Thursday, January 1, 2009

Πρωτοχρονιά με (χορτοφάγους) βρικόλακες



Η όμορφη νέα και το... ομορφότερο βαμπίρ. Η Κρίστεν Στιούαρτ και ο Ρόμπερτ Πάτινσον είναι το ανορθόδοξο ζευγάρι του «Λυκόφωτος». Η πρωτοποριακή αισθητική και η ειλικρίνεια ανήκουν στις αρετές του ισραηλινού φιλμ κινουμένων σχεδίων «Βαλς με τον Μπασίρ»

ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

Στις αίθουσες το πολυσυζητημένο «Λυκόφως», ένα εναλλακτικό λαβ στόρι που ανανεώνει ριζικά τον μύθο των βαμπίρ
ΤΟΥ Ι. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Πέμπτη 1 Ιανουαρίου 2009. Τό «Λυκόφως» (Τwilight») της της Κάθριν Χέντγουικ είναι η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά του πρώτου βιβλίου της τετραλογίας μυθιστορημάτων τρόμου «Τhe Τwilight Saga» της Στέφανι Μέγερ.

Το ρομάντζο ανάμεσα σε ένα 17χρονο κορίτσι, την Μπέλα (Κρίστεν Στιούαρτ) και τον Εντουαρντ (Ρόμπερτ Πάτινσον), έναν μεγαλύτερό της μυστηριώδη κούκλο που αποδεικνύεται απόγονος οικογένειας βαμπίρ, είναι ένα λαβ στόρι για το οποίο οι τινέιτζερ κόβουν φλέβες.

Η επιτυχία της Μέγερ στο χαρτί και της Χέντγουικ στο πανί είναι ότι ανανεώνουν ριζικά τον μύθο των βρικολάκων. Τα βαμπίρ τους παραμένουν αθάνατα μεν αλλά χωρίς να τρέφονται με ανθρώπινο αίμα. Πίνουν μόνο αίμα ζώων (θα μπορούσες να τα αποκαλέσεις χορτοφάγα)· Βρικόλακες... πολιτικώς ορθοί αλλά με αίσθηση του χιούμορ. «Είναι σαν να τρέφεσαι με τόφου» λέει ένας για το διαιτολόγιό του. «Δεν μένεις ποτέ ικανοποιημένος». Θα συμφωνήσω στο ότι οι διάλογοι σου δίνουν συχνά την εντύπωση ότι διαβάζεις «Μανίνα» ή «Κατερίνα», το αντιμετωπίζεις όμως με συμπάθεια καθώς το αισθητικό αποτέλεσμα έχει τεράστια κινηματογραφική δύναμη, ενώ το ίδιο το ρομάντζο είναι επικίνδυνα σέξι. Λες και παρακολουθείς «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» με φόντο το «Τwin Ρeaks».
  • Πολιτική και καρτούν
«Η μνήμη μάς πηγαίνει όπου εκείνη θέλει» ακούμε στο «Βαλς με τον Μπασίρ» («Waltz with Βashir», Ισραήλ, 2008) του Αρι Φόλμαν, όπου η αλληγορία του κινουμένου σχεδίου συνδυάζεται αριστοτεχνικά με τον ωμό ρεαλισμό του ντοκυμαντέρ και τη νουάρ αισθητική των κόμικς του ζεύγους Μουνιόθ- Σαμπάγιο (οι δημιουργοί του ντετέκτιβ Αλακ Σίνερ). Κεντρικός ήρωας ένας ισραηλινός σκηνοθέτης (το πρόσωπο του ίδιου του Φόλμαν) ο οποίος αδυνατεί να θυμηθεί τις δραστηριότητές του στον πόλεμο του Ισραήλ με τον Λίβανο, αρχές της δεκαετίας του ΄80. Για να βρεθεί πρόσωπο με πρόσωπο με την αλήθεια αναζητεί παλιούς φίλους και συντρόφους διάσπαρτους σε όλο τον κόσμο. Οι αφηγήσεις τους, γεμάτες από φλάσμπακ με ανατριχιαστικές σκηνές θηριωδιών πολέμου, τσακίζουν κόκαλα, όπως άλλωστε και η συγκλονιστική ειλικρίνεια της ταινίας.

ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ

▅ «Ρassengers» (ΗΠΑ, 2008) του Ροντρίγκο Γκαρσία. Μια νεαρή ψυχολόγος (Αν Χάθαγουεϊ) αναλαμβάνει την ψυχολογική υποστήριξη των πέντε μοναδικών επιζώντων μιας αεροπορικής τραγωδίας. Καλοφτιαγμένο αλλά κάπως ψυχρό φιλμ όπου το ψυχολογικό δράμα προσπαθεί να συνδυαστεί με το πολιτικό θρίλερ.

▅ Ο «Γιος του παντοπώλη» («Le fils de l΄epicier», Γαλλία, 2007) του Ερίκ Γκουιραντό. Αναλαμβάνοντας χρέη παντοπώλη στη θέση του άρρωστου πατέρα του στην επαρχία της Προβηγκίας, ένας «άσωτος» νεαρός (Νικολά Καζαλέ) έρχεται σε επαφή με τον τόπο καταγωγής του. Στρωτή αφήγηση και ολοκληρωμένοι χαρακτήρες σε μια ταινία που ωστόσο εύκολα ξεχνιέται.

▅ Χαριτωμένες σκυλίσιες περιπέτειες, τέλος, στην κωμωδία «Μπέβερλι Χιλς τσιουάουα» («Βeverly Ηills Chihuahua», ΗΠΑ, 2008) της Ράτζα Γκόσνελ.

No comments: