεμονωμένους που έβαλε στο παρλεθόν Dolby και DTS».

Μόνο φέτος θα προβληθούν πέντε τρισδιάστατες ταινίες, με πιο πολυαναμενόμενη το διαστημικό έπος «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον. Από του χρόνου, μάλιστα, υπολογίζεται ότι τα στούντιο θα βγάζουν μια τρισδιάστατη ταινία το μήνα.

Πέρυσι κυκλοφόρησε σε τρισδιάστατη «κόπια» το «Beowulf», το «Γνωρίστε τους Ρόμπινσον» αλλά και ο «Χριστουγεννιάτικος εφιάλτης» του Τιμ Μπάρτον, γεγονός που αποδεικνύει πως η τεχνολογία δίνει και σε παλιές ταινίες τη δυνατότητα να επανακυκλοφορήσουν σε τρισδιάστατη βερσιόν.

Ολα, άλλωστε, τα προηγούμενα «Toy story» θα κυκλοφορήσουν προσεχώς σε 3D, ενώ και ο Τζορτζ Λούκας θα μπει σε αυτήν τη διαδικασία και για τις έξι παλιότερες ταινίες του «Πολέμου των άστρων».

Σύμφωνα με τον Ζακ Κρούγκερ, διευθυντή της Odeon, η Dreamworks του Σπίλμπεργκ, δημιουργός μερικών από τις σημαντικότερες ταινίες κινουμένων σχεδίων των τελευταίων ετών, ανακοίνωσε πως στο εξής όλες οι ταινίες της θα βγαίνουν σε τρισδιάστατη βερσιόν, ενώ η Ντίνσεϊ ετοιμάζεται να βγάλει 3-4.

Κατά τα λεγόμενα των υπευθύνων της Dreamworks «από την εφαρμογή του Technicolor, 70 χρόνια πριν, έχει να εμφανιστεί κάτι που να έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στην κινηματογραφική βιομηχανία». Προσεχώς λοιπόν αναμένουμε σε 3D από το «Monsters versus Aliens» μέχρι το νέο «Σρεκ», και από τον «Τεν Τεν» (διά χειρός Σπίλμπεργκ και Πίτερ Τζάκσον), μέχρι την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Τιμ Μπάρτον. Ακόμα, το τρομακτικό θρίλερ «Piranha 3D» και το τρίτο μέρος των επιτυχημένων κινουμένων σχεδίων «Ice Age». Στις 16 Οκτωβρίου θα δούμε και το θρίλερ «Scar».

Σύμφωνα με τον κ. Κρούγκερ, το ψηφιακό σύστημα προβολής (που αποτελεί προϋπόθεση για την εγκατάσταση του συστήματος τρισδιάστατης προβολής) είναι μεν μια μεγάλη επένδυση για την Ελλάδα «αφού κοστίζει 4-5 φορές πάνω από μια συμβατική εγκατάσταση. Ομως δεν μπορείς να μην την κάνεις. Θα ήταν αφελές, δεδομένου πως όλοι στην Ευρώπη το έχουν ήδη κάνει. Ακόμα και σε Ρουμανία, Τουρκία και Ρωσία. Εξάλλου, μακροπρόθεσμα κερδίζεις αφού γλιτώνεις από τον πονοκέφαλο της μεταφοράς της 35άρας κόπιας, του υποτιτλισμού της, των κούριερ και όλων αυτών. Οι ψηφιακές κόπιες θα ελαχιστοποιήσουν το κόστος. Σε βάθος πέντε ετών όλοι θα βγουν κερδισμένοι...».

Το ελληνικό 3D

Θα φτάσει άραγε η εποχή που θα βλέπουμε και σινεφίλ ταινίες σε 3D;

«Το 3D είναι ένα εργαλείο, οπότε γιατί όχι; Είναι θέμα σκηνοθέτη. Το ίδιο δεν έγινε και με τα ψηφιακά εφέ, που σιγά σιγά κέρδισαν έδαφος; Προς το παρόν όμως τα στούντιο εστιάζουν σε ταινίες περισσότερο συμβατές σαν είδος».

Δηλαδή στο μέλλον να περιμένουμε και θερινά τρισδιάστατα στην Ελλάδα; «Το τρισδιάστατο θέλει απόλυτο σκοτάδι, έτσι στα θερινά θα χάνεις πολύ από το εφέ. Αλλά σε λίγα χρόνια ποιος ξέρει;».

Οσο για την Ελλάδα, ήδη πολλές ταινίες γυρίζονται, όχι βέβαια σε τρισδιάστατη βερσιόν αλλα ψηφιακά -ενώ πέρυσι κυκλοφόρησε και το πρώτο ελληνικό τρισδιάστατο ταινιάκι μικρού μήκους από τον Μάριο-Σέργιο Ηλιάκη και τον ηθοποιό Ευριπίδη Λασκαρίδη: στο «Downlove», που προβλήθηκε στο περσυνό videodance festival, ο Αρης Σερβετάλης και η Λίνα Σακκά ενσαρκώνουν δύο χαρακτήρες ενός βιντεογκέιμ που συμπεριφέρονται σύμφωνα με τις επιλογές του παίκτη-χειριστή αλλα ερωτεύονται ο ένας τον άλλο...

Είναι αλήθεια πως ο Βασίλης Μαζωμένος το 1998 ήταν ο πρώτος στην Ευρώπη που γύρισε μια τρισδιάστατη ταινία. Ομως το πολυβραβευμένο animation του «Το χρήμα-μια μυθολογία του σκότους» ήταν το πρώτο 3D animation, δημιούργησε δηλαδή την αίσθηση του τρισδιάστατου χώρου μέσω κομπιούτερ. Ενώ εδώ αναφερόμαστε στο στερεοσκοπικο 3D για το οποίο απαιτούνται ειδικά γυαλιά.

Οι δύο συνδημιουργοί του «Downlove», καθώς δεν υπήρχε προηγούμενο, έμαθαν τα πάντα μέσω Ιντερνετ. «Γυρίσαμε την ταινία με δύο κάμερες, τις βάλαμε κοντά κοντά, σε όση δηλαδή απόσταση έχει το ένα μάτι από το άλλο, και φτιάξαμε ουσιαστικά δύο φιλμ: το φιλμ του αριστερού και το φιλμ του δεξιού ματιού. Υστερα, τα δύο αυτά φιλμ τα προβάλαμε στην ίδια επιφάνεια χρησιμοποιώντας δύο προτζέκτορες και βέβαια έναν υπολογιστή με το κατάλληλο πρόγραμμα που τα συγχρονίζει (στην περίπτωση των ματιών μας τις εικόνες ενώνει ο εγκέφαλος). Το εφέ είναι εκπληκτικό αλλα σίγουρα δεν είναι και τόσο φθηνό σπορ...»

Για όσους, πάντως, γκρινιάξουν πως το 3D προωθεί μόνο τις χολιγουντιανές υπερπαραγωγές, τα καλά νέα είναι πως το τρισδιάστατο έχει ήδη δώσει μια καλή ώθηση στο ντοκιμαντέρ - το αποδεικνύουν οι προβολές του Cinema Park στο Odeon Starcity: τα παιδιά μπορούν να απολαύσουν συναρπαστικές θεματικές εκπαιδευτικές ταινίες (για το διάστημα, το ανθρώπινο σώμα κ.λπ.) σε 3D. Μια νέα προοπτική έδωσε μάλιστα και στις συναυλίες: η περσινή τρισδιάστατη προβολή του «U2 3D» διεθνώς, μιας δηλαδή συναυλίας των U2 που βρέθηκε ξαφνικά να παίζεται στις αίθουσες, άνοιξε το δρόμο για ανάλογα μελλοντικά εγχειρήματα.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 7 - 28/09/2008

No comments: