Wednesday, June 17, 2009

Ο Μπελογιάννης ζει στα θερινά σινεμά

  • Ο «Ανθρωπος με το γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα, που το 1980 ξεπέρασε και τη Βουγιουκλάκη στα εισιτήρια, βγαίνει σε καινούργια κόπια. Οταν πρωτοβγήκε στις αίθουσες, το 1980, ο «Ανθρωπος με το γαρύφαλλο» του Νίκου Τζίμα, έκανε τα διπλάσια σχεδόν εισιτήρια από το «Πονηρό Θηλυκό, Κατεργάρα Γυναίκα», με την Αλίκη Βουγιουκλάκη.

Τρεις δεκαετίες αργότερα ξαναβγαίνει στις 18 Ιουνίου στις αίθουσες (η επίσημη πρεμιέρα της θα γίνει την προηγούμενη μέρα στις 8.30 μ.μ. στο «Ιντεάλ») με πέντε καινούργιες κόπιες, αλλά την ίδια πάντα αφήγηση της αληθινής ιστορίας, που τάραξε την Ελλάδα, αλλά και τμήμα του δυτικού κόσμου, τη δεκαετία του '50.

Σ' αυτήν, ο πρώην λοχαγός του ΕΛΑΣ, αριστερός αγωνιστής Νίκος Μπελογιάννης, επιστρέφει στη μεταπολεμική Ελλάδα από την Ανατολική Ευρώπη και έρχεται σε επαφή με το παράνομο Κομμουνιστικό Κόμμα, το οποίο η κυβέρνηση Πλαστήρα (θέλοντας να εδραιώσει τη γαλήνη και να βοηθήσει την ανασυγκρότηση του τόπου), αντιμετωπίζει με σχετική επιείκεια. Ομως στρατιωτικοί και μυστικές υπηρεσίες -με καθοδήγηση της CIA και του πρέσβη των ΗΠΑ- δεν βλέπουν με καλό μάτι τις εξελίξεις. Οταν το κόμμα του Πλαστήρα ξαναεκλέγεται, για να το υπονομεύσουν, στήνουν μια «κομμουνιστική συνωμοσία» και δίνουν μεγάλη δημοσιότητα στη σύλληψη του Μπελογιάννη και της συντρόφου του Ελλης Ιωαννίδου, μαζί με άλλα μέλη του ΚΚΕ.

Το στρατοδικείο τούς καταδικάζει σε θάνατο, αλλά ο Πλαστήρας αναστέλλει την εκτέλεση της ποινής. Τους οδηγούν σε νέο στρατοδικείο, όπου καταθέτουν ότι δεν δικάζονται για τις πράξεις τους, αλλά για τις ιδέες τους, και αρνούνται το κατηγορητήριο. Παρά την επιστολή, με την οποία ο Πλουμπίδης διαβεβαιώνει ότι αυτός είναι ο επικεφαλής του παράνομου μηχανισμού του κόμματος και όχι ο Μπελογιάννης, βασιλιάς και κυβέρνηση πιέζονται από τους Αμερικανούς να μην τους δοθεί χάρη. Τελικά, παρά τις διεθνείς διαμαρτυρίες, ο Μπελογιάννης και άλλοι τρεις από τους συλληφθέντες εκτελούνται νύχτα Κυριακής και θάβονται σε ξένους τάφους.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας κατάφερε να συγκεντρώσει σχεδόν 100 ονόματα του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου (Αλέκος Αλεξανδράκης, Κώστας Καζάκος, Πέτρος Φυσσούν, Αγγελος Αντωνόπουλος, Βαγγέλης Καζάν, Μάνος Κατράκης, Κώστας Αρζόγλου). Μαζί με τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και την πολύ καλή ερμηνεία του πρωταγωνιστή Φοίβου Γκικόπουλου, απέδωσε ένα θέμα μέχρι τότε ταμπού, μαζί με το κλίμα μιας ολόκληρης σκοτεινής εποχής, με ιδιαίτερο πάθος.

«Προσπάθησα να αποφύγω κάθε σκηνοθετική επίδειξη, εφέ δεξιοτεχνίας κ.λπ., γιατί θα μείωνα την αλήθεια της ταινίας. Ηθελα ο θεατής να έχει την αίσθηση ότι πίσω από τις σκηνές δεν υπάρχει κάποιος σκηνοθέτης, αλλά η ίδια η ζωή, τα γεγονότα», είπε χθες σε συνέντευξη Τύπου στον «Ιανό» ο Νίκος Τζίμας. «Το θέμα μου είναι πώς εδραιώνεται η αμερικανική εξουσία στην Ελλάδα και ανά τον κόσμο. Οι "Νιου Γιορκ Τάιμς" είχαν γράψει, θυμάμαι, με αφορμή την ταινία: "Οι Ναζί κατέλαβαν την Ελλάδα με πεζικό και τεθωρακισμένα και μετά εμείς με δολάρια και πράκτορες"», συμπλήρωσε. Ο Κώστας Καζάκος μίλησε για το νήμα που συνδέει την ιστορία του Μπελογιάννη με αυτές της Ηλέκτρας και της Αντιγόνης.

* Στους κινηματογράφους ΙΝΤΕΑΛ, ΡΙΒΙΕΡΑ, ΣΙΝΕ ΝΙΚΑΙΑ, ΦΛΕΡΥ και ΗΛΕΚΤΡΑ.

No comments: