Sunday, April 29, 2007

Ντέιβιντ Λιντς: «Το φιλμ είναι νεκρό»!


Ο Ν.Φ.Μικελίδης (στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία) διάβασε για μας το νέο βιβλίο του Ντέιβιντ Λιντς με τίτλο «Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness and Creativity», όπου ο σκηνοθέτης εξηγεί, σε 85 μικρά κείμενά του (ακόμα και μιας ή δυο φράσεων), στα οποία ανακατεύει αναμνήσεις, αποσπασματικές σκέψεις του, ανεκδοτολογικά περιστατικά, παρασκήνια μαζί με βιογραφικά και φιλμογραφικα στοιχεία. Με τον τρόπο αυτό αποκαλύπτει ενίοτε και τους απρόσμενους δρόμους που ακολουθεί το ασυνείδητό του, με αφορμή ακόμα και τα πιο τετριμμένα πράγματα, όπως ένα... μιλκ σέικ, ή, όπως στην περίπτωση της νέας του ταινίας, απλώς ένα τοπωνύμιο: «Inland empire». Ένα απόσπασμα:

Ο ΤΙΤΛΟΣ: Μια μέρα, ακόμη πολύ νωρίς στο ξεκίνημα, μιλούσα με τη Λόρα Ντερν κι έμαθα πως ο τωρινός της σύζυγος, Μπεν Χάρπερ, είναι από το Inland Empire στο Λος Αντζελες. Συζητούσαμε και μου το ανέφερε. Δεν θυμάμαι πότε αυτό ξεπετάχτηκε, αλλά της είπα: «Αυτός είναι ο τίτλος ταινίας». Δεν ήξερα ακόμη τίποτε για την ταινία τότε. Αλλά θέλησα να την ονομάσω Inland Empire.

Οι γονείς μου έχουν ένα εξοχικό στη Μοντάνα. Κι ο αδερφός μου, μια μέρα που έκανε ξεκαθάρισμα, βρήκε ένα λεύκωμα αποκομμάτων πίσω από ένα κομοδίνο. Μου το έστειλε, γιατί ήταν το μικρό μου λεύκωμα αποκομμάτων όταν ήμουν πέντε χρόνων, όταν ζούσα στο Σποκέιν της Ουάσιγκτον. Ανοιξα αυτό το λεύκωμα κι η πρώτη εικόνα που είδα σ' αυτό ήταν μια πανοραμική φωτογραφία του Σποκέιν. Κι από κάτω έγραφε: "Inland Empire". Ετσι, σκέφτηκα πως ήμουν στον σωστό δρόμο».

No comments: