Monday, July 21, 2008

Η ΦΙΟΝΑ ΣΟ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΣΤΟ ΚΟΜΜΑ

Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, 21/07/2008

Χρόνια αναζητούσε η Νάντια Τας, η γνωστή Ελληνοαυστραλέζα σκηνοθέτρια της «Εϊμι» και του «Μάλκομ», μια καλή αφορμή για να επιστρέψει με την επαγγελματική της ιδιότητα στη γενέτειρά της, την Ελλάδα. Ωραία τα μεγάλα αμερικανικά και αυστραλιανά στούντιο, υπέροχες οι ταινίες με τεράστια budget. Η ρίζα, όμως, είναι πάντα... ρίζα. Αυτήν αναζητούσε η πολυβραβευμένη Τας, όταν διάβαζε σενάρια που εκτυλίσσονται στα πάτρια εδάφη.
Η σεναριογράφος της ταινίας Αλεξάνδρα Λαζαρίδου, η Φιόνα Σο και η Νάντια Τας έτοιμες να ξεκινήσουν το ταξίδι τους στην ελληνική ιστορία και ψυχή
Ωσπου ξαφνικά, το θαύμα έγινε. Εφτασε, δηλαδή, στα χέρια της το «Ταξίδι» («The Journey») της σεναριογράφου και ηθοποιού Αλεξάνδρας Λαζαρίδου. Στη διαδρομή της υλοποίησης του παλιού μεγάλου οράματός της (τα γυρίσματα του φιλμ, αν όλα πάνε καλά, θα ξεκινήσουν στην Ελλάδα την άνοιξη του 2009), η Τας είχε την τύχη να συναντηθεί με δυο μεγάλες κυρίες: τη Φιόνα Σο και την Ολυμπία Δουκάκη. Θα είναι οι πρωταγωνίστριες του δίγλωσσου (ελληνοαγγλικού) «Ταξιδιού», για το οποίο η σκηνοθέτρια ξεκινά σήμερα ρεπεράζ στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Ξάνθη και στην Πάτρα.
  • Από την Κατοχή στο σήμερα
«Επιτέλους θα γυρίσω την πρώτη μου ταινία στην Ελλάδα!», αναφώνησε η Τας στην παρουσίαση του πρότζεκτ την Παρασκευή. Ο ενθουσιασμός της ήταν φανερός. «Ηρθε η εποχή να μιλήσουμε στον έξω κόσμο για τον ελληνικό πολιτισμό και τα γεγονότα που σημάδεψαν την Ιστορία μας. Στο φιλμ θα υπάρχουν τα συλλογικά τραύματα της χώρας μας, οι αγώνες των τελευταίων 60 χρόνων και φαινόμενα όπως η μετανάστευση. Παρ' όλο που η "πλατφόρμα" είναι η πολιτική, εντούτοις θα είναι μια ανθρώπινη ταινία», τόνισε. «Μ' ενδιαφέρουν οι εσωτερικές διαδρομές των προσώπων, τις οποίες θα παρακολουθήσουμε μέσα από τρεις ηρωίδες».
Το «Ταξίδι» εκτυλίσσεται στο σήμερα και, σε παράλληλη δράση, απ' το 1939 μέχρι 10 μέρες πριν από την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Γερμανούς. Κεντρική ηρωίδα του είναι η Μανταλένα Χατζοπούλου, γνωστή σταρ του αθηναϊκού βαριετέ στην Κατοχή. Ερχόμενη απ' το Παρίσι συναντά στην κατεχόμενη Αθήνα την Ελένη (θα την υποδυθεί η Ολυμπία Δουκάκη), η οποία και τη βγάζει στη σκηνή.
Ο ταραχώδης βίος της καλλιτέχνιδας ζωντανεύει μέσα από ένα ημερολόγιο που ανακαλύπτει σήμερα στην Ξάνθη η Μαρία, μια νεαρή κοπέλα που επιστρέφει στην Ελλάδα από τη Ν. Υόρκη για να συναντήσει στην Ξάνθη την άρρωστη θεία της, Νούλη (στον ρόλο η Φιόνα Σο).
«Το βάρος πέφτει στο '40, ενώ η κινηματογραφική "γραφή" θα είναι διαφορετική μεταξύ του ιστορικού κομματιού και τού σήμερα. Η δράση εποχής θα είναι στα ελληνικά, ενώ όσα εκτυλίσσονται σήμερα, στα αγγλικά», εξηγεί η Τας.
«Οι ηρωίδες επιφανειακά δεν έχουν τίποτα κοινό, δίνουν, όμως, μάχη για το ίδιο πράγμα», προσθέτει. «Το "γέμισμα" του εσωτερικού κόσμου τους είναι οι ελληνικές ρίζες τους. Κι εγώ αναζητώ αυτό που θα με "γεμίσει". Κι επιστρέφω στην Ελλάδα!».
Το σενάριο έχει πάντως το προνόμιο της μαρτυρίας από πρώτο χέρι. Κατ' αρχάς, όσον αφορά τη Μανταλένα Χατζοπούλου, υπάρχει ο χορογράφος Δημήτρης Ιβάνοφ. Ο Ιβάνοφ γνώρισε τη Μανταλένα Χατζοπούλου παιδάκι. Δεν βοήθησε μόνο στο σενάριο. Θα συμβάλει στη σκηνογραφική αναβίωση της εποχής του '40 αλλά και στις χορογραφίες του βαριετέ, μαζί με τον επικεφαλής των «Μοmix» Moses.
Στο σκέλος της αμετανόητης κομμουνίστριας θείας Νούλης, υπάρχει η μαρτυρία της σεναριογράφου Λαζαρίδου. Η Νούλη ήταν θεία της. «Η Φιόνα είναι η τέλεια ηθοποιός για τον ρόλο», υποστηρίζει η Τας. «Εχει την ψυχή αυτής της γυναίκας».
  • Το ΥΠΠΟ κωφεύει
Είναι εντυπωσιακό το ότι η μεγάλη Ιρλανδέζα ηθοποιός αρνήθηκε πρόταση να συμπρωταγωνιστήσει στο Μπρόντγουεϊ με τον Τζέφρεϊ Ρας, για να μετάσχει στα γυρίσματα του «Ταξιδιού». «Διάβασα το σενάριο και με εντυπωσίασε», είπε η Σο. «Δεν έχω σχέση με την πολιτική ιστορία της Ελλάδας, ήθελα όμως να βυθιστώ σε αυτή την ιστορία. Ισως στην ταινία της Τας μπορέσουμε να βρούμε την ουσία της γυναίκας».
Το ΕΚΚ δεν χρηματοδοτεί το «Ταξίδι», όμως το υπουργείο Πολιτισμού είχε υποσχεθεί να το ενισχύσει. «Η Τας ζητά καιρό μια συνάντηση με τον κ. Λιάπη, αλλά ο υπουργός είναι άφαντος», αποκαλύπτει η Αλ. Λαζαρίδου. «Αν δεν δοθεί η χρηματοδότηση του ΥΠΠΟ, που αυτομάτως θα ενεργοποιήσει με "matching fund" τη χρηματοδότηση από την Αυστραλία, θα έχουμε σοβαρό πρόβλημα».

«Πρέπει να καταστεί σαφές ότι το "Ταξίδι" δεν είναι μια χολιγουντιανή υπερπαραγωγή αλλά μια ευρωπαϊκή ταινία, που τυγχάνει να είναι ελληνική», προσθέτει η Λαζαρίδου. Δυστυχώς, το «middle budget» φιλμ, συμπαραγωγή της αυστραλέζικης «Castade Films» και της ελληνικής ομάδας «Θέσις», παρ' όλα τα διεθνή ονόματά του, ακόμα αναζητάει σπόνσορες! *

No comments: