Tuesday, February 22, 2011

Ελληνικός Κινηγματογράφος: Πτώση σε εισιτήρια και διανομή


Πτώση στον αριθμό εισιτηρίων, αλλά και στο - έτσι κι αλλιώς χαμηλό - ποσοστό διανομής ελληνικών ταινιών στην εγχώρια αγορά, παρουσιάζει η Ελλάδα το 2010 σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου (ΕΟΠ).
Η προσέγγιση, βέβαια, του ΕΟΠ είναι ακραιφνώς αγοραία και ουσιαστικά υποστηρίζει την αντιδραστική πολιτική που ξεδιπλώνει η ΕΕ γενικά στον πολιτισμό και ειδικά στον κινηματογράφο, αφού ο «καημός» των ευρωπαϊκών μονοπωλίων παραγωγής και διανομής δεν είναι η ανάπτυξη των εθνικών κινηματογραφιών προς όφελος δημιουργών και λαού, αλλά η αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους με τους άλλους ιμπεριαλιστικούς πόλους. Γι' αυτό και η «απάντηση» της ΕΕ δεν είναι η στήριξη των δημιουργών, αλλά της «αγοράς», των μονοπωλίων του οπτικοακουστικού.
Στην Ελλάδα, το 2010 τα εισιτήρια ανήλθαν στα 11,6 εκ. από τα 12,3 εκ. του 2009, εμφανίζοντας μείωση κατά 5,6%. Η εικόνα της ΕΕ στα εισιτήρια είναι συνολικά αρνητική, αφού σημειώθηκε πτώση 2% σε σχέση με το 2009, ενώ σε πραγματικούς αριθμούς, τα εισιτήρια που «κόπηκαν» έφτασαν τα 961 εκατομμύρια. Ο αριθμός των εισιτηρίων μειώθηκε σε 11 ευρωπαϊκές χώρες και αυξήθηκε σε 12 από το σύνολο των 23 χωρών που είχαν διαθέσιμα στοιχεία για το προηγούμενο έτος.
Μεταξύ των χωρών που εμφάνισαν αύξηση σε σχέση με το 2009 ήταν η Ιταλία (123,4 εκ. εισιτήρια, αύξηση 11% και τον μεγαλύτερο αριθμό εισιτηρίων από το 1987), η Γαλλία (αύξηση 2,7%, 206,5 εκ. εισιτήρια, τα περισσότερα από το 1967). Μεγάλη πτώση παρουσίασε η Γερμανία (-13,5%), η Ισπανία (-11,7%) και η Αγγλία (-2,4%).
Στη διανομή τα πράγματα χειροτερεύουν ακόμη περισσότερο για τα ευρωπαϊκά μονοπώλια του οπτικοακουστικού στον ανταγωνισμό τους με τις ΗΠΑ, αφού παρατηρείται μείωση της συμμετοχής των εγχώριων παραγωγών στις αντίστοιχες εσωτερικές αγορές σε 13 χώρες, ενώ αύξηση παρατηρείται σε 10 χώρες. Σε όλες, όμως, ακόμη και σε αυτές που τα σχετικά ποσοστά αυξάνονται, όπως στην Ιταλία και την Τσεχία, το μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» εξακολουθούν να το έχουν οι ΗΠΑ.
Στην Ελλάδα, έχουμε αξιοσημείωτη πτώση στο ποσοστό της διανομής της ελληνικής ταινίας στις ελληνικές αίθουσες, από το 12,6% το 2009, στο 8,6% το 2010. Μεγαλύτερο είναι το «Βατερλό» της Γερμανίας, με την εγχώρια διανομή να πέφτει στο 16,8%, από το 27,4% το 2009.
Στις εκτός ΕΕ χώρες, η Ρωσία συνεχίζει να έχει αύξηση στα εισιτήρια από χρονιά σε χρονιά (19,5% το 2010, ή αλλιώς 165,5 εκ. εισιτήρια), ενώ η Τουρκία εμφανίζεται ως η μοναδική χώρα που η εγχώρια παραγωγής της ξεπερνά σε διανομή τις ξένες, με σχεδόν 53% των διανεμόμενων ταινιών στη χώρα, το 2010 να είναι τουρκικές!

No comments: