Monday, March 8, 2010

Nίκη Μπίγκελοου σε έξι σημεία

  • Τα μέλη της Ακαδημίας δεν συγκινήθηκαν από την τεχνική και την εμπορικότητα του «Avatar»
  • Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 09/03/2010
Η πρώτη που βραβεύτηκε με Οσκαρ σκηνοθεσίας


Προσωπικός θρίαμβος της Κάθριν Μπίγκελοου ήταν η 82η απονομή των Οσκαρ. Το «The hurt locker», η σκληρή ταινία που γύρισε για τον πόλεμο στο Ιράκ, κέρδισε έξι βραβεία, ενώ η ίδια έγινε η πρώτη γυναίκα που τιμάται με το Οσκαρ σκηνοθεσίας. Η ταινία της Μπίγκελοου ξεπέρασε το εμπόδιο της χαμηλής της εμπορικότητας και επικράτησε, αν και είναι η ταινία με τις μικρότερες εισπράξεις που κερδίζει το Οσκαρ καλύτερης ταινίας.

ΒΡΑΒΕΙΑ. «Ηρθε η ώρα...», είπε η Μπάρμπαρα Στρέιζαντ μια στιγμή πριν πάρει μια αναπνοή και ανακοινώσει για το Οσκαρ σκηνοθεσίας το όνομα της Κάθριν Μπίγκελοου, της πρώτης γυναίκας που βραβεύεται στην κατηγορία. Στα 82 χρόνια των Οσκαρ, η Μπίγκελοου ήταν μόλις η τέταρτη γυναίκα που διεκδικούσε το βραβείο σκηνοθεσίας. Και μάλιστα κέρδισε σε ένα είδος που θεωρείται καθαρά «αντρικό», μια πολεμική ταινία.

Πέρα όμως από τη βράβευση της Μπίγκελοου, το βραβείο σκηνοθεσίας ήταν η μία από τις έξι νίκες (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου, μοντάζ, ήχου, ηχητικού μοντάζ) του «Hurt Locker», που επικράτησε μάλλον εύκολα στην 82η απονομή. Το «Hurt Locker» που θα προβάλλεται από την Πέμπτη και στις ελληνικές αίθουσες, η ιστορία εθισμού στον πόλεμο ενός Αμερικανού πυροτεχνουργού στο Ιράκ, είχε το στοιχείο που δεν διέθεταν οι μέχρι τώρα ταινίες κατά του πολέμου στο Ιράκ, οι οποίες εξαντλούνταν σε μια αθώα αντιπολεμική διάθεση. Η ταινία της Μπίγκελοου έδειξε, με έναν άλλο τρόπο και με μια πειστική ιστορία, τις συνέπειες στην ψυχολογία των ανθρώπων που βρίσκονται εκεί και για διάφορους λόγους -κυρίως βιοποριστικούς- πολεμούν.

  • Γιατί κέρδισε

Γι’ αυτόν τον λόγο το «Hurt Locker» κέρδισε το «Avatar», παρά τις ισάριθμες υποψηφιότητές τους. Από τα εννέα βραβεία που διεκδικούσε η ταινία του Τζέιμς Κάμερον τελικά κέρδισε μόλις τρία και μόνο στις τεχνικές κατηγορίες: φωτογραφίας, καλλιτεχνικής διεύθυνσης και ειδικών εφέ. Το μήνυμα των μελών της Ακαδημίας ήταν σαφές. Αναγνώρισαν στον Κάμερον το τεχνικό επίτευγμα και την εμπορική επιτυχία των περισσότερων από 2,5 δισ. δολάρια στο παγκόσμιο box office με πλήθος υποψηφιοτήτων, όμως η ταινία δεν είχε αρκετά δυνατή ιστορία ούτε την καλλιτεχνική υπόσταση για να κατακτήσει περισσότερα βραβεία. Και έχασε από μια ταινία που έφτασε μόλις τα 12,6 εκατομμύρια στο αμερικανικό box office, η λιγότερο επιτυχημένη εμπορικά ταινία που τιμάται με Οσκαρ.

Αν ο μεγάλος απογοητευμένος της βραδιάς ήταν ο Κάμερον, ο μεγάλος αδικημένος ήταν το «Ραντεβού στον αέρα» του Τζέισον Ράιτμαν, που διεκδικούσε έξι βραβεία, αλλά έφυγε από την απονομή με άδεια χέρια. Στις κατηγορίες που είχε ισχυρές υποψηφιότητες, όπως στον β΄ γυναικείο ρόλο και στο διασκευασμένο σενάριο, η επιλογή των μελών της Ακαδημίας στράφηκε στη «Μονάκριβη» με τους βαρείς δραματικούς τόνους.

Η προσαρμογή του μυθιστορήματος της Σαφάιρ και η ηλεκτρισμένη ερμηνεία της Μο’Νικ προτιμήθηκαν, χαρίζοντας δύο Οσκαρ στη «Μονάκριβη». Ειδικά για την Μο’Νικ, ξεχωριστής σημασίας είναι το γεγονός ότι πρόκειται για μια κωμικό stand up, η οποία αποκαλύφθηκε σε έναν εντελώς διαφορετικό ρόλο. Η βράβευσή της δεν ήταν έκπληξη, καθώς η Μο’Νικ είχε κερδίσει τη συντριπτική πλειοψηφία των κινηματογραφικών βραβείων. Εβδομήντα χρόνια μετά από τη βράβευση της Χάτι Μακ Ντάνιελ, της πρώτης Αφροαμερικανίδας που κέρδισε Οσκαρ για το «Οσα παίρνει ο άνεμος», η Μο’Νικ απέτισε φόρο τιμής σε εκείνη, μιλώντας για τον δρόμο που έστρωσε, αλλά και φορώντας γαρδένιες στα μαλλιά, όπως ο Μακ Ντάνιελ.

  • Βραβεία καριέρας

Εξίσου αναμενόμενη ήταν και η βράβευση του Κριστόφ Βαλτς, του απολαυστικού ναζί των «Αδοξων μπάσταρδων», που υπήρξε η αποκάλυψη που καπέλωσε όλα τα υπόλοιπα στοιχεία της ταινίας του Κουέντιν Ταραντίνο. Ο Αυστριακός ηθοποιός μίλησε με τα θερμότερα λόγια για τον Ταραντίνο, για τον νέο δρόμο που χάραξε για εκείνον.

Τον χαρακτήρα της αναγνώρισης ολόκληρης της καριέρας τους είχαν τα Οσκαρ α΄ ρόλου. Ο Τζεφ Μπρίτζες, στην πέμπτη του υποψηφιότητα, τιμήθηκε για το «Crazy Heart», όπου υποδύεται έναν τραγουδιστή της κάντρι, ενώ η Σάντρα Μπούλοκ νίκησε τη Μέριλ Στριπ και τις 16 της υποψηφιότητες με τον ρόλο της στο «The Blind Side», την αληθινή ιστορία μιας συντηρητικής γυναίκας που παίρνει υπό την προστασία της έναν νεαρό Αφροαμερικανό και τον οδηγεί να γίνει αστέρι του ποδοσφαίρου.

Παίζοντας από δέκα ετών, ο 60χρονος Μπρίτζες έχει αμέτρητους δυνατούς ρόλους στη φιλμογραφία του, με κορυφαίο τον «Μεγάλο Λεμπόβσκι». Εκεί δεν ήταν καν υποψήφιος... Παραλαμβάνοντας το Οσκαρ και παραμιλώντας από χαρά, ευχαρίστησε τους ηθοποιούς γονείς του, τον Λόιντ και την Ντόροθι Ντιν Μπρίτζες «που αγαπούσαν τη σόουμπιζ». Ενα διαφορετικό πρόσωπο της κινηματογραφικής βιομηχανίας τιμήθηκε στο πρόσωπο της 46χρονης Σάντρα Μπούλοκ. Εστησε την καριέρα της τελειοποιώντας την τεχνική της ως κομεντιέν, αλλά πάντα επένδυε και σε ανεξάρτητες ή μικρότερες δραματικές ταινίες. Η συνέπειά της, η σχέση αγάπης που έχει με το κοινό, αλλά και ο επαγγελματισμός της τιμήθηκαν για έναν από τους πιο ολοκληρωμένους της ρόλους. Δυστυχώς, δεν προβλέπεται να δούμε ούτε το «Crazy Heart» ούτε το «Blind Side» στην Ελλάδα...

No comments: