Saturday, June 6, 2009

Μπλόφα με μπαλαντέρ τον έρωτα

  • Ο Στιβ Μακ Κουίν και η Φέι Ντάναγουεϊ στην «Υπόθεση Τόμας Κράουν» που προβάλλεται σε επανέκδοση

Ο Στιβ Μακ Κουίν ήταν απόμακρος, σκληρός και ταυτοχρόνως τρυφερός και εύθραυστος. Η πιο cool ανδρική φιγούρα του Χόλιγουντ σε εποχές που το γκλάμουρ σήμαινε κάτι περισσότερο από χρυσόσκονη στον άνεμο, αλλά κι ένας σπουδαίος ηθοποιός που θα μπορούσε να παίζει ακόμη και με την πλάτη γυρισμένη στον φακό, όπως είχε ειπωθεί κάποτε γι’ αυτόν. Οι ήρωές του, cool σαν κι αυτόν, γέμιζαν με την παρουσία τους την οθόνη και επιβάλλονταν στον θεατή με έναν τρόπο που θύμιζε τους ήρωες του Μπόγκι ή του Κάγκνεϊ.

Το 1968 ο Μακ Κουίν βρέθηκε στο πλευρό της Φέι Ντάναγουεϊ, που μόλις είχε βγει θριαμβευτικά από το σκηνικό του «Μπόνι και Κλάιντ», στην «Υπόθεση Τόμας Κράουν» του Νόρμαν Τζούισον. Η ταινία είχε κοσμοπολίτικη φινέτσα, στυλ επηρεασμένο από τον μοντερνισμό της εποχής· έγινε επιτυχία και παραμένει γοητευτική μέχρι σήμερα. Το 1999 ξαναγυρίστηκε από τον Τζον Μακ Τίρναν με τον Πιρς Μπρόσναν, που μεσουρανούσε ως Τζέιμς Μποντ, στον ρόλο του Κράουν. Εδώ, η Ντάναγουεϊ κάνει ένα μικρό πέρασμα τιμής ένεκεν, ενσαρκώνοντας μια ψυχαναλύτρια που προσπαθεί να βρει το ευάλωτο σημείο του Κράουν. Εχει μια δόση ειρωνείας για τον άνθρωπο που την τσάκισε –εννοείται επί της οθόνης– το 1968.

  • Το παιχνίδι της απάτης

Στην «Υπόθεση Τόμας Κράουν» του Τζούισον, οι τίτλοι της αρχής πέφτουν με το τραγούδι του Μισέλ Λεγκράν «The windmills of your mind» για κύκλους αέναους, για ψευδαισθήσεις, για καλοκαίρια που έφυγαν και για φθινοπωρινά φύλλα που πήραν το χρώμα των μαλλιών μιας γυναίκας. Η νοσταλγική ατμόσφαιρα χάνεται όταν τελειώνει το τραγούδι κι αρχίζει η δράση μιας τυπικά αστυνομικής περιπέτειας. Ο Τόμας Κράουν, ένας βαθύπλουτος επιχειρηματίας που έχει ολόκληρο τον κόσμο στα πόδια του, αλλά τίποτα δεν φαίνεται να τον ικανοποιεί από την ημέρα που η γυναίκα του τον εγκατέλειψε μαζί με τα παιδιά τους, οργανώνει τη ληστεία μιας τράπεζας. Κίνητρό του δεν είναι το χρήμα, αλλά η επιθυμία του να νικήσει ό, τι φαίνεται πιο ισχυρό απ’ αυτόν. Από την τράπεζα, που φυλάσσεται σαν φρούριο, μέχρι την καρδιά της γυναίκας, που τον έχει βυθίσει σε μια ήρεμη θλίψη σαν του φθινοπώρου.

Ο Τόμας Κράουν είναι ένας αριστοκράτης κλέφτης με ικανότητες Τζέιμς Μποντ και καρδιά ενός πληγωμένου άντρα. Ενας τζέντλεμαν που προκαλεί την τύχη πάνω από μια σκακιέρα. Η πρώτη παρτίδα, η ληστεία της τράπεζας, είναι δική του. Η δεύτερη αρχίζει όταν εμφανίζεται στο προσκήνιο μια κυνική ντετέκτιβ, η Βίκυ Αντερσον, για να πάρει αμέσως διαστάσεις μιας υπόθεσης πολύ προσωπικής. «Το θέμα δεν είναι τα λεφτά, αλλά εγώ και το σύστημα. Εσύ έρχεσαι για τη βόλτα...», λέει ο Κράουν στην Αντερσον σε μια σκηνή της ταινίας, στην οποία ίσως και να μην μπλοφάρει.

Στην «Υπόθεση Τόμας Κράουν» του 1968 η κοσμοπολίτικη αστυνομική περιπέτεια είναι ένα πρόσχημα. Ο πόλεμος των φύλων είναι το βασικό μοτίβο μιας συγκαλυμμένα μελοδραματικής ταινίας γύρω από τον έρωτα ως απάτη. (Υπό άλλες σεναριακές και σκηνοθετικές συνθήκες η ίδια ιστορία θα μπορούσε να έχει πάρει τη μορφή μιας σκρούμπολ κωμωδίας.)

  • Ανάλυσέ τον

Το ριμέικ του «Τόμας Κράουν», από τον σκηνοθέτη του «Πολύ σκληρός για να πεθάνει» Τζον Μακ Τίρναν αρχίζει... ψυχαναλυτικά. Η Φέι Ντάναγουεϊ αναλύει τον Μπρόσναν, αναζητώντας τον αληθινό, τρωτό εαυτό του πίσω από τη μάσκα ενός κροίσου που λατρεύει τον Βαν Γκογκ και αναζητάει αληθινές συγκινήσεις σε αίθουσες τέχνης. Η Βίκυ Αντερσον της παλιάς ταινίας επιτίθεται διακριτικά στον Μπρόσναν με ένα μπαράζ ερωτήσεων γύρω από τον έρωτα και τις γυναίκες. Ο επιτυχημένος άντρας στα μάτια της είναι ένα πλάσμα με εξελιγμένο αμυντικό σύστημα. Σαραντάρης, εγωκεντρικός και μοναχικός, που ποντάρει σε μια ερωτική σχέση αν βρει ένα θηλυκό με αντίστοιχα χαρακτηριστικά. Ο Τόμας Κράουν του Μπρόσναν είναι σαν ένας Πίτερ Παν που «μεγάλωσε και δεν ξέρει να προσγειωθεί». Ετσι τουλάχιστον νομίζει η ψυχαναλύτρια Ντάναγουεϊ. Στην αστυνομική ιστορία που ακολουθεί, το ζητούμενο στη σχέση του Κράουν με την ντετέκτιβ Κάθριν Μπάνιν (Ρενέ Ρούσο) είναι η εμπιστοσύνη.

  • Δείτε

  • Υπόθεση «Τόμας Κράουν» (The Thomas Crown Affair, 1968)

Ενας εκκεντρικός κροίσος, ο Τόμας Κράουν, σχεδιάζει τη ληστεία μιας τράπεζας. Η επιχείρηση εκτυλίσσεται με χειρουργική ακρίβεια και τα χρήματα φυγαδεύονται στην Ελβετία. Η αστυνομία είναι ανήμπορη να βγάλει κάποιο συμπέρασμα για τον δράστη, μέχρι τη στιγμή που εμφανίζεται στο προσκήνιο μια ντετέκτιβ που πιστεύει πως το κάθε έγκλημα έχει τη σφραγίδα της προσωπικότητας που το διέπραξε. Η Βίκυ Αντερσον –έτσι ονομάζεται– προκαλεί τον Κράουν σε μια περιπέτεια που μοιάζει με παρτίδα σκάκι. Το ερώτημα αν τον ερωτεύθηκε ή απλώς προσπαθεί να τον παγιδεύσει είναι μετέωρο. Η ταινία γυρίστηκε από τον Νόρμαν Τζούισον. Το τραγούδι του Μισέλ Λεγκράν «The Widmills Οf Υour Μind» βραβεύθηκε με Οσκαρ. (Προβάλλεται στις αίθουσες)

  • Υπόθεση «Τόμας Κράουν» (The Thomas Crown Affair, 1999)

Το ριμέικ από τον Τζον Μακ Τίρναν. Ο φιλότεχνος και αυτοδημιούργητος πολυεκατομμυριούχος Τόμας Κράουν για να διασκεδάσει την πλήξη του κλέβει από μια πινακοθήκη έναν πίνακα του Βαν Γκογκ και έρχεται αντιμέτωπος με μια σαγηνευτική ντετέκτιβ. H τελευταία προσπαθεί να τον παγιδεύσει, αλλά τελικά πέφτει στην παγίδα της γοητείας του. Ο Μπρόσναν θυμίζει Τζέιμς Μποντ, ενώ η Ρούσο ζει τις πιο αισθησιακές στιγμές της καριέρας της. Αξιοσημείωτο ότι του χρόνου θα δούμε στις αίθουσες το σίκουελ της ταινίας με τον Μπρόσναν πρωταγωνιστή και τον Πολ Βερχόφεν σκηνοθέτη. (Σε dvd από την Odeon)

  • Του Δημητρη Mπουρα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 7/6/2009

No comments: