Wednesday, December 24, 2008

ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ | ΠΕΜΠΤΗ 25 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ


Το μεγαλεπήβολο έπος «Αustralia» του Μπαζ Λούρμαν απογοητεύει με τη μελοδραματική του φύση και τις υπερβολικές ερμηνείες

Το επικών διαστάσεων «Αustralia» του Μπαζ Λούρμαν, προσωπική κατάθεση του σκηνοθέτη ως φόρο τιμής την πατρίδα του, κυριαρχεί σήμερα στο κύκλωμα των αιθουσών. Απέναντί του στέκονται δύο κωμωδίες, τα «Ιστορίες για καληνύχτα» του Ανταμ Σάνκμαν με πρωταγωνιστή τον Ανταμ Σάντλερ και «Τα κελεπούρια» του Αλφρέντο Ντε Βίγια, καθώς και η περιπέτεια «Τhe spirit», μεταφορά από τον Φρανκ Μίλερ («Αμαρτωλή πόλη», «300») του ομώνυμου κόμικ στο σινεμά, για την οποία δεν έγινε δημοσιογραφική προβολή.

Η λαίδη Κίντμαν και ο καουμπόης Τζάκμαν σε... Αρλεκιν

Στις αρχές της δεκαετίας του 40, λίγο πριν από το ξέσπασμα του Β Παγκοσμίου Πολέμου, μια Αγγλίδα αριστοκράτισσα καταφτάνει στη βορειοδυτική Αυστραλία όπου ο σύζυγός της έχει αγοράσει μια μεγάλη έκταση γης για την εκτροφή βοοειδών. Μόνο που αντί να τον συναντήσει, η λαίδη Σάρα Ασλεϊ θα βρει τον άντρα της νεκρό και θα αναγκαστεί να πάρει την κατάσταση στα χέρια της μόλις συνειδητοποιήσει, με τη βοήθεια των Αβοριγίνων υπηρετών του ράντσου, ότι ο θάνατός του δεν ήταν θέμα τύχης αλλά προμελετημένη δολοφονία. Καθώς ένας ντόπιος ανταγωνιστής επιχειρεί να κλέψει τα κοπάδια της, η λαίδη θα αποφασίσει να πουλήσει το κοπάδι σε έναν μεγάλο στρατιωτικό διαγωνισμό, ζητώντας τη βοήθεια ενός θαρραλέου γελαδάρη. Απρόθυμος αρχικά εκείνος, θα ριχτεί στη συνέχεια στην περιπέτεια μόλις εκείνη δείξει ότι έχει τα κότσια να οδηγήσει 1.500 ζώα διαμέσου της αυστραλιανής ενδοχώρας έως το λιμάνι του Ντάργουιν. Μαζί τους παίρνουν μια χούφτα πιστούς υπηρέτες, όπως και έναν Αβορίγινα πιτσιρικά που έχει την καθοδήγηση του μάγου παππού του...
«AUSTRALIA»

Επτά ολόκληρα χρόνια μετά το «Μoulin rouge!», ο Μπαζ Λούρμαν επιστρέφει με ένα μεγαλεπήβολο έπος, στο οποίο δόθηκε ψυχή τε και σώματι. Με ένα αυστραλιανό μελόδραμα, για να είμαστε ακριβείς, στο ύφος extra large κλασικών χολιγουντιανών δραμάτων, έχοντας ως στόχο τη διεθνή προώθηση της τουριστικής εικόνας της Αυστραλίας. Δεδομένα που λίγο - πολύ μας ήταν γνωστά από το ξεκίνημα των γυρισμάτων. Το υπέρογκο χρηματικό κόστος (το «Αustralia» αποτελεί την ακριβότερη αυστραλιανή παραγωγή έως σήμερα) και οι Αυστραλοί σταρ εκτίναξαν από νωρίς το φιλμ στην κορυφή της λίστας των πιο πολυαναμενόμενων του 2008.

Εως εδώ καλά. Η συνέχεια που είναι καταγεγραμμένη στο σελιλόιντ είναι απογοητευτική, ένα κινηματογραφικό αξιοπερίεργο τόσο απορροφημένο στη μεγαλοπρέπειά του που γίνεται κιτς, τόσο εστιασμένο στο αυστραλιανό φολκλόρ που γίνεται γραφικό, με τους ηθοποιούς του να υπερβάλλουν στις ερμηνείες τους μπας και μας θυμίσουν τα πάθη του «Οσα παίρνει ο άνεμος». Καθώς η Νικόλ Κίντμαν μεταμορφώνεται από μυγιάγγιχτη Αγγλίδα σε αιθέρια ιδιοκτήτρια ράντσου ερωτοχτυπημένη με τον άξεστο καουμπόη Χιου Τζάκμαν, ο οποίος δεν χάνει ευκαιρία να δείξει το δασύτριχο, καλογυμνασμένο στήθος του, το Αρλεκιν ρομάντζο χτυπάει κόκκινο, προκαλώντας ουκ ολίγα περιπαιχτικά σχόλια. Ταυτόχρονα, το δευτερεύον στόρι της επιχειρούμενης εξάλειψης της γενιάς των μιγάδων παιδιών «φωνάζει» πως έχει επιστρατευτεί για να δώσει βαρύτητα σε ένα κατά τα άλλα χάρτινο φιλμ, που από τη μία «λιώνει» με ένα δακρύβρεχτο μουσικό σάουντρακ και, από την άλλη, αγγίζει το γκροτέσκο, σε αφελείς σκηνές παγανιστικών συμβολισμών. Ακόμα και η εντυπωσιακή ισοπέδωση του Ντάργουιν από τα ιαπωνικά βομβαρδιστικά δεν αρκεί για να σε αποζημιώσει για 165 λεπτά μεγαλόπνοων... παιδιαρισμάτων. [Αντα Δαλιάκα]

Χριστούγεννα γεμάτα κλισέ

Είναι παραμονές Χριστουγέννων και τα μέλη της πορτορικανής οικογένειας Ροντρίγκεζ έχουν μαζευτεί στο πατρικό σπίτι στα προάστια του Σικάγου για να γιορτάσουν τις άγιες μέρες. Ο καθένας έχει τη δική του ζωή, τα δικά του προβλήματα. Ο μεγαλύτερος αδελφός, ο Μαουρίτσιο, είναι από χρόνια παντρεμένος με μια ευκατάστατη λευκή, όμως παιδί δεν έχουν ακόμα αποκτήσει όπως θα ήθελε η παραδοσιακή μητέρα του. Η Ροξάνα, η μεσαία, παλεύει εδώ και καιρό να γίνει ηθοποιός στο Χόλιγουντ, αλλά δεν της έχει δοθεί η κατάλληλη ευκαιρία. Και ο μικρότερος, ο Τζέσι, μόλις γύρισε από το Ιράκ και ευελπιστεί σε μια επούλωση πληγών και αναθέρμανση της σχέσης του με την κοπέλα που είχε αφήσει πίσω. Σε όλα αυτά, θα έρθει να προστεθεί ένα θέμα ακόμη πιο επιτακτικό: την πρώτη βραδιά, στο δείπνο, η μητέρα ανακοινώνει σε όλους ότι σκοπεύει να χωρίσει τον μπαμπά τους, καθώς υποψιάζεται πως την απατά... Είναι τούτος ο τελευταίος σεναριακός ελιγμός που θα κινητοποιήσει στο φουλ τους μηχανισμούς του δράματος και θα βάλει μπροστά την ακτινογραφία της φαμίλιας - μυστικά και λάθη, μνήμες και σχέδια, απολογισμός για το παρελθόν και αποφάσεις για το μέλλον. Δυστυχώς, όμως, δεν υπάρχει η παραμικρή αιχμή σε τούτη την ολότελα στρογγυλεμένη ιλαροτραγωδία ηθών που να σε βάζει κι εσένα σε σκέψεις. Ο πήχης της συγκινησιακής δύναμης, παρά τις έντιμες προσπάθειες των καλών καρατεριστών, είναι ανάλογος με εκείνων μιας τυπικότατης τηλεταινίας σχέσεων, ενώ η εθνική ιδιαιτερότητα των υποκειμένων δεν λειτουργεί παρά μόνο ως άλλοθι στα αμέτρητα κλισέ. [Ρ. Εκσιέλ]

Παιδικό χιούμορ στο Λος Αντζελες

Ο Σκίτερ διαβιώνει ως το παιδί για όλες τις δουλειές σ' ένα πολυτελές ξενοδοχείο του Λος Αντζελες που κάποτε ανήκε στον πατέρα του. Οταν αναλαμβάνει να νταντέψει τα δύο ανιψάκια του για να βοηθήσει τη δασκάλα αδελφή του, αρχίζει να εφευρίσκει παραμύθια επηρεασμένα από το όνειρό του να γίνει κάποτε μάνατζερ του συγκροτήματος. Γρήγορα θα διαπιστώσει πως οι ιστορίες αυτές θα έχουν ανταπόκριση στην πραγματικότητα, κατά τρόπο περίεργο. Ομως ενώ η καριέρα του παίρνει σιγά σιγά τα πάνω της, δεν συμβαίνει το ίδιο και στις προσωπικές του σχέσεις... Εκπληκτικά ανέμπνευστη επεξεργασία μιας χιλιοζεσταμένης συνταγής. Ούτε ερασιτέχνης δεν θα υπέπιπτε σε τέτοια σεναριακή χαλαρότητα, που θέλει τη δράση κομματιασμένη σε πλήθος επεισοδίων - οι ξενοδοχειακές περιπέτειες του ήρωα, τα κακόγουστα παραμύθια του, οι σχέσεις του με τα ανίψια του, με τη φίλη της αδελφής του, μ έναν ηλίθιο βοηθό μάγειρα, μ ένα... ινδικό χοιρίδιο! Ακόμα χειρότερα, κανένα από τα επεισόδια αυτά δεν κερδίζει ούτε το χαμόγελό σου με το υπό του παιδιάστικου χιούμορ και τους φθηνούς διδακτισμούς του.


No comments: