Thursday, March 12, 2009

Παγίδες συναισθημάτων σ’ ένα ήσυχο δράμα

  • ΚΡΙΤΙΚΗ
  • ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
  • Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 12/03/2009

Δύο έρωτες ***1/2. Ερωτικό δράμα. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Γκρέι. Πρωταγωνιστούν: Γιόακιν Φίνιξ, Γκουίνεθ Πάλτροου, Βίνεσα Σο, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Ηλίας Κοτέας

  • Τα διλήμματα, οι προσωπικοί τοίχοι που χτίζουμε παγιδεύοντας ή ξοδεύοντας το συναίσθημα και οι διέξοδοι που προσπαθούμε να βρούμε, πιστεύοντας ότι το κάνουμε με τον καλύτερο τρόπο ο καθένας, περιγράφονται στην τρίτη συνεργασία του Τζέιμς Γκρέι με τον Χοακίν Φίνιξ. Είναι η τελευταία ταινία του εξαιρετικού ηθοποιού, που αποφάσισε να εγκαταλείψει την υποκριτική, προσπαθώντας ίσως να διώξει δικούς του δαίμονες.
  • Ωστόσο, σ’ αυτή την ταινία ο Φίνιξ δίνει μια ακόμη υπέροχη ερμηνεία. Είναι ένα ήσυχο και χαμηλότονο δράμα, χωρίς ίχνος κλισέ, που υπονοεί και δεν κραυγάζει τον σπαραγμό των ηρώων του. Ολοι θέλουν το καλύτερο για τον εαυτό τους και για τους άλλους, άσχετα αν το κάνουν με ακατάλληλους τρόπους, πληγώνοντας και τον εαυτό τους και τους άλλους στο κυνήγι της ευτυχίας. Ο Λέοναρντ (Φίνιξ) είναι ο διπολικός γιος μιας εβραϊκής οικογένειας στα περίχωρα της Νέας Υόρκης. Επειτα από το τραυματικό τέλος μιας σχέσης, επιστρέφει στο οικογενειακό σπίτι και στο εφηβικό του δωμάτιο, βοηθώντας στην οικογενειακή επιχείρηση, ένα καθαριστήριο. Οι γονείς του, που ετοιμάζονται να το πουλήσουν, βρίσκουν καλή ιδέα το ταίριασμα του γιου τους και της κόρης του νέου ιδιοκτήτη. Η Σάντρα (Σο) είναι η όμορφη, γλυκιά και καλοπροαίρετη κόρη. Δεν είναι όμως η ιδεατή.
  • Και επειδή το ιδανικό έρχεται συνήθως στο πρόσωπο κάποιου που δεν μπορούμε να έχουμε, ο Λέοναρντ έλκεται από τη γειτόνισσα στο απέναντι παράθυρο. Η Μισέλ (Πάλτροου) είναι εντυπωσιακή, γοητευτική, διασκεδαστική, αλλά όλα αυτά είναι στην πραγματικότητα μια εικόνα. Διώκεται και εκείνη από τους δικούς της εφιάλτες, τη σχέση εξάρτησης που έχει με έναν παντρεμένο. Δύο ερωτικά τρίγωνα σχηματίζονται στην ιστορία, με τον Λέοναρντ και τη Μισέλ να αποτελούν τον βασικό άξονα. Σε μια ταινία-παραμύθι, ο έρωτας θα υπερπηδούσε κάθε εμπόδιο και θα νικούσε. Ποιος έρωτας όμως; Ο έρωτας-φαντασίωση ή η προσφορά αληθινής αγάπης; Ο Γκρέι δεν ξεπουλιέται για να δημιουργήσει εύκολη μυθοπλασία. Οι χαρακτήρες του είναι αληθινοί, έχουν ζωή, σάρκα και συναισθήματα, έστω κι αν δεν ξέρουν πάντα τι να κάνουν με αυτά.
  • Αυτό είναι που κάνει τους «Δύο έρωτες» βαθύτερους και πιο σπαρακτικούς. Είναι μια ιστορία για ανθρώπους που έχουμε γνωρίσει ή που έχουμε υπάρξει σε κάποια φάση της ζωής μας, για την αντίληψη που μπορεί να έχουμε για την αγάπη και πώς αυτή αλλάζει μέσα από τις καταστάσεις. Ολες οι ερμηνείες κάθονται σωστά, χωρίς άσκοπες εξάρσεις. Από το πορτρέτο του προβληματισμένου Λέοναρντ μέχρι τις δύο γυναίκες ανάμεσα στις οποίες βρίσκεται και τη φιγούρα της μητέρας με φροντίδα που πλάθει η Ιζαμπέλα Ροσελίνι, ολόκληρο το καστ εξυπηρετεί την ήπια ατμόσφαιρα της ταινίας.

Oι άλλες ταινίες

  • «Παγωμένο ποτάμι» *** Λιτό ρεαλιστικό δράμα της Κόρτνεϊ Χαντ γύρω από τη σχέση δύο γυναικών που προέρχονται από διαφορετικούς κόσμους. Η Μελίσα Λίο δίνει μια πυρετώδη ερμηνεία σ’ έναν ρόλο που την έφερε στις υποψηφιότητες των πρόσφατων Οσκαρ. Μια παντρεμένη με παιδιά, η Ρέι, βρίσκεται σε απόγνωση όταν την εγκαταλείπει ο τζογαδόρος σύζυγός της αρπάζοντας τις οικονομίες τους. Ενα βήμα πριν καταλήξει στο κοινωνικό περιθώριο γνωρίζεται, επεισοδιακά, με μια Ινδιάνα που ζει σε μια περίφραξη των Μοχόκ και μεταφέρει λαθραία μετανάστες πάνω από τα παγωμένα νερά ενός ποταμού. Οι δύο γυναίκες θα αναγκαστούν να συνεργαστούν στην παράνομη διακίνηση για να επιβιώσουν. Καθώς μπαίνει η άνοιξη και ο πάγος στο ποτάμι αρχίζει να λιώνει η δουλειά γίνεται επικίνδυνη. Ομως, η σχέση τους δυναμώνει. Εν ολίγοις, η λευκή Ρέι, που είδε τ’ όνειρό της να θρυμματίζεται, ξαναβρίσκει τον δρόμο της στη ζωή ανακαλύπτοντας μια άλλη όψη της Αμερικής σε αυτήν την περιπέτεια που ζει στους πάγους.

  • «Κοίτα τι έγινε» ** Δραματική κομεντί του βετεράνου Μπάρι Λέβινσον γύρω από την καθημερινότητα ενός παραγωγού του Χόλιγουντ που είναι στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού. Στη δουλειά αντιμετωπίζει προβλήματα με το στούντιο, που θεωρεί σίγουρη αποτυχία την τελευταία παραγωγή του. Στην προσωπική του ζωή ζει σε μια σύγχυση. Με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο.

  • «Αναχωρήσεις» * Καταθλιπτικό ιαπωνικό δράμα που βραβεύτηκε προσφάτως με το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Ενας άνεργος τσελίστας επιστρέφει στη γενέτειρά του και βρίσκει δουλειά σε ένα γραφείο κηδειών. Γυρίστηκε από τον Γιοχίρο Τακίτα.

No comments: