- Ο Oμηρος Ευστρατιάδης είναι γνωστός ως ο σκηνοθέτης των εκπομπών της Αννίτας Πάνια και ως ο άνθρωπος που έκανε «διασκεδαστές» τον Κατέλη, τον Ταμπάκη, τον «Βας-Βας» και όλα τα άλλα αστέρια που παρέλασαν από την τηλεοπτική εκπομπή «Je t’aime» της Αννίτας Πάνια.
Οι παλιότεροι όμως τον θυμούνται από τις ερωτικές ταινίες που έκανε τη δεκαετία του ’70 με την Αννα Φόνσου, τον Ανδρέα Μπάρκουλη, τον Θεόδωρο Ρουμπάνη, την Γκιζέλα Ντάλι, τον Χρήστο Νομικό, την Ελένη Ανουσάκη και άλλους παλιούς καλούς ηθοποιούς.
«Ταινίες με λίγο… γυμνούλι» τις λέει ο ίδιος. «Το πολύ-πολύ να φαινότανε κάπου το στήθος της Φόνσου ή της Ανουσάκη, αλλά δεν ήταν όμως… τσόντες όπως τις χαρακτήρισαν κάποιοι… Ο,τι πορνό έχετε δει σε ταινία μου είναι μονταρισμένο με ξένα πρόσωπα από Γερμανούς διανομείς ή από έναν Ελληνα που ήταν μηχανικός προβολής»…Για να κάνουμε τη συνέντευξη με κάλεσε στο γραφείο του, σε έναν δρόμο κοντά στην Ομόνοια, εκεί που κάποτε ήταν τα περισσότερα γραφεία των κινηματογραφικών παραγωγών ή, αν θέλετε, το «ελληνικό Χόλιγουντ».
Ρίχνοντας μια ματιά γύρω μου, βλέπω παλιές κινηματογραφικές μηχανές να κοσμούν τον χώρο. Μου λέει πως θέλει να γίνει ένα μουσείο κινηματογράφου για να τις δώσει εκεί. Αλλά αυτό είναι μάλλον μακρινό όνειρο, αφού όπως τονίζει «δεν έχει γίνει ακόμη το απλούστερο, να ονομαστεί ο δρόμος που βρισκόταν η θρυλική κινηματογραφική εταιρεία Φίνος Φιλμ με το όνομα του Φιλοποίμενα Φίνου»…
Και αν αυτό δεν γίνει από τον σημερινό δήμαρχο, θα το κάνει εκείνος «πηγαίνοντας ένα βράδυ να βάλει ταμπέλες κατά μήκος του δρόμου»…
- Κύριε Ευστρατιάδη, έχετε πενήντα χρόνια στη showbiz. Πώς ξεκινήσατε στο σινεμά;
Κατ’ αρχάς, πιτσιρικάς δούλευα στον εκδοτικό οίκο Ικαρος. Πήγαινα τα κείμενα στα σπίτια μεγάλων συγγραφέων, ποιητών και άλλων πνευματικών ανθρώπων για να κάνουν διορθώσεις, όπως ο Ελύτης, ο Σεφέρης, ο Παπανούτσος, ο Καραγάτσης, ο Τσαρούχης, ο Τσάτσος, ο Χατζιδάκις… Πού να φανταστώ τότε ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα ήταν η πνευματική κληρονομιά μας, ενώ κάποιοι θα έπαιρναν και Νόμπελ… Στο σινεμά μπήκα από τον αείμνηστο Γιώργο Τζαβέλλα, ο οποίος με είχε πάρει στα γυρίσματα της ταινίας «Μεθύστακας» και μετά τον ακολούθησα στη Φίνος Φιλμ, όπου δεν έμεινα πολύ γιατί άρχισα την καριέρα μου ως σκηνοθέτης με άλλους παραγωγούς…
- Μιλήστε μας για τη Φίνος Φιλμ και τον δημιουργό της…
Στη Φίνος Φιλμ γνώρισα όλα τα «θηρία» που έκαναν τις ταινίες, τις οποίες βλέπουμε ακόμη και σήμερα στην τηλεόραση και είναι αξεπέραστες! Από τη «σχολή του Φίνου» πέρασαν σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα του ελληνικού σινεμά και έγραψαν ιστορία με χρυσά γράμματα. Σκηνοθέτες, οπερατέρ, μοντέρ, τεχνικοί, ηθοποιοί, οι πάντες. Ο Φίνος ήταν ένας καλός άνθρωπος που μιλούσε πολύ λίγο. Καθότανε σε ένα γραφείο στο φουαγέ και τον θυμάμαι με τα γυαλάκια του και ένα κατσαβίδι στο χέρι να μαστορεύει. Ηταν όμως άρρωστος με την τεχνολογία του σινεμά, ήθελε να βελτιώσει την τεχνική ποιότητα και για αυτό, όλο κάτι μαστόρευε Είχε όμως άποψη και για τα σενάρια, τους ηθοποιούς, για όλα όσα έχουν σχέση με μια ταινία, γιατί ήταν πολύ καταρτισμένος και ήξερε τι ήθελε και τι έκανε. Ολοι τον σεβόμασταν και τον αποκαλούσαμε αφεντικό.
Ο Ομηρος Ευστρατιάδης θυμάται με αγάπη την εποχή της Φίνος Φιλμ. Πηγαίνοντας στα γραφεία της εταιρείας στην οδό Χίου 53 για να βγάλουμε κάποιες φωτογραφίες, έρχεται στο μυαλό του ο Θανάσης Βέγγος, ο οποίος -όπως μου λέει- πριν γίνει ηθοποιός ήταν ο υπεύθυνος του πλατό της Φίνος που βρισκόταν στους Αγίους Αναργύρους…
«Ο Βέγγος έπαιξε αρχικά κάποια ρολάκια και επειδή ήταν πολύ καλός -δηλαδή έπαιζε τον εαυτό του και άρεσε- μεταμορφώθηκε σιγά-σιγά σε μεγάλο κωμικό ηθοποιό»!..Τα γραφεία της Χίου ήταν το στρατηγείο του Φίνου, όπου έρχονταν οι ηθοποιοί για να κλείσουν συμφωνίες, αλλά και τα εργαστήρια για την επεξεργασία των ταινιών. Σήμερα στεγάζεται εδώ η εταιρεία Cinemagic.
Μόλις φτάνουμε έξω από το κτίριο γίνεται… έξαλλος: «Το 1993 με την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών αποφασίσαμε να βάλουμε μια ταμπέλα που να λέει ότι εδώ ήταν η Φίνος Φιλμ. Κάναμε μια προσφυγή στον δήμο Αθηναίων να μετονομαστεί η οδός Χίου σε Φίνου. Και το μόνο που έκαναν ήταν το 1995 να βγάλουν τη δική μας ταμπέλα και να βάλουν μία άλλη δική τους, ως δήμος. Δυστυχώς, ο τότε δήμαρχος Λεωνίδας Κουρής βρήκε πολλά εμπόδια για να δώσει στον δρόμο το όνομα του ανθρώπου που έφτιαξε το ελληνικό σινεμά. Εντάξει, οδοί Χίου είναι πολλές στην Ελλάδα. Γιατί να μην υπάρχει και ένας δρόμος με το όνομα του Φιλοποίμενα Φίνου; Και ειδικά αυτός που βρίσκεται μέχρι σήμερα το ιστορικό κτίριο της μεγαλύτερης ελληνικής κινηματογραφικής εταιρείας; Μα τον Θεό, αν δεν το κάνει ο νυν δήμαρχος Νικήτας Κακλαμάνης, θα το κάνω εγώ ένα βράδυ και ας με κυνηγήσουνε… Δεν ντρεπόμαστε λέω εγώ»!«Αλλοι έβαζαν πλάνα πορνό στις ταινίες μου»
Συζητάμε για τη δεκαετία του ’70, κατά την οποία διέπρεψε ως σκηνοθέτης ερωτικών ταινιών με τίτλους όπως «Το κορίτσι και το άλογο», «Διαμάντια στο γυμνό σου σώμα», «Ερωτική τελετή», «Κυνηγημένοι εραστές», «Η πρόκληση» κ.ά. Τον ρωτάω για το αν τελικά όλες αυτές οι ταινίες ήταν πορνό, όπως τις θεωρούν κάποιοι...
«Εγώ δεν ήμουν κουλτουριάρης ούτε επιδοτήθηκα ποτέ για να κάνω ταινίες» απαντάει. «Εκανα εκατόν επτά ταινίες, από μελό στα πρώτα μου βήματα μέχρι αστυνομικές περιπέτειες, ψυχολογικά δράματα που είχανε λίγο γυμνούλι… Στις ερωτικές συνεργάστηκα με καλούς ηθοποιούς, σκηνογράφους σαν τον Διονύση Φωτόπουλο αλλά και συνθέτες όπως ο Μάνος Λοΐζος που μου έγραψε τραγούδια, τα οποία στη συνέχεια έγιναν επιτυχίες. Μιλάω για το “Μάνα, δεν φυτέψαμε” που το τραγούδησε σε ταινία μου ο τότε πρωτοεμφανιζόμενος Γιάννης Πάριος και το “Αχ χελιδόνι μου” με τη Λίτσα Σακελλαρίου που επίσης πρωτακούστηκε σε ταινία μου. Και τα δύο αυτά τραγούδια τα τραγούδησε στη συνέχεια σε δίσκους ο Γιώργος Νταλάρας. Θα έκανα λοιπόν πορνογραφήματα με τέτοιους συντελεστές;
- Και γιατί λέγανε ότι κάνατε… τσόντες;
Σε κάποιες ταινίες το μόνο που φαινόταν ήταν το γυμνό στήθος της Αννας Φόνσου ή της Ελένης Ανουσάκη… Ε, λοιπόν αν το γυμνό στήθος θεωρείται πορνό, τότε έκανα πορνό. Τώρα, όσο για την τσόντα που λέτε, αυτό είναι κάτι που το λέει η λέξη από μόνη της. Κάποιοι προσέθεταν πλάνα που ήταν πορνό και τα μοντάριζαν άλλοτε με επιτυχία και άλλοτε τα έριχναν… άτσαλα για να κάνουν πορνό τις σοφτ ερωτικές σκηνές. Αυτό το έκαναν οι Γερμανοί διανομείς ταινιών και από την Ελλάδα ένας τύπος, ο Θανάσης Κασπίρης, ο οποίος ήταν μηχανικός προβολής σε ένα σινεμά β’ προβολής στο Περιστέρι που λεγόταν Κύπρος. Αυτός λοιπόν έπαιρνε τις μπομπίνες των ταινιών μου για να τις παίξει και μου έκοβε πολλά κομμάτια που είχαν γυμνά με σκοπό να τα βάζει ως τσόντα σε ξένες πορνό ταινίες που έπαιζε εκείνος…
- Ηταν εύκολο για τις Ελληνίδες ηθοποιούς να γυρίσουν έστω σοφτ ερωτικές σκηνές;
Θα σας πω το εξής. Οταν γυρίζαμε την ταινία «Ντάμα σπαθί» του Γιώργου Σκαλενάκη, η Ελενα Ναθαναήλ ζήτησε να μείνουν στο πλατό μόνο τα απολύτως απαραίτητα άτομα για να γυρίσει τις σκηνές που είχε με τον Σπύρο Φωκά και έπρεπε να φανεί γυμνό το στήθος της… Τελικά ένιωσε τόσο άνετα που μετά το γύρισμα πήγε στο κυλικείο να πάρει καφέ γυμνόστηθη… Θέλω να πω ότι δεν υπήρχε καμία διάθεση από κανέναν να κάνει πορνογράφημα!..Η Αννίτα, ο «Κάτμαν» και η φωνή του Ταμπάκη
Ο Ομηρος Ευστρατιάδης είναι ο σκηνοθέτης των εκπομπών της Αννίτας Πάνια. Το 1995 έκαναν το «Χρυσό κουφέτο» που ξεκίνησε από το TV Μακεδονία «με καλεσμένη στην πρώτη εκπομπή μια φίλη του, ωραία κοπέλα, που… υποδύθηκε ότι ψάχνει γαμπρό»… Πολύ γρήγορα κατέκτησαν την επιτυχία και δέχτηκαν πρόταση «με τρελά λεφτά από το STAR, όπου σάρωσαν τις τηλεθεάσεις και έγιναν θέμα μέχρι στο CNN»!..
- Ποια είναι η γνώμη σας για την Αννίτα;
Με την Αννίτα είμαστε μαζί δεκατρία χρόνια. Την αγαπώ πολύ γιατί είναι καλό παιδί και βέβαια άψογη επαγγελματίας. Εχουμε τέλεια συνεργασία. Εφερε έναν άλλον αέρα στην παρουσίαση τηλεοπτικών εκπομπών, που οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ο εαυτός της. Η Αννίτα δεν προσποιείται. Μιλάει και συμπεριφέρεται στο πλατό όπως και στη ζωή της.
- Τι έχετε να πείτε σε αυτούς που κρίνουν αρνητικά όλα αυτά τα «ιδιαίτερα ταλέντα» τύπου Κατέλη και Ταμπάκη που παρελαύνουν από τις εκπομπές σας;
Ας μη γελιόμαστε! Αυτά τα πρόσωπα που εμείς έχουμε βγάλει στηρίζουν πάρα πολλές εκπομπές… Και συνήθως οι αρνητικές κριτικές προέρχονται από το περιβάλλον άλλων εκπομπών που μας ζήτησαν κάποια από αυτά τα πρόσωπα και δεν τους τα δώσαμε. Γι’ αυτό πάντα, όταν κάποιος φύγει από εμάς γίνεται… ανάρπαστος! Οπως έχει συμβεί με τον Ταμπάκη, τον «Βας-Βας», την κυρία Ελισάβετ, ακόμη και με μια αδιάφορη κοπέλα, τη Λίλη…
- Τα πρόσωπα αυτά βγάζουν χρήματα;
Ο Κατέλης με τα χρήματα που έχει βγάλει ως διασκεδαστής από τα μαγαζιά που πηγαίνει, κατάφερε να φτιάξει ένα σπίτι στο Μεσολόγγι. Τώρα ο Ταμπάκης, όταν έφυγε από εμάς, πήγε με κάτι μάνατζερ και ακολούθησε έναν δρόμο που δεν τον γνωρίζω. Τελευταία τον είδα σε μια εκπομπή και έλεγε ότι είχε οικονομικά προβλήματα. Δεν ξέρω τι έγινε. Κάποιοι τον κατέστρεψαν ή καταστράφηκε από μόνος του… Μακάρι να είναι καλά το παιδί!
- Τελικά τι έγινε με τη φωνή του Ταμπάκη;
Από τη στιγμή που «άλλαξε» η φωνή του, έπαψε να έχει ενδιαφέρον ως διασκεδαστής. Δεν πιστεύω ότι μας κορόιδευε, γιατί με την ψηλή φωνή μίλαγε κιόλας. Εχω παλιές κασέτες που μου έστελνε από το χωριό του και έτσι ήταν η φωνή του πάντα. Ισως να ήταν καταπιεσμένος και όταν ήρθε εδώ και είδε ότι τον αγκάλιασε ο κόσμος, να του έφυγε το πρόβλημα και η φωνή του να έγινε κανονική…«Ο Γαλάτης γελοιοποιείται»
- Θα κάνατε ποτέ μήνυση σε κάποιον που σας κριτικάρει αρνητικά όπως συνέβη με την Εφη Σαρρή που τρέχει στα δικαστήρια τον Λαζόπουλο;
Και εγώ και η Αννίτα άλλη δουλειά δεν είχαμε να τρέχουμε στα δικαστήρια. Ας γράφουν και ας λένε ό,τι θέλουνε…
- Από τα πρόσωπα που εκτίθενται διαρκώς σε κουτσομπολίστικες εκπομπές ποιο σας… θλίβει;
Ο Γιάννης Γαλάτης. Προκαλεί συνέχεια για να είναι στο γυαλί και γελοιοποιείται. Δεν του αξίζει κάτι τέτοιο, γιατί έχει γράψει μεγάλη ιστορία στη Μύκονο και είναι ταλαντούχος σχεδιαστής μόδας… Αλλά άμα αυτό του αρέσει εκείνου, εμένα μου περισσεύει!
- ΑΛΚΙΝΟΟΣ ΜΠΟΥΝΙΑΣ, Φωτ.: ΓΟΥΙΛΙΑΜ ΦΕΙΘΦΟΥΛ, Espresso, 29.11.2009
No comments:
Post a Comment