Monday, October 4, 2010

Ένα «Χρυσό Λιοντάρι» στην Αθήνα


Με την βραβευμένη ταινία «Το Μέλι» του Σεμίχ Καπλάνογλου (Χρυσή Άρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου) θα πραγματοποιηθεί η έναρξη του 23ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου στις 21 Οκτωβρίου, παρουσία του ίδιου του σκηνοθέτη. Η συγκινητική ιστορία του Τούρκου σκηνοθέτη αποτελεί το τρίτο μέρος της «Τριλογίας του Γιουσούφ» που είχε ανοίξει με το «Αβγό» το 2007 και συνεχίστηκε με το «Γάλα» το 2008.
Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος : «Η ιδέα για την τριλογία ήρθε ενώ ξαναδιάβαζα ένα σενάριο το οποίο είχα γράψει καιρό πριν και που πάνω-κάτω μιλάει για την ιστορία του νεαρού Γιουσούφ, όπως αυτή αποτυπώθηκε στο «Γάλα». Ενώ διαμόρφωνα τον χαρακτήρα του Γιουσούφ, άρχισα να σκέφτομαι τόσο το μέλλον του ως ενήλικα (Στο «Αυγό») όσο και το παρελθόν του ως μικρό παιδί (τώρα στο «Μέλι»). Αυτές οι ιδέες με βοήθησαν στο να δώσω σάρκα και οστά στην τριλογία. Ξεκίνησα με το «Αυγό», πιθανότατα επειδή ήθελα να δείξω κατευθείαν την κύρια ουσία του χαρακτήρα του Γιουσούφ.
Η τριλογία μπορεί να «διαβαστεί» ως ένα εκτεταμένο φλασμπάκ, ωστόσο καμία από τις τρεις ταινίες δεν είναι εποχής. Όλες διαδραματίζονται στη σύγχρονη Τουρκία, σε διάφορα μέρη, με μια ποικιλία στις σχέσεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί και με βάση τα οικονομικά δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή.
Αποφάσισα να μην απαντήσω ούτε και να αποκαλύψω τα μυστηριώδη μέρη του χαρακτήρα του Γιουσούφ, την οποιαδήποτε εμφανή ή όχι σχέση των ταινιών μεταξύ τους, όπως και τα σκοτεινά στοιχεία που αυτές σίγουρα έχουν». Στην υπόθεση της ταινίας, ο ανήλικος ήρωας, ο Γιουσούφ ζει με τους γονείς του σε μια απομονωμένη ορεινή περιοχή. Το αγόρι αντιμετωπίζει το δάσος σαν ένα μέρος μυστηρίου και περιπέτειας. Όταν ο πατέρας του, ο οποίος είναι μελισσοκόμος, υποχρεώνεται να μετακινηθεί σε άλλα σημεία του βουνού και καθυστερεί να επιστρέψει στην οικογένειά του, αρχίζει για το νεαρό αγόρι μια συναρπαστική περιπλάνηση. Το «Μέλι» αποτελεί την πρόταση της Τουρκίας για τα Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας και για τα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

No comments: