Sunday, October 11, 2009

Οι Ινδοί ξανάρχονται

  • Το ινδικό σινεμά αρέσει στους Ελληνες. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στις οφθαλμοφανείς συγγένειες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου και ιδιαίτερα των ελληνικών μιούζικαλ με τις μεγάλες ινδικές επιτυχίες του Bollywood.

Ακόμα και σήμερα το Bollywood ασκεί έντονη έλξη στο κοινό. Απόδειξη, η μεγάλη επιτυχία που είχε η παλιότερη προσφορά της «Κ.Ε.» με ινδικές ταινίες. Επανερχόμαστε, λοιπόν, με τέσσερις ακόμα, πρόσφατης παραγωγής που αγαπήθηκαν πολύ στην πατρίδα τους. Μαζί με το φύλλο της 18ης Οκτωβρίου θα βρείτε μια τετραπλή κασετίνα και την πρώτη ταινία της σειράς: το «Μπούντι και Μπάμπλι» του Σαάντ Αλί Σαγκάλ.

* Η ταινία, που είναι η πιο πρόσφατη από τις τέσσερις, είναι αντιπροσωπευτική των σύγχρονων τάσεων του ινδικού σινεμά: λαμπερή υπερπαραγωγή, θελκτικοί πρωταγωνιστές και βέβαια πλήθος τραγουδιών με φόντο εντυπωσιακά τοπία που ενίοτε θυμίζουν Δαλιανίδη. Η ταινία ξεκινά με εικόνες της χώρας και τη φωνή ενός αφηγητή να δίνει το στίγμα της Ινδίας μιλώντας για τα όνειρα των ανθρώπων της και το πώς αυτά προσκρούουν στην αδικία και προπάντων την φτώχεια που τους μαστίζει. Αμέσως μετά, η μουσική και τα τραγούδια είναι αυτά που μας συστήνουν τους δύο πρωταγωνιστές της ταινίας.

Αυτός, ένας ονειροπόλος που παλεύει να απαγκιστρωθεί από το μίζερο προδιαγεγραμμένο μέλλον που έχει χαράξει γι' αυτόν ο τίμιος εισπράκτορας πατέρας του. Εγκαταλείπει την οικογένειά του, αλλά οι επαγγελματικές του φιλοδοξίες δεν εκπληρώνονται. Οχι απλώς του αρνούνται τη χρηματοδότηση στην οποία ποντάρει, αλλά του κλέβουν και την πρωτότυπη επιχειρηματική του ιδέα.

Αυτή, όμορφη, καπάτσα και φιλόδοξη, δραπετεύει από ένα γάμο που σχεδιάζεται ερήμην της και κυνηγάει το δικό της όνειρο: μια καριέρα τοπ μόντελ. Προσγειώνεται όμως ανώμαλα όταν προκειμένου να συμμετάσχει στα καλλιστεία, της ζητούν σεξουαλικά ανταλλάγματα.

Οι δρόμοι τους συναντιούνται και, απηυδισμένοι από την αδικία και τη διαφθορά που τους περιβάλλει, μπαίνουν στην παρανομία: υιοθετούν τα ονόματα Μπούντι και Μπάμπλι και αρχίζουν τις κλοπές - κάτι σαν Ινδοί Μπόνι και Κλάιντ. Και ενίοτε βοηθούν και τους φτωχούς συμπατριώτες τους. Το δόλωμα σχεδόν πάντα είναι η όμορφη Μπάμπλι και, γρήγορα, όλοι μιλούν για το μυστηριώδες ζευγάρι. Αλλά επειδή εδώ είναι ινδικό σινεμά και ένα τέτοιο δίδυμο δεν μπορεί να κυκλοφορεί για πολύ ανύπαντρο, η κουλούρα μπαίνει και τα φιλιά στο στόμα (που αποτελούν ταμπού στον ινδικό κινηματογράφο) δίνουν και παίρνουν.

* Στις 25/10 σειρά έχει το φιλμ «Αν δεν υπήρχε αύριο» του Νίκχιλ Αντβάνι: η ιστορία μιας θλιμμένης φτωχής κοπέλας που ύστερα από μια οικογενειακή τραγωδία μαθαίνει πώς να χαμογελά ξανά με τη βοήθεια ενός πρόσχαρου άντρα που φέρνει έναν αναζωογονητικό αέρα στη γειτονιά.

* Η τρίτη ταινία (1/11) είναι το «Εγώ και εσύ» του Κουνάλ Κοχλί που φωτίζει με τον δικό της τρόπο τη μάχη των δύο φύλων. Οι δύο ήρωες, μια δυναμική γυναίκα και ένας ταλαντούχος καρτουνίστας, αναπτύσσουν μια σχέση που αλλάζει με το πέρασμα των χρόνων: από το μίσος περνάει στον αμοιβαίο σεβασμό, τη φιλία και τελικά τον έρωτα.

  • Εκσυγχρονισμός στην οθόνη

* Και τέλος είναι... «Χαμός» (8/11).

Σε αυτήν την ταινία δράσης του Αντίτια Τσόπρα, που το 2004 υπήρξε τέταρτο φιλμ σε εισπράξεις στην Ινδία, μια συμμορία πανέξυπνων κακοποιών καταφέρνει να παραμένει ασύλληπτη, δημιουργώντας πονοκεφάλους στην αστυνομία.

Η πρόσφατη επιτυχία του «Slumdog Millionnaire» έφερε άλλη μία φορά στο προσκήνιο το ινδικό σινεμά, που τα τελευταία χρόνια άρχισε να εξάγει τις λαμπερές του σταρ, με προεξάρχουσα την πανέμορφη Αϊσουάρια Ράι, στη Δύση. Τα τελευταία άλλωστε χρόνια σημαντικές ινδές σκηνοθέτριες (από τη Μίρα Ναΐρ και την Ντίπα Μέχτα) κατέκτησαν διεθνή φεστιβάλ όπως αυτά των Κανών και της Βενετίας.

Λιγωτικά συναισθηματικές, κιτς αλλά ταυτόχρονα παραμυθένιες και καθρέφτης μιας ολόκληρης κοινωνίας, οι ταινίες του Bollywood έχουν εκσυγχρονιστεί: οι καλογυμνασμένοι ήρωές τους σιγοτραγουδούν με την ίδια ζέση παραδοσιακές ινδικές μελωδίες και χιτ του MTV και τα χορευτικά τους ενίοτε θυμίζουν βιντεοκλίπ. Ο πουριτανισμός, βέβαια, ακόμα καλά κρατεί. Ο λαός, όμως, τις αγαπά και όλοι θα διαθέσουν μερικές ρουπίες από το υστέρημά τους προκειμένου να ξεφύγουν για δυο ή τρεις ώρες στον μαγικό κόσμο του Bollywood.*

No comments: