- ΚΡΙΤΙΚΗ
- ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
- ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 26/03/2009
- Τα προβλήματα μιας 11xρoνης μαθήτριας σ' ένα καλό παρισινό σχολείο παρουσιάζει η ταινία «Με λένε Στέλλα» της Σιλβί Βερέντ, που αρχίζει να προβάλλεται από σήμερα. Ενώ ακολουθούν οι ταινίες «Συντρίμμια ψυχής» του Καναδού Τζέρεμι Ποντέσουα, «Αγάπη στ' άκρα» του Βρετανού Τζον Μέιμπερι, «Σκοτεινός κώδικας» του Ελληνοαυστραλού Αλεξ Πρόγιας, η ελληνική «Το σύνδρομο της Χιονάτης» του Αγγέλου Σπάρταλη και το ριμέικ «Παρασκευή και 13» του Μάρκους Ντίσπελ.
- Stella. Γαλλία, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Σιλβί Βερέντ. Ηθοποιοί: Λεόρα Μπάρμπαρα, Καρόλ Ροσέρ, Μπενζαμέν Μπιολέ, Γκιγιόμ Ντεπαρντιέ. 103'. *** Το πέρασμα από την παιδική στην εφηβική ηλικία, μέσα από τη ζωή ενός 11χρονου κοριτσιού στη διάρκεια μιας χρονιάς σε καλό παρισινό λύκειο, στη δεκαετία του '70, σε μια ταινία δοσμένη με ευαισθησία, χιούμορ και αρκετή πρωτοτυπία.
- Τη ζωή ενός από φτωχική οικογένεια 11χρονου κοριτσιού, σ' ένα λύκειο του Παρισιού, στη δεκαετία του '70, αφηγείται στη, βασισμένη σε αυτοβιογραφικά στοιχεία, ταινία της «Με λένε Στέλλα», η Σιλβί Βερέντ. Εκτός από τις ώρες της στο καλό παρισινό λύκειο και τη σχέση της μ' ένα από τα κορίτσια του σχολείου, η μικρή Στέλλα τής ταινίας περνά τον περισσότερο καιρό της στο λαϊκό μπαρ των γονιών της, στην άκρη του Παρισιού.
- Ευκαιρία για τη σκηνοθέτρια να δώσει, με αρκετή πρωτοτυπία, το πέρασμα από την παιδική στην εφηβική ηλικία και να καταγράψει, με λεπτομέρεια και κριτικό μάτι, τις κοινωνικές και άλλες διαφορές σε δύο διαφορετικές ταξικές περιοχές. Από τη μια εκείνη των με προσωπικά προβλήματα γονιών της Στέλλας, και των ζεστών, με χιούμορ εργατών που συχνάζουν στο λαϊκό μπαρ τους κι από την άλλη εκείνη των παιδιών τού πλούσιου σχολείου, αλλά και τη σχέση της Στέλλας με την κόρη μιας οικογένειας εξόριστων διανοούμενων Εβραίων από την Αργεντινή.
- Χώρος που η Βερέντ, στην πρώτη της αυτή ταινία, καταγράφει πρέπει να πω κάπως επιφανειακά εκεί που χρειαζόταν μεγαλύτερο βάθος, προτιμώντας να ακολουθήσει μιαν απλή, χαμηλών τόνων γραφή, διανθίζοντας τις σκηνές της -από τα καλύτερα στοιχεία της ταινίας- με χιούμορ αλλά και ωραία, χαρακτηριστικά τραγούδια της δεκαετίας του '70. Στις αρετές της ταινίας, οι πολύ καλές ερμηνείες όλων των ηθοποιών, με τη Βερέντ να συνδυάζει με επιτυχία ερασιτέχνες με επαγγελματίες ηθοποιούς, ανάμεσά τους και τον άδικα χαμένο πρόσφατα Γκιγιόμ Ντεπαρντιέ, στον μικρό αλλά σημαντικό ρόλο του συμπαθητικού, μοναδικού φίλου της Στέλλας, Αλέν. Την παράσταση πάντως κυριολεκτικά κλέβει η 11xρoνη Λεόρα Μπάρμπαρα, που τονίζει με την εκπληκτική ερμηνεία της την εσωστρέφεια, την αθωότητα, μαζί και την κάποια πονηριά του κοριτσιού, που αγωνίζεται όσο μπορεί καλύτερα για να βρει μια θέση στον ήλιο.
- Fugitive Pieces. Καναδάς/Ελλάδα, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τζέρεμι Ποντέσουα. Ηθοποιοί: Στίβεν Ντιλέιν, Ράντε Σερμπετζία, Ρόζαμουντ Πάικ, Αγελέτ Ζούρερ, Εντ Στόπαρντ. 112'. ** ½ - Ενας άντρας προσπαθεί να συμβιβαστεί με τα φαντάσματα του παρελθόντος σε μια ενδιαφέρουσα, γυρισμένη εν μέρει στη Ελλάδα, ταινία, δοσμένη μέσα από μια σειρά φλας-μπακ. Διασκευή του γνωστού συγκλονιστικού ομότιτλου βιβλίου (1998) της Καναδέζας ποιήτριας Αν Μάικλς, με θέμα την επιβίωση μετά το Ολοκαύτωμα, είναι τα «Συντρίμμια ψυχής» του Τζέρεμι Ποντέσουα, γυρισμένα σ' ένα μεγάλο μέρος τους στην Ελλάδα.
- Κεντρικό πρόσωπο ο Τζέικομπ Μπιρ, ένας εβραϊκής καταγωγής Καναδός συγγραφέας (ένας λιτός, συγκρατημένος Στίβεν Ντιλέιν), που προσπαθεί να κρατήσει στη μνήμη του την προσπάθεια επιβίωσής του στη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου και τη, σχεδόν από θαύμα, διάσωσή του από τον Ελληνα αρχαιολόγο Αθω Ρούσο (εξαιρετικός στον ρόλο ο Σέρβος Ράντε Σερμπετζία), που τον βγάζει, μικρό παιδί, κρυφά από την Πολωνία κα τον πηγαίνει στο νησί του στην Ελλάδα. Αργότερα, ο Ρούσος θα φύγει μαζί του στο Τορόντο, όπου ο μεγάλος πια Τζέικομπ θα γνωρίσει και θα παντρευτεί την Αλεξ (Ρόζαμουντ Πάικ), οι αναμνήσεις όμως του Ολοκαυτώματος τον στοιχειώνουν.
- Επίκεντρο της ταινίας δεν είναι τόσο το Ολοκαύτωμα όσο η λήθη του παρελθόντος. Στοιχείο που ο Ποντέσουα (σκηνοθέτης που το 1994 έκανε μια πολύ καλή πρώτη εμφάνιση με την ταινία «Εκλειψη») εξετάζει με λεπτομέρεια και επιμονή, μεταφέροντάς μας άλλοτε στο παρελθόν κι άλλοτε στο παρόν, μέσα από φλας-μπακ και φλας-φόργουορντ, στην Πολωνία, στην Ελλάδα και στο Τορόντο.
- Ο σκηνοθέτης δημιουργεί την εφιαλτική ατμόσφαιρα του παρελθόντος μέσα από σκηνές όπως εκείνες της γερμανικής κατοχής του νησιού ή με τον Τζέικομπ μικρό να βλέπει, από την κρυψώνα του, τους ναζί ν' αρπάζουν τους γονείς και την αδερφή του, με τις γυρισμένες στην Ελλάδα σκηνές να κερδίζουν χάρη στην ατμοσφαιρική φωτογραφία του Γκρέγκορι Μίντλτον, αλλά και την ωραία, ελεγειακή μουσική του Νίκου Κυπουργού. Ενώ, πολύ σωστά, χρησιμοποιεί στην αφήγησή του το ποιητικό κείμενο από το ημερολόγιο της συγγραφέως. Αντίθετα, εκεί που χρειαζόταν να μεταφέρει τη συγκλονιστική, εφιαλτική, ταυτόχρονα λυρική ατμόσφαιρα του βιβλίου, επέλεξε μια κάπως επιφανειακή προσέγγιση στον χαρακτήρα του Τζέικομπ, διανθίζοντας την αφήγησή του με εύκολους συναισθηματισμούς.
- The Edge of Love. Βρετανία, 2008. Σκηνοθεσία: Τζον Μέιμπερι. Σενάριο: Σάρμαν ΜακΝτόναλντ. Ηθοποιοί: Κίρα Νάιτλι, Σιένα Μίλερ, Μάθιου Ρις, Κίλιαν Μέρφι. 111'. ** ½ -Η σχέση του Ουαλού ποιητή Ντίλαν Τόμας με δυο γυναίκες, στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια ενδιαφέρουσα, αν και χαλαρή στον ρυθμό της ταινία. Η προκλητική σεξουαλική ζωή του Ουαλού ποιητή Ντίλαν Τόμας φαίνεται να είναι το βασικό θέμα τής κάπως χαλαρής αυτής ταινίας του Τζον Μέιμπερι, σκηνοθέτη που κάποτε μας είχε δώσει το εξαιρετικά ενδιαφέρον φιλμ «Η αγάπη είναι διάβολος», γύρω από τη ζωή του ζωγράφου Φράνσις Μπέικον.
- Το στόρι επικεντρώνεται στη σχέση του Ντίλαν Τόμας (Μάθιου Ρις) με δυο γυναίκες, τη Βέρα Φίλιπς (Κίρα Νάιτλι), αγαπημένη του ποιητή από τα παιδικά του χρόνια, και τη γυναίκα του, Κέιτλιν (η Σιένα Μίλερ στον ρόλο που αρχικά προοριζόταν για τη Λίντσεϊ Λόχαν). Ο Ντίλαν θα ξανασυναντήσει τη Βέρα, έπειτα από χρόνια, στο εμπόλεμο Λονδίνο, όταν αυτή τραγουδά στα υπόγεια καταφύγια. Παρ' όλο που τώρα είναι παντρεμένος, οι δυο γυναίκες γίνονται στενές φίλες και οι τρεις τους μετακομίζουν σ' ένα αγροτόσπιτο στην Ουαλία. Εκεί η Βέρα, που στο μεταξύ παντρεύεται ένα λοχαγό (Κίλιαν Μέρφι) που στέλνεται να πολεμήσει στην Ελλάδα, αρχίζει να συντηρεί το ζευγάρι, που βρίσκεται στα πρόθυρα της φτώχειας.
- Από τα πρώτα κιόλας πλάνα, ο Μέιμπερι δείχνει την προτίμησή του για την Κίρα Νάιτλι (το σενάριο έγραψε η μητέρα της, Σάρμαν ΜακΝτόναλντ), που τη φωτογραφίζει εντυπωσιακά ντυμένη, σε όμορφα γκρό πλάνα, είτε τραγουδώντας τραγούδια εποχής στο μετρό του Λονδίνου, στη διάρκεια των γερμανικών βομβαρδισμών, είτε προσπαθώντας αρχικά να αποφύγει μια σχέση με τον επίμονο λοχαγό, είτε αναπτύσσοντας την περισσότερο από απλή φιλία σχέση της με την Κέιτλιν. Σχέση στην οποία ο Μέιμπερι εστιάζει περισσότερο το ενδιαφέρον του αντί να την εστιάσει στον Ντίλαν - που έχει και τις καλύτερες σκηνές της ταινίας, χάρη στην πολύ καλή ερμηνεία τού Ρις. Αποτέλεσμα μια πολύ χαλαρή, αργή στον ρυθμό της ταινία.
- Knowing. ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία: Αλεξ Πρόγιας. Σενάριο: Ράιαν Ντάγκλας Πίρσον, Τζούλιετ Σνόουντεν, Στάιλς Γουάιτ, Στιούαρτ Χέιζελνταϊν, Αλεξ Πρόγιας. Ηθοποιοί: Νίκολας Κέιτζ, Ρόουζ Μπερν, Αντριέν Πίκερινγκ. 130'. ** Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, με τον Νίκολας Κέιτζ στον ρόλο του επιστήμονα που προσπαθεί, εξιχνιάζοντας διάφορους, φαινομενικά τυχαίους, αριθμούς, να σώσει τον πλανήτη από καταστροφή.
- Ο Ελληνοαυστραλός Αλεξ Πρόγιας («Σκοτεινή πόλη», «Εγώ, το ρομπότ») επιστρέφει με μια περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας με τον Νίκολας Κέιτζ πειστικό στον ρόλο του καθηγητή Αστροφυσικής που μπλέκει μ' ένα παράξενο κωδικοποιημένο μήνυμα, το οποίο προβλέπει αποκαλυπτικές καταστροφές για τον πλανήτη μας. Ολα ξεκινούν από το σχέδιο τυχαίων αριθμών που έφτιαξε μια μαθήτρια το 1958 και που ανακαλύπτει ο μικρός γιος τού καθηγητή. Πίσω όμως από τους αριθμούς αυτούς κρύβονται θάνατοι και μεγάλες καταστροφές των τελευταίων 50 χρόνων, οι χειρότερες από τις οποίες δεν έχουν ακόμη συμβεί...
- Ο Πρόγιας σκηνοθετεί με νεύρο και φαντασία, αντλώντας την έμπνευσή του από κλασικές ταινίες του είδους (από το «2001, Οδύσσεια του Διαστήματος» μέχρι τις «Στενές επαφές τρίτου τύπου»). Ακόμη, μέσα από το σασπένς, τις έξυπνα στημένες και μονταρισμένες σκηνές και τα εντυπωσιακά ειδικά εφέ, καταφέρνει να δημιουργήσει την εφιαλτική, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που απαιτεί η ιστορία του.
Το σύνδρομο της Χιονάτης
- Ελλάδα, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Αγγελος Σπάρταλης. Ηθοποιοί: Ulli Rot, Πέτρος Πολυκανδριώτης, Μάνος Βακούσης, Ηλίας Φραγκάκης, Νίκος Κούνδουρος, Μαριάνθη Μενεγάκη. 75'. * ½ -Ενδιαφέρον, αν και όχι πάντα πετυχημένο πείραμα αφήγησης μιας περιπέτειας με ένα στιλ που αντλεί την έμπνευσή του από τα κόμικς. Γυρισμένη με ψηφιακή κάμερα, η ταινία «Το σύνδρομο της Χιονάτης» του Αγγέλου Σπάρταλη (προβλήθηκε στο τμήμα «Digital Wave» του φεστιβάλ Θεσααλονίκης) είναι ένα -ενδιαφέρον- πείραμα στον χώρο των κόμικς.
- Η Χιονάτη τού τίτλου είναι μια εκτελέστρια της τρομοκρατικής οργάνωσης 17Ν, που ερωτεύεται τον μυστικό πράκτορα που την καταδιώκει, γνωρίζοντας πως είναι αστυνομικός αλλά όχι ότι είναι και αδερφός της. Γύρω τους κινούνται διάφορα άλλα πρόσωπα: μια μάνα με την έγκυο κόρη της (σε μια εισαγωγική σκηνή που εκτυλίσσεται στην περίοδο της χούντας), ένας γιατρός και ο αρχηγός τής 17Ν (που τον ερμηνεύει ο Νίκος Κούνδουρος!).
- Ο Σπάρταλης χρησιμοποιεί μια νευρώδη σκηνοθεσία, με σκίτσα από ένα βιβλίο, με σκηνές που μοιάζουν να βγήκαν απευθείας από τα κόμικς, ακόμη και βουβές σκηνές με τους διαλόγους σε φούσκες. Συχνά όμως οι σκηνές μοιάζουν να είναι περιττές, χωρίς να προσθέτουν τίποτα το συναρπαστικό στο στιλ ή την όλη εξέλιξη. Στα συν της ταινίας, η μουσική των Oblivion και Αντώνη Κιζούλη. *
Οι άλλες ταινίες
- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ 13 (Friday the 13th). ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία: Μάρκους Νίσπελ. Σενάριο: Ντάμιεν Σάνον, Μαρκ Σουίφτ. Ηθοποιοί: Τζάρεντ Πανταλέκι, Ντάνιελ Πάναμπεϊκερ, Ααρόν Γιου, Αμάντα Ριγκέτι. 97'. Ριμέικ, στην πραγματικότητα ελεύθερη διασκευή της κλασικής ταινίας τρόμου του 1980. Ο αναστημένος μετά από 29 χρόνια Κλέι Μίλερ φτάνει ξανά στην περιοχή του Κρίσταλ Λέικ, αναζητώντας, παρά τις προειδοποιήσεις της αστυνομίας, τη χαμένη του αδερφή. Και βέβαια έρχεται αντιμέτωπος με τον τρομερό σίριαλ κίλερ, Τζέισον Βόρχες..
No comments:
Post a Comment