Thursday, December 24, 2009

Η γαλλική αντεπίθεση στους ήρωες της Αμερικής

Στις αίθουσες ήδη ο «Μικρός Νικόλας», ενώ γυρίζονται οι περιπέτειες του Τεντέν

Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 25/12/2009

Κινηματογραφική αντεπίθεση στους ήρωες των αμερικανικών κόμικς και της φαντασίας των σύγχρονων animator κάνουν οι Γάλλοι δημιουργοί του σινεμά. Ενας προς ένα, οι γαλλόφωνοι ήρωες της παιδικής λογοτεχνίας και των κόμικς βρίσκουν το δρόμο προς τις κινηματογραφικές αίθουσες, αποτελώντας μια λίγο πιο ρετρό και λιγότερη βίαιη εναλλακτική πρόταση οικογενειακής διασκέδασης.

Ηδη από την Πέμπτη προβάλλεται στις αίθουσες η πρώτη κινηματογραφική περιπέτεια του «Μικρού Νικόλα», σκηνοθετημένη από τον Λοράν Τιράρ. Οι ιστορίες του μικρού άτακτου, σκανταλιάρη Νικόλα και των φίλων του, του Αλσέστ, του Ζοφρουά, του Κλοτέρ, του Ρούφους και της κόντρας τους με τον σπασίκλα Ανιάν, μεταφέρθηκαν από τα βιβλία που έγραψε ο Ρενέ Γκοσινί και εικονογράφησε ο Ζαν Ζακ Σεμπέ.

Τα βιβλία που άρχισαν να εκδίδονται το 1959, έχουν διαβαστεί από γενιές και γενιές παιδιών, ειδικά μέχρι τη δεκαετία του ’80, λίγο προτού τα βιντεογκέιμ αποκλείσουν τα παιδιά από το βιβλίο και πριν εμφανιστεί το φαινόμενο του Χάρι Πότερ, που τα έκανε να επιστρέψουν, έστω και για έναν μόνο ήρωα. Οπως και να έχουν τα πράγματα, ο «Μικρός Νικόλας» είναι μια σειρά βιβλίων, που είναι πανέξυπνα γραμμένα, με έναν συνδυασμό πονηρού και σατιρικού χιούμορ με αθωότητα και νοσταλγία. Γι’ αυτό και έχουν πουλήσει περισσότερα από δέκα εκατομμύρια αντίτυπα σε τριάντα γλώσσες.

Στον παράγοντα της νοσταλγίας ποντάρει η ταινία που σκηνοθέτησε ο Τιράρ. Με ένα σενάριο που στρογγυλεύει αρκετά την ειρωνεία του κειμένου του Γκοσινί, ο «Μικρός Νικόλας» είναι, αν όχι ακριβώς αντάξια των βιβλίων, μια ευχάριστη ταινία που απευθύνεται περισσότερο στους ενηλίκους οι οποίοι είχαν κάποτε απολαύσει τα βιβλία, παρά στα σημερινά παιδιά, τα οποία έχουν μιαν εντελώς διαφορετική αντίληψη για τον κόσμο.

Αστερίξ

Την αρχή, πάντως, την έκανε πριν από λίγα χρόνια ο «Αστερίξ», που ήδη μετράει τρεις κινηματογραφικές περιπέτειες, με τον Κριστιάν Κλαβιέ και τον Κλοβίς Κορνιγιάκ να εναλλάσσονται στο ρόλο του Αστερίξ και σταθερό δίπλα τους τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ στο ρόλο του Οβελίξ. Ενας ήρωας που ως πρωταγωνιστής κόμικς κέρδισε τόσο το παιδικό όσο και το ενήλικο κοινό, διαβάζεται και αυτός από το 1959. Στα τελευταία πενήντα χρόνια, ο Αστερίξ έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο σημαντικά εξαγώγιμα προϊόντα της Γαλλίας. Εχουν γυριστεί συνολικά έντεκα ταινίες, οι οκτώ από τις οποίες σε animation, πριν γυριστεί η πρώτη ταινία με ηθοποιούς το 1999.

Σε αντιστοιχία, η σειρά περιπετειών του Αστερίξ είναι κάτι σαν τις ταινίες του Χάρι Πότερ, καθώς έχει παίξει σχεδόν ολόκληρο το γαλλικό σινεμά, από τον Ντεπαρντιέ και τη Μόνικα Μπελούτσι, μέχρι τον Αλέν Ντελόν, ο οποίος έκανε μια σπάνια επανεμφάνιση στην τελευταία ταινία. Αν και δεν υπάρχουν ακόμη σχέδια για το γύρισμα μιας τέταρτης ταινίας, οι περιπέτειες του Αστερίξ εξακολουθούν να κυκλοφορούν σε περισσότερες από εκατό γλώσσες, ενώ τα 34 κόμικς του Ουντερζό έχουν πουλήσει περισσότερα από 325 εκατομμύρια αντίτυπα. Εξάλλου, έξω από το Παρίσι βρίσκεται το θεματικό πάρκο του Αστερίξ, το οποίο συναγωνίζεται τη Γιουροντίσνεϊ.

Τεντέν

Το μεγαλύτερο στοίχημα, πάντως, για έναν γαλλόφωνο ήρωα της παιδικής μυθολογίας το παίρνει ο Στίβεν Σπίλμπεργκ με την περιπέτεια του Τεντέν που γυρίζει. Τέτοιες μέρες, σε δύο χρόνια από τώρα, θα έχει βγει η ταινία, που ετοιμάζει εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια. Είναι η πρώτη ταινία animation που γυρίζει ο Σπίλμπεργκ και οι προσδοκίες είναι μεγάλες. Με το όνομά του θα πρέπει να «πουλήσει» έναν ήρωα που δεν είναι εξαιρετικά δημοφιλής στην Αμερική. Για να κάνει πιο ελκυστικό τον ήρωα του Ερζέ στο παγκόσμιο κοινό, ο Σπίλμπεργκ επέλεξε να γυρίσει την ταινία σε 3D, ενώ εμπιστεύθηκε την παραγωγή στον Πίτερ Τζάκσον, ο οποίος έχει αποδείξει ότι με το όνομά του μπορεί να φέρει κινηματογραφικές ιστορίες στο μεγάλο κοινό, όπως έκανε και με το «District 9».

Η σχέση του Στίβεν Σπίλμπεργκ με τον Τεντέν είναι παλιά και αρχίζει από τη δεκαετία του ’80. Επειτα από την επιτυχία του «Εξωγήινου», ο Σπίλμπεργκ είχε αναθέσει στη Μελίσα Μάθισον, τη σεναριογράφο εκείνης της ταινίας, να γράψει ένα σκελετό σεναρίου με βάση τις περιπέτειες του Τεντέν. Για πολλά χρόνια ήθελε να γυρίσει την ταινία με ηθοποιούς και κατάφερε να εξασφαλίσει το σχέδιο από τον Κλοντ Μπερί και τον Ρομάν Πολάνσκι, που ήθελαν επίσης να σκηνοθετήσουν την ταινία. Με αυτές τις σκέψεις, ο Σπίλμπεργκ επικοινώνησε με τον Τζάκσον για να τον ρωτήσει αν η εταιρεία του που δημιουργεί ειδικά εφέ θα μπορούσε να σχεδιάσει έναν πειστικό ψηφιακό Μιλού, που να βρίσκεται δίπλα στους ηθοποιούς. Οταν το σχέδιο άρχισε να μπαίνει σε τροχιά, ο Τζάκσον έπεισε τον Σπίλμπεργκ ότι το ρεαλιστικό γύρισμα δεν θα ήταν η καλύτερη δυνατή μεταφορά του κόμικς και ότι μόνο με τη μορφή του animation θα αποδίδονταν καλύτερα οι χαρακτήρες και οι μορφές του Ερζέ.

Ψηφιακό γύρισμα

Ο Σπίλμπεργκ πείστηκε και το γύρισμα άρχισε σε animation και με ψηφιακό τρόπο, με τη μέθοδο του performance capture, όπως το «Πολικό εξπρές», ο «Beowulf», η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» και το «Avatar». Είναι και αυτή μια πρωτιά για τον Σπίλμπεργκ, ο οποίος αν και θεωρείται από τους πρωτεργάτες της φαντασίας και των εφέ στο Χόλιγουντ, πάντοτε προτιμάει το παραδοσιακό γύρισμα. Πάντοτε στο πλατό και ενώ οι κάμερες γράφουν, ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης έχει το ένα μάτι κλειστό για να στήσει το πλάνο, προκειμένου να έχει τη δισδιάστατη εικόνα που θα δουν οι θεατές στην οθόνη. Το «Μυστικό του μονόκερου», όπως είναι ο τίτλος της περιπέτειας, είναι η πρώτη ταινία του, στο γύρισμα της οποίας είχε διαρκώς ανοιχτά και τα δύο μάτια, καθώς το ψηφιακό γύρισμα σε 3D προσφέρει πολύ περισσότερες δυνατότητες εύρους και βάθους της εικόνας.

Στο καστ συμμετέχουν ο Τζέιμι Μπελ, ο Ντάνιελ Κρεγκ, ο Σάιμον Πεγκ και ο Αντι Σέρκις. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, που θα δούμε το φθινόπωρο του 2011, ήδη πριν ακόμη καν πέσει η πρώτη κλακέτα, ο Σπίλμπεργκ είχε την έγκριση ενός πολύ σημαντικού ανθρώπου για το πρότζεκτ, του ίδιου του Ερζέ. Ο Βέλγος δημιουργός πέθανε το 1983, όμως είχε μάθει το θαυμασμό του Σπίλμπεργκ για το έργο του και την επιθυμία του να κάνει μια ταινία με ήρωα το χαρακτήρα που έπλασε. Ο θαυμασμός όπως φαίνεται ήταν αμοιβαίος, αφού ο Ερζέ είχε δηλώσει ότι μόνον ο Σπίλ

μπεργκ είναι ικανός να μεταφέρει στην οθόνη το πνεύμα και το χαρακτήρα του Τεντέν.

No comments: