Sunday, April 11, 2010

«Αvatar» και «Νήsos» ξόρκισαν τη σινε-κρίση

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΕΦΕΡΑΝ ΚΟΣΜΟ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ

  • Του Παύλου Θ. Κάγιου, ΤΑ ΝΕΑ: Δευτέρα 12 Απριλίου 2010

  • Παρά την οικονομική κρίση και τον φόβο της πτώχευσης, το σινεμά αντέχει και η πτώση των κινηματογραφικών εισιτηρίων στη χώρα μας τη χειμερινή σεζόν 2009-10 ήταν μόνο 8%
Μπορεί τα 15.000.000 εισιτήρια πανελλαδικά- στα μέσα της δεκαετίας του ΄90- να είναι πια όνειρο, τα 12.000.000 όμως που κόπηκαν φέτος και μέχρι τον Μάιο θα ξεπεράσουν τα 13.000.000 δεν είναι και άσχημα, σε τόσο χαλεπούς καιρούς. Θα είναι μόνο ένα εκατομμύριο λιγότερα από πέρυσι που κόπηκαν 14.000.000 εισιτήρια. Φυσικά ούτε λόγος να γίνεται για τον στόχο των 20.000.000 εισιτηρίων που είχαν βάλει οι μεγάλες εταιρείες όταν στις αρχές του ΄90 άρχιζε η υπόθεση των μούλτιπλεξ στη χώρα μας. Εστω κι έτσι όμως, δεν είναι λίγο που κατά μέσον όρο ο Ελληνας πάει 1,3 φορές τον χρόνο σινεμά, καθώς στα τέλη του ΄80 πήγαινε μόνο μία φορά τον χρόνο. Βέβαια, αυτό το 1,3 μας κρατάει στις τελευταίες θέσεις των σινεφίλ στην Ευρώπη.

Ελληνική έκπληξη

Τα τελευταία χρόνια σώζουν την κατάσταση τα τρία, τέσσερα μπλοκμπάστερ. Φέτος ήταν η σειρά του «Αvatar» του Τζέιμς Κάμερον που έφτασε τα 940.000 εισιτήρια και είναι φυσικά το νούμερο ένα στο ΤΟΡ-10 της σεζόν. Αυτό φαίνεται πως θα ισχύσει και για την «Τιτανομαχία», η οποία τις πρώτες πέντε ημέρες προβολής της ξεπέρασε τα 150.000 εισιτήρια. Η ανέλπιστη έκπληξη πάντως ήλθε από το ελληνικό σινεμά, οι ταινίες του οποίου έκοψαν πάνω από 2.000.000 εισιτήρια. Με την ταινία του Χρήστου Δήμα «Η Νήsos» να έχει ξεπεράσει τις 550.000 εισιτήρια και να είναι δεύτερη στο ΤΟΡ-10, σαρώνοντας δεκάδες άλλες χολιγουντιανές υπερπαραγωγές που καταβαραθρώθηκαν. Εκτός από το ΤΟΡ-10 των ξένων εμπορικών ταινιών, πολλές άλλες κατάφεραν να κόψουν πάνω από 100.000

εισιτήρια. Αυτές είναι: «Ραντεβού στον αέρα» 152.000 εισιτήρια, «Γυμνή αλήθεια» 149.000, «Ο λυκάνθρωπος» 140.000, «Η πριγκίπισσα και ο βάτραχος» 134.000, «Βρέχει κεφτέδες» 130.000, «Ο φανταστικός κόσμος του κυρίου Παρνάσιους» 130.000, «Βλέπω τον θάνατό σου 4» 120.000, «Είναι μπερδεμένο» 103.000 εισιτήρια.

Αλλά και οι ταινίες που έκοψαν από 50.000 έως 100.000 εισιτήρια αξίζει να αναφερθούν: «Μichael Jackson΄s this is it» 95.000, «Εννέα» 84.000, «Οrphan» 78.000, «Valentine΄s day», «G.Ι. Joe: Η γέννηση της κόμπρας» 75.000, «Μεταφυσική δραστηριότητα» 65.000.


Πρωταγωνιστής το ελληνικό σινεμά

«Το ελληνικό σινεμά έχει τη δυνατότητα να διαδραματίσει σοβαρό ρόλο στη διακίνηση των ταινιών κάθε χρονιάς, είτε με πιο προσωπικές, καλλιτεχνικές ταινίες, είτε με καλές εμπορικές παραγωγές» είχε πει ο Χρήστος Δήμας της «Νήsos». Οντως, εκεί που το ελληνικό σινεμά έπιανε πριν από 10 χρόνια μόνο το 5% στο σύνολο των προβαλλόμενων κάθε χρόνο ταινιών, τώρα έχει σκαρφαλώσει στο 7 με 10%. Αρκετές ελληνικές ταινίες, δε, «παίζουν» στο ΤΟΡ-10 της κάθε σεζόν«Safe sex», «Πολίτικη κουζίνα», «Νύφες», «Ελ Γκρέκο», «Λούφα και παραλλαγή, σειρήνες στο Αιγαίο» κ.ά.

Κάθε χρόνο υπάρχουν ταινίες μας που κοιτάζουν την εγχώρια πραγματικότητα σατιρικά ή δραματικά και κόβουν εισιτήρια που αρκετές φορές «χτυπάνε» ή συναγωνίζονται τα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ. Για παράδειγμα τη φετινή χειμερινή κινηματογραφική σεζόν, τέσσερις ελληνικές ταινίες είναι στο ΤΟΡ-10 των εμπορικότερων φιλμ. Ο λόγος για τη «Νήsos» του Χρήστου Δήμα που έχει κόψει 550.000 εισιτήρια και είναι δεύτερη στο ΤΟΡ-10 μετά το πολυδιαφημισμένο παγκοσμίως «Αvatar» των 950.000 εισιτηρίων, πανελλαδικά. Ακολουθούν η φάρσα «Ι love Karditsa» με 355.000 εισιτήρια, η «Κληρονόμος» με 298.000 και η «Ψυχή βαθιά» του Παντελή Βούλγαρη με 201.000 εισιτήρια! Τέσσερις ταινίες που μάζεψαν 1,5 εκατ. εισιτήρια!

Υπάρχουν όμως και ελληνικές ταινίες που ξεχώρισαν σε ξένα φεστιβάλ και είχαν ικανοποιητική πορεία στις αίθουσες, όπως η «Στρέλλα» του Πάνου Χ. Κούτρα στο Βερολίνο που συγκέντρωσε 22.000

θεατές σε μικρή διανομή. Ή ο εντυπωσιακός «Κυνόδοντας» του Γιώργου Λάνθιμου που κέρδισε στο Φεστιβάλ των Καννών και στις ελληνικές αίθουσες έκοψε 32.000 εισιτήρια. Δίπλα τους και η σάτιρα «Ακαδημία Πλάτωνος» του Φίλιππου Τσίτου με 55.000 εισιτήρια. Αν προσθέσουμε τα εισιτήρια και των 17 ελληνικών ταινιών που προβλήθηκαν αυτόν τον χειμώνα- «180 μοίρες» 60.000 εισιτήρια, «Επικίνδυνες μαγειρικές» 55.000, «Στο βάθος κήπος» 24.000, «Κακό 2» 18.000, «Μαύρο λιβάδι» 3.500, «Αrtherapy» 2.700, «Χρυσόσκονη» 1.300, «Διαχειριστής» 1.300, «Ricordi mi» 1.000, «Guilt» 300 εισιτήρια- έχουμε πάνω από 2.000.000 θεατές που δείχνει πως οι σινεφίλ δεν έχουν γυρίσει την πλάτη στο ελληνικό σινεμά.

Πού οφείλεται, άραγε, αυτή η ανάκαμψη της ελληνικής ταινίας που μέχρι τις αρχές του ΄90 δεν μάζευε ούτε 100.000 θεατές; Οι λόγοι είναι πολλοί, ο σημαντικότερος όμως είναι πως οι έλληνες σκηνοθέτες έπαψαν να ομφαλοσκοπούν άνευ λόγου και να κάνουν «βαθυστόχαστα έργα» που έκρυβαν βαθιά αμάθεια και έλλειψη ταλέντου. Μπορεί η ιδιωτική τηλεόραση με τα εγχώρια σίριαλ να έφερε πάλι στη μόδα τις κακές φάρσες α λα βιντεοκασέτες, υπάρχουν όμως και καλές ελληνικές κωμωδίες που γίνονται εμπορικές επιτυχίες. Επίσης υπάρχουν και δραματικά ή κοινωνικά φιλμ- όπως η φετινή «Ψυχή βαθιά»- που δεν μένουν ανεπίδοτα γράμματα. Σημασία έχει να «γυρίζει ο τροχός», να υπάρχει παραγωγή με αντίκρυσμα.

Τη σεζόν 2009-2010 στους 150 κινηματογράφους της Ελλάδας προβλήθηκαν γύρω στις 300 ταινίες και μέχρι τέλη Μαΐου αναμένεται να έχουν κοπεί 13.000.000 εισιτήρια

Ακριβά εισιτήρια, κακός προγραμματισμός

«Πάνω από 10% πρέπει να είναι η μείωση των εισιτηρίων φέτος στα πολυσινεμά και κοντά στο 20% στις μονές αίθουσες» υποστηρίζει ο Απόστολος Φούκης, πρόεδρος των αιθουσαρχών. «Οι αίθουσες επιβαρύνονται την αύξηση- από 9 πήγε 10 λεπτά- του ΦΠΑ. Οι μονές αίθουσες περιμένουν την ενίσχυση των 50 λεπτών από το υπουργείο Οικονομικών, την οποία ο Αλογοσκούφης κατήργησε».

Η τιμή του εισιτηρίου δεν αυξήθηκε, αλλά δεν είναι και χαμηλή, έχοντας προ πολλού γίνει παρελθόν η έκφραση «φτηνό σινεμαδάκι». Η τιμή εισιτηρίου στις μονές αίθουσες είναι 8-8,50 ευρώ στον «Δαναό», 9 σε «Αττικόν» και «Απόλλων». Και 9-10 στα μούλτιπλεξ. Οταν δε παίζονται 3D ταινίες, το εισιτήριο φτάνει και ξεπερνάει τα 12 ευρώ.

Υπάρχουν όμως και κερδισμένοι τη φετινή χρονιά, όπως η εταιρεία Οdeon- «είχαμε αύξηση 8% από πέρυσι» κατά τον υπεύθυνό της Μιχάλη Τίλιο. Μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας οφείλεται και στην επένδυση της εταιρείας στον ελληνικό κινηματογράφο. Τέσσερις από τις φετινές ταινίες είναι παραγωγής της, ενώ το καλοκαίρι θα βγάλει στις αίθουσες το «Κings Μikonos» με τη Ζέτα Μακρυπούλια και τον Νικ Γιαννόπουλο.

Σήμερα στην Αττική- φέτος δεν έκλεισε καμία- λειτουργούν 85 αίθουσες. Πανελλαδικά περίπου 150. «Δεν μπορεί να βγαίνουν κάθε εβδομάδα 6, 7, 8, 9 νέες ταινίες, αυτό είναι κακός προγραμματισμός. Το κοινό δεν προλαβαίνει να "μυριστεί" τις ταινίες κι αυτές εξαφανίζονται για να πάρουν τη θέση τους νέες που και πάλι κατεβαίνουν αστραπιαία» τονίζει ο Αντώνης Μανιάτης της Σπέντζος Φιλμ. «Δεν βρισκόμαστε στις παλιές εποχές, τώρα ο κόσμος προσέχει πού θα πάει, δεν δέχεται τη μέτρια ταινία», συμπληρώνει.

Και για του λόγου το αληθές να πούμε πως κάθε χρόνο κυκλοφορούν 300-400 ταινίες! Σε μια εποχή κατά την οποία οι νεαροί κυρίως σινεφίλ έχουν τη δυνατότητα να τις «κατεβάσουν» από το Ιντερνετ. Μια μόδα που ρημάζει τις κινηματογραφικές αίθουσες και τα βιντεοκλάμπ που εξαφανίζονται...


Στα αζήτητα οι σινεφίλ ταινίες

«Τα καλλιτεχνικά φιλμ- ευρωπαϊκά, αμερικανικά κ.λπ. - πήγαν άθλια φέτος, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων» λέει ο διανομέας Ζήνος Παναγιωτίδης, από τους ισχυρούς εκπροσώπους αυτής της κατηγορίας ταινιών«Λευκή κορδέλα», «Κουζίνα με ψυχή», «Ο μικρός Νικόλας».

Ως παράδειγμα αναφέρει τις ταινίες «Το γάλα της θλίψης», τον «Μαραντόνα» και την «Εκδίκηση της Καταλίν Βάργκα», η καθεμία από τις οποίες έκοψε από 1.000

εισιτήρια. Αλλά και ο πολυαναμενόμενος «Προφήτης» δεν ξεπέρασε τα 50.000 εισιτήρια, όπως και «Το κορίτσι που έπαιζε με τη φωτιά» τα 10.000. Επίσης «Ο δρόμος», μια μεγάλη παραγωγή, έκανε 11.500 εισιτήρια.

Μόνο το φιλμ του γερόλυκου- 87 χρονών!- Αλέν Ρενέ «Αγριόχορτα» έκανε 15.000 εισιτήρια.

«Οι καλλιτεχνικές ταινίες είχαν φέτος πτώση 30%. Πριν από λίγα χρόνια, τα περισσότερα ανάλογα φιλμ έκοβαν το καθένα 10.000- 15.000 εισιτήρια, τώρα δεν πιάνουν ούτε 5.000. Αλλά και τα πολυσινεμά με τα μπλοκμπάστερ δεν πάνε καλά, μόνο Παρασκευή και Σάββατο δουλεύουν» αναφέρει ο Γιώργος Στεργιάκης της Αma Films και του κινηματογράφου «Αστυ».

No comments: