Ταινίες της εβδομάδας
Η κλασική ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ «Vertigo» σε επεξεργασμένες κόπιες κερδίζει τις εντυπώσεις
Oι περισσότερες έγχρωμες ταινίες του Αλφρεντ Χίτσκοκ βλέπονται ακόμη και σήμερα με την ίδια ευχαρίστηση από όσους τις αγάπησαν όταν τις πρωτοείδαν. Λες και δεν τις έχει αγγίξει καθόλου και πουθενά ο χρόνος. Αρυτίδιαστες, ακούραστες, γεμάτες πνοή και ίντριγκα σε κάνουν να απολαμβάνεις τη θέασή τους ξανά και ξανά. Ενώ ξέρεις τα τρικ που θα βγουν από το μαγικό καπέλο του σκηνοθέτη, έχεις την αίσθηση ότι τις βλέπεις για πρώτη φορά. Και πάντα- μα πάντασκλαβώνεσαι από τη γεωμετρική ακρίβεια στην κατασκευή τους, θαυμάζεις τη σχολαστική προσοχή στις λεπτομέρειές τους. Νιώθεις το μεράκι του δημιουργού. Αντιλαμβάνεσαι πόσο το απολάμβανε ενώ τις έφτιαχνε. Σε αυτές τις ταινίες ανήκει ο «Δεσμώτης του ιλίγγου» («Vertigo», ΗΠΑ, 1957), ένα από τα πιο ασυνήθιστα ψυχολογικά θρίλερ και ένα από τα πιο γοητευτικά παζλ όλων των εποχών, μια ταινία που επρόκειτο να επηρεάσει δεκάδες σκηνοθέτες στην πάροδο του χρόνου χωρίς ποτέ να χάσει τη μαγική αξία της.
Ενας πρώην αστυνομικός (Τζέιμς Στιούαρτ) αναλαμβάνει την παρακολούθηση της «προβληματικής» συζύγου ενός φίλου του, την οποία όμως σιγά σιγά ερωτεύεται. Παρά την πρσήλωσή του στη γυναίκα, εκείνη αυτοκτονεί οπότε ο ντετέκτιβ χάνει τον κόσμο κάτω από τα πόδια του. Ως τη στιγμή που τυχαία (;) βλέπει μια άλλη γυναίκα στον δρόμο, εκπληκτικής ομοιότητας με την απόλυτη αγάπη του...
Ο Αλφρεντ Χίτσκοκ συνεργάστηκε με τους Αλεκ Κόπελ και Σαμ Τέιλορ για τη σεναριακή διασκευή του μυθιστορήματος «Μεταξύ των πεθαμένων» των Πιέρ Μπουαλό και Τομά Νασεζάκ, συγγραφέων της «Διαβολογυναίκας» που επίσης έγινε κλασική ταινία από τον Ανρί Ζορζ Κλουζό. Η υποκειμενική αγάπη που αγγίζει τη νεκροφιλία, ο αρρωστημένος φετιχισμός που γίνεται παράνοια (ο ντετέκτιβ προσπαθεί να μεταμορφώσει την «καινούργια» γυναίκα ακολουθώντας επακριβώς την εικόνα της νεκρής), η πιθανότητα της καλοστημένης απάτης που αιωρείται διαρκώς στον αέρα καταλήγει σε ένα συναρπαστικό σύνολο στο οποίο παραδίδεσαι. Προσωπικά μιλώντας βέβαια ανέκαθεν είχα κάποιες ενστάσεις. Η μουσική του Μπέρναρντ Χέρμαν π.χ. σε ορισμένα σημεία γίνεται ως και καταπιεστική χωρίς ιδιαίτερο λόγο ενώ το φινάλε της ταινίας πέφτει κάπως απότομα συγκριτικά με την υπόλοιπη ταινία που κυλά υπομονετικά και αβίαστα. Οπως και να έχει όμως, ο «Δεσμώτης του ιλίγγου» είναι η πιο πρωτότυπη δημιουργία του Χίτσκοκ. Στην καλύτερη από τις τέσσερις ταινίες που γύρισε με τον Χίτσκοκ, ο Τζέιμς Στιούαρτ είναι άψογος στον ρόλο του ντετέκτιβ, ο οποίος καταδιώκεται από εμμονές και το φάντασμα του έρωτα, ενώ η Κιμ Νόβακ (την οποία ο Χίτσκοκ αρχικώς δεν ήθελε για τον διπλό ρόλο της γυναίκας-μυστήριο) δεν χρειάζεται να καταβάλει προσπάθεια για να μας κερδίσει. Η παγωμένη ομορφιά της αρκεί. Είναι η τέλεια «χιτσκοκική» ηρωίδα και μια από τις πιο χαρακτηριστικές femmes fatale της ιστορίας του κινηματογράφου.
- ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
- «Οι τέσσερις καβαλάρηδες της Αποκάλυψης» («Τhe horsemen», ΗΠΑ, 2009) του Γιόνας Ακερλουντ. Ιχνη από «Se7en» αλλά όχι ανάλογη ατμόσφαιρα σε καλοφτιαγμένο β΄ διαλογής θρίλερ με τον Ντένις Κουέιντ στον ρόλο του αστυνομικού που βρίσκεται αντιμέτωπος με κατά συρροή δολοφονίες, οι οποίες συνδέονται μέσω βιβλικών αναφορών με τους τέσσερις καβαλάρηδες της Αποκάλυψης. Εχει ατμόσφαιρα και ο Κουέιντ παίζει με άνεση κάτι που εμφανώς γνωρίζει πολύ καλά. Κρίμα που το στοιχείο της έκπληξης δεν είναι και τόσο καλά κρυμμένο γιατί στα μέσα της ταινίας είχα καταλάβει τον δολοφόνο. Σε ρόλο εξωτικής «γλάστρας» η μούσα του Ζανγκ Γιμού, Ζανγκ Ζιγί.
- «Χάνα Μοντάνα: Η ταινία» («Ηanna Μontana: Τhe Μovie», ΗΠΑ, 2009) του Πίτερ Τσέλσομ. Το τηλεοπτικό φαινόμενο Χάνα Μοντάνα (Μάιλι Σάιρους) βρίσκει δρόμο για μια κινηματογραφική ταινία που απευθύνεται αποκλειστικώς στους φαν της. Προσωπικά άντεξα 10΄ γιατί συν τοις άλλοις θα προβληθεί μεταγλωττισμένη. Φρίκη! Πάντα επίκαιρος ο «Ανθρωπος με το γαρύφαλλο»
- «Η αρπαγή» («Τaken», Γαλλία, 2009) του Πιερ Μορέλ
- «Τα σύνορα της μοναξιάς» («Τhe burning plain», ΗΠΑ, 2008) του Γκιγέρμο Αριάγα
Ανεξάρτητες γυναίκες που παλεύουν με τα πάθη τους ή προσπαθούν να ξεφύγουν από λάθη και ενοχές του παρελθόντος. Οπως σε όλες τις ταινίες στις οποίες έχει συμμετάσχει ο Γκ. Αριάγα (σεναριογράφος των «Βαβέλ», «Τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα» και «21 γραμμάρια»), έτσι και εδώ ο χρόνος θρυμματίζεται προκειμένου να βρεθεί ένα σημείο ταύτισης των ιστοριών. Μία από τις εκπλήξεις είναι ότι ενώ νομίζεις ότι παρακολουθείς τρεις διαφορετικές ιστορίες, βλέπεις μία.
No comments:
Post a Comment