Sunday, November 1, 2009

ΦΡΑΝΣΙΣ ΦΟΡΝΤ ΚΟΠΟΛΑ: «Στις ΗΠΑ η τηλεόραση τιμωρεί την έβδομη τέχνη»

  • Ο κινηματογραφιστής των πέντε Οσκαρ, που βρίσκεται στην Αθήνα για την πρεμιέρα της νέας ταινίας του «Τetro», βραβεύθηκε χθες από τον δήμο

  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ Ι. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ | ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

http://nohway.files.wordpress.com/2009/06/1-tetro.jpg

«O αδελφός μου ήταν η κυριότερη επιρροή μου. Εκείνος με ενέπνευσε όσο κανένας άλλος στον κινηματογράφο». Συγκίνηση, γενναιοδωρία και θαυμασμός διακρίνονταν στη φωνή του Φράνσις Φορντ Κόπολα κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο δημαρχείο της Αθήνας. Ο απρόβλεπτος θάνατος του αδελφού του Ογκοστ Κόπολα (πατέρας του Νίκολας Κέιτζ ) την περασμένη Τρίτη παραμένει ακόμη νωπός.

Ο βραβευμένος με πέντε Οσκαρ αμερικανός δημιουργός (ένα ως σκηνοθέτης για τον «Νονό 2», τρία ως σεναριογράφος- «Ο νονός», «Ο νονός 2», «Πάτον»- και ένα ως παραγωγός για τον «Νονό 2») βρίσκεται από προχθές στην Αθήνα καλεσμένος του 21ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το οποίο την Κυριακή το βράδυ κλείνει με την πανελλήνια πρεμιέρα της τελευταίας ταινίας του «Τetro». Το χθεσινό πρόγραμμα του Κόπολα, το οποίο δεν ανετράπη από τον θάνατο του αδελφού του (την περασμένη Τρίτη), περιλάμβανε και ένα masterclass κινηματογράφου στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης όσον αφορά το σύνολο της καριέρας του.

«Η σκηνοθεσία είναι πολύ δύσκολο πράγμα. Οταν βλέπεις ταινίες άλλων θέλεις να σκηνοθετήσεις και εσύ» είπε, μεταξύ άλλων, ο Κόπολα στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, η οποία ξεκίνησε με τη βράβευσή του από τον δήμαρχο Αθηναίων Νικήτα Κακλαμάνη με το Μετάλλιο της Πόλης των Αθηνών σε ένδειξη αναγνώρισης της πολυετούς συνεισφοράς του στην έβδομη τέχνη. «Ατυχές» αποκάλεσε το γεγονός ότι η πατρίδα του «είναι η μεγαλύτερη αγορά του κινηματογράφου. Στην Αμερική δεν υπάρχει υπουργείο Πολιτισμού, όπως στην Ευρώπη, και το κατεστημένο της τηλεόρασης λειτουργεί σαν τιμωρία απέναντι στην κινηματογραφική τέχνη».

Σε ό,τι αφορά το «Τetro», αποτελεί την επιστροφή του Κόπολα σε έναν κινηματογράφο πιο προσωπικό. Γυρισμένο ασπρόμαυρο, εκτός από κάποιες σκηνές φλας μπακ, το «Τetro» τοποθετείται στο Μπουένος Αϊρες των καιρών μας. Ενας 18χρονος (Ολντεν Εχερνραϊχ) αναζητεί τον αινιγματικό μεγάλο αδελφό του (Βίνσεντ Γκάλο), ο οποίος έχει κόψει κάθε οικογενειακό δεσμό. Το ερώτημα που περιφέρεται καθ΄ όλη τη διάρκεια της (μεγαλύτερης από δύο ώρες) ταινίας είναι «για ποιον λόγο;». Το μυστικό μοιάζει να βρίσκεται κρυμμένο στη σχέση του μεγάλου αδελφού με τον διάσημο μαέστρο πατέρα του (Κλάους Μαρία Μπραντάουερ). Ερωτώμενος για τα ενδεχόμενα αυτοβιογραφικά στοιχεία της ταινίας, καθ΄ ότι ο πατέρας του Κόπολα, Καρμάιν, ήταν επίσης μουσικός, ο σκηνοθέτης απάντησε διπλωματικά: «Τίποτε από όσα είδατε στο “Τetro” δεν συνέβη στην πραγματικότητα, αλλά όλα είναι αλήθεια».

Τέλος, όπως συμβαίνει σε όλες τις δημόσιες εμφανίσεις του Κόπολα (και έχουμε παραστεί σε αρκετές), το όνομα του Μάρλον Μπράντο δεν θα ήταν δυνατό να λείψει από την κουβέντα. «Ηταν ένας διανοούμενος με δημιουργικές ιδέες και φαντασία» ανέφερε ο σκηνοθέτης για τον σπουδαίο ηθοποιό, με τον οποίο συνεργάστηκε στον «Νονό» και στο «Αποκάλυψη τώρα» (για τον «Νονό» ο Μπράντο κέρδισε το δεύτερο Οσκαρ του). «Αλλά ταυτοχρόνως ήταν ένα παιδί που σε ωθούσε να βρεις τρόπους να το πείσεις για να παίξει. Παρ΄ όλα αυτά, τον σκέφτομαι και τον θυμάμαι μόνο με θαυμασμό».

«Χάρη στον Ομπάμα με αντιμετωπίζουν διαφορετικά»

Ο Φ. Φ. Κόπολα δεν έκρυψε την αισιοδοξία του για το μέλλον των ΗΠΑ από τη στιγμή που ο Μπαράκ Ομπάμα ανέλαβε την ηγεσία της χώρας. «Γνωρίζω ότι, με βάση το επιχείρημα ότι ο Ομπάμα δεν έχει προλάβει ακόμη να κάνει πολλά, πολύς κόσμος δυσαρεστήθηκε που του δόθηκε το Νομπέλ Ειρήνης. Την ίδια ώρα όμως δεν μπορώ να μην εντοπίσω τη διαφορά στον τρόπο με τον οποίο με αντιμετωπίζουν σήμερα ως Αμερικανό σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνιαπου με αντιμετώπιζαν εχθρικά. Είναι μεγάλο πράγμα ένας και μόνον άνθρωπος, απλώς με την παρουσία του, να κατορθώνει να αλλάξει τη στάση ολόκληρου του κόσμου απέναντι στις ΗΠΑ». Η ταινία «Τetro» θα διανεμηθεί στην Ελλάδα την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου.

No comments: