Κυνικός κι αφοριστικός ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δ. Εϊπίδης, για τους 39 «κομμένους» Ελληνες σκηνοθέτες από τη φετινή διοργάνωση, σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το πρόγραμμά της. Παρουσιάζοντας το πρόγραμμα, ο Δ. Εϊπίδης μίλησε για ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα και την «αγορά» του Φεστιβάλ, που τη χαρακτήρισε «διαμαντάκι»...
- Ο Δ. Εϊπίδης, υποστηρίζοντας την παραπέρα διεθνοποίηση του Φεστιβάλ, αναφέρθηκε στην κοινή διαμαρτυρία των 39 σκηνοθετών, λέγοντας: «Θα βοηθήσω το καλό ελληνικό ντοκιμαντέρ. Αν τα έργα τους ήταν έργα ποιητών, θα έπρεπε να είχαν κάποια άλλη εξέλιξη». Ειρωνευόμενος τους 39 σκηνοθέτες, γελώντας, επαναλάμβανε τη λέξη «ποιητές», και, βέβαια, εξήρε τα δικά του προσόντα... Ο Δ. Εϊπίδης, ορίζοντας το ντοκιμαντέρ ως «εικονική δημοσιογραφία», επέμενε στα αφοριστικά και αγοραία κριτήριά του για την επιλογή των ντοκιμαντέρ.
Οι προβολές του φεστιβάλ θα γίνουν σε 6 συνολικά αίθουσες (και στις 4 αίθουσες του λιμανιού) από τις 7-16/3. Θα προβληθούν 152 ταινίες από 40 χώρες. Από την αγορά ντοκιμαντέρ (στο ξενοδοχείο «Ηλέκτρα») 55 αγοραστές θα επιλέξουν ανάμεσα σε 490 ταινίες. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα γίνουν 10 ημερίδες, εργαστήρια, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα, δύο συναυλίες, δύο εκθέσεις φωτογραφίας, φόρουμ, προβολές ντοκιμαντέρ για παιδιά, κ.ά, ενώ από το ελληνικό πρόγραμμα, τέλος, καταργείται η «Ανοιχτή οθόνη».
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), με χθεσινή ανακοίνωσή της, στηρίζει τη διαμαρτυρία των σκηνοθετών - δημιουργών του Ελληνικού Δικτύου Ντοκιμαντέρ, για την υποβάθμιση του ελληνικού ντοκιμαντέρ και γενικότερα του ελληνικού κινηματογράφου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
- Η ΕΕΣ, μεταξύ άλλων, σημειώνει ότι ενώ ο Ελληνικός Κινηματογράφος «βρίσκεται σε ανοδική πορεία», η Διεύθυνση και το Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, αντί να ενισχύσουν αυτήν την άνοδο, «εν κρυπτώ τροποποιούν τον κανονισμό διεξαγωγής του Φεστιβάλ, χωρίς να ενημερώνουν τη Γενική Συνέλευσή του και το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του ΥΠΠΟ» και χαρακτηρίζει «τεράστια» την ευθύνη του ΥΠΠΟ και της Διεύθυνσης Κινηματογραφίας για τις αυθαιρεσίες του Φεστιβάλ.
Η Εταιρεία επισημαίνει ότι ενώ ο κανονισμός του Φεστιβάλ (2003), στο άρθρο 5, ανέφερε ότι οι ταινίες για το Διαγωνιστικό Τμήμα «επιλέγονται, κατά πλειοψηφία, από πενταμελή επιτροπή», αποτελούμενη από τον υπεύθυνο του φεστιβάλ και 4 επαγγελματίες του χώρου, με αυθαίρετη τροποποίηση του κανονισμού το 2005 η επιλογή των ταινιών - ελληνικών και ξένων - για το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα ανατέθηκε στον «καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ», υποβοηθούμενο, απλώς, από τετραμελή επιτροπή επαγγελματιών του χώρου.
Ενόψει της αλλαγής του νόμου για τον Κινηματογράφο, η ΕΕΣ ζητά από τον υπουργό Πολιτισμού, Μιχάλη Λιάπη, να καταργήσει ό,τι αναχρονιστικό υπάρχει στο φεστιβάλ και να πάρει άμεσα τα εξής μέτρα:
- Ολες οι ελληνικές ταινίες - όσες θα προβληθούν φέτος, αλλά και όσες δεν προβληθούν, αλλά είναι φετινής παραγωγής - να συμμετέχουν στα Κρατικά Κινηματογραφικά Βραβεία Ποιότητας.
- Κατάργηση του όρου που προβλέπει ότι υποψήφιες για τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας είναι μόνον οι ταινίες που θα προβληθούν στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
- Κατάργηση του περιορισμού του κινηματογραφικού format. Οι ταινίες να προβάλλονται στο Φεστιβάλ και να είναι υποψήφιες για τα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας, σε όποια μορφή έχουν γυριστεί.
- Εξασφάλιση, από τη Διεύθυνση του Φεστιβάλ, αίθουσας για προβολή όλων, ανεξαιρέτως, των ντοκιμαντέρ που δήλωσαν συμμετοχή φέτος.
No comments:
Post a Comment