Monday, April 27, 2009

Restart Treck

  • Σε πείσμα όσων βιάστηκαν να αποχαιρετήσουν οριστικά τον Σποκ και τον Κάπτεν Κερκ, μια νέα ταινία δοκιμάζει να αναστήσει τη μυθολογία της πιο θρυλικής τηλεοπτικής σειράς φαντασίας. Προτού γίνει ο καταξιωμένος δημιουργός της τηλεοπτικής σειράς «Lost» και σκηνοθετήσει την τελευταία και καλύτερη από τις τρεις κινηματογραφικές «Επικίνδυνες Αποστολές», ο Τζ. Τζ. Εϊμπραμς ήταν ένας ενθουσιώδης νεαρός που μεγάλωνε λατρεύοντας οτιδήποτε σχετιζόταν με την επιστημονική φαντασία.

  • Παλιός θαυμαστής του τηλεοπτικού «Star Trek», ο Εϊμπραμς πίστευε ότι, παρά τις πολυάριθμες ταινίες και τους άφθονους τηλεοπτικούς επιγόνους που είχε αφήσει αυτή η σειρά της δεκαετίας του '60 με την τόσο μεγάλη επίδραση, η μυθολογία της δεν είχε ακόμη εξαντληθεί. Γι' αυτό απάντησε θετικά όταν η εταιρεία Paramount Pictures τού πρότεινε να αναβιώσει το «Star Trek», προσαρμόζοντάς το όμως στις απαιτήσεις και στη νοοτροπία ενός νεότερου κοινού. Σκεπτόμενος ότι το πραγματικό ενδιαφέρον θα ήταν να συστήσει στους σημερινούς θεατές τους θρυλικούς ήρωες που αποτελούσαν το πλήρωμα του διαστημοπλοίου «Εντερπράιζ», όταν εκείνοι ήταν ακόμη νεαροί και άσημοι, ο Εϊμπραμς σκαρφίστηκε ουσιαστικά την πιθανότητα ενός προλόγου στην πρωτότυπη σειρά.
  • Βασισμένος σε μια παλιά ιδέα που ο εμπνευστής της εκπομπής, Τζιν Ρόντμπερι, είχε επιχειρήσει να αξιοποιήσει σεναριακά το 1969, ο Εϊμπραμς διηγείται στο ενδέκατο κινηματογραφικό ταξίδι του «Star Trek» τη γνωριμία ενός νεαρού ακόμη Τζέιμς Κερκ με τον επίσης νεαρό Σποκ στη στρατιωτική ακαδημία από την οποία ετοιμάζονται να αποφοιτήσουν και, επομένως, την πρώτη διαγαλαξιακή αποστολή τους με το πλήρωμα του «Εντερπράιζ». Χρησιμοποιώντας ως επί το πλείστον άγνωστες ηθοποιούς (με την εξαίρεση του Ερικ Μπάνα, που επωμίζεται το ρόλο του κακού και της Γουαϊνόνα Ράιντερ), ο Εϊμπραμς ανέθεσε τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους σε ένα δίδυμο με ελάχιστη εμπειρία στο σινεμά: τον Κρις Πάιν στο ρόλο του Κερκ και τον Ζάκαρι Κουίντο στο ρόλο του Σποκ.
  • Με μια κίνηση που έχει ήδη ενθουσιάσει τους παλιούς θαυμαστές της σειράς, ωστόσο, ο σκηνοθέτης επέλεξε να επαναφέρει στην οθόνη τον 77χρονο πλέον Λέοναρντ Νίμοϊ, μετά από 16 χρόνια κινηματογραφικής αποχής, και να του αναθέσει ένα σύντομο αλλά καταλυτικό πέρασμα στην ταινία καθώς εμφανίζεται ως ο παλιός Μίστερ Σποκ. Το ίδιο, δυστυχώς, δεν συνέβη και με τον Γουίλιαμ Σάτνερ, ο οποίος σε πρόσφατες συνεντεύξεις του δήλωσε απογοητευμένος που οι παραγωγοί του νέου φιλμ δεν επιφύλαξαν ένα σύντομο πέρασμα και στον δικό του χαρακτήρα, αυτόν του Κάπτεν Κερκ. Φημολογείται, όμως, ότι στην επόμενη ταινία, που ήδη έχει δρομολογηθεί για το 2011, με κάποια μαγική ταχυδακτυλουργία του σεναρίου ο δημοφιλής κυβερνήτης μπορεί να επιστρέψει.

Αυτό το ξέρατε;

Περιμένοντας ώς τις 7 Μαΐου, οπότε θα δούμε την ταινία και στην Αθήνα, ας ξεσκονίσουμε μερικές χρήσιμες πληροφορίες από το παρελθόν μιας αχανούς μυθολογίας:

* Βετεράνος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και πρώην αστυνομικός, ο δημιουργός του «Star Trek», Τζιν Ρόντμπερι, είχε εμπνευστεί τη σειρά ως ένα γουέστερν που θα εκτυλισσόταν στο διάστημα, αντλώντας δάνεια από τα λογοτεχνικά «Ταξίδια του Γκιούλιβερ» και στοιχεία από ήρωες όπως ο Φλας Γκόρντον και ο Μπακ Ρότζερς.

* Το σίριαλ έκανε την παρθενική του εμφάνιση στην αμερικανική τηλεόραση το φθινόπωρο του 1966, μέσα από το τηλεοπτικό δίκτυο του NBC, και ολοκληρώθηκε μετά από τρεις σεζόν, στις 3 Ιουλίου του 1969, όταν το κανάλι έκρινε ότι οι θεαματικότητές του ήταν πολύ χαμηλές και δεν αρκούσαν να εξασφαλίσουν τη συνέχισή του.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, ωστόσο, ένας αυξανόμενος αριθμός θαυμαστών, μια σειρά άρθρων σε περιοδικά καθώς και πλήθος εκδηλώσεων και συνεδρίων σε διάφορα μέρη των ΗΠΑ με πρωταγωνιστές ορκισμένους φαν της εκπομπής οδήγησαν στην αναγέννηση της σειράς και στη συνέχειά της στις επόμενες τρεις δεκαετίες με τέσσερις παραλλαγές της. Γνώρισε μάλιστα και μια τηλεοπτική μεταφορά κινουμένων σχεδίων, την οποία όμως ο Ρόντμπερι έσπευσε από πολύ νωρίς να αποκηρύξει.

* «Με το να δημιουργώ έναν ολοκαίνουριο κόσμο με τους δικούς του κανόνες μπορούσα μέσω αυτού να θίξω μια σειρά θεμάτων όπως το σεξ, η θρησκεία, η πολιτική, το Βιετνάμ και οτιδήποτε άλλο απασχολούσε την κοινωνία της δεκαετίας του '60», δήλωσε χρόνια μετά το πέρας του τηλεοπτικού «Σταρ Τρεκ» ο Ρόντμπερι, επισημαίνοντας τη σημασία μιας εκπομπής η οποία επέλεγε να παντρεύει τις ξένοιαστες διαστημικές ιστορίες με φιλοσοφημένες ηθικές παραβολές πάνω στον πόλεμο και την ειρήνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα, το ρόλο της τεχνολογίας και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη λάθος χρήση της, το φεμινισμό και τη χειραφέτηση των γυναικών.

* Φοβούμενο ότι η απόκοσμη φυσιογνωμία του Μίστερ Σποκ μπορούσε να αποθαρρύνει μεγάλη μερίδα του κοινού από το να παρακολουθήσει τη σειρά, το NBC ζητούσε από οποιοδήποτε περιοδικό φιλοξενούσε διαφημιστική φωτογραφία του συγκεκριμένου ήρωα να απαλείφει τα λεπτά του φρύδια και τα χαρακτηριστικά μυτερά αφτιά του που τον έκαναν να μοιάζει με τον Διάβολο.

* Ο Λέοναρντ Νίμοϊ είναι ο μοναδικός συντελεστής της σειράς που συμμετείχε και στα 79 επεισόδιά της. Ο πατέρας του ηθοποιού ήταν κουρέας και τον καιρό που το «Star Trek» προβαλλόταν, αρκετοί νεαροί πελάτες τού ζητούσαν να τους κουρέψει όπως ακριβώς ήταν ο Μίστερ Σποκ στη σειρά, αγνοώντας ότι αυτός που έκοβε τα μαλλιά τους ήταν ουσιαστικά ο μπαμπάς του ήρωα!

* Προκειμένου να διατηρήσει τη δουλειά της, σε μια εποχή που τα τηλεοπτικά δίκτυα συνήθιζαν να μην προσλαμβάνουν γυναίκες στο δυναμικό τους, η Ντόροθι Φοντάνα, μια από τις βασικές σεναριογράφους της σειράς, υποχρεωνόταν να κρύβει το όνομά της πίσω από τα απρόσωπα αρχικά Ντ. Σι.

* Η θρυλική φράση «Διακτίνισέ με, Σκότι!» που υποτίθεται ότι ξεστομίζει σε τακτικές περιπτώσεις του σίριαλ ο Κάπτεν Κερκ δεν ειπώθηκε στην πραγματικότητα ποτέ, σε κανένα επεισόδιο.

* Η εναρκτήρια ατάκα «to boldly go where no man has gone before», που συνοδεύει κάθε επεισόδιο, έχει παρθεί κατά λέξη από ένα ενημερωτικό βιβλιαράκι με θέμα τα ταξίδια στο διάστημα, το οποίο είχε κυκλοφορήσει ο Λευκός Οίκος το 1957, αμέσως μετά την πτήση του ρωσικού Σπούτνικ.

* Το πρώτο διαφυλετικό φιλί στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης δόθηκε στο «Star Trek», ανάμεσα στον λευκό Κάπτεν Κερκ και την έγχρωμη Ουχούρα, η οποία υπήρξε μέλος του πληρώματός.

* Τόσο ο Σάτνερ όσο και ο Νίμοϊ σφράγισαν τις καριέρες τους ανεξίτηλα με τους χαρακτήρες που υποδύθηκαν στη σειρά. Σε μια αυτοβιογραφία που έγραψε πριν από δέκα περίπου χρόνια, πάντως, ο Νίμοϊ διάλεξε να δώσει τον ειρωνικό τίτλο «Δεν είμαι ο Σποκ!».

Και στα Γκίνες

* Η πρωτότυπη σειρά έχει κερδίσει 31 βραβεία Emmy, 140 υποψηφιότητες και 2 βραβεία Hugo, ενώ κοσμεί τη λίστα του βιβλίου των ρεκόρ Γκίνες ως η τηλεοπτική εκπομπή που έχει τους περισσότερους συνεχιστές και απογόνους, τόσο στη μικρή όσο και στη μεγάλη οθόνη.

* Ο Τζιν Ρόντμπερι πέθανε το 1991 και η σορός του εκτοξεύτηκε στο διάστημα, ενώ το όνομά του έχει δοθεί σε έναν αστεροειδή, τον «Ρόντμπερι 4.659».

* Η απήχηση της σειράς ήταν λογικό να προσελκύσει το ενδιαφέρον των κινηματογραφικών στούντιο: Το 1979 η Paramount Pictures διέθεσε το ποσό-ρεκόρ για την εποχή, 45 εκατ. δολάρια, προκειμένου να μεταφέρει την πρώτη περιπέτεια του «Εντερπράιζ» στη μεγάλη οθόνη. Ετσι ξεκίνησε μια ολόκληρη μυθολογία, η οποία επεκτάθηκε σε δέκα ταινίες.

* Βραβευμένος με Οσκαρ για το «West Side Story» και τη «Μελωδία της Ευτυχίας», ο Ρόμπερτ Γουάιζ πείστηκε να αναλάβει σκηνοθετικά καθήκοντα στην πρώτη κινηματογραφική μεταφορά της σειράς από τη σύζυγό του, που ήταν μεγάλη θαυμάστρια του «Star Trek».

* Διαχρονικά αγαπημένη ταινία, σύμφωνα με την πλειονότητα των οπαδών της σειράς, παραμένει δικαιολογημένα το «Start Trek 2: Η Οργή του Καν» (1982), το οποίο έχει συγκεντρώσει και τις καλύτερες κριτικές από οποιοδήποτε άλλο φιλμ έμελλε να το διαδεχθεί.

* Ο Νίμοϊ έχει σκηνοθετήσει δύο από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες: το «Star Trek 3: Η Αναζήτηση του Σποκ» (1984) και το «Star Trek 4: Επιστροφή στο Παρόν» (1986), ενώ ο Σάτνερ έχει σκηνοθετήσει το αρκετά κατώτερο «Star Trek 5:Τα Τελευταία Σύνορα» (1989).

* Μέχρι στιγμής η ταινία που κατέχει το ρεκόρ των μεγαλύτερων εισπράξεων από όλη την κινηματογραφική μυθολογία είναι η «Πρώτη Επαφή» του 1996, που υπολογίζεται ότι έχει συγκεντρώσει 150 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Μέχρι την τωρινή ταινία πιο ακριβή από τις έντεκα ταινίες της σειράς θεωρείται το «Star Trek: Nemesis» του 2002, που στοίχισε 60 εκατ. δολάρια.

* Παρ' όλο που όλες οι ταινίες της σειράς φέρουν τον χαρακτηρισμό «Κατάλληλο για όλη την οικογένεια», το νέο είναι το πρώτο φιλμ στα χρονικά του «Star Trek» που κρίθηκε από την αμερικανική επιτροπή λογοκρισίας «Κατάλληλο για θεατές άνω των 13». Και, όπως ίσως περιμένατε, είναι ήδη συμφωνημένο να ακολουθήσουν άλλες δύο συνέχειες. *

No comments: