- ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ, Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 30 Ιουλίου 2009
Εννιά οι ταινίες που προβάλλονται αυτή τη βδομάδα, με τέσσερις (και καλύτερες) από αυτές επανεκδόσεις: «Μερικοί το προτιμούν καυτό» του Μπίλι Γουάιλντερ, «Ο ειρηνοποιός» του Γούντι Αλεν, «Δυο Αγγλίδες στην Ευρώπη» του Φρανσουά Τριφό και «Είμαι περίεργη: κίτρινη» του Βίλγκοτ Σγιόμαν. Ενώ ακολουθούν το πολιτικό ντοκιμαντέρ «The Good Fight» και οι ταινίες μυθοπλασίας: «Οι κρυφές ζωές της Πίπα Λι» της Ρεμπέκα Μίλερ, «Ο άλλος» του Ρίτσαρντ Εϊρ, «Εκείνη τη μέρα» του Ζακόμπ Μπερζέ και «Transporter 3» του Ολιβιέ Μεγκατόν
The Good Fight
ΗΠΑ, 1984. Σκηνοθεσία-σενάριο-παραγωγή: Νόελ Μπάκνερ, Μαίρη Ντορ, Σαμ Σιλς. Συναρπαστικό ντοκιμαντέρ γύρω από τη δράση της «Ταξιαρχίας Αβραάμ Λίνκολν» στη διάρκεια του ισπανικού εμφύλιου πολέμου. ****
«Ηταν μια στιγμή όπου μπορούσαν να τους σταματήσουν, αλλά έχασαν την ευκαιρία», αναφέρει σε μια στιγμή του ντοκιμαντέρ αυτού ένας Αμερικανός παλαίμαχος αγωνιστής της «Ταξιαρχίας Αβραάμ Λίνκολν», μιλώντας για την ευκαιρία που έχασαν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί της να σταματήσουν την επέλαση των φασιστών, τόσο του Φράνκο όσο και των στρατιών της χιτλερικής Γερμανίας και της μουσολινικής Ιταλίας, που βοηθούσαν με όπλα και βομβαρδισμούς το φασιστικό στρατό του Ισπανού δικτάτορα.
Το εξαιρετικό αυτό ντοκιμαντέρ, που γύρισαν το 1984 οι Μπάκνερ, Ντορ και Σιλς, καταγράφει τη δράση, μέχρι και τη χρονιά που γυρίστηκε η ταινία, των περίπου 3.000 Αμερικανών αγωνιστών που προσχώρησαν στην «Ταξιαρχία Αβραάμ Λίνκολν, για να πολεμήσουν στο πλευρό του Δημοκρατικού Στρατού, στη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου, ενάντια στο φασισμό.
Με προσεγμένο μοντάζ κι ένα σωστά ενορχηστρωμένο ρυθμό, η ταινία παρουσιάζει, μέσα από τις αφηγήσεις επιζησάντων βετεράνων της Ταξιαρχίας, τη δράση τους στην Ισπανία, χρησιμοποιώντας επίκαιρα (πολλά από αυτά σπάνια) και ντοκιμαντέρ της τότε εποχής αλλά και άλλο υλικό, από φωτογραφίες μέχρι αποσπάσματα από παλιές ταινίες (όπως το κλασικό ντοκιμαντέρ «Η καρδιά της Ισπανίας» του Λίο Χούργουιτς). Εκτός όμως από τα επίκαιρα, συγκινητικές είναι συχνά οι αναφορές των 70χρονων-80χρονων αυτών αγωνιστών, αντρών και γυναικών, που και σήμερα μιλάνε με την ίδια πίστη και τό ίδιο πάθος για το δίκαιο αγώνα τους, που συνεχίζουν, όπως δείχνει στο τελευταίο μέρος της η ταινία, με την ίδια αφοσίωση, αντιδρώντας και διαδηλώνοντας τις απόψεις τους ενάντια σε πολέμους όπως της Κορέας και του Βιετνάμ αλλά και στην αμερικανική υποστήριξη σε δικτατορικά καθεστώτα, όπως εκείνο του Σαν Σαλβαδόρ.
Οι κρυφές ζωές της Πίπα Λι
The Private Lives of Pippa Lee. ΗΠΑ, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ρεμπέκα Μίλερ. Ηθοποιοί: Ρόμπιν Ράιτ Πεν, Κιάνου Ριβς, Τζουλιάν Μουρ, Αλαν Αρκιν, Γουινόνα Ράιντερ, Μαρία Μπέλο, Μόνικα Μπελούτσι, Ζόε Καζάν. 96'. Η κρίση ηλικίας μιας γυναίκας την οδηγεί σε μια επιστροφή στο παρελθόν, αλλά και σε ερωτικές και άλλες φαντασιώσεις. **½* Η κρίση της μέσης ηλικίας, με τους έρωτες, τις απογοητεύσεις αλλά και τις δύσκολες σχέσεις με την οικογένεια, είναι στο επίκεντρο της ταινίας αυτής που έγραψε (με βάση το ημι-αυτοβιογραφικό της μυθιστόρημα) η Ρεμπέκα Μίλερ, κόρη του διάσημου δραματουργού Αρθουρ Μίλερ. Η ηρωίδα της, η Πίπα Λι (η Ρόμπιν Ράιτ Πεν εξαιρετική στο ρόλο) είναι μια ελκυστική 40χρονη γυναίκα, παντρεμένη μ' έναν πολύ μεγαλύτερό της εκδότη (Αλαν Αρκιν), και η οποία αναγκάζεται να ακολουθήσει τον αποφασισμένο να αποσυρθεί από την ενεργό ζωή σύζυγο από τη Νέα Υόρκη σε μια παροικία του Κονέκτικατ για ηλικιωμένους ανθρώπους. Μόνο που η Πίπα Λι δεν έχει ακόμη σκοπό ν' αποσυρθεί από τη ζωή. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε δυο επίπεδα: στο παρόν, με την Πίπα ν' αρχίζει μια σχέση μ' ένα νεοφερμένο γείτονα (Κιάνου Ριβς), και στο παρελθόν, όπου, μέσα από διάφορα φλας-μπακ, παρακολουθούμε ερωτικές και άλλες σκηνές (συχνά φανταστικές) από τη μέχρι τότε ζωή της. Με διεισδυτικότητα και χιούμορ αλλά και εξαιρετική καθοδήγηση των ηθοποιών της (όχι μόνο της Ράιτ και του Αρκιν αλλά και του υπόλοιπου εξαίρετου καστ), η Μίλερ καταγράφει τον κόσμο όπως τον αντιμετωπίζει -μέσα από τις μνήμες αλλά και τις φαντασιώσεις της- η ηρωίδα της.
Ο άλλος
The Other Man. Βρετανία/ΗΠΑ, 2008. Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Εϊρ. Σενάριο: Ρίτσαρντ Εϊρ, Τσαρλς Γουντ. Ηθοποιοί: Λίαμ Νίσον, Αντόνιο Μπαντέρας, Λόρα Λίνεϊ, Ρόμολα Γκαράι. 90' Μέτριο ψυχόδραμα γύρω από έναν άντρα που αρχίζει να παίζει σκάκι με τον εραστή τής γυναίκας του, σε μια προσπάθεια να μάθει περισσότερα για τη σχέση τους. *** Η κάπως απρόσμενη κατάληξη μιας ερωτικής ζήλιας είναι το θέμα του ψυχοδράματος που σκηνοθέτησε ο Βρετανός (πρώην διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας) Σερ Ρίτσαρντ Εϊρ («Αϊρις», «Σημειώσεις για ένα σκάνδαλο»), με βάση ένα διήγημα του γνωστού μας από τα «Σφραγισμένα χείλη» συγγραφέα Μπέρνχαρτ Σλινκ. Η ιστορία αρχίζει ενώ ο φαινομενικά ευτυχισμένος γάμος του Πίτερ (Λίαμ Νίσον) με τη σχεδιάστρια παπουτσιών Λίζα (Λόρα Λίνεϊ) καταρρέει, όταν ο Πίτερ ανακαλύπτει πως στη ζωή τους υπήρξε ένας άλλος άντρας, ο Ραλφ (Αντόνιο Μπαντέρας). Αποτέλεσμα: ο Πίτερ ν' αναζητήσει τον Ραλφ στο Μιλάνο, με τον οποίο αρχίζει να παίζει σκάκι σε μια προσπάθεια να μάθει περισσότερα για τη σχέση του με τη γυναίκα του.
Εκείνη τη μέρα
That Day/1 Journee. Ελβετία/Γαλλία, 2007. Σκηνοθεσία: Ζακόμπ Μπερζέ. Σενάριο: Ζακόμπ Μπερζέ, Νοεμί Κοσέρ. Ηθοποιοί: Μπρούνο Τοντεσκίνι, Νατάσα Ρενιέ, Νοεμί Κοσέρ, Ζινεντίν Σουαλέμ, Λουί Ντισόλ. 95' Τα προβλήματα μιας τριμελούς, δυσλειτουργικής οικογένειας, ιδωμένα από τρεις διαφορετικές πλευρές. ** Με τη διάλυση μιας δυσλειτουργικής οικογένειας καταπιάνεται, στο οικογενειακό αυτό δράμα, ο Ελβετός σκηνοθέτης Ζακόμπ Μπερζέ. Η ταινία αφηγείται τη διαδρομή, στη διάρκεια μιας μέρας, των τριών προσώπων μιας οικογένειας: του συζύγου Σερζ (Τοντεσκίνι), της γυναίκας του, Πιέτρα (Ρενιέ), και του μικρού γιου τους, Βλαντ (Ντισόλ). Διαδρομή που ο σκηνοθέτης καταγράφει από τις τρεις διαφορετικές πλευρές των προσώπων του, αρχίζοντας την αφήγηση από την πλευρά του πατέρα, για να συνεχίσει (25 περίπου λεπτά αργότερα) μ' εκείνη της γυναίκας και να τελειώσει μ' εκείνη του μικρού γιού. Παρ' όλο που στην αρχή ο Μπερζέ καταφέρνει να δημιουργήσει ένα μυστήριο γύρω από την όλη εξέλιξη, στη συνέχεια οι καταστάσεις αρχίζουν να βαραίνουν, τα πρόσωπα (παρά τις κάποιες καλές ερμηνείες) παραμένουν ανεξιχνίαστα, ενώ ο θεατής δεν είναι σίγουρος τι θέλει να πει τελικά ο σκηνοθέτης.
Μερικοί το προτιμούν καυτό
Some Like it Hot. ΗΠΑ, 1959. Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ. Σενάριο: Ρόμπερτ Θέρεν, Μάικλ Λόγκαν. Ηθοποιοί: Μέριλιν Μονρόε, Τζακ Λέμον, Τόνι Κέρτις, Τζορτζ Ραφτ, Τζο Μπράουν. 121' Αριστουργηματική κωμωδία, από τις καλύτερες που μας έδωσε το Χόλιγουντ, με το τρίο Μονρόε-Λέμον-Κέρτις στις καλύτερες στιγμές τους. *****
«Κανένας δεν είναι τέλειος», λέει ο παλαίμαχος κωμικός Τζο Μπράουν, αγκαλιάζοντας τον ντυμένο τραβεστί Τζακ Λέμον, στο φινάλε της κωμωδίας του Μπίλι Γουάιλντερ. Ατάκα αξέχαστη, που ποτέ δεν αγγίζει τη χυδαιότητα, κι αυτό χάρη στο άρτιο, με ωραίους χαρακτήρες και διανθισμένο με χιούμορ σενάριο, που ο Γουάιλντερ («Η λεωφόρος της δύσεως», «Η γκαρσονιέρα») σκηνοθετεί με φαντασία, μπρίο και αστείρευτη έμπνευση. Απολαυστικό το δίδυμο Λέμον-Κέρτις, στους ρόλους δυο ανεργών μουσικών, την περίοδο του γκανγκστερισμού και της μεγάλης οικονομικής κρίσης, που για να δουλέψουν αναγκάζονται να μεταμφιεστούν σε γυναίκες. Πολλές οι αξέχαστες, απολαυστικές σκηνές, ανάμεσά τους εκείνη με τους δύο τους να γίνονται μάρτυρες της σφαγής του Αγίου Βαλεντίνου από τον Αλ Καπόνε, ή εκείνη με τον τραβεστί Λέμον να προσπαθεί να κοιμηθεί στο ίδιο βαγόνι του τρένου με την αθώα τραγουδίστρια που παίζει η Μονρόε.
Δυο Αγγλίδες στην Ευρώπη
Les deux Anglaises et le continent. Γαλλία, 1971. Σκηνοθεσία: Φρανσουά Τριφό. Σενάριο: Ανρί-Πιερ Ροσέ, Φρ. Τριφό. Ηθοποιοί: Ζαν-Πιερ Λεό, Κίκα Μάρκαμ, Στέισι Τέντετερ, Σίλβια Μάριοτ. 130' Τη θλιμμένη ιστορία ενός ρομαντικού, ανεκπλήρωτου, ερωτικού τριγώνου, με φόντο την Ευρώπη στις αρχές του 20ού αιώνα, βασισμένη σε βιβλίο του συν-σεναριογράφου Ανρί-Πιερ Ροσέ (συγγραφέα του «Ζιλ και Τζιμ») αφηγείται η ταινία που σκηνοθέτησε με ευαισθησία και ποιητική διάθεση ο Φρανσουά Τριφό, από τους στυλοβάτες της γαλλικής νουβέλ βαγκ. ****
Με την κάμερα να εστιάζεται στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στο νεαρό Γάλλο Κλοντ (Λεό) και δυο νεαρές Αγγλίδες αδερφές, την Αν (Μάρκαμ) και τη Μίριελ (Τέντετερ). Σχέση που αναπτύσσεται σε έρωτα, με τους δισταγμούς και τις απιστίες που ακολουθούν, με τον Κλοντ να αγωνίζεται να ισορροπήσει ανάμεσα στα δυο κορίτσια, χωρίς όμως να το καταφέρνει. Μια όμορφη, λυρική ταινία, σε επανέκδοση.
Ο ειρηνοποιός
Love and Death. ΗΠΑ, 1975. Σκηνοθεσία-σενάριο: Γούντι Αλεν. Ηθοποιοί: Γούντι Αλεν, Νταϊάν Κίτον, Δέσπω Διαμαντίδου. 85' Για μια ακόμη φορά, ο Γούντι Αλέν αποδιεκνύει την εκπληκτική δεξιοτεχνία με την οποία καταφέρνει να εντάσσει περίπλοκα θέματα (ακόμη κι αυτό του θανάτου) στη θεματική του. ****
Εδώ έχουμε να κάνουμε με το κλασικό Βιβλίο «Πόλεμος και Ειρήνη» του Τολστόι. Με την ιστορία να ακολουθεί τη λογική (ή το παράλογο, αν προτιμάτε) του κωμικού δημιουργού της. Εδώ, ο Μπόρις του Γούντι είναι ένας προβληματικός, φοβιτσιάρης τύπος, που αναγκάζεται να καταταγεί στο στρατό του Ναπολέοντα όταν ο τελευταίος εισβάλλει στη Ρωσία. Αθελά του θα μετατραπεί σε ήρωα όταν συλλαμβάνει Γάλλους στρατηγούς, αλλά εμπλέκεται στο σχέδιο της γυναίκας του (Κίτον) να δολοφονήσει τον Ναπολέοντα και βρίσκεται αντιμέτωπος μ' ένα Θάνατο που μοιάζει να βγήκε από την «Εβδομη Σφραγίδα» του Μπέργκμαν. Τα απολαυστικά γκαγκ (λεκτικά και οπτικά) αφθονούν, σε μια ευπρόσδεκτη κωμωδία που αντιμετωπίζει σοβαρά θέματα με χιουμοριστικό πάντα τρόπο. Βλέπεται και ξαναβλέπεται με την ίδια πάντα απόλαυση!
Είμαι περίεργη: κίτρινη
Ι Am Curious - Yellow. Σουηδία, 1967. Σκηνοθεσία-σενάριο: Βίλγκοτ Σγιόμαν. Ηθοποιοί: Λένα Νίμαν, Μπόργιε Αλστεντ, Βίλγκοτ Σγιόμαν. 107' Το γυμνό και η σεξουαλικότητα στην περίοδο της «σεξουαλικής απελευθέρωσης» σ' ένα τολμηρό για την εποχή του δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ -σε επανέκδοση. ***
Στο επίκεντρο μια 22ρονη Σουηδή, σπουδάστρια θεατρικής σχολής, που προσπαθεί να μάθει, μέσα από διάφορες συνεντεύξεις, όλα τα σχετικά με τη χώρα της και η οποία εμπλέκεται σε μια τολμηρή ερωτική σχέση μ' έναν μεγαλύτερό της άντρα.
Transporter 3
ΗΠΑ, 2008. Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Μεγκατόν. Σενάριο: Λικ Μπεσόν, Ρόμπερτ-Μαρκ Κέιμεν. Ηθοποιοί: Τζέισον Στάθαμ, Ναταλία Ρουντάκοβα. 100' * Απλοϊκή ταινία δράσης (και μόνο δράσης) με τον Στάθαμ στο ρόλο του Μεταφορέα-Transporter που αναλαμβάνει να μεταφέρει την απαχθείσα κόρη ενός σπουδαίου Ουκρανού από τη Μασσαλία στην Οδησσό. Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί στην πορεία...
Thursday, July 30, 2009
Ευτυχώς υπάρχουν και επανεκδόσεις
Εννιά οι ταινίες που προβάλλονται αυτή τη βδομάδα, με τέσσερις (και καλύτερες) από αυτές επανεκδόσεις: «Μερικοί το προτιμούν καυτό» του Μπίλι Γουάιλντερ, «Ο ειρηνοποιός» του Γούντι Αλεν, «Δυο Αγγλίδες στην Ευρώπη» του Φρανσουά Τριφό και «Είμαι περίεργη: κίτρινη» του Βίλγκοτ Σγιόμαν. Ενώ ακολουθούν το πολιτικό ντοκιμαντέρ «The Good Fight» και οι ταινίες μυθοπλασίας: «Οι κρυφές ζωές της Πίπα Λι» της Ρεμπέκα Μίλερ, «Ο άλλος» του Ρίτσαρντ Εϊρ, «Εκείνη τη μέρα» του Ζακόμπ Μπερζέ και «Transporter 3» του Ολιβιέ Μεγκατόν
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment