Wednesday, November 3, 2010

Αποτίμηση και προτάσεις από πέντε «βετεράνους» του κινηματογράφου για το νέο νομοσχέδιο

Παρέμβαση μέσω του in.gr
Οι συντάκτες του κειμένου ανησυχούν ότι παρά τις καλές προθέσεις, το νομοσχέδιο «θα δημιουργήσει στην πράξη περισσότερα προβλήματα από όσα καλείται να επιλύσει»
Οι συντάκτες του κειμένου ανησυχούν ότι παρά τις καλές προθέσεις, το νομοσχέδιο «θα δημιουργήσει στην πράξη περισσότερα προβλήματα από όσα καλείται να επιλύσει»   
Μία κριτική αποτίμηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για τον κινηματογράφο επιχειρούν πέντε «βετεράνοι» του ελληνικού κινηματογράφου, προχωρώντας και σε δέσμη προτάσεων για επίμαχα θέματα του νομοσχεδίου.

Το κείμενο υπογράφουν οι: Μάνος Ζαχαρίας (πρώην Σύμβουλος Κινηματογραφίας ΥΠΠΟ και πρώην Πρόεδρος ΕΚΚ), Γιάννης Μπακογιαννόπουλος (πρώην Σύμβουλος Κινηματογραφίας ΥΠΠΟ), Κώστας Βρεττάκος (πρώην Σύμβουλος Κινηματογραφίας ΥΠΠΟ και πρώην Πρόεδρος ΕΚΚ), Μάνος Ευστρατιάδης (πρώην Πρόεδρος ΕΚΚ), Διαγόρας Χρονόπουλος (πρώην Πρόεδρος ΕΚΚ).

Κατεβάστε το πλήρες κείμενο των προτάσεών τους (Αρχείο PDF)
Οι συντάκτες του κειμένου εκφράζουν τον σκεπτικισμό τους για ορισμένα σημεία του νομοσχεδίου, λέγοντας ότι:
  • Το νομοσχέδιο απομακρύνεται από τη φιλοσοφία του ισχύοντος ιστορικού νόμου της Μελίνας Μερκούρη και υποβαθμίζει το ρόλο της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης.
  • Δημιουργεί συγκεντρωτικούς και στεγανούς οργανισμούς χωρίς συλλογικά όργανα ελέγχου, ιδιαίτερα ευάλωτους σε -δίκαιη ή άδικη- κριτική για αδιαφάνεια, ευνοιοκρατία και αυθαιρεσίες.
  • Εξαντλείται στα μέτρα ενίσχυσης της παραγωγής, παραγνωρίζει τη ζωτική σημασία των άλλων τομέων της κινηματογραφικής δημιουργίας και ευνοεί τη δημιουργία κενών στις αλληλένδετες λειτουργίες τους.
Οι συντάκτες του κειμένου αναγνωρίζουν ως θετικά ορισμένα οικονομικά μέτρα του νομοσχεδίου και προχωρούν σε κριτική ανάλυση 15 κρίσιμων σημείων του, αναφέροντας ότι παρά τις καλές προθέσεις το νομοσχέδιο «θα δημιουργήσει στην πράξη περισσότερα προβλήματα από όσα καλείται να επιλύσει, εφόσον δεν αναθεωρηθούν πολλές από τις διατάξεις του».

Επίσης, στο κείμενο περιλαμβάνεται πρόταση 12 σημείων για θέματα όπως:
  1. Η περαιτέρω αξιοποίηση του μέτρου της επιστροφής του ειδικού φόρου.
  2. Εξασφάλιση της καταβολής του 1,5% από τους ιδιωτικούς σταθμούς, στην πηγή των εσόδων.
  3. Διατήρηση της νομικής μορφή του ΕΚΚ ως Α.Ε. με ευέλικτη διοικητική διάρθρωση.
  4. Απαλοιφή των διατάξεων του νομοσχεδίου που αναφέρονται στη δημιουργία «Μητρώου Παραγωγών».
  5. Διατήρηση του ιστορικού θεσμού του «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου», που με το νομοσχέδιο καταργείται.
  6. Ριζική αναμόρφωση του θεσμού των «Κρατικών Βραβείων Ποιότητας», αντί για την εγκατάλειψή του.
  7. Δημιουργία εναλλακτικού δικτύου διανομής.
  8. Εξασφάλιση του καθεστώτος προστασίας της «Ταινιοθήκης της Ελλάδος», κ.ά.
Παράλληλα, η πρόταση περιλαμβάνει μοντέλο συμμετοχής εκπροσώπων της κινηματογραφικής κοινότητας στα Δ.Σ. του ΕΚΚ και του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, οι οποίοι θα εκλέγονται με καθολική ψηφοφορία από ευρύτατο εκλεκτορικό σώμα.

Οι συντάκτες του κειμένου προτείνουν να έχει το σώμα αυτό ως κορμό όλους του βραβευμένους - στην Ελλάδα και το εξωτερικό - δημιουργούς, παραγωγούς και ερμηνευτές όλων των κλάδων, καθώς και τα προεδρεία των επαγγελματικών ενώσεων και εισηγούνται να απονέμει το ίδιο σώμα και τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας, «με τρόπο αδιάβλητο και χωρίς κίνδυνο ομαδοποιήσεων».

Το κείμενο, το οποίο έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο www.opengov.gr, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το νομοσχέδιο, ως σχόλιο στo Άρθρο 1 – Γενικές Αρχές, καταλήγει: «Υπογραμμίζουμε την ανάγκη, πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή, να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος ανάμεσα στο ΥΠΠΟΤ και τους κινηματογραφιστές και να καταβληθούν, από κάθε πλευρά, σοβαρές προσπάθειες σύγκλισης απόψεων».

No comments: