- Τον συγκρίνουν με τον Ντι Κάπριο και τον Τζακ Νίκολσον. Ο 19χρονος Ολντεν Ερενράιχ είναι η νέα ανακάλυψη του διάσημου σκηνοθέτη και, τώρα, πρωταγωνιστεί στην ταινία του «Tetro»
Σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών, ο Ολντεν πήρε στα χέρια του μια κάμερα και ετοίμασε ένα χιουμοριστικό βίντεο. Κινηματογράφησε τον εαυτό του να τρυπώνει κρυφά στο σπίτι του κοριτσιού με το οποίο υποτίθεται ότι ήταν ερωτευμένος, να του ζητάει να βγουν έξω και εκείνη να τον απορρίπτει.
Το βίντεο προβλήθηκε στην εβραϊκή τελετή ενηλικίωσης ενός φίλου του. Στην συγκεκριμένη εκδήλωση έτυχε να βρίσκεται και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο οποίος όχι μόνο διασκέδασε με το βίντεο, αλλά και εντυπωσιάστηκε από τα αγγελικά χαρακτηριστικά, την εκφραστικότητα και τον αυθορμητισμό του.
Χωρίς να χάσει χρόνο τηλεφώνησε στην ατζέντη της εταιρείας Dreamworks, ενός από τα ισχυρότερα στούντιο του Χόλιγουντ. Την προέτρεψε να επικοινωνήσει με τη μητέρα του ταλαντούχου εφήβου για να συζητήσει μαζί της το ενδεχόμενο μιας καριέρας για τον φωτογενή γιο της.
Η κυρία Ερενράιχ δεν αποθάρρυνε το παιδί της, προτίμησε ωστόσο να περιμένει μέχρι ο Ολντεν να ενηλικιωθεί και να δρομολογήσει μόνος την πορεία του. «Η μητέρα μου δεν ήθελε να γίνω ένα από εκείνα τα πιτσιρίκια που, χωρίς να έχουν μπει καλά καλά στην εφηβεία, δουλεύουν και συμπεριφέρονται σαν να είναι επαγγελματίες ηθοποιοί», μου εκμυστηρεύεται ο νεαρός, στις Κάνες, πριν από δύο μήνες.
«Δεν ήθελε να με εκθέσει σε έναν τόσο ανορθόδοξο τρόπο ζωής και να μου στερήσει τη φυσιολογική παιδική ηλικία που θεωρούσε ότι μου άρμοζε. Εκρινε σωστό να περιμένουμε, και θαρρώ πως έκανε τη σωστή επιλογή».
Γέννημα-θρέμμα του Λος Αντζελες, ο Ολντεν επέλεξε να μετακομίσει πέρσι στη Νέα Υόρκη, να ακολουθήσει σπουδές υποκριτικής στο πανεπιστήμιο και να περιμένει την τύχη να του χαμογελάσει στα γυρίσματα κάποιας τηλεοπτικής σειράς ή κάποιας ταινίας.
«Το βασικότερο μέλημά μου», υπογραμμίζει, «ήταν να μην πιεστώ για το παραμικρό. Να μην απαντήσω θετικά σε κάποια πρόταση ή να αναλάβω έναν ρόλο απλούστατα επειδή θα με βοηθούσε να πληρώσω το νοίκι μου, ή να δω το πρόσωπό μου σε κάποιο περιοδικό ευρείας κυκλοφορίας. Μια και δεν υπήρχε λόγος να βιαστώ, ήθελα να χαράξω ψύχραιμα το δρόμο μου».
- Στο οινοποιείο του Φράνσις
Ο δρόμος αυτός τον έφερε ένα μεσημέρι καλοκαιριού στο σπίτι του Φράνσις Φορντ Κόπολα, στην Κοιλάδα της Νάπα, όπου ο δημιουργός του «Νονού» και του «Αποκάλυψη τώρα» διατηρεί εδώ και καιρό το κερδοφόρο οινοποιείο του.
Με το αλάνθαστο κριτήριο ενός ανθρώπου ο οποίος στο παρελθόν κατόρθωσε να ανακαλύψει και να κάνει διάσημους νεαρούς ηθοποιούς όπως ο Τζέιμς Κάαν, ο Ματ Ντίλον, ο Τομ Κρουζ, η Νταϊάν Λέιν, ο 70χρονος σκηνοθέτης ήταν σίγουρος ότι στα χαρακτηριστικά του μικρού Ερενράιχ είχε βρει τον ιδανικό πρωταγωνιστή για το πρώτο προσωπικό σενάριο που ετοιμαζόταν να μεταφέρει στην οθόνη μετά από τρεις δεκαετίες συγγραφικής αποχής.
Χρησιμοποιώντας ως φόντο το σημερινό Μπουένος Αϊρες, το «Tetro» παρακολουθεί τις προσπάθειες δύο αποξενωμένων αδελφών να γεφυρώσουν το χάσμα που τους χωρίζει, να συμφιλιωθούν με το ταραχώδες παρελθόν της οικογένειάς τους και να αντιμετωπίσουν ένα μυστικό που κρύβεται στην καρδιά της σχέσης τους.
Τον μεγάλο αδελφό υποδύεται ο αμφιλεγόμενος ηθοποιός και σκηνοθέτης Βίνσεντ Γκάλο. Τον μικρό, ρομαντικό Μπένι, που αντικρίζει όλο δέος και παιδικό ενθουσιασμό τον κόσμο ο οποίος ανοίγεται μπροστά του, ο Κόπολα αποφάσισε να τον εμπιστευτεί στα άπειρα ερμηνευτικά χέρια του Ολντεν.
«Τη νύχτα πριν πάω να συναντήσω τον Φράνσις έκρινα σωστό να δω μια σειρά από ντοκιμαντέρ στα οποία συμμετείχε για να πάρω μια ιδέα σχετικά με το πώς μιλούσε και τι είδους άνθρωπος είναι», παραδέχεται ο νεαρότατος ηθοποιός.
«Από τη στιγμή που σφίξαμε ο ένας το χέρι του άλλου και καθίσαμε να τα πούμε, όμως, διαπίστωσα ότι απέναντί μου βρισκόταν ένας τρομερά ήρεμος άνθρωπος, ο οποίος με έκανε να αισθάνομαι ότι είχα κάθε δικαίωμα να συνδιαλέγομαι μαζί του. Ισως γιατί μου μιλούσε όχι με το προφίλ του φτασμένου και αξιοσέβαστου σκηνοθέτη, αλλά θέλοντας να με κάνει να νιώσω ίσος του. Από εκείνο το σημείο και μέχρι να τελειώσει η ταινία, του έδειξα τυφλή εμπιστοσύνη. Ημουν σίγουρος ότι δεν θα με άφηνε να πραγματοποιήσω κανένα στραβοπάτημα, ούτε θα επέτρεπε να είμαι μέτριος».
Ο Κόπολα έβαλε αρχικά τον 19χρονο νεαρό να διαβάσει ένα απόσπασμα από τον «Φύλακα στη Σίκαλη» του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ. «Με έβαλε να διαβάσω το σημείο εκείνο όπου ο νεαρός ήρωας μιλούσε με συγκινητικό τρόπο για τον νεκρό του αδερφό, τον οποίο αγαπούσε πολύ. Επειτα άρχισε να μου κάνει διάφορες ερωτήσεις και να με φιλμάρει με μια μικρή κάμερα που είχε στα χέρια του. Αυτή ήταν μόλις η αρχή μιας εξάμηνης διαδικασίας από πρόβες, η οποία εκτυλίχθηκε ως επί το πλείστον στη Νάπα και έπειτα μεταφέρθηκε στην Αργεντινή, όπου επρόκειτο να γυριστεί και η ταινία».
Κατόπιν επιθυμίας του παλαίμαχου δημιουργού του, το «Tetro» έκανε πρεμιέρα στο πιο νεανικό και ανοιχτό σε καινούριες προτάσεις τμήμα του φετινού Φεστιβάλ των Καννών.
- «Ανάμεσα σε Ντι Κάπριο και Νίκολσον»
Την επομένη, το κινηματογραφικό περιοδικό «Variety» περιέγραψε ενθουσιωδώς, σε μια κριτική του φιλμ, τον πρωτοεμφανιζόμενο πρωταγωνιστή του ως μια διασταύρωση ανάμεσα στον Λεονάρντο Ντι Κάπριο, τον Τζακ Νίκολσον και τον Ματ Ντέιμον.
«Μια φυσιογνωμική ομοιότητα όντως υπάρχει», απαντά με μετριοφροσύνη ο Ολντεν, «και οι συγκρίσεις που μου κάνουν είναι πραγματικά κολακευτικές. Υπάρχει ένα ζήτημα, ωστόσο, με τη γενιά μου, το οποίο με ενοχλεί πάρα πολύ: είναι τόσο αναφορική και εύκολη σε βιαστικές και πολύ συχνά υπερβολικές συγκρίσεις, γεγονός που την εμποδίζει να προχωρήσει μπροστά και να προσπαθήσει να δημιουργήσει κάτι δικό της. Κάτι που να μην αποτελεί παραπομπή στο παρελθόν».
Κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας με εντυπωσιάζουν οι κινηματογραφικές αναφορές που επιλέγει να μοιραστεί μαζί μου. Σε αντίθεση με την πλειονότητα των συνομηλίκων του, οι οποίοι γνωρίζουν ελάχιστα για το σινεμά των δεκαετιών που προηγήθηκαν της γέννησής τους, ο Ολντεν Ερενράιχ μιλάει για τον Μοντγκόμερι Κλιφτ στο «Κόκκινο Ποτάμι», για τον Τζέιμς Ντιν στο «Επαναστάτης χωρίς αιτία», για τον Μάρλον Μπράντο στο «The Men», για παλιές, κλασικές ταινίες. «Ολα τα ινδάλματά μου από το χώρο της ηθοποιίας ξεκίνησαν την καριέρα τους σε υπέροχα φιλμ, εξαργυρώνοντας την εμπιστοσύνη που τους έδειξαν σπουδαίοι σκηνοθέτες».
Θεωρεί, άραγε, παρόμοιας αξίας την ερμηνευτική ευκαιρία που του παραχώρησε στο «Tetro» ο Κόπολα;
«Εννοείται! Το να ξεκινώ την πορεία μου παίζοντας στο καινούριο φιλμ ενός καλλιτέχνη στον οποίο το παγκόσμιο σινεμά χρωστούν πάρα πολλά, είναι για μένα μια ευλογία. Και μαζί μια τεράστια ευθύνη: να μη διαψεύσω στα επόμενα βήματά μου τον άνθρωπο που με πίστεψε και τους θεατές που θα κρίνουν, βλέποντας την ταινία, ότι στάθηκα επαρκής στο ρόλο που μου ανατέθηκε».
Τι εύχεται από εδώ και πέρα για τον εαυτό του; «Το αγαπημένο μου πράγμα στο σινεμά είναι πάντα η ύπαρξη μιας σπουδαίας ιστορίας», μου λέει.
«Παθιάζομαι με τους δημιουργούς που κατέχουν το χάρισμα της διήγησης και έχουν στα χέρια τους μια γερή ιστορία. Το να μπορέσω, λοιπόν, να αποτελέσω ένα κομμάτι στην αφήγηση μιας σημαντικής ιστορίας, αυτό είναι για μένα μια καλή ευχή για το μέλλον».
Περιμένοντας την επόμενη ταινία, η οποία δεν θα αργήσει, ο Ολντεν μετακόμισε πρόσφατα στο Ιστ Βίλατζ της Νέας Υόρκης, προσπαθεί να προσαρμοστεί στην ατμόσφαιρα μιας μεγαλούπολης την οποία δεν γνωρίζει και συστήνεται παντού με την ιδιότητα του φοιτητή. «Τα χρόνια που με περιμένουν, θέλω να τα απολαύσω», με διαβεβαιώνει. *
* Το «Tetro» θα προβληθεί το χειμώνα στις ελληνικές αίθουσες.
Sunday, August 2, 2009
Ο νεοφώτιστος του Κόπολα
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment