Monday, May 26, 2008

«ΕΦΥΓΕ» ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 74 ΕΤΩΝ Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ ΣΙΝΤΕΪ ΠΟΛΑΚ


Νέα Υόρκη. Την τελευταία του πνοή άφησε σε ηλικία 74 ετών ο σκηνοθέτης και παραγωγός Σίντνεϊ Πόλακ. Είχε τιμηθεί με Όσκαρ για την ταινία Πέρα από την Αφρική, ενώ από τις πιο γνωστές ταινίες το ήταν η Τούτσι με τον Ντάστιν Χόφμαν και Τα καλύτερά μας χρόνια με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και την Μπάρμπαρα Στρέιζαντ.
Ο Πόλακ είχε χτυπηθεί από καρκίνο, ασθένεια για την οποία εγκατέλειψε τη σκηνοθεσία μιας ταινίας για λόγους υγείας. Όπως είπε η εκπρόσωπος της οικογένειας, Λέσλι Νταρτ, ο Πόλακ άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του, στο Πασίφικ Πάλισεϊντς του Λος Αντζελες.
Ο σκηνοθέτης γεννήθηκε την 1η Ιουλίου 1934 στο Λαφαγιέτ της Ιντιάνα. Ο πατέρας του ήταν φαρμακοποιός και ο ίδιος αρχικά ήθελε να γίνει οδοντίατρος. Στα 17 του χρόνια όμως ανακάλυψε τη Νέα Υόρκη και τον κόσμο του θεάματος, ενώ σε ηλικία μόλις 20 ετών δίδασκε δραματική τέχνη στο Neighborhood Playhouse. Αφήνοντας το θέατρο και την τηλεόραση έφυγε το 1965 για το Λος Άντζελες και πέρασε πίσω από την κάμερα γυρίζοντας ταινίες που θεωρούνται πλέον κλασικές: Σκοτώνουν τ' άλογα όταν γεράσουν (1969), Τζερεμάια Τζόνσον (1972), Τα καλύτερά μας χρόνια (1973) και Οι τρεις μέρες του Κόνδορα (1975).
Ήταν υποψήφιος για το Όσκαρ σκηνοθεσίας για την ταινία Τούτσι το 1982 (όπου έπαιζε και ο ίδιος, στο ρόλο του ατζέντη του Ντάστιν Χόφμαν) αλλά κέρδισε τελικά το πολυπόθητο αγαλματίδιο τέσσερα χρόνια αργότερα για το Πέρα από την Αφρική. Η ταινία βραβεύτηκε συνολικά με επτά Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και αυτό της καλύτερης ταινίας.Μετά την εμπορική αποτυχία της ταινίας Αβάνα το 1990, αφοσιώθηκε στην παραγωγή ταινιών όπως Λογική και ευαισθησία και Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ, ενώ υπήρξε και πρωταγωνιστής σε αρκετές ταινίες, όπως στο Μάτια ερμητικά κλειστά αλλά και στην τηλεοπτική σειρά Σοπράνος. Η τελευταία σκηνοθετική δουλειά του ήταν το ντοκιμαντέρ που γύρισε το 2005 με θέμα τον περίφημο αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι, το δημιουργό του μουσείου του Μπιλμπάο.
[Newsroom ΔΟΛ
, με πληροφορίες από Associated Press, ΑΠΕ/Reuters/Γαλλικό]

http://www.nicolekidmanunited.com/NicoleKidmanFilmography/TheInterpreter/SydneyPollack3.jpg

Sydney Pollack; 'Tootsie' Director Won Oscars for 'Out of Africa'

By Adam Bernstein, Tuesday, May 27, 2008; Page B06. Washington Post Staff Writer

Sydney Pollack, 73, a director and producer of popular Hollywood movies for nearly four decades, including the comedy "Tootsie," and who won Academy Awards for "Out of Africa," died May 26 at his home in Los Angeles. He had cancer.

Mr. Pollack, who called himself "Mr. Mainstream," was wildly successful at moviemaking with mass appeal but drew mixed reviews during a prolific career.

His best-remembered work could be provocative, timely and sensitively crafted: "Tootsie" (1982) was hilarious and underscored aspects of the feminist struggle; the taut spy story "Three Days of the Condor" (1975) captured Nixon-era paranoia; "They Shoot Horses, Don't They?" (1969), though set at a Depression-era dance marathon, resonated with young ticket buyers who saw the rigged contest as a reflection of modern society.


http://www.lovefilm.com/lovefilm/images/products/0/5510-large.jpg

Mr. Pollack's movies often emphasized the loner at conflict with society, whether a fur trapper in the wilderness in "Jeremiah Johnson" (1972) or a cowboy who tries to recover his soul after selling out in "The Electric Horseman" (1979) with Robert Redford and Jane Fonda.

He saw Redford as his ideal collaborator and cast him in seven movies, from "This Property Is Condemned" (1966) to "Havana" (1990), because of what he considered his "very internal, rather understated" acting style as well as a dark undercurrent he found appealing beneath Redford's "golden boy" exterior.

Redford returned the compliment, telling Film Comment magazine, "Sydney's the one director that seems to read me best. . . . Basically he's a romantic."

Audiences embraced two of Mr. Pollack's best-known romance stories: "The Way We Were" (1973) with Redford as a WASP writer and Barbra Streisand as a Jewish political activist during the Hollywood blacklist; and "Out of Africa" (1985), a $30 million production based on Danish author Isak Dinesen's years in Kenya and her complicated affair with a free-spirited and handsome pilot.

The latter film, which earned Oscars for Mr. Pollack for directing and producing, starred Meryl Streep and Redford against a backdrop likened by critics to a National Geographic spread.

Dave Kehr of the Chicago Reader complimented Mr. Pollack's craftsmanship and taste, saying that "although the denouement is a bit overextended, he never yields to facile, insistent sentimentality -- his effects are honestly won."

Many others found both films saccharine and ponderous, and Mr. Pollack spoke of his own "tendency by nature to be heavy-handed," which he attributed to his early training as a television director "where you have to grab the audience in the first 10 minutes."

Few disputed that Mr. Pollack was a master of pulling terrific performances from actors. Those who won Oscars under his direction included Gig Young as a cynical dance-marathon announcer in "They Shoot Horses, Don't They?" and Jessica Lange as an emotionally vulnerable actress in "Tootsie."


http://twi-ny.com/theyakuza.jpg

But even in his less-regarded works, many actors earned Oscar nominations, including Paul Newman and Melinda Dillon in the newspaper libel drama "Absence of Malice" (1981) and Holly Hunter in "The Firm" (1993), based on the John Grisham legal thriller... [article continues]

Sydney Pollack

Associated Press

Sydney Pollack, a Hollywood mainstay as director, producer and sometime actor whose star-laden movies like "The Way We Were," "Tootsie" and "Out of Africa" were among the most successful of the 1970s and '80s, died on May 26 at his home in Los Angeles. He was 73. Mr. Pollack's career defined an era in which big stars (Robert Redford, Barbra Streisand, Warren Beatty) and the filmmakers who knew how to wrangle them (Barry Levinson, Mike Nichols) retooled the Hollywood system. Savvy operators, they played studio against studio, staking their fortunes on pictures that served commerce without wholly abandoning art. Hollywood honored Mr. Pollack in return. His movies received multiple Academy Award nominations, and as a director he won an Oscar for his work on the 1985 film "Out of Africa" as well as nominations for directing "They Shoot Horses, Don't They" (1969) and "Tootsie" (1982).

Read More... [The New York Times]


No comments: