Wednesday, February 3, 2010

Κράμερ εναντίον Κράμερ

ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ 82α ΟΣΚΑΡ

Η ταινία «Avatar», το όμορφο, feel-good, τρισδιάστατο παραμύθι του Τζέιμς Κάμερον, που ξεπέρασε σε εισπράξεις και τον «Τιτανικό» του ίδιου σκηνοθέτη, θα συναγωνιστεί το «The Hurt Locker» της Κάθριν Μπίγκελοου, μια ιδιαίτερα οδυνηρή εικόνα του πολέμου του Ιράκ, μέσα από την ιστορία μιας ομάδας ειδικών στην απενεργοποίηση βομβών, στην απονομή των Οσκαρ του 2009 που θα γίνει στο Χόλιγουντ την Κυριακή 7 Μαρτίου.

Τζέιμς Κάμερον - Κάθριν Μπίγκελοου

Τζέιμς Κάμερον - Κάθριν Μπίγκελοου

Και οι δύο ταινίες απέσπασαν συνολικά από 8 υποψηφιότητες, ανάμεσά τους κι εκείνη της σκηνοθεσίας.

Στην υπόλοιπη λίστα των 10 συνολικά ταινιών που διαγωνίζονται για το βραβείο καλύτερης ταινίας περιλαμβάνονται και οι: «Αδωξοι μπάσταρδη» του Κουέντιν Ταραντίνο (με 7 υποψηφιότητες), «Ραντεβού στον αέρα» του Τζέισον Ράιτμαν (με 6), «Πολύτιμη» του Λι Ντάνιελς (5), «Περιοχή 9» του Νιλ Μπλόμκαμπ (4), «Up» των Πιτ Ντόκτερ και Μπομπ Πίτερσον (4), «Μια κάποια εκπαίδευση» της Λόουν Σέρφιγκ (3) και από 2 υποψηφιότητες οι ταινίες «Ενας σοβαρός άνθρωπος» των αδερφών Τζόελ και Ιθαν Κοέν και «The Blind Side» του Τζον Λι Χάνκοκ.

Από τη λίστα των υποψήφιων ταινιών λείπει η εξαιρετική ταινία «Ανίκητος» του Κλιντ Ιστγουντ (όπως λείπει και ο ίδιος ο Ιστγουντ από τις υποψηφιότητες για σκηνοθεσία), αν και η ταινία έχει κερδίσει υποψηφιότητες στις ερμηνείες: καλύτερου πρώτου ρόλου για τον Μόργκαν Φρίμαν και δεύτερου ρόλου για τον Ματ Ντέιμον.

«Avatar»... Ιδεολογία με 3D

«Avatar»... Ιδεολογία με 3D

Οπως λείπουν από τη λίστα και οι ταινίες «Δημόσιος κίνδυνος» του Μάικλ Μαν, «Α Single Man» του Τομ Φορντ και «Στα όρια του ελέγχου» του Τζιμ Τζάρμους, που από σκηνοθετικής πλευράς έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον από μερικούς από τους άλλους υποψήφιους. Ακόμη και οι αδερφοί Κοέν, σκηνοθέτες της ταινίας «Ενας σοβαρός άνθρωπος», παρασάγγας καλύτεροι από τους Λι Ντάνιελς και Τζέισον Ράιτμαν, δεν εμφανίζονται στις υποψηφιότητες για το Οσκαρ σκηνοθεσίας.

Σε αντίθεση με πέρσι, αρκετές είναι οι δυνατές ερμηνείες στις φετινές υποψηφιότητες τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες. Στον τομέα των ανδρικών ερμηνειών φαβορί φαίνεται να είναι οι Τζεφ Μπρίτζες («Crazy Heart»), Μόργκαν Φρίμαν («Ανίκητος») και Τζορτζ Κλούνι («Ραντεβού στον αέρα»), ενώ από γυναικείας πλευράς οι Μέριλ Στριπ («Τζούλι και Τζούλια»), Γκαμπουρέι Σίντιμπε («Πολύτιμη») και Σάντρα Μπούλοκ («The Blind Side»).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι υποψηφιότητες για το ξενόγλωσσο Οσκαρ. Ανάμεσά τους περιλαμβάνεται και η εξαιρετική γερμανική ταινία «Η λευκή κορδέλα» του Μίκαελ Χάνεκε (ήδη κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, καθώς και το βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας), η γαλλική «Ενας προφήτης» του Ζακ Οντιάρ και η ισραηλινή «Ajami». Λείπει όμως από τη λίστα η έξοχη ρουμάνικη ταινία «Αστυνομία, ταυτότητα» του Πορουμπόιου, που ήταν στην αρχική short list των Οσκαρ.

Βέβαια, μια και οι ηθοποιοί αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα των μελών της Ακαδημίας, το αποτέλεσμα θα επηρεαστεί σίγουρα από τη δική τους γνώμη. Αυτός είναι ο λόγος που είναι λιγοστά τα βραβευμένα με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας έργα που έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο των πιο σημαντικών ταινιών του αμερικανικού Κογκρέσου.

«The Hurt Locker» της Κάθλιν Μπίγκελοου, οδυνηρή εικόνα του Ιράκ

«The Hurt Locker» της Κάθλιν Μπίγκελοου, οδυνηρή εικόνα του Ιράκ

Δεν μπορούμε να ξέρουμε αν τα φετινά Οσκαρ θ' ακολουθήσουν, όπως συμβαίνει συχνά, τον δρόμο των Χρυσών Σφαιρών. Ο «αγώνας», πάντως, που θ' ακολουθήσει από δω και πέρα θα είναι ανάμεσα σε ταινίες είτε φυγής ή που δίνουν μια ρόδινη εικόνα της κοινωνίας μας («Avatar», «Αδωξοι μπάσταρδη», «Up», «Μια κάποια εκπαίδευση», «The Blind Side») και σε ταινίες που προβληματίζουν («The Hurt Locker», «Πολύτιμη», «Ενας σοβαρός άνθρωπος» ή ακόμη και το «Ραντεβού στον αέρα», κωμωδία που κινείται ανάμεσα στα δύο είδη).

Το σίγουρο, πάντως, είναι πως όποια ταινία κερδίσει το Οσκαρ καλύτερης ταινίας θα ανέβει στο μποξ-όφις (ακόμη και το «Avatar», που έφτασε σε σημείο που δεν το χρειάζεται πια). Κερδισμένοι θα είναι, όπως πάντα, και οι οργανωτές του όλου θεάματος, οι παραγωγοί δηλαδή της αναμενόμενης τελετής, που θα την πουλήσουν σε όλο τον κόσμο για να την παρακολουθήσουν εκατομμύρια θεατών. *

No comments: