Thursday, November 12, 2009

Στράτος Στασινός: σχεδίαζε έως το τέλος

ΑΠΩΛΕΙΑ. Εψαχνε «πίσω από την εικόνα και τη βιτρίνα», την ψυχή του τόπου. Της Αρτας, της Ηπείρου, από την οποία δεν απομακρύνθηκε επί της ουσίας ποτέ. Εκεί και «επέστρεψε» χθες ο σκηνοθέτης Στράτος Στασινός, που πέθανε την Τρίτη σε ηλικία 64 ετών.

Από τους πρωτεργάτες του κινούμενου σχεδίου και της κινούμενης κούκλας στην Ελλάδα, γύρισε πολλά ντοκιμαντέρ και μία μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας το «Πέρα από τη λίμνη», το 2006. «Η σχέση του Ηπειρώτη με την Ηπειρο είναι σαν να μην έχει κοπεί ο ομφάλιος λώρος» έλεγε δανειζόμενος μια φράση του συγγραφέα Βασίλη Γκουρογιάννη. Την αίσθηση της αγαπημένης του γενέτειρας πύκνωσε και στο ομότιτλο ντοκιμαντέρ (1998), το οποίο απέσπασε πολλά βραβεία. «Οταν ήμουν στο Παρίσι μου έλειπε. Μου έλειπαν μυρωδιές και εικόνες», εξομολογήθηκε για τον τόπο του σε πρόσφατη συνέντευξή του στην ΕΤ1. «Οχι όμως τα καλοκαίρια με ήλιο αλλά οι χειμώνες με αντάρες και βροχές. Τότε που το τοπίο ανασαίνει. Οχι όταν φαίνεται. Τότε βλέπω την ψυχή του, το μέσα πρόσωπο».

Ο Στράτος Στασινός γεννήθηκε το 1945 στη Γραμμενίτσα της Αρτας, σπούδασε κινούμενο σχέδιο και κινηματογράφο στο Παρίσι. Ηταν ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κινουμένου Σχεδίου (Cartoon). Παράλληλα με όλες τις άλλες ασχολίες του (γύρισε συνολικά περισσότερες από 45 παραγωγές, ξεχώρισε με το ποιητικό ανιμέισον «Του κολυμβητή», 1985), ζωγράφιζε, επιλέγοντας την τεχνική του ξυλοκάρβουνου. Ηθελε να κάνει ταινία τον «Ερωτόκριτο» με κινούμενες κούκλες αλλά η πρόθεσή του έμεινε ανολοκλήρωτη λόγω του υψηλού κοστολογίου. Αυτός ήταν εξάλλου και ο λόγος που δεν μπορούσε να ασχοληθεί όσο ήθελε με το ανιμέισον, περιοριζόμενος στη διδασκαλία του στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση. «Κουβαλώ την περιέργεια του παιδιού που αν δεν βάλει το χέρι του στη φωτιά δεν καταλαβαίνει ότι καίγεται», ισχυριζόταν και δοκίμαζε, σχεδίαζε, επέμενε. Ως το τέλος που «κάτι ετοίμαζε αλλά δεν ήθελε να πει»...

Ο Στρ. Στασινός είχε παντρευτεί τη συνάδελφο Ελένη Τριανταφυλλίδη και είχε μια κόρη.

  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 12/11/2009

No comments: