Thursday, March 19, 2009

Φιλίες που στεριώνουν σ' έναν κόσμο διεφθαρμένο

  • ΚΡΙΤΙΚΗ
  • ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
  • Ενας Αμερικανός αλλάζει στάση απέναντι στη χώρα του και τη ζωή στην ταινία «The visitor» του Τόμας ΜακΚάρθι, μια δυνατή φιλία ενώνει έναν 12χρονο με μια ανήλικη βαμπίρ, στη σουηδική ταινία «Ασε το κακό να μπει» του Τόμας Αλφρεντσον, ένα 10χρονο κοριτσάκι προσπαθεί να επιβιώσει σ' έναν καταυλισμό Τσιγγάνων στην ιρλανδική ταινία «Το κορίτσι ταξιδιώτης» του Πέρι Ογκντεν και δύο ιδεαλιστές αγωνίζονται ν' αποκαλύψουν τις βρώμικες υποθέσεις μιας διεθνούς τράπεζας στο θρίλερ «The International» του Τομ Τίκβερ, στις τέσσερις από τις οκτώ ταινίες της νέας αυτής βδομάδας. Ακολουθούν η ελληνική «Ο αρσιβαρίστας και ο άγγελος» της Ελένης Αλεξανδράκη, η πολεμική «Το αστέρι» του Ρώσου Νικολάι Λεμπέντεφ, η περιπέτεια «Καταδίωξη στο βουνό των μαγισσών» του Αντι Φίκμαν και η ελληνική κωμωδία «Σούλα Ελα Ξανά» του Βασίλη Μυριανθόπουλου.

The visitor

ΗΠΑ, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τόμας ΜακΚάρθι. Ηθοποιοί: Ρίτσαρντ Τζένκινς, Χάαζ Σλέιμαν, Ντανάι Γκουρίρα, Χίαμ Αμπάς. 108' ****½

  • Ενας κλεισμένος στον εαυτό του Αμερικανός καθηγητής αλλάζει στάση απέναντι στη ζωή βοηθώντας ένα ζευγάρι λαθρομεταναστών από τη Μέση Ανατολή, σε μια ελεγειακή, ταυτόχρονα οργισμένη, με εξαιρετικές ερμηνείες, ταινία. Βλέποντας την ταινία του ηθοποιού και σκηνοθέτη Τόμας ΜακΚάρθι, θυμήθηκα το παραπλήσιο θέμα της βραβευμένης με το ξενόγλωσσο Οσκαρ ιαπωνικής ταινίας «Αναχωρήσεις»: το θέμα του ανθρώπου που τελικά βρίσκει τον αληθινό δρόμο του στη ζωή, κάτι που πολλοί αναζητούμε αλλά δεν τον βρίσκουμε ή, κι όταν τον βρίσκουμε, φοβόμαστε να τον ακολουθήσουμε.
  • Ο Γουόλτερ Βέιλ (εξαιρετικός ο Ρίτσαρντ Τζένκινς στο ρόλο που του χάρισε υποψηφιότητα στα Οσκαρ), ένας μοναχικός, κατσούφης, 62χρονος καθηγητής Οικονομικών σε πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ, διδάσκει ένα μάθημα που έπαψε εδώ και καιρό να τον ενδιαφέρει, ενώ, παρά την έλλειψη ταλέντου, προσπαθεί να μάθει να παίζει πιάνο, είδος φόρου τιμής στη νεκρή, βιρτουόζο πιανίστα, γυναίκα του. Οταν αναγκάζεται να ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη, να πάρει μέρος σε ακαδημαϊκό συνέδριο, ανακαλύπτει, φτάνοντας στο εγκαταλειμμένο για χρόνια διαμέρισμα που διατηρεί εκεί, πως αυτό έχει καταληφθεί από ένα ζευγάρι λαθρομεταναστών, τον Σύρο Τάρεκ (Χάαζ Σλέιμαν) και τη Σενεγαλέζα Ζάιναμπ (Ντανάι Γκουρίρα). Αρχικά διστακτικά, ο Γουόλτερ τους αφήνει να συγκατοικήσουν μαζί του μέχρι που να βρουν αλλού διαμέρισμα, ενώ, σταδιακά, αρχίζει να τους συμπαθεί και να εμπλέκεται στην προσωπική τους ζωή, αρχίζοντας μάλιστα να παίζει το «τζέμπι», το αφρικανικό τύμπανο, που του μαθαίνει ο Τάρεκ.
  • Ο ΜακΚάρθι αφηγείται την ιστορία του με χαμηλούς, κάπου κάπου οργισμένους τόνους, δημιουργώντας όμορφες, άλλοτε ρεαλιστικές, γεμάτες κοινωνικό περιεχόμενο και άλλοτε απλά λυρικές σκηνές: όπως εκείνες με τον Τάρεκ να παίρνει μαζί του τον Γουόλτερ στα μπαρ όπου παίζει αφρικανική μουσική ή εκείνες των επισκέψεων του Γουόλτερ στη φυλακή όπου κρατείται προσωρινά ο Τάρεκ. Ακόμη πιο όμορφες, δοσμένες με ξεχωριστή δύναμη και λυρισμό, είναι οι σκηνές με τον Γουόλτερ να παίζει, ευτυχισμένος, το τύμπανο, μαζί με Αφροαμερικανούς σε πάρκο της Νέας Υόρκης,

Ασε το κακό να μπει

Let the Right One In / Lat den Ratte Komma In. Σουηδία, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τόμας Αλφρεντσον. Ηθοποιοί: Κάρε Χέντεμπραντ, Λίνα Λίντερσον, Περ Ράγκναρ. 114' *** ½

  • Η σχέση φιλίας ανάμεσα σε δύο μοναχικά 12χρονα παιδιά, σε μια ταινία με βρικόλακες, σκηνοθετημένη με φαντασία και εικαστική ομορφιά. Εξοχοι οι δύο πρωταγωνιστές. Μία ακόμη, τη φορά αυτή ασυνήθιστη, εκδοχή του μύθου του βρικόλακα, κατά κάποιο τρόπο παραλλαγή (ευτυχώς πολύ καλύτερη) της αμερικανικής «Λυκόφως». Βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Τζον Αβίντε Λίντκβιστ, η ταινία στρέφεται γύρω από τη σχέση ανάμεσα σε δυο μοναχικά άτομα, τον Οσκαρ, ένα 12χρονο μαθητή σε μια μικρή πόλη κοντά στη Στοκχόλμη, και την ομήλική του Ελί, στην πραγματικότητα βρικόλακα, που ζει στο διπλανό διαμέρισμα.
  • Περισσότερο από το θέμα του βαμπιρισμού, το βασικό θέμα της ταινίας είναι η σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στα δύο παιδιά, σχέση που ξεπερνά όλα τα εμπόδια, οδηγώντας τους σε φιλία και έναν αγνό έρωτα.
  • Ο Τόμας Αλφρεντσον αποφεύγει τα κλισέ του είδους, ιδιαίτερα σκηνές τρόμου και σοκ, χρησιμοποιώντας τους φυσικούς χώρους (ιδιαίτερα το χιονισμένο, χειμωνιάτικο σουηδικό τοπίο) με φαντασία, για να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα, στήνοντας σκηνές με τρυφερότητα, συχνά διάχυτες με λυρισμό. Αναφέρω ιδιαίτερα εκείνες ανάμεσα στους δυο νέους, με την Ελί να βοηθά τον Οσκαρ να ξεπεράσει τη δειλία του και ν' αντισταθεί στους νταήδες που τον τρομοκρατούν στο σχολείο, και τον Οσκαρ να την πλησιάζει και να της προσφέρει την κατανόηση και τη φιλία που λείπουν από τη μοναχική, βασανιστική ζωή της. Υπάρχουν βέβαια και σκηνές όπου κυριαρχεί το φανταστικό -εκείνες με τον πατέρα της Ελί να προσπαθεί να βρει θύματα για να προσφέρει το αναγκαίο αίμα στην Ελί ή εκείνες με την Ελί να πηδά σαν αίλουρος στα θύματά της και να τους ρουφά το αίμα -ακόμη όμως και τέτοιες σκηνές είναι στημένες με φαντασία και εικαστική φροντίδα που δίνουν στην ταινία μιαν άλλη υπόσταση. Στην όλη ατμόσφαιρα συμβάλλουν και οι εξαιρετικές ερμηνείες των δύο νεαρών, ιδιαίτερα της Λίνα Λίντερσον, η οποία δίνει στο ρόλο μια φρεσκάδα και μια ζωντάνια σπάνια σε παρόμοιο ρόλο.

Το κορίτσι ταξιδιώτης

Pavee Lackeen/The Traveller Girl. Ιρλανδία, 2006. Σκηνοθεσία: Πέρι Ογκντεν. Σενάριο: Ογκντεν & Μαρκ Βένερ. Ηθοποιοί: Γουίνι Μόγκαν, Ρόουζ Μόγκαν, Ρόουζι Μόγκαν, Πάντι Μόγκαν. 88' *** ½

  • Το χωρίς συναισθηματισμούς πορτρέτο μιας ομάδας περιπλανώμενων Τσιγγάνων στην Ιρλανδία, σε μια όμορφη, συγκινητική, πρώτη ταινία. Με μια οικογένεια περιπλανώμενων «ταξιδιωτών», είδος Τσιγγάνων, που ζει σε μια υποβαθμισμένη, βιομηχανική περιοχή του Δουβλίνου, ασχολείται ο γνωστός Βρετανός φωτογράφος Πέρι Ογκντεν, στην όμορφη αυτή, δοσμένη με αγάπη, χωρίς όμως συναισθηματισμούς, ταινία του, που κινείται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη φιξιόν. Στο επίκεντρο της ταινίας η μικρή, 10χρονη κόρη της οικογένειας, Γουίνι (Γουίνι Μόγκαν), που παρά τις προσπάθειές της για μόρφωση διώχνεται από το τοπικό σχολείο επειδή τσακώνεται με τα άλλα παιδιά που την κοροϊδεύουν.
  • Ζώντας στριμωγμένη σ' ένα τροχόσπιτο, με μια αλκοολική μητέρα και δέκα αδέρφια, η Γουίνι περιφέρεται στους δρόμους κλέβοντας από μαγαζιά και σνιφάροντας, ενώ διάφοροι κοινωνικοί λειτουργοί προσπαθούν αναποτελεσματικά να βοηθήσουν την οικογένεια να μετακομίσει σε κανονικό σπίτι. Μέχρι που οι τοπικές αρχές τούς ξεγελούν και μεταφέρουν το τροχόσπιτό τους σε άλλο, πιο υποβαθμισμένο, βρώμικο σημείο.
  • Ξεκινώντας από ένα ντοκιμαντερίστικο σχέδιο, αναμιγνύοντας επαγγελματίες με ερασιτέχνες ηθοποιούς (τους περισσότερους από την ίδια οικογένεια που αντλούν από αυτοβιογραφικά στοιχεία) και χρησιμοποιώντας ψηφιακή κάμερα, που δίνει στην ατμόσφαιρα μια νεορεαλιστική όψη, ο Ογκντεν έφτιαξε μια συγκλονιστική, δοσμένη με ανθρωπιά και αγάπη, ταινία. Ταινία όπου κυριαρχεί η μορφή της μικρής, με φωτογένεια στον φακό, Γουίνι, κορίτσι μοναχικό, καταπιεσμένο, που αγωνίζεται για λίγη ελευθερία, κάτι ανάμεσα στην πρωταγωνίστρια της «Μουσέτ» του Μπρεσόν και της «Ροζέτα» των αδερφών Νταρντέν. Ελευθερία, δυστυχώς χωρίς διέξοδο, προαναγγέλλοντας ένα ζοφερό μέλλον όπως εκείνο της νυχτερινής σκηνής με τη μητέρα της να μπεκροπίνει, γύρω από μια φωτιά, παρέα με τους μεγάλους της οικογένειας.

The international

ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία: Τομ Τίκβερ. Σενάριο: Ερίκ Γουόρεν Σίνγκερ. Ηθοποιοί: Κλάιβ Οουεν, Ναόμι Γουότς, Αρμίν Μούλερ-Σταλ. 118' ** ½
  • Ενας πράκτορας της Ιντερπόλ και μια βοηθός εισαγγελέας προσπαθούν ν' αποκαλύψουν τις βρώμικες υποθέσεις μιας διεθνούς τράπεζας σ' ένα καλογυρισμένο θρίλερ. Πολύ επίκαιρη η αμερικανική ταινία του Γερμανού σκηνοθέτη Τομ Τίκβερ («Τρέξε, Λόλα, τρέξε»), που ασχολείται με τον έλεγχο που καταφέρνουν να έχουν στην πορεία ολόκληρων κρατών (ιδιαίτερα σε αναπτυσσόμενες χώρες) οι διάφορες πολυεθνικές τράπεζες.
  • Με ιστορία βασισμένη στο σκάνδαλο του 1991 γύρω από τις βρώμικες υποθέσεις της BCCI, ο Τίκβερ έφτιαξε ένα θρίλερ με πολιτικές αιχμές, γυρισμένο στο πνεύμα των αμερικανικών του είδους (στον νου έρχεται «Η υπόθεση Πάραλαξ»), γεμάτο άφθονο σασπένς και χρησιμοποιώντας όλα τα γνωστά ελκυστικά στοιχεία: πράκτορες που δολοφονούνται σε πλατείες, μέρα μεσημέρι, παρακολουθήσεις με σύγχρονη τεχνολογία, διεφθαρμένους πολιτικούς και τραπεζίτες, διεθνή κυνηγητά (σε Βερολίνο, Κωνσταντινούπολη, Λονδίνο, Λουξεμβούργο, Μιλάνο, Νέα Υόρκη) και θεαματικές συγκρούσεις, με πιο εντυπωσιακή εκείνη στο μουσείο Γκούγκενχαϊμ της Νέας Υόρκης, με τους κακούς και τους πράκτορες να διαλύουν τα πάντα.

Ο Αρσιβαρίστας και ο Αγγελος

Ελλάδα, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ελένη Αλεξανδράκη. Ηθοποιοί: Δημήτρης Μπίτος, Σιδέρης Κοντογιάννης, Κλαυδία Σαραφωνίτου. 106' **
  • Ενας αγνός έρωτας κινδυνεύει εξαιτίας ενός ζηλιάρη άντρα, σε μια ενδιαφέρουσα εικαστικά, αν και χαλαρή σε ρυθμό, ταινία. Στη νέα της ταινία, η Ελένη Αλεξανδράκη («Η νοσταλγός») αφηγείται την ιστορία του αγνού έρωτα ανάμεσα στην Αθηναία Μαργαρίτα κι έναν άντρα, φύλακα του ηφαιστείου στη Νίσυρο, γνωστό με το παρατσούκλι «Αρσιβαρίστας». Ερωτα που προσπαθεί να διαλύσει ο ζηλιάρης Αθηναίος ?γγελος, που βρίσκεται στο νησί για να στήσει μια παραγωγή γύρω από το ηφαίστειο. Με τις σκευωρίες του, ο Αγγελος, είδος σύγχρονου Μεφιστοφελή, προσπαθεί να προκαλέσει τη ζήλια του Αρσιβαρίστα και να ξεσηκώσει το χωριό εναντίον του. Από εικαστικής πλευράς η Αλεξανδράκη εκμεταλλεύεται σωστά τους φυσικούς χώρους του νησιού για να φτιάξει μια όμορφη ταινία. Δυστυχώς όμως η αφήγησή της, όπως και οι διάλογοι, περιορίζονται σε διάφορα κλισέ, χωρίς να προσθέτουν καμιά φρεσκάδα στην όλη εξέλιξη της πλοκής. *

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ (The Star). Ρωσία, 2002. Σκηνοθεσία: Νικολάι Λεμπέντεφ. Σενάριο: Λεμπέντεφ, Γεβγκένι Γκριγκόριεφ, Αλεξάντερ Μποροντιάνσκι. Ηθοποιοί: Ιγκόρ Πετρένκο, Κατερίνα Βουλιτσένκο. 93' **
  • Πολεμικό δράμα, γύρω από το «Αστέρι», ανιχνευτική ομάδα του Κόκκινου Στρατού, στο πολωνικό μέτωπο, που το καλοκαίρι του 1944 στέλνεται στα μετόπισθεν του γερμανικού στρατού για να κατασκοπεύσει τις κινήσεις του. Ο Νικολάι Λεμπέντεφ εστιάζει -πολύ έξυπνα- το ενδιαφέρον του στην πορεία και τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ομάδα, δημιουργώντας την κατάλληλη, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα.
ΚΑΤΑΔΙΩΞΗ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ ΤΩΝ ΜΑΓΙΣΣΩΝ (Race to Witch Mountain). ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία: Αντι Φίκμαν. Σενάριο: Ματ Λοπέζ, Μαρκ Μπόμπακ. Ηθοποιοί: Ντουέιν Τζόνσον, Αννα-Σοφία Ρομπ, Κάρλα Γκουτζίνο. 102'
  • Ριμέικ μιας παλιότερης περιπέτειας (1975) της Ντίσνεϊ, γύρω από δύο νέους με υπερφυσικές δυνάμεις που, μαζί μ' έναν ταξίτζη του Λας Βέγκας, προσπαθούν ν' αποκαλύψουν τα μυστικά του Βουνού των Μαγισσών, για να σώσουν τον κόσμο...
Σούλα Ελα Ξανά. Ελλάδα, 2009. Σκηνοθεσία: Βασίλης Μυριανθόπουλος. Ηθοποιοί: Ζέτα Μακρυπούλια.
  • Κουρασμένη από μια ζωή καριέρας, η Σούλα αποφασίζει να βρει τον ιδανικό σύντροφο μέσα από τους παλιούς της έρωτες... Μια ακόμη κωμωδία από τον σκηνοθέτη της κάκιστης κωμωδίας «Μόλις χώρισα»...
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 19/03/2009

No comments: