Sunday, September 14, 2008

ΤΙΛΝΤΑ ΣΟΥΙΝΤΟΝ: «Οχι άλλη μάγισσα»


Στα 46 της χρόνια βρέθηκε να κερδίζει το περσινό Οσκαρ β' γυναικείου ρόλου, ενσαρκώνοντας δυναμικά μια αδίστακτη γυναίκα στο πολιτικών προεκτάσεων θρίλερ «Μάικλ Κλέιτον».

Για τη σπουδαία ηθοποιό με τη σκοτσέζικη καταγωγή, τα σμαραγδένια μάτια και την ανδρόγυνη, παράξενα γοητευτική φιγούρα, όμως, το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο δεν ήταν παρά ένας ακόμη σταθμός σε μια λαμπρή ερμηνευτική πορεία που ξεκίνησε το 1986 στο Λονδίνο.

Στο ενδιάμεσο, η Σουίντον έγινε μούσα του βρετανού αιρετικού σκηνοθέτη και εικαστικού Ντέρεκ Τζάρμαν σε μια σειρά από καλλιτεχνικές ταινίες μέχρι τον πρόωρο θάνατό του από AIDS το 1994, κέρδισε ευρύτερη αναγνώριση χάρη στην παρουσία της στο «Ορλάντο» της Σάλι Πότερ και βρήκε το δρόμο της προς τη χολιγουντιανή αναγνώριση μέσα από συνεργασίες με τον Ντάνι Μπόιλ («Η παραλία»), τον Σπάικ Τζόουνς («Adapta-tion»), τον Τζιμ Τζάρμους («Τσακισμένα λουλούδια»), ή με ρόλους όπως αυτόν της μάγισσας στην παραγωγή της Ντίσνεϊ «Το χρονικό της Νάρνια».

Λίγες μέρες αφότου κέρδισε το Οσκαρ, η Σουίντον δέχτηκε την πρόταση των αδελφών Κοέν να παίξει στη νέα τους ταινία, μια ξεκαρδιστική μαύρη κωμωδία με τίτλο «Καυτό απόρρητο». Υποδύεται τη θυμωμένη σύζυγο ενός αλκοολικού πρώην αναλυτή της CIA (Τζον Μάλκοβιτς), όπως και μία από τις ερωμένες του σεξουαλικά ακόρεστου Τζορτζ Κλούνεϊ. Την ταινία την πρωτοείδαμε στη Βενετία όπου συναντήσαμε και την πρωταγωνίστρια:

-Πώς σας φάνηκε η ταινία των Κοέν, τώρα που την παρακολουθήσατε ολοκληρωμένη μαζί με κοινό;

«Οπως ακριβώς την περίμενα. Εξαιρετική. Με μία διαφορά: Γνώριζα πόσο αστεία ήταν η ταινία και μου το είχαν διαβεβαιώσει και οι υπόλοιποι ηθοποιοί, κανείς τους όμως δεν μου είχε πει για το πόσο σκοτεινή είναι παράλληλα. Επηρεάστηκα ιδιαίτερα, μπορώ να πω, από τα εφιαλτικά της στοιχεία. Στη δική μου οπτική, πρόκειται για μια ιδιαίτερα σοβαρή ταινία πάνω σε ένα συγκεκριμένο είδος παράνοιας που δεν εμφανίζεται αποκλειστικά μόνο στις ΗΠΑ. Εντάξει, μπορεί να εμφανίζεται κυρίως στις ΗΠΑ αλλά την επόμενη εβδομάδα ταξιδεύω εκεί, οπότε καλύτερα να μασήσω τα λόγια μου (γελάει). Τη θεωρώ μια πολιτική ταινία».

-Θα λέγατε ότι μοιράζεστε την ίδια αίσθηση του χιούμορ με τον Τζόελ και τον Ιθαν Κοέν;

«Οι Κοέν αυτή τη στιγμή στην καριέρα τους βρίσκονται στην εξαιρετική θέση να μπορούν να δουλέψουν με όποιον ηθοποιό θέλουν. Και νομίζω πως ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους θα ζητήσουν από κάποιον ηθοποιό να δουλέψει μαζί τους, είναι αυτός: η κοινή αίσθηση των πραγμάτων, άρα και του χιούμορ. Στη διάρκεια των γυρισμάτων, πρέπει να πω ότι υπήρχαν στιγμές που πραγματικά πεθαίναμε από τα γέλια».

Επιστροφή στην Ευρώπη

-Το Οσκαρ σάς χάρισε μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα, έτσι δεν είναι;

«Αυτό φαντάζομαι ότι είναι γεγονός».

-Τι εννοείτε όταν λέτε «φαντάζομαι»; Δεν το ευχαριστιέστε;

«Εννοώ ότι δεν μπορώ να έχω αντικειμενική άποψη για την αναγνωρισιμότητά μου, από τη στιγμή που εγώ είμαι εκείνη που βρίσκεται μέσα στην φούσκα, στο μπαλόνι που εσείς κοιτάτε».

-Και όσον αφορά την εμπορική εξαργύρωση μιας τέτοιας απότομης φήμης;

«Η ταινία των Κοέν προς το παρόν σηματοδοτεί το τέλος της αμερικανικής καριέρας μου (γελάει), πράγμα που μπορώ να πω ότι με χαροποιεί. Με εξαίρεση την επικείμενη έξοδο της νέας ταινίας του Ντέιβιντ Φίντσερ, όλες οι άλλες δουλειές που έχω κλείσει είναι ευρωπαϊκές. Αισθάνομαι σαν ένας ευρωπαίος τουρίστας που επιστρέφει στο σπίτι του έπειτα από το ταξίδι του στην Αμερική».

-Φαντάζομαι ότι το λέτε αυτό με ανακούφιση, ίσως επειδή, μεταξύ άλλων, στις αμερικάνικες κινηματογραφικές εμφανίσεις σάς βάζουν να ντύνεστε συνέχεια με αυστηρά, σοβαρά ρούχα...

«Πού το πας αυτό; Νομίζω ότι σε εμένα οι Αμερικάνοι προβάλλουν τη φαντασίωσή τους γύρω από το πώς πιστεύουν ότι έμοιαζαν οι παλιές, αποικιακές κυβερνήτριες. Αλλά με αυτή την ταινία ολοκληρώνεται η εκδίκησή μου για όλες αυτές τις γυναίκες, σας βεβαιώνω. Μέχρι στιγμής, έχω ερμηνεύσει σε αμερικανικές ταινίες μία μαύρη μάγισσα, μία κόκκινη μάγισσα και μία λευκή μάγισσα. Ομως, φινίτο! Δεν θα παίξω άλλη "σκύλα"».

-Θα μπορούσε κανείς να πει, πάντως, ότι η καριέρα σας έχει βρεθεί πλέον σε ένα σταυροδρόμι, που καταφέρνει και συνδυάζει το εμπορικό σινεμά με περισσότερο καλλιτεχνικές επιλογές.

«Η αλήθεια είναι ότι βρίσκομαι σε μια πολύ τυχερή θέση όπου για έναν παράξενο λόγο -που δεν θα επιχειρήσω να μαντέψω- διάφοροι εξαιρετικά συμπαθείς άνθρωποι έρχονται και μου ζητούν να δουλέψω μαζί τους. Ποιος να μου το έλεγε πριν από μερικά χρόνια!...»


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / 7 - 14/09/2008

No comments: