Sunday, October 18, 2009

Μέριλ Στριπ: Οσκαρ και... δολάρια στα 60!

  • Διάβολος με Πράντα, ανύπαντρη «Mamma Mia!» και τώρα μαγείρισσα «Τζούλι και Τζούλια», η πολυβραβευμένη ηθοποιός διεκδικεί και τον τίτλο της πιο επιτυχημένης εμπορικά σταρ


Ως φημισμένη μαγείρισσα και συγγραφέας Τζούλια Τσάιλντ, η Μέριλ Στριπ προσθέτει άλλον έναν χαρακτήρα στο ρεπερτόριο των βιογραφικών της ρόλων, που περιλαμβάνει ακόμα, μεταξύ άλλων, την εργάτρια Κάρεν

Ως φημισμένη μαγείρισσα και συγγραφέας Τζούλια Τσάιλντ, η Μέριλ Στριπ προσθέτει άλλον έναν χαρακτήρα στο ρεπερτόριο των βιογραφικών της ρόλων, που περιλαμβάνει ακόμα, μεταξύ άλλων, την εργάτρια Κάρεν Σίλκγουντ, τη γαιοκτήμονα Κάρεν Μπλίξεν και τη βιολίστρια Ρομπέρτα Γκασπάρι.

Την ερχόμενη Πέμπτη, οι κινηματογραφικές μας οθόνες υποδέχονται εκ νέου την πολυάσχολη τα τελευταία χρόνια Μέριλ Στριπ. «Τζούλι και Τζούλια» τιτλοφορείται το φιλμ και κινείται ανάμεσα σε δύο είδη -το βιογραφικό δράμα και την κομεντί... γαστρονομικών ηθών- όπως και ανάμεσα σε δύο ξεχωριστές χρονικά αφηγήσεις.

Η Στριπ είναι η Τζούλια Τσάιλντ, διάσημη συγγραφέας και τηλεοπτική σταρ της δεκαετίας του ‘60, που σύστησε για πρώτη φορά στο αμερικανικό νοικοκυριό τα μυστικά της γαλλικής κουζίνας. Και η Εϊμι Ανταμς είναι η Τζούλι Πάουελ, δυναμική νέα στη σημερινή Νέα Υόρκη, που εμπνευσμένη από το υπερεπιτυχημένο βιβλίο της μετρ, βάζει στόχο να μαγειρέψει και τις 524 συνταγές των σελίδων του μέσα σε έναν μόλις χρόνο.

Η Τζούλια Τσάιλντ και τα κοτόπουλά της δεν αποκλείεται να οδηγήσουν τη Μέριλ Στριπ στην 16η οσκαρική της υποψηφιότητα.
Η Τζούλια Τσάιλντ και τα κοτόπουλά της δεν αποκλείεται να οδηγήσουν τη Μέριλ Στριπ στην 16η οσκαρική της υποψηφιότητα.

Την ταινία, που θεωρείται σίγουρο ότι θα οδηγήσει τη Στριπ στην 16η υποψηφιότητά της για Οσκαρ (συνεπώς να σπάσει το ίδιο της το ρεκόρ σε αριθμό υποψηφιοτήτων ερμηνείας, μόλις έναν χρόνο μετά το «καλογηρικό» δράμα «Αμφιβολία», όπου επίσης είχε παρτενέρ την Α­ντα­μς), σκηνοθετεί η εξπέρ στις γυναικείες κομεντί Νόρα Εφρον, της φήμης του «Αγρυπνος στο Σιάτλ» και του «Κάλλιο αργά παρά αργότερα».

Καλά όλα αυτά, αλλά, αλήθεια, τι σχέση μπορεί να έχουν με το οικονομικό περιοδικό «Forbes»;

Πρόσφατα και αφού το «Τζούλι και Τζούλια» είχε ήδη καταγράψει στα αμερικανικά κινηματογραφικά ταμεία εισπράξεις πάνω από 90 εκατομμύρια δολάρια, το έγκριτο έντυπο δημοσίευσε μια πολύ ενδιαφέρουσα λίστα: Οι πιο «κερδοφόρες» χολιγουντιανές σταρ αυτή τη στιγμή. Ή, αλλιώς, οι πρωτοκλασάτες ηθοποιοί που τα στούντιο, σε συνάρτηση κόστους και απόδοσης, θεωρούν την καλύτερη επένδυση σήμερα.

Πρώτη στη λίστα, η Ναόμι Γουότς, που «φέρνει», λέει, στα ταμεία 44 δολάρια για κάθε δολάριο που η ίδια βγάζει. Νεότερη, η Τζένιφερ Κόνελι, με 41 δολάρια προς 1. Μετά η Ρέιτσελ ΜακΑνταμς με 30 και η Νάταλι Πόρτμαν με 28. Και στην πέμπτη θέση, η Μέριλ Στριπ, με 27 προς 1. Εκπληξη; Τεράστια. Για να μην πούμε ιστορική. Γιατί; Για λόγους περισσότερους του ενός, αναμφίβολα.

  • 15 υποψηφιότητες

Πρώτον, γιατί είναι η μόνη γυναίκα στη λίστα με καλλιτεχνική επιτυχία που έχει «σφραγιστεί» στην ιστορία του σινεμά. 15 υποψηφιότητες για Οσκαρ και δύο νίκες («Κράμερ εναντίον Κράμερ» και «Η εκλογή της Σόφι») σε 30 και χρόνια καριέρας. Που δεν διακόπηκαν ούτε σε ριψοκίνδυνες «στροφές», όταν, για παράδειγμα, μετά μια σειρά «σοβαρών» ρόλων, πήγε να δοκιμαστεί στην κωμωδία («Η διαβολογυναίκα», 1989) ή στην... επιστημονική φαντασία («Ο θάνατος σού πάει πολύ», 1992), ούτε καν σε περιόδους... εγκυμοσύνης (τέσσερα παιδιά, στα 31 χρόνια γάμου, με τον γλύπτη Ντον Γκάμερ).

Ολα αυτά, αναγνώριση, τιμές, ρίσκα, κούραση, εξαργυρώνονται θεαματικά τα τελευταία χρόνια. «Ο διάβολος φοράει Prada», 330 εκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιες εισπράξεις. «Mamma Mia», 602 εκατομμύρια (και μαζί, ο τίτλος του πιο επιτυχημένου κινηματογραφικού μιούζικαλ όλων των εποχών). «Τζούλι και Τζούλια», 90 εκατομμύρια δολάρια μονάχα στις ΗΠΑ και υπολογίζεται άλλα τόσα τουλάχιστον στον υπόλοιπο κόσμο στο προσεχές διάστημα που ξεκινά η διεθνή του πορεία.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, συνυπολογισμένων και των χαμηλότερου προφίλ ταινιών της («Αμφιβολία», «Evening», «Εκδοση κρατουμένου»), η Στριπ έχει «εισπράξει», από το 2006 κι εδώ, πάνω από 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια στα παγκόσμια ταμεία. Πλέον, δεν είναι μονάχα η κορυφαία, έγκριτη, καταξιωμένη ερμηνεύτρια του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά, είναι, μαζί, και το πιο δημοφιλές θηλυκό μεγαθήριο του box office.

Λόγος δεύτερος: η Στριπ είναι η μόνη ηθοποιός της λίστας με σταθερή πρωταγωνιστική παρουσία, με όνομα στην κορυφή της μαρκίζας σε κάθε μεγάλη της παραγωγή.

Τα απανωτά σουξέ της έχουν αποδείξει πως μπορεί από μόνη της να στηρίξει ένα φιλμ - το «άνοιγμά» του στα ταμεία και τη μετέπειτα πορεία του. Κάτι που δεν συμβαίνει πάντα με τις υπόλοιπες γυναίκες της πεντάδας, οι οποίες μοιάζει να κέρδισαν τη «λογιστική» τους θέση στη λίστα κυρίως από βοηθητικές ή δευτερεύουσες συμμετοχές σε πρόσφατες επιτυχίες (βλέπε την πολυπρόσωπη ρομαντική κομεντί της περασμένης άνοιξης «Απλώς δεν σε γουστάρει»). Λόγος τρίτος, απλός, απλούστατος.

Με ένα κασέ που κυμαίνεται μεταξύ 5 και 7 εκατομμυρίων δολαρίων ανά ταινία η Στριπ είναι η πιο φθηνά αμειβόμενη σταρ του Χόλιγουντ αυτή τη στιγμή, άρα η επένδυση με το χαμηλότερο ρίσκο για τα στούντιο. Που σημαίνει ότι η όποια επιτυχία της θεωρείται πολύ πιο επικερδής απ’ ό,τι μιας σταρ του μεγέθους της Αντζελίνα Τζολί ή της Τζούλια Ρόμπερτς (σημειωτέον, διπλά αμειβόμενες και οι δύο σε σχέση με τη Στριπ, αλλά εκτός της συνολικής δεκάδας του Forbes!).

Και, λόγος τέταρτος και σημαντικότερος, που λειτουργεί σαν ομπρέλα σε όλους τους παραπάνω: τον περασμένο Ιούνιο, η Στριπ γιόρτασε τα 60ά της γενέθλια. Καμία άλλη ηθοποιός της τρίτης (πια) ηλικίας στην ιστορία του σινεμά δεν έχει επιδείξει τη δημοτικότητα και την εμπορική αντοχή που επιδεικνύει τώρα η βετεράνος καλλιτέχνης - ούτε καν το τρίδυμο Μπέτι Ντέιβις - Τζοάν Κρόφορντ - Κάθριν Χέπμπορν που είχαν λάμψει για ένα διάστημα στα χρόνια του ‘60 χάρη σε μια σειρά λαοφιλών ταινιών «είδους».

Πώς, λοιπόν, η παρουσία της στην πεντάδα του Forbes να μην είναι μια έκπληξη ιστορική, σε μια εποχή που το Χόλιγουντ όχι μόνο ανδροκρατείται, όχι μόνο απευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά σε χαμηλά ηλικιακά target group, αλλά και απαγορεύει στην ουσία δουλειές πρωταγωνιστικές σε γυναίκες άνω των 40;

  • TOP ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ ΤΗΣ ΜΕΡΙΛ ΣΤΡΙΠ

Τίτλος Ετος κυκλοφορίας Παγκόσμιες εισπράξεις σε δολ.
1. Mamma Mia! 2008 602
2. Ο διάβολος φοράει Prada 2006 324
3. Πέρα από την Αφρική 1985 240
4. Οι γέφυρες του Μ άντισον 1995 176
5. Ο θάνατος σου πάει πολύ 1992 149
6. Κράμερ εναντίον Κράμερ 1979 106
7. Τζούλι και Τζούλια * 2009 93
*Συνεχίζει να προβάλλεται

ΡΟΜΠΥ ΕΚΣΙΕΛ, ΕΘΝΟΣ, 18/10/2009

No comments: