Tuesday, February 16, 2010

Μονοπωλίων επικράτηση


Τα εισιτήρια που «κόπηκαν» στις κινηματογραφικές αίθουσες 18 κρατών - μελών της ΕΕ το 2009 αυξήθηκαν σε 985 εκατ. από 925 εκατ. το 2008, αλλά τα μερίδια των εθνικών κινηματογραφιών 19 κρατών μειώθηκαν προς όφελος κυρίως του Χόλιγουντ.

Αυτά είναι τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου, αν και η σχετική εικόνα διαμορφώνεται από τον περασμένο Δεκέμβρη. Πρέπει πάντως να υπογραμμιστεί για πολλοστή φορά ότι οι πραγματικά χαμένοι της υπόθεσης είναι οι Ευρωπαίοι δημιουργοί και θεατές, αφού οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές του οπτικοακουστικού εξακολουθούν να τσεπώνουν πολύ χρήμα, ανεξαρτήτως της εθνικότητας των κινηματογραφικών «προϊόντων» που ρίχνουν στην αγορά.

Σε απόλυτους αριθμούς η Γερμανία σημείωσε τη σημαντικότερη αύξηση (16,9 εκατ. επιπλέον ή 13,1%). Ακολουθούν: Γαλλία (10,9 εκατ., 5,7%), Ηνωμένο Βασίλειο (9,3 εκατ., 5,6%), Πολωνία (5,4 εκατ., 16,1%). Για πρώτη φορά μέσα σε πέντε χρόνια η Ισπανία είχε αύξηση 2,8%, ενώ η Ιταλία οριακή μείωση - 0,4%. Το μερίδιο της εθνικής κινηματογραφίας μειώθηκε σε όφελος κυρίως των αμερικανικών τρισδιάστατων υπερπαραγωγών, όπως «Η εποχή των παγετώνων 3», «Αβαταρ», «Αγγελοι και δαίμονες». Η μείωση αφορά σε 19 από τις 24 χώρες για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.

Στην Ελλάδα έχουμε σχεδόν ολοκληρωτική κυριαρχία τεσσάρων μεγαλοδιανομέων. Ενώ παρουσιάστηκε μια θεαματική γενική αύξηση κατά 30%, οι ελληνικές ταινίες έπεσαν κατά 7%. Σε πραγματικούς αριθμούς τα εισιτήρια των ελληνικών ταινιών το 2009 ανέρχονται σε 1,7 εκατ., δηλαδή πτώση κατά 200.000 θεατές έναντι του 2008. Ωστόσο, οι μεγάλοι εγχώριοι διανομείς είδαν εντυπωσιακή αύξηση των μεριδίων τους, όπως η «Audio Visual» που διένειμε έξι από τις εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς, ενώ είχε τρεις τίτλους στην πρώτη ελληνική «δεκάδα».

Η «UIP Greece» ήρθε τέταρτη το 2009, με τη συνέχεια της ταινίας κινουμένων σχεδίων «Μαδαγασκάρη», ενώ τρίτη ήρθε η «Village Films» μετά από μεγάλη πτώση κατά 43,4% το 2008. Η «Odeon» πάντως διπλασίασε το μερίδιό της, έναντι του 2008, με 3,4 εκατ. εισιτήρια και τη δεύτερη θέση.

No comments: