Thursday, July 10, 2008

ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ - Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ - 10 ΙΟΥΛΙΟΥ 2008

Σύγκρουση δύο κόσμων
Διασκεδαστική αστυνομική ταινία με ρυθμό και ένταση από τον Ρ. Ντόναλντσον
The bank job: Το μεγάλο κόλπο

Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η Καθημερινή, 10/07/2008

Αστυνομική περιπέτεια. Σκηνοθεσία: Ρότζερ Ντόναλντσον. Πρωταγωνιστούν: Τζέισον Στάθαμ, Σάφρον Μπάροουζ, Στίβεν Κάμπελ Μουρ, Ντάνιελ Μέις, Τζέιμς Φόκνερ, Αλκης Δαυίδ

Η αστυνομική περιπέτεια μπορεί να θεωρείται λιγότερο σημαντικό και ευκολότερο είδος σε σχέση με τα δράματα και τις ταινίες με κοινωνικά θέματα. Ομως το στήσιμο μιας καλοφτιαγμένης αστυνομικής ταινίας δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται γνώση και σεβασμός του ρυθμού, του σασπένς, καθώς και χρήση ευρημάτων, ώστε να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.

  • Μηχανισμός σασπένς

Στο «The bank job: Το μεγάλο κόλπο», ο 63χρονος Ρότζερ Ντόναλντσον έχει αξιοποιήσει σε μεγάλο βαθμό τους μηχανισμούς στησίματος μιας καλής αστυνομικής περιπέτειας, που εκτυλίσσεται γύρω από μια ληστεία σε τράπεζα. Και καταφέρνει να αναβαθμίσει μια ταινία, που δεν θα ήταν κάτι περισσότερο από ένα μικρό b-movie, σε μια αστυνομική ταινία διασκεδαστική, με ρυθμό και ένταση. Τόσο ώστε να ψυχαγωγεί τους θεατές που θα τη δουν σε μια καλοκαιρινή κινηματογραφική έξοδο.

Ο Ντόναλντσον έχει εμπειρία στις ταινίες, οι οποίες βασίζονται στο σασπένς και στα μυστικά, τα οποία αποκαλύπτονται το ένα μετά από το άλλο. Το «Αδιέξοδο» με τον Κέβιν Κόστνερ ήταν μια τέτοια ταινία. Η «Κορυφή του Δάντη» ήταν ένα θρίλερ καταστροφής με αγωνία και οι «Δεκατρείς ημέρες» ένα πολιτικό θρίλερ με έμφαση στα παρασκήνια της προεδρίας του Τζον Κένεντι. Στη νέα του ταινία το περιβάλλον είναι διαφορετικό, το σασπένς όμως είναι και εδώ παρόν. Δύο κόσμοι συγκρούονται στο περιθώριο μιας ληστείας, που στόχο έχει τις θυρίδες μιας τράπεζας.
Από τη μία βρίσκεται ο υπόκοσμος του Λονδίνου της δεκαετίας του '70. Μικροαπατεώνες που προσπαθούν να πιάσουν την καλή, μαστροποί, διεφθαρμένοι αστυνομικοί. Από την άλλη, η υψηλή κοινωνία, η βασιλική οικογένεια, οι μυστικές υπηρεσίες με στελέχη που κινούνται με κομψότητα σε «καλά» σαλόνια. Ολοι αυτοί όμως θα εμπλακούν στην ίδια ιστορία, όταν ο γκαραζιέρης Τέρι δεχτεί την πρόταση της Μαρτίν, ενός μοντέλου, με την οποία γνωρίζονται από παλιά, να κάνει αυτό το κόλπο και να ληστέψει την τράπεζα.
Τα κίνητρα της Μαρτίν, βέβαια, είναι αρκετά διαφορετικά. Για να γλιτώσει η ίδια από κατηγορίες που τη βαρύνουν για κατοχή ναρκωτικών, δέχεται να πείσει τον Τέρι να κάνει τη δουλειά. Ομως πίσω από τη ληστεία ουσιαστικά βρίσκονται οι μυστικές υπηρεσίες, οι οποίες προσπαθούν να πάρουν στην κατοχή τους αποκαλυπτικές φωτογραφίες που εκθέτουν την πριγκίπισσα.
Οταν ανοίξουν οι θυρίδες της τράπεζας και αφού η ληστεία μεταδοθεί σε ζωντανή σύνδεση από τα γουόκι τόκι της συμμορίας, θα αποκαλυφθούν τα μυστικά όλων των εμπλεκομένων. Και ο πιο ισχυρός ή ο πιο κατεργάρης θα επιβιώσει. Η αναπαράσταση του Λονδίνου της δεκαετίας του '70 είναι πολύ καλή, ενώ ταιριαστό είναι το πρωταγωνιστικό ζευγάρι του Τζέισον Στάθαμ, ο οποίος δείχνει ότι μπορεί να κρατήσει επάνω του την ταινία, και της Σάφρον Μπάροουζ, στον ρόλο της γοητευτικής και μυστηριώδους Μαρτίν.

Αγώνας για προσωπική ολοκλήρωση
Οταν με βρήκε **

Ρομαντική δραματική κομεντί. Σκηνοθεσία: Ελεν Χαντ. Πρωταγωνιστούν: Ελεν Χαντ, Κόλιν Φερθ, Μάθιου Μπρόντερικ, Μπέτι Μίντλερ, Λιν Κόεν

Η αγωνία των γυναικών ηθοποιών στη βιομηχανία του κινηματογράφου γίνεται διαρκώς μεγαλύτερη από τη στιγμή που θα περάσουν το κατώφλι των σαράντα. Οι ρόλοι που τούς προσφέρονται είναι λιγότεροι, δευτερεύοντες και η καριέρα τους συχνά παίρνει την κατιούσα. Περιπτώσεις σαν της Μέριλ Στριπ, που παραμένει περιζήτητη και πάντα άψογη στους ρόλους της, είναι μοναδικές. Η πλειοψηφία των συναδέλφων της πασχίζει να βρει ρόλους, ώστε να συνεχίσουν να εργάζονται και να διατηρήσουν την καριέρα τους.

  • Αγωνιώδης προσπάθεια

Το «Οταν με βρήκε» είναι το αποτέλεσμα της αγωνιώδους προσπάθειας της Ελεν Χαντ να ξεπεράσει αυτά τα εμπόδια. Βραβευμένη με το Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου για το «Καλύτερα δεν γίνεται», η Χαντ δεν είδε την καριέρα της να έχει τη συνέχεια που θα ήλπιζε και που θα ταίριαζε σε μια κάτοχο Οσκαρ. Επειτα από αρκετές άτυχες προσπάθειες, αλλά και απουσία, η Χαντ αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και να δώσει η ίδια μια ευκαιρία στον εαυτό της. Το «Οταν με βρήκε» είναι ένα καθαρά προσωπικό της σχέδιο. Εκανε την παραγωγή, συν-έγραψε το σενάριο, σκηνοθέτησε και πρωταγωνιστεί.

Το σενάριο βασίζεται στο βιβλίο της Ελινορ Λίπμαν, με ηρωίδα μια δασκάλα, την Εϊπριλ, που όπως και η σκηνοθέτιδά της, πασχίζει για την προσωπική της ολοκλήρωση. Δύο σημαντικές απώλειες ταράζουν τη ζωή της Εϊπριλ. Ο χωρισμός από τον άντρα της και ο θάνατος της θετής της μητέρας. Τότε, και ενώ προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, η αληθινή της μητέρα, η Μπερνίς, μια παρουσιάστρια τοκ σόου, θα προσπαθήσει να την προσεγγίσει.
Παράλληλα, η Εϊπριλ θα βρει ή τουλάχιστον θα επιχειρήσει να βρει ζεστασιά στην αγκαλιά του πατέρα ενός από τους μαθητές της. Οι λύσεις στα προβλήματα όμως δεν είναι τόσο απλές. Η απόπειρα της Μπερνίς να γίνει έστω και καθυστερημένα μητέρα για την Εϊπριλ δεν γίνεται πάντα με τον πιο συμβατό τρόπο επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο γυναίκες, ενώ και η σχέση της με τον άντρα που γνωρίζει μέσα από το σχολείο, έχει αντίστοιχα προβλήματα.
Αυτό που πρέπει να αναγνωρίσει κανείς στη Χαντ είναι η αφοσίωση με την οποία στηρίζει την πρώτη της σκηνοθετική προσπάθεια. Ομως τα σφάλματα, οι απλουστεύσεις και η υπερδραματοποίηση των καταστάσεων δεν αφήνουν την ταινία να αναπνεύσει και να γίνει κάτι καλύτερο από τη συμπαθή προσπάθεια ενός πρωτάρη δημιουργού.
Oι άλλες ταινίες

Η «Αλίκη στις πόλεις» (****) προβάλλεται σε επανέκδοση, λες και βγαίνει ξανά στις αίθουσες, για να θυμίσει ότι ο Βιμ Βέντερς κάποτε ήταν καλός σκηνοθέτης, πριν ξεπέσει σε αδιάφορες και κακές ταινίες, που απλώς προβάλλονται σε φεστιβάλ χάρη του προτέρου έντιμου καλλιτεχνικού του βίου.
Η ταινία του 1974 παρακολουθεί την ιστορία του Φίλιπ Γουίντερ, ενός Γερμανού δημοσιογράφου, που διασχίζει την Αμερική με αυτοκίνητο, προσπαθώντας να γράψει, αλλά έχει χάσει την έμπνευσή του. Επιστρέφοντας, στο αεροδρόμιο θα γνωρίσει μια μητέρα με την κόρη της, την Αλίκη. Η νέα γυναίκα θα του ζητήσει να προσέχει τη δεκάχρονη κόρη της μέχρι να επιστρέψει. Η γυναίκα όμως δεν θα εμφανιστεί και ο Φιλίπ θα αναλάβει την ευθύνη της μικρής.
Προβάλλεται ακόμη το «The baker» (έτσι αμετάφραστο), μια κωμωδία που σκηνοθέτησε ο Γκάρεθ Λιούις με τον Ντέμιαν Λιούις. Είναι η ιστορία ενός εκτελεστή, ο οποίος αμφισβητεί την καριέρα του και αναζητεί καταφύγιο σε ένα χωριό, δουλεύοντας σε έναν φούρνο. Το «Σημάδι του Κάιν» του Μαρκ Μάντεν παρακολουθεί την ιστορία δύο Βρετανών στρατιωτών, δύο 18χρονων παιδιών, που υπηρετούν στον πόλεμο του Ιράκ και βρίσκονται κατηγορούμενοι για μια υπόθεση του στρατού. Παίζουν οι Τζέραρντ Κερνς και Μάθιου Μακ Νάλτι.
Τέλος, στις αίθουσες βγαίνουν και οι «Αξιότιμοι κλέφτες», μια περιπετειώδης κομεντί, που σκηνοθέτησε ο Ερίκ Μπεσνάρ, με πρωταγωνιστές τον Ζαν Ρενό και τη Βαλέρια Γκολίνο. Στην ουσία πρόκειται για μια γαλλική απόπειρα αντιγραφής της συνταγής της «Συμμορίας των 11».

No comments: