Monday, April 13, 2009

Γιώργος Τριανταφύλλου: Το γύρισμα άρχιζε στη... μουβιόλα του

  • Εφυγε στα 65 του χρόνια ο σπουδαίος μοντέρ Γιώργος Τριανταφύλλου. Ο άνθρωπος που είχε «κόψει» και «ράψει» από το «Μέχρι το πλοίο» του Δαμιανού και τον «Μεγαλέξανδρο» του Αγγελόπουλου μέχρι τη «Λούφα και παραλλαγή» του Περάκη. Η ελληνική κινηματογραφική οικογένεια έχασε χθες τα ξημερώματα έναν σπουδαίο μοντέρ. Ο Γιώργος Τριανταφύλλου, του οποίου το όνομα είχε συνδεθεί με τις ταινίες σημαντικών σκηνοθετών, όπως οι Θόδωρος Αγγελόπουλος, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Νίκος Νικολαΐδης, Νίκος Περάκης κ.ά., πέθανε σε ηλικία 65 χρόνων. Από την Παρασκευή βρισκόταν σε κώμα εξαιτίας μακροχρόνιας ασθένειας.

Με τον Νίκο Νικολαΐδη, όταν μόνταραν το «Θα σε δω στην κόλαση αγάπη μου»

Σκηνή με τον Μάνο Κατράκη και την Ντόρα Βολανάκη από το «Ταξίδι στα Κύθηρα» (1984), μία από τις τέσσερις ταινίες στην οποία είχαν συνεργαστεί Γ. Τριανταφύλλου και Θ. Αγγελόπουλος

  • «Πολλοί πιστεύουν ότι με το γύρισμα τελειώνει και η ταινία. Ομως τότε αρχίζει», έλεγε σε παλιότερη συνέντευξή του στην «Κ.Ε.», στην Ευάννα Βενάρδου. Κάτι ήξερε. Είχε βάλει την υπογραφή του σε αμέτρητες ταινίες και υπήρξε συνδετικός κρίκος στο πέρασμα από τον εμπορικό κινηματογράφο του '60 στον νέο ελληνικό κινηματογράφο του '70. Ο κατάλογος της φιλμογραφίας του περιλαμβάνει και πολλές μικρού μήκους ταινίες, αφού ο ίδιος υπεράσπιζε το όραμα νέων σκηνοθετών.
  • Αρχισε τη σταδιοδρομία του στην «Τραγωδία του Αιγαίου» του Βασίλου Μάρου και στο «Μέχρι το πλοίο» του Αλέξη Δαμιανού. Μέχρι την πιο πρόσφατη δουλειά του, το «Without» του Αλέξανδρου Αβρανά -που του χάρισε πέρυσι το Κρατικό Βραβείο Μοντάζ- μεσολάβησαν αμέτρητες ταινίες και πολλές διακρίσεις για τον έμπειρο μοντέρ.
  • «Εκοψε και έραψε» πολλές ιστορικές ταινίες του ελληνικού σινεμά. «Μεγαλέξανδρος», «Ταξίδι στα Κύθηρα», «Τριλογία, Το λιβάδι που δακρύζει», του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας», «Ονειρεύομαι τους φίλους μου», «Πεθαίνοντας στην Αθήνα», «Delivery» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Ευρυδίκη Β.Α. 2037», «The zero years», «Θα σε δω στην κόλαση αγάπη μου» του Νίκου Νικολαΐδη, «Η χρυσομαλλούσα» και «Σκλάβοι στα δεσμά τους» του Τώνη Λυκουρέση, «Λούφα και Παραλλαγή» και «Αρπα Colla» του Νίκου Περάκη, «Η ηλικία της θάλασσας» του Τάκη Παπαγιαννίδη, «Εφήμερη πόλη» του Γιώργου Ζαφείρη, «Τα χρυσά μήλα των εσπερίδων» της Σοφίας Παπαχρήστου, «Το πέρασμα» της Βασιλικής Ηλιοπούλου κ.ά.
  • Γεννημένος το 1944 στην Αθήνα, ο Γιώργος Τριανταφύλλου από μικρό παιδί, μαθητής δημοτικού, μπήκε στον κόσμο των κινηματογραφικών εργαστηρίων της ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ. Αφού πέρασε από διάφορες ειδικότητες, τον κέρδισε η τέχνη του μοντάζ. Για ένα διάστημα είχε δουλέψει και στην Αμερική, με παραγωγό τον Νίκο Μαστοράκη.
  • Ελεγε για την τέχνη του στην ίδια συνέντευξή του στην «Κ.Ε.». «Ενας μοντέρ πρέπει να εφευρίσκει τρόπους ώστε να κάνει και οικονομία στους σκηνοθέτες», αλλά και «οφείλει να υπηρετεί το όραμά τους. Συχνά, πάντως, δίνει λύσεις που δεν θα σκεφτόταν ποτέ ο σκηνοθέτης. Στην "Ευρυδίκη Β.Α 2037" του Ν. Νικολαΐδη, λ.χ., αναζητούσαμε μια συγκεκριμένη έκφραση της πρωταγωνίστριας, όμως δεν τη βρίσκαμε σε κανένα κοντινό της πλάνο. Τελικά την εντόπισα... εκτός γυρισμάτων! Ηταν η έκφραση που είχε πάρει η ηθοποιός αμέσως μετά το στοπ του σκηνοθέτη».

Η κηδεία θα γίνει σήμερα στις 4 μ.μ. στον Ι. Ναό Αγίου Τρύφωνα, στο Νεκροταφείο της Κηφισιάς.

No comments: