Saturday, November 22, 2008

Αλλη μία πρωτιά για τον «Πολίτη Κέιν»

Οι γάλλοι «ειδικοί» ψήφισαν τα 100 καλύτερα έργα της 7ης Τέχνης

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΦΕΡΜΟΥ, Το ΒΗΜΑ, 23/11/2008

Από τότε που τα χρυσά παιδιά του γαλλικού νέου κύματος έγραφαν στα περίφημα «Cahiers du cinéma» και άλλαζαν ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε τον κινηματογράφο, αλλά και που γυρίζονται ταινίες, έχει περάσει περίπου μισός αιώνας. Έκτοτε μεσολάβησαν πολλά. Οι Γάλλοι, όμως, λόγω παιδείας εξακολουθούν να έχουν σωστό (αν όχι αλάνθαστο) κινηματογραφικό κριτήριο.

Διαβάζουμε στον «Figaro» ότι 66 επαγγελματίες από τον ευρύτερο χώρο της Εβδομης Τέχνης (κριτικοί, σεναριογράφοι, υπεύθυνοι αρχειοθήκης) έριξαν την ψήφο τους για τα 100 καλύτερα κινηματογραφικά έργα του κόσμου. Τα αποτελέσματα της μεγάλης ψηφοφορίας συγκεντρώθηκαν στον πλούσιο εικονογραφημένο τόμο με τίτλο «100 films pour une cinémathèque idéale» («100 ταινίες για το ιδανικό κινηματογραφικό αρχείο») που εκδόθηκε από τα «Cahiers du cinéma». Η κυκλοφορία του βιβλίου έδωσε την αφορμή για τη διοργάνωση μιας ρετροσπεκτίβας με τίτλο «Τα 100 ωραιότερα έργα». Θα προβάλλονται ως τον Ιούλιο του 2009 στο εμβληματικό σινεμά Reflet Μédicis, στο 5ο διαμέρισμα του Παρισιού.

Αδιαμφισβήτητος νικητής για πολλοστή φορά ο «Πολίτης Κέιν» του Ορσον Γουέλς. Η «Αυγή» του Φρ. Γ. Μουρνάου, «Η Αταλάντη» του Ζαν Βιγκό, το «Μ» του Φριτς Λανγκ, ο «Δεσμώτης του ιλίγγου» του Χίτσκοκ, «Τα παιδιά του Παραδείσου» του Μαρσέλ Καρνέ, «Η αιχμάλωτη της ερήμου» του Τζον Φορντ, το «Ταξίδι στο Τόκιο» του Οζου είναι ορισμένες από τις ταινίες που κατέλαβαν τις υψηλότερες θέσεις. Οι Γάλλοι ψήφισαν τις πιο πρωτοποριακές ανάμεσα στις κλασικές ταινίες της παγκόσμιας παραγωγής.

Η δημοσίευση της λίστας προκάλεσε αντιδράσεις. Ο «Figaro», ας πούμε, θεωρεί απαράδεκτο το ότι οι «Αγριες φράουλες» του Μπέργκμαν πήραν μόλις τη 17η θέση, όπως και εμείς ότι στη δεύτερη θέση, ισότιμα με τον αριστουργηματικό «Κανόνα του παιχνιδιού» του Ρενουάρ, κατατάχθηκε «Η νύχτα του κυνηγού» του Λότον.

Ακόμη εντονότερες αντιδράσεις προέβαλε σε προχθεσινό δημοσίευμά του ο «Independent», ο οποίος σε άρθρο με τίτλο « Η Γαλλία ξεχνά γίγαντες του Βρετανικού Σινεμά» μέμφεται τους γάλλους ειδικούς επειδή δεν συμπεριέλαβαν στη λίστα τους «ούτε μία ταινία γυρισμένη στην Αγγλία από τότε που γεννήθηκε η κινηματογραφική βιομηχανία». Συγκεκριμένα ο άγγλος δημοσιογράφος βρίσκει τουλάχιστον αξιοπερίεργη την ηχηρή απουσία του Ντέιβιντ Λιν και του «Λόρενς της Αραβίας», αλλά και άλλων δημιουργών όπως ο Πίτερ Γκρίναγουεϊ ή ο Κεν Λόουτς, «παρ' όλο που και οι δυο τους είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στους σινεφίλ της Γαλλίας». Ενστάσεις έγκυρες, θα παρατηρήσει κανείς, αλλά έτσι δεν συμβαίνει πάντοτε με κάθε τέτοια λίστα.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ 10 ΤΗΣ ΛΙΣΤΑΣ

1. «Πολίτης Κέιν», Ορσον Γουέλς

2. «Η νύχτα του κυνηγού», Τσαρλς Λότον/ «Ο κανόνας του παιχνιδιού», Ζαν Ρενουάρ

3. «Αυγή», Φρ. Β. Μουρνάου

4. «Η Αταλάντη», Ζαν Βιγκό

5. «Μ», Φριτς Λανγκ

6. «Τραγουδώντας στη βροχή», Στάνλεϊ Ντόναν και Τζιν Κέλι

7. «Δεσμώτης του ιλίγγου», Αλφρεντ Χίτσκοκ

8. «Τα παιδιά του Παραδείσου», Μαρσέλ Καρνέ / «Η αιχμάλωτη της ερήμου», Τζον Φορντ / «Απληστία», Εριχ φον Στροχάιμ

9. «Ρίο Μπράβο», Χάουαρντ Χοκς / «Να ζει κανείς ή να μη ζει», Ερνστ Λιούμπιτς

10. «Ταξίδι στο Τόκιο», Γιασουτζίρο Οζου

Ολόκληρος ο κατάλογος και οι λεπτομέρειες της ψηφοφορίας, στον δικτυακό τόπο http: //www. cahiersducinema.com/article1337. html


Το ΒΗΜΑ, 23/11/2008

No comments: