Tuesday, September 8, 2015

«Metropolis» του Φριτς Λανγκ στην αυλή του ΕΕΤΕ



Προβάλλεται σήμερα, στις 8 το βράδυ, στην αυλή του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, στην οδό Βαλτετσίου 42 στα Εξάρχεια, η γερμανική εξπρεσιονιστική ταινία «Metropolis» (1927), η οποία πρώτη εισήγαγε το είδος ταινιών επιστημονικής φαντασίας στη μεγάλη οθόνη. Η ταινία σκηνοθετήθηκε από τον αυστριακής καταγωγής, Γερμανό αντιναζιστή σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ και η «εικόνα» του δυστοπικού μέλλοντος που ο ίδιος αισθανόταν να πλησιάζει, παραμένει ακόμα από τις περισσότερο απεικονιστικές στο σινεμά, μέχρι τις μέρες μας. Η δυστοπική «Metropolis» είναι μια πόλη με δύο κοινωνικές τάξεις, που φυσικά ζουν σε διαφορετικά επίπεδα. Η ελίτ καταλαμβάνει το ανώτερο, ενώ οι εργάτες, τα χέρια που φτιάχνουν την πόλη, στο κατώτερο, εκεί όπου βρίσκονται και οι μηχανές που καθορίζουν και «καταβροχθίζουν» τις ζωές των εργατών. Η ταινία στέκεται σε βασικές κοινωνικές συγκρούσεις, μέσα από το πρίσμα της κοινωνικής ανάλυσης, της θρησκείας, της φιλοσοφίας, της πολιτικής φιλοσοφίας, της επιστήμης και της τεχνολογίας, σε συνδυασμό με στοιχεία περιπέτειας και συναισθήματος, με πλοκή που θρέφει το ενδιαφέρον απ' το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό και οπτικά εφέ αδιανόητα για την εποχή.Ο Φριτς Λανγκ, κατά το γνωστό θεωρητικό κινηματογράφου Ντέιβιντ Μπόρντγουελ «ένα από τα μεγάλα ιερά τέρατα του σινεμά», δημιούργησε ένα από τα ανεξίτηλα επιτεύγματα της τέχνης του κινηματογράφου. Η «Metropolis», για αμέτρητες κατοπινές ταινίες, καθορίζει την εικόνα μιας φουτουριστικής πόλης - κόλασης, μιας στρεβλής υλικής προόδου και της ανθρώπινης απόγνωσης. Από την ταινία του Λανγκ και κατά διάφορους τρόπους, απορρέουν όχι μόνο το «Dark City» (1998) και το «Blade Runner» (1982), αλλά και «Το Πέμπτο Στοιχείο» (1997), το «Alphaville» (1965), το «Απόδραση από το L.A.» (1996), το «Gattaca» (1997) και η πόλη Gotham του Μπάτμαν. Το εργαστήριο του μοχθηρού επιστήμονα Ρότβανγκ δημιούργησε το οπτικό «λουκ» των τρελών επιστημόνων για πολλές επόμενες δεκαετίες, ιδιαίτερα όταν αντικατοπτρίζεται τόσο πιστά στη «Μνηστή του Φρανκενστάιν» (1935). Ο μηχανισμός της «κάλπικης Μαρίας», του ρομπότ που μοιάζει με ανθρώπινο ον, ενέπνευσε τα προπλάσματα του «Blade Runner» (1982). Ακόμα και το τεχνητό χέρι του Ρότβανγκ έτυχε φόρου τιμής στην ταινία «Dr. Strangelove» (1964). Η είσοδος στο κοινό είναι ελεύθερη.

No comments: